» مسائل جنسی » عوارض قرص اورژانسی چیست؟ | معرفی روش های جایگزین
عوارض قرص اورژانسی چیست

عوارض قرص اورژانسی چیست؟ | معرفی روش های جایگزین

۱۹ تیر ۱۴۰۳ 21۰241

عوارض قرص اورژانسی چیست؟

مقدمه | قرص ضد بارداری اورژانسی (ECP)

قرص ضد بارداری اورژانسی که به عنوان قرص صبح بعد (Morning after pill) یا  Plan Bنیز شناخته می شود، یک نوع  روش پیشگیری از بارداری است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد تا از بارداری پس از رابطه جنسی محافظت نشده یا کنترل نشده جلوگیری کند. در حالی که قرص به طور کلی بی خطر و موثر است، درک عوارض جانبی بالقوه آن مهم است. در این مقاله به بررسی و شناخت قرص ضد بارداری و عوارض قرص اورژانسی می پردازیم.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

قرص های اورژانسی چگونه عمل می کنند؟

عوارض قرص اورژانسی چیست؟

فواید، مضرات و موارد منع قرص ضد بارداری کدامند؟

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی کی است؟

آیا راه جایگزینی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد؟

عوارض قرص اورژانسی چیست
عوارض قرص اورژانسی چیست

مکانیسم عمل

قبل از پرداختن به عوارض قرص اورژانسی، درک نحوه عملکرد قرص های ضد بارداری اضطراری بسیار مهم است. این قرص در درجه اول با جلوگیری یا به تاخیر انداختن تخمک گذاری عمل می کند و در نتیجه احتمال لقاح را کاهش می دهد. همچنین ممکن است مخاط دهانه رحم و پوشش رحم را تحت تأثیر قرار دهد و رسیدن اسپرم به تخمک یا کاشت تخمک بارور شده در رحم را دشوارتر کند.

قرص اورژانسی نوعی ضد بارداری است که حاوی هورمون هایی مانند لوونورژسترل یا اولیپریستال استات است. برای جلوگیری از بارداری می توان آن را در عرض چند روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کرد. این نکته ضروری است که قرص های اورژانسی در صورتی که حاملگی قبلاً رخ داده باشد مؤثر نیستند و حاملگی موجود را خاتمه نمی دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مسائل جنسی می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 قویترین داروی گیاهی برای زود انزالی

عوارض قرص اورژانسی

تهوع و استفراغ

یکی از شایع ترین عوارض قرص اورژانسی، حالت تهوع است. برخی از افراد ممکن است استفراغ را نیز تجربه کنند که معمولاً در عرض چند ساعت پس از مصرف قرص رخ می دهد. این علائم معمولاً خفیف و گذرا هستند اما می توانند برای برخی افراد موجب ناراحتی و استفاده مجدد از این قرص ها را با تردید مواجه کنند.

خستگی

خستگی یکی دیگر از عوارض قرص ضد بارداری است که ممکن است برخی از مصرف کنندگان پس از مصرف تجربه کنند. این خستگی موقتی است و معمولا در عرض چند روز برطرف می شود.

سردرد

سردرد توسط برخی افراد به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه گزارش می شود. این سردرد ها ممکن است از نظر شدت متفاوت باشند و معمولاً پس از مدت کوتاهی فروکش می‌کنند.

حساسیت پستان

برخی از مصرف کنندگان ممکن است پس از مصرف قرص اورژانسی دچار حساسیت یا ناراحتی سینه شوند. این عارضه نیز معمولا خفیف و موقتی است و خود به خود برطرف می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص تاخیری گیاهی

عوارض جانبی کمتر رایج

  • چرخه قاعدگی نامنظم
  • درد شکم
  • سرگیجه
  • واکنش های آلرژیک

فواید و مضرات 

مزیت اصلی قرص اورژانسی توانایی آن در جلوگیری از بارداری ناخواسته پس از رابطه جنسی محافظت نشده است. این گزینه آخرین راه حل را برای افرادی که درگیر مقاربت محافظت نشده یا کنترل نشده شده اند ارائه می دهد. با این حال، قرص اورژانسی برای استفاده منظم و مداوم در نظر گرفته نشده است و به دلیل عوارض جانبی بالقوه و تأثیر طولانی مدت آن بر تعادل هورمونی، نباید جایگزین پیشگیری از بارداری معمول (کاندوم) شود.

فواید قرص های اورژانسی

  • جلوگیری از بارداری ناخواسته – کاهش احتمال لقاح و کاشت تخمک
  • در دسترس بودن و راحتی – دسترسی به سرعت و بدون نیاز به نسخه
  • گزینه اورژانسی – قابل استفاده در شرایط عدم آمادگی بارداری به عنوان یک گزینه آخر

مضرات قرص های اورژانسی

  • عوارض جانبی – شامل تهوع، استفراغ، درد شکم، سردرد، سرگیجه، حساسیت پستان ها و تغییرات در چرخه قاعدگی
  • اثربخشی – تاثیر احتمالی و نه ۱۰۰%
  • استفاده نادرست – احتمالی استفاده مداوم و بی رویه از آن
  • تأثیر روانی – ناراحتی عاطفی، اضطراب و نگرانی در مورد سلامت باروری
عوارض قرص اورژانسی چیست
عوارض قرص اورژانسی چیست

موارد منع مصرف قرص اورژانسی

برخی شرایط پزشکی یا دارو ها ممکن است استفاده از روش های پیشگیری از بارداری اضطراری را ممنوع کنند. زنانی که سابقه اختلالات ترومبوآمبولیک، بیماری کبدی، فشار خون بالا کنترل نشده، سابقه لخته شدن خون و خونریزی واژینال غیر قابل توضیح دارند باید از مصرف قرص اورژانسی خودداری کنند. علاوه بر این، برخی دارو ها، مانند دارو های ضد تشنج، ممکن است اثربخشی قرص های اورژانسی را کاهش دهند.

همچنین افرادی که به اجزای قرص های اورژانسی مانند لوونورژسترل یا اولیپریستال استات حساسیت دارند، نباید از این داروها استفاده کنند. برای مادران شیردهی ضروری است تا به دستورالعمل قرصی که میخرند برای استفاده در این دوران توجه کنند. کاندوم ایکس دریم به عنوان یک جایگزین مناسب برای قرص بارداری با برخورداری از لاتکس طبیعی برای ایجاد رابطه سالم، طولانی و ایمن تولید می شود.

بهترین زمان مصرف قرص ضد بارداری

بهترین زمان برای مصرف قرص های اورژانسی در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است. اکثر قرص ‌ها در صورتی مؤثر هستند که در عرض ۷۲ ساعت پس از مقاربت مصرف شوند، اگرچه برخی از انواع آن ممکن است تا ۱۲۰ ساعت (۵ روز) پس از رابطه جنسی مؤثر باشند. با این حال، هر چه زودتر قرص ها مصرف شوند، در پیشگیری از بارداری موثرتر هستند. توجه به این نکته ضروری است که قرص های اورژانسی ۱۰۰% موثر نیستند و باید در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شوند تا بهترین شانس برای جلوگیری از بارداری داشته باشند.

اینجا کلیک کنید 👈 ژل لوبریکانت ایموشن

عوارض قرص اورژانسی
روان کننده و رفع خشکی واژن

راه های جایگزین پیشگری از بارداری

وقتی صحبت از پیشگیری از بارداری به میان می آید، روش های جایگزینی فراتر از قرص های اورژانسی وجود دارد که افراد می توانند در نظر بگیرند. این گزینه ‌های جایگزین می‌توانند ابزار مؤثر و قابل اعتمادی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده و کنترل نشده فراهم کنند.

  • کاندوم – ساده ترین روش پیشگیری از بارداری
  • دستگاه داخل رحمی (IUD) – محافطت طولانی مدت و برگشت پذیر
  • تزریق هورمونی – تزریق هورمون پروژسترون
  • ایمپلنت ضد بارداری – میله کوچک و انعطاف‌پذیر، نصب زیر پوست بازوی زنان
  • دیافراگم – ابزار سیلیکونی و گنبدی شکل، نصب در داخل واژن
  • عقیم سازی – وازکتومی و توبکتومی

جمع بندی | عوارض قرص اورژانسی

قرص های اورژانسی یک گزینه ارزشمند برای جلوگیری از بارداری ناخواسته پس از مقاربت محافظت نشده است. با این حال، مهم است که عوارض جانبی و محدودیت های احتمالی آن را در نظر بگیرید. با درک مکانیسم، مزایا، مضرات، موارد منع مصرف و راه های جایگزین پیشگیری از بارداری، افراد می توانند انتخاب های آگاهانه ای در مورد سلامت باروری و نیازهای پیشگیری از بارداری داشته باشند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با عوارض قرص اورژانسی و جزئیات مصرف آن آشنا کنیم. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام، می توانید پیام خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×