» اطلاعات دارویی » قرص فاموتیدین برای چیست و جایگزین گیاهی آن
قرص فاموتیدین برای چیست و جایگزین گیاهی آن

قرص فاموتیدین برای چیست و جایگزین گیاهی آن

فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ زمان مطالعه: 5 0۰48

قرص فاموتیدین چیست؟

قرص فاموتیدین نسخه ای به عنوان یک داروی ژنریک موجود است که با هدف کاهش اسید معده مصرف می شود. فاموتیدین نسخه ای نیز به عنوان یک سوسپانسیون خوراکی و یک فرم تزریقی موجود است که فقط توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تجویز می شود.

این قرص ممکن است بدون نسخه در بسته بندی تایید شده فروخته شود، به این معنی که بزرگسالان و کودکان بزرگتر از ۱۲ سال می توانند برای مشکلات خفیف گوارشی مانند سوزش سر دل، سوء هاضمه یا ترش کردن ناشی از برخی غذاها، با قرص فاموتیدین خود درمانی کنند.

قرص فاموتیدین چه کاربردی دارد؟

فاموتیدین مقدار اسید تولیدی معده را کاهش می دهد و برای درمان برخی بیماری های گوارشی که با تولید اسید بالا مشخص می شوند، استفاده می شود. فاموتیدین با تسکین علائم رفلاکس اسید معده شرایط و بیماری های گوارشی زیر را درمان می کند:

  • بیماری ریفلاکس معده به مری: این حالت زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری شما (لوله ای که دهان شما را به معده متصل می کند) برگردد. در این شرایط فرد از احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو، طعم ترش در دهان یا آروغ شکایت می کند.
  • آسیب ناشی از اسید به پوشش مری.
  • زخم اثنی عشر: ناحیه اثنی عشر بخشی از روده شماست که وقتی غذا از معده خارج می شود از آن جا عبور می کند.
  • شرایطی که معده شما بیش از حد اسید تولید می کند. این شرایط شامل سندرم زولینگر-الیسون می شود.
  • قرص فاموتیدین برای درمان کوتاه مدت زخم های فعال معده نیز استفاده می شود.
  • همچنین ممکن است در درمان و نگهداری ازوفاژیت فرسایشی تشخیص داده شده از طریق آندوسکوپی استفاده شود.

این دارو ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را با سایر داروها مصرف کنید.

قرص فاموتیدین برای چیست و جایگزین گیاهی آن
قرص فاموتیدین برای چیست و جایگزین گیاهی آن

دنبال داروهای گیاهی واسه تقویت معده هستی؟

اینجا کلیک کن 👈 بهترین داروهای گیاهی تقویت معده و درمان معده درد

عوارض جانبی قرص فاموتیدین

قرص فاموتیدین باعث خواب آلودگی نمی شود، اما می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. اگر بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن دارید، هیچ داروی دیگری مصرف نمی کنید یا هیچ شرایط پزشکی دیگری ندارید، عوارض جانبی فاموتیدین که بیشتر تجربه خواهید کرد شامل سردرد و عوارض گوارشی مانند یبوست، اسهال، حالت تهوع و درد شکم می شود. سایر عوارض جانبی در بزرگسالان معمولا ناشایع است.

افراد دارای نارسایی کلیوی متوسط ​​و شدید و افراد مسن ممکن است بیشتر در معرض عوارض جانبی سیستم عصبی مرکزی مانند بی قراری، گیجی، هذیان، بی ‌حسی، توهم، بی‌ حالی و تشنج باشند.

به طور کلی، افراد مسن یا کودکان، افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند مانند مشکلات کبدی یا کلیوی، بیماری قلبی، دیابت، تشنج، یا افرادی که از داروهای دیگر استفاده می کنند بیشتر با عوارض جانبی قرص فاموتیدین مواجهه خواهند داشت.

عوارض جانبی خفیف و رایج

عوارض جانبی رایج ‌تر شامل سردرد، سرگیجه، یبوست و اسهال می شود. اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. آن ها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی

اگر هریک از عوارض جانبی جدی را داشته باشید باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. غش کردن، تنگی نفس، ضربان و ریتم قلب نامنظم، درد عضلانی غیرعادی، تشنج، تاول و کهیر بخشی از عوارض جانبی جدی را دربر می گیرد.

اگر تا به حال به قرص فاموتیدین یا سایر مسدود کننده های گیرنده هیستامین (مانند سایمتیدین، رانیتیدین یا نیزاتیدین) واکنش آلرژیک نشان داده اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

آیا قرص فاموتیدین تداخل دارویی دارد؟

قرص خوراکی فاموتیدین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی اتفاق می افتد که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این حالت می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتما در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

بهترین جایگزین برای قرص فاموتیدین چیست؟

بسیاری از افراد از ترشح بیش از حد اسید در معده رنج می برند. رایج ترین روش درمان کوتاه مدت برای تسکین علائم رفلاکس، استفاده آنتی اسیدها از جمله فاموتیدین است، اما قرص فاموتیدین همان طور که پیشتر ذکر شد عوارض جانبی بسیاری دارد و تنها باید برای یک دوره کوتاه مصرف شود. با این حال آیا یک جایگزین طبیعی و گیاهی می تواند به همان اندازه موثر باشد؟

در ادامه با چهار نوع از بهترین جایگزین های طبیعی برای آنتی اسیدها که می توانند برای پیشگیری و درمان اسید معده موثر باشند آشنا شوید.

کپسول گرین کارمین

ترکیبات کپسول گرین کارمین طیف وسیعی از گیاهان موثر را شامل می شود. انیسون، زیره سبز، هل باد، میخک، دارچین، کرفس، شکر سرخ و زنجبیل تنها بخشی از آن را شامل می شود. گرین کارمین به سادگی می تواند پس از طی یک دوره درمان مشکلات مربوط به سوء هاضمه، نفخ و سایر مشکلات گوارشی را کنترل و درمان کند. در حالی که به کاهش مقدار اسید معده می پردازد در تقویت معده نیز موثر است.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول گرین کارمین

گرین کارمین باریج اسانس

کپسول دایج هرب

دایج هرب یک ضد تهوع موثر است، به این معنی که می تواند از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری کند. این کار را با کاهش تعداد انقباضات معده انجام می دهد، که بعد از یک وعده غذایی بزرگ مفید است زیرا مانع از برگشت اسید به سمت مری شما می شود. ترکیبات دایج هرب شامل عصاره گیاه زنیان و کرفس می شود. هر دو این ترکیبات در درمان رفع سنگینی معده و کاهش نفخ معده موثر هستند.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول دایج هرب

کپسول سوء هاضمه دایج هرب

قرص فارموسینا

قرص فارموسینا یکی از پرمصرف ترین داروهای گیاهی است که اسپاسم، نفخ، سوء هاضمه، سوزش و درد معده را کاهش می دهد. گل سرخ، سنبل الطیب و شیرین بیان محتویات اصلی این قرص را تشکیل می دهند.  می توانید در کنار قرص فارموسینا، از دمنوش سنبل الطیب برای تسکین مشکلات گوارشی خود استفاده کنید اما مصرف آن از طریق قرص، دوز کافی و مورد نیاز برای سلامت دستگاه گوارش شما را تامین می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص فارموسینا

قرص گیاهی تقویت معده

شربت رفلاکس باریج

شربت رفلاکس باریج به عنوان یک داروی تنظیم اسید معده شناخته می شود. این شربت سرشار از ژل آلوئه ورا بوده و به درمان زخم معده و بهبود مشکلات ناشی از سندروم روده تحریک پذیر می پردازد. آلوئه ورا همچنین به کاهش التهاب کمک می ‌کند، خاصیتی که می تواند برای تسکین سوزش معده زمانی که پوشش ‌های معده و مری تحریک یا ملتهب هستند، مفید باشد.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت رفلاکس باریج 

شربت آنتی رفلاکس بی باریج

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با برخی از بهترین جایگزین های گیاهی قرص فاموتیدین جهت کنترل اسید معده آشنا کردیم با این حال قبل از مصرف مکمل های گیاهی همیشه مهم است به راه های دیگر برای کاهش فشار رفلاکس نگاهی بیندازیم. علاوه بر مکمل های گیاهی آنتی اسید، با رعایت رژیم های کاهش وزن، بالا بردن سر هنگام خوابیدن، کامل جویدن غذا و استفاده از لقمه های کوچک می توانید به درمان سریع تر مشکلات گوارشی و کنترل اسید معده خود کمک کنید.

آزاده حیدرآبادی

آزاده حیدرآبادی

من کارشناس گیاهان دارویی هستم که عشق زیادی به کار در حوزه گیاهان دارویی و سلامت دارم. تمام تلاش خودم رو میکنم که بتونم با تولید محتوا در این زمینه برای شما مفید واقع بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×