» جنسی » علت عدم نعوظ کامل در آقایان
علت عدم نعوظ کامل در آقایان

علت عدم نعوظ کامل در آقایان

خرداد ۲۲, ۱۴۰۳ 11۰117

بررسی علت عدم نعوظ کامل در مردان

مقدمه | اختلال نعوظ (Erectile Dysfunction)

دستیابی به نعوظ و حفظ آن بخش طبیعی و مهمی از جنسیت و تولید مثل مردانه است. با این حال، به دلایل مختلف، برخی از مردان در به دست آوردن یا حفظ یک نعوظ کامل و سفت و سخت به اندازه کافی برای مقاربت جنسی مشکل دارند.

فهرست مطالب این صفحه

این اختلال که از نظر پزشکی به عنوان اختلال نعوظ (ED) شناخته می شود، شامل ناتوانی مداوم در دستیابی یا حفظ نعوظ به اندازه کافی برای داشتن رابطه جنسی رضایت بخش است. در حالی که مشکلات گاه به گاه طبیعی هستند، مشکلات مداوم در دستیابی به نعوظ کامل می تواند بر عزت نفس، روابط و کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد.

لیست کامل انواع قرص نعوظ گیاهی

این مقاله طیف گسترده ای از علل فیزیکی، روانی و سبک زندگی مربوط به مشکل نعوظ در مردان را به طور عمیق بررسی می کند. درک علل اصلی برای پرداختن صحیح به این موضوع حساس کلیدی است.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • اختلال نعوظ (Erectile Dysfunction) چیست؟
  • علت عدم نعوظ در مردان شامل چ مواردی است؟
  • روش های تشخیصی و درمانی مشکل نعوظ در مردان کدام است؟
  • عدم نعوظ کامل چه عوارضی دارد؟

ارتباط با انزال زودرس

همانطور که اختلال نعوظ شامل ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ است، انزال زودرس نیز به انزال زودتر از حد مطلوب در طول فعالیت جنسی اشاره دارد. در هر دو شرایط اگر به آنها توجه نشود می توانند بر عزت نفس، صمیمیت و رضایت کلی جنسی تأثیر منفی بگذارند.

مانند ED، انزال زودرس دارای علل ریشه ای فیزیکی، روانی و سبک زندگی است که باید از طریق یک رویکرد جامع ارزیابی و درمان شود. برخی از عوامل کمک کننده که در مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت، ممکن است در مورد انزال زودرس نیز اعمال شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به زود انزالی می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 قویترین داروی گیاهی برای زود انزالی

در ادامه به بررسی علت عدم نعوظ مردان با تمرکز بر علل فیزیکی، سبک زندگی و علل روانشناختی می پردازیم:

علل فیزیکی پزشکی اختلال نعوظ

در سطح فیزیولوژیکی، چندین بیماری می توانند به طور مستقیم پاسخ نعوظ در آلت تناسلی را مختل کنند:

بیماری عروقی

شرایطی که جریان خون را به خطر می اندازند مانند آترواسکلروز، فشار خون بالا، چربی خون و دیابت از علل اصلی مشکل نعوظ در مردان هستند، زیرا برای پر کردن بافت های نعوظ اسفنجی در طول برانگیختگی به خون کافی نیاز است. با گذشت زمان، جریان محدود مانع از انباشتگی کامل می شود.

مسائل عصبی

آسیب به اعصاب درگیر در پاسخ نعوظ به دلیل مسائلی مانند صدمات نخاعی، مولتیپل اسکلروزیس، جراحی پروستات یا پرتو درمانی لگن می‌تواند سیگنال ‌های بین مغز و دستگاه تناسلی مورد نیاز برای تحریک و حفظ نعوظ را مختل کند.

علت عدم نعوظ کامل در آقایان
علت عدم نعوظ کامل در آقایان

عدم تعادل هورمونی

سطوح پایین تستوسترون به دلیل افزایش سن، آسیب یا بیماری میل جنسی و توانایی دستیابی به نعوظ را با کاهش تولید این هورمون جنسی مردانه کلیدی توسط بیضه ها کاهش می دهد. پرولاکتین اضافی ناشی از تومور هیپوفیز نیز نعوظ را مهار می کند.

بیماری پیرونی

اسکار آلت، معمولاً به دلیل ضربه یا دلایل دیگر، شکل آن را در هنگام نعوظ با تشکیل پلاک های سفت شده از بافت فیبری زیر پوست تغییر می دهد. این امر نفوذ را دشوار یا غیرممکن می کند.

عوارض جانبی دارو ها

بسیاری از دارو های تجویزی و بدون نسخه با تداخل در عملکرد عروقی، عصبی یا هورمونی به طرق مختلف باعث ایجاد ED به عنوان یک عارضه جانبی می شوند. مقصران رایج عبارتند از دارو های ضد افسردگی، دارو های فشار خون، عوامل شیمی درمانی و دارو های تفریحی.

دارو های تفریحی به سه دسته دارو اطلاق می‌شود:

  • سرکوب‌کننده‌ ها (موجب حس آرامش)
  • محرک ‌ها (القای حس انرژی و هوشیاری)
  • دارو های توهم ‌زا (باعث تحریف ادراکی)

جراحی پروستات / لگن یا پرتو درمانی

جراحی یا پرتو درمانی غده پروستات، مثانه یا ساختار های اطراف لگن برای شرایطی مانند سرطان پروستات می‌تواند به اعصاب و بافت‌ های حساس نعوظ بسته به تهاجمی بودن عمل آسیب برساند. خطرات با مداخلات گسترده تر بیشتر است.

نقص های تشریحی

ناهنجاری های مادرزادی نادر اندام تناسلی مانند هیپوسپادیاس، که در آن دهانه مجرای ادرار به جای نوک آلت تناسلی در قسمت زیرین آلت تناسلی قرار دارد، ممکن است در برخی موارد از نظر فیزیکی پتانسیل نعوظ کامل را مسدود کند.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول زینگا لایف

زینگا لایف
تقویت نعوظ و درمان زود انزالی

علت عدم نعوظ مرتبط با سبک زندگی

برخی از عادات و رفتار های سبک زندگی اغلب به عنوان عوامل مؤثر در این امر دخیل هستند:

چاقی و کم تحرکی

اضافه وزن، به خصوص چربی شکمی، خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سایر شرایط مرتبط با مشکل نعوظ در مردان را افزایش می دهد. فقدان ورزش منظم این خطرات را از طریق بی تحرکی و افزایش وزن مرتبط در طول زمان تشدید می کند.

سیگار کشیدن

استفاده طولانی مدت از تنباکو به دلیل اثرات آن بر انقباض عروق خونی و آسیب ناشی از سموم موجود در دود سیگار، یک عامل خطر اصلی برای تصلب شرایین و اختلال در جریان خون است. این موقعیت جریان خون را به آلت تناسلی محدود می کند.

مصرف بیش از حد الکل

نوشیدن زیاد و مزمن مشروبات الکلی طی سالیان متمادی می تواند تولید هورمون را مختل کند و از طریق سیروز و مکانیسم های دیگر به کبد و سیستم قلبی عروقی آسیب برساند – که همه اینها بر عملکرد نعوظ تأثیر می گذارد.

مصرف مواد مخدر

استفاده تفریحی / غیرقانونی مواد مخدر موادی مانند کوکائین، هروئین، کریستال متامفتامین، کانابینوئید های مصنوعی و سایر مواد مخدر از طریق مکانیسم ‌های مختلفی که شامل اختلالات عروقی، عصبی یا هورمونی است، عملکرد نعوظ را مختل می‌کنند. بسته به الگو های مصرف، ماری جوانا همچنین ممکن است به عنوان یک عامل خطر برای برخی از مردان نقش داشته باشد.

رژیم غذایی ضعیف

خوردن یک رژیم غذایی نامتعادل و با حجم کم مواد مغذی، فیبر و ترکیبات گیاهی در حالی که غذا های فرآوری شده، قند، چربی های ناسالم و گوشت قرمز زیاد است، با خطرات بالاتر بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی که به طور غیرمستقیم باعث مشکل نعوظ در مردان می شوند، مرتبط است.

خطرات شغلی

برخی از مشاغل شامل قرار گرفتن در معرض سموم، فلزات سنگین، تشعشعات یا ارتعاشات ممکن است خطر ED را از طریق تأثیراتشان بر سلامت کلی، سطوح هورمونی، جریان خون یا عملکرد عصبی در درازمدت، بسته به سطح قرار گرفتن در معرض و تجهیزات حفاظتی مورد استفاده، افزایش دهند.

استرس، خستگی و خواب ضعیف

سطح استرس بالا، حالت ‌های خستگی مزمن و خواب ناکافی با کیفیت می‌تواند بر میل جنسی و توانایی آرامش کامل تأثیر منفی بگذارد – که هر دو از طریق تأثیراتشان بر سیستم عصبی، هورمون‌ها و سلامت قلب و عروق برای دستیابی و حفظ نعوظ ضروری هستند.

کپسول جنسالین

جنسالین تقویت نعوظ آقایان
تقویت نعوظ و افزایش قوای جنسی مردان

علل روانشناختی مشکل نعوظ در مردان

مسائل مربوط به سلامت روان یکی دیگر از دسته‌بندی ‌های رایج ریشه‌ای علت عدم نعوظ کامل است:

اضطراب عملکرد

نگرانی بیش از حد در مورد عملکرد جنسی، فشار بی موردی را بر مرد وارد می کند تا نعوظ داشته باشد و آن را حفظ کند، که به طور متناقضی باعث می شود که این مشکل به دلیل افزایش سطح اضطراب در طول صمیمیت، خودشکوفایی شود.

افسردگی

خلق و خوی ضعیف و عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی مرتبط با آن، علاوه بر کاهش انرژی و انگیزه برای رابطه جنسی از طریق بی لذتی و خستگی، تأثیر مستقیمی بر میل جنسی و برانگیختگی دارد.

عزت نفس پایین

اگر مردی به دلیل مسائل مربوط به تصویر بدن، تجربیات طرد شدن در گذشته یا دلایل دیگر احساس ناامنی یا ناکافی کند، موانع روانی برای عملکرد جنسی و توانایی آرامش کامل ایجاد می کند.

مشکلات رابطه

دعوا، فقدان صمیمیت یا مسائل عاطفی حل نشده با شریک زندگی، همگی می توانند به از دست دادن میل، اضطراب و مسائل مربوط به نعوظ کمک کنند که دلیل آن نبود رابطه با آرامش است.

سوء استفاده یا تروما در گذشته

آسیب های عاطفی حل نشده ناشی از تجربیاتی مانند سوء استفاده جنسی در دوران کودکی ممکن است با ایجاد بلوک های روانشناختی، حتی اگر در ضمیر ناخودآگاه مدفون باشد، به طور منفی بر تمایلات جنسی در بزرگسالی تأثیر بگذارد.

علت عدم نعوظ کامل در آقایان
علت عدم نعوظ کامل در آقایان

ارزیابی و رسیدگی به علل | تشخیص و درمان

برای تشخیص صحیح و درمان علل ریشه ای مشکل نعوظ در مردان، یک ارزیابی جامع مورد نیاز است که شامل یک تاریخچه پزشکی کامل، معاینه فیزیکی، بحث در مورد عوامل خطر و عادات سبک زندگی، و به طور بالقوه آزمایش های تشخیصی است. مشاوره رابطه جنسی می‌تواند به درمان هر عامل روان‌شناختی نیز کمک کند.

اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش، کاهش استرس، ترک سیگار و محدود کردن الکل نیز از جنبه های کلیدی درمان هستند. بسته به علل زمینه‌ای، گزینه‌ های اضافی ممکن است شامل داروهای خوراکی، تزریق یا شیاف آلت تناسلی، پمپ آلت تناسلی، ایمپلنت یا سایر درمان‌ ها باشد. با یک رویکرد چند جانبه متناسب با فرد، به دست آوردن مجدد نعوظ قابل اعتماد برای بسیاری از مردانی که این مشکل را تجربه می کنند، یک هدف دست یافتنی است.

معاینه فیزیکی و آزمایش

پزشک یک معاینه فیزیکی با تمرکز بر اندام تناسلی، پروستات، شکم و سیستم قلبی عروقی انجام می دهد. غربالگری برای شرایطی مانند دیابت و بیماری قلبی مهم است. آزمایش‌ها ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ ها و چربی ‌ها، نظارت بر نعوظ شبانه آلت تناسلی، سونوگرافی دوبلکس، کاورنوزومتری / کاورنوزوگرافی انفوزیون دینامیک یا سایر معاینات تخصصی باشد.

مشاوره اصلاح سبک زندگی

برای مردانی که عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی قابل توجهی دارند، مشاوره برای رسیدگی به مسائلی مانند رژیم غذایی، برنامه های ورزشی، ترک سیگار، محدودیت های ایمن الکل، تکنیک های کاهش استرس و استراتژی های بهداشت خواب مورد نیاز است. گروه‌ های حمایتی نیز می‌توانند به مسئولیت‌ پذیری کمک کنند.

ارزشیابی روانشناختی برای بررسی علت عدم نعوظ

اگر مشکوک به مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی یا مشکلات رابطه باشند، ممکن است در برخی موارد به مشاوره، درمان جنسی (Sex Therapy) یا دوره کوتاهی از دارو های ضد افسردگی تحت نظارت پزشکی ارجاع داده شود.

مهارکننده های خوراکی فسفودی استراز نوع ۵

دارو هایی مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس)، واردنافیل (لویترا) و آوانافیل (استندرا) با افزایش اثرات اکسید نیتریک در آلت تناسلی، خط اول درمان خوراکی برای اکثر موارد ED هستند. میزان موفقیت به طور متوسط حدود ۷۵ درصد است.

تزریق یا شیاف آلت تناسلی

برای مردانی که به‌دلیل مسائل پزشکی به دارو های خوراکی پاسخ کافی نمی‌دهند یا نمی‌توانند آن‌ها را تحمل کنند، ممکن است به جای آن برای نعوظ بر حسب تقاضا، درمان تزریق داخل حفره‌ای با استفاده از دارو هایی مانند آلپروستادیل یا شیاف‌ های داخل مجرای ادرار تجویز شود.

ایمپلنت آلت تناسلی

در مواردی که گزینه ‌های دیگر شکست خورده‌اند، پروتز آلت تناسلی مانند استفاده از میله ‌های چکش‌خوار یا دستگاه ‌های بادی را می‌توان با جراحی کاشت تا نعوظ کامل برای رابطه را به صورت مکانیکی ایجاد کند.

سایر روش های درمانی

رویکرد های درمانی برای موارد خاص ممکن است شامل پمپ‌ های خلاء آلت تناسلی، درمان با امواج شوک برون بدنی با شدت کم، درمان با سلول‌ های بنیادی یا سایر گزینه ‌های تجربی بسته به علل زمینه‌ای، شدت و پاسخ به درمان‌های استاندارد باشد.

نظارت و پیگیری

نظارت مداوم با پزشک تجویز کننده برای ارزیابی اثربخشی درمان، نظارت بر عوارض جانبی و تنظیم رژیم در صورت نیاز بر اساس پیشرفت و هرگونه تغییر در عوامل خطر یا علائم در طول زمان مهم است. با یک رویکرد هماهنگ و چند رشته ای متناسب با فرد، به دست آوردن مجدد نعوظ کامل برای بسیاری از مردان یک هدف دست یافتنی است.

علت عدم نعوظ کامل در آقایان
علت عدم نعوظ کامل در آقایان

درمان های گیاهی برای مشکل نعوظ در مردان

در اینجا برخی از دارو های گیاهی وجود دارد که برای کمک به درمان اختلال نعوظ استفاده می شود:

جینکو بیلوبا

تصور می شود این گیاه با گشاد کردن رگ های خونی جریان خون را بهبود می بخشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است به درمان ED خفیف تا متوسط در صورت مصرف منظم کمک کند.

جینسینگ

ریشه این گیاه حاوی ترکیباتی است که سطح تستوسترون و اکسید نیتریک را افزایش داده و جریان خون را در اندام تناسلی بهبود می بخشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که می تواند به ED خفیف کمک کند.

ماکا

ماکا یک سبزی ریشه ای است که در پرو رشد می کند، تصور می شود ماکا به میل جنسی و عملکرد جنسی به عنوان یک آداپتوژن کمک می کند. تحقیقات در مورد اثرات آن بر ED متفاوت است، اما برخی از مردان مزایای آن را گزارش می کنند.

ال-آرژنین

اسید آمینه ای که به تولید اکسید نیتریک برای شل شدن رگ های خونی کمک می کند. برخی تحقیقات آن را با بهبود کیفیت نعوظ و عملکرد جنسی مرتبط می دانند. کپسول آرژین مکس فورت، محصولی مناسب برای آقایانی است که دارای مشکلات نعوظ هستند. آمینواسید ال آرژنین اصلی ترین محتویات دارو را شامل می شود. ال سیترولین، عصاره جینکوبیلوبا، نیکوتین، عصاره گیاه خارخاسک، جنسینگ، زعفران، عناصر زینک و سلنیوم از دیگر ترکیبات موثر این محصول هستند.

علف هرز بز شاخدار

همچنین به عنوان اپیمدیوم شناخته می شود، این گیاه حاوی ترکیباتی است که مشابه مهارکننده های PDE5 در داروهای تجویزی ED برای شل کردن رگ های خونی عمل می کند. مطالعات نشان می دهد که ممکن است به ED خفیف کمک کند.

خارخاسک

این گیاه هورمون لوتئینیزه کننده را افزایش می دهد که تولید تستوسترون را تحریک می کند. برخی تحقیقات آن را با بهبود میل جنسی و عملکرد نعوظ مرتبط می دانند.

قرص ترادامیکس، با فرمولاسیون خود، مشکلات مربوط به روابط جنسی را در مردان اصلاح می کند. اصلاح اختلالات مربوط به نعوظ، بهبود الاستیسیته بافت آلت مردانه، افزایش قوای جنسی از ویژگی های موثر این محصول است. فرمولاسیون این دارو حاوی ۴۵۰ میلی گرم عصاره گیاه تریبولوس ترستریس (خارخاسک) به میزان ۹۰ درصد ساپونین، ۳۰۰ میلی گرم عصاره خشک جلبک اکلونیا بیسیکلیس و ۲۵۰ میلی گرم بایوویس است.

قرص ترادامیکس ترادا فارما

عوارض مشکل نعوظ بر رابطه جنسی

در اینجا برخی از عوارض احتمالی که می تواند از ناتوانی در دستیابی و حفظ نعوظ کامل در طول مقاربت به وجود بیاید بررسی شده است:

مسائل مربوط به رابطه و صمیمیت

نداشتن نعوظ کامل می تواند باعث خجالت شود، به عزت نفس شریک زندگی آسیب برساند و منجر به کمتر شدن عشق ورزی شود. با گذشت زمان این به صمیمیت و رابطه آسیب می رساند.

ناامیدی، مشاجره و رنجش ممکن است برای هر دو طرف به دلیل اختلال در عملکرد جنسی که در صمیمیت و لذت تداخل دارد ایجاد شود. این می تواند رابطه را تیره کند یا حتی به پایان برساند.

افسردگی و عزت نفس پایین

ناتوانی در انجام روابط جنسی به صورت دلخواه می تواند باعث افسردگی، اعتماد به نفس پایین و مشکلات تصویر شخصیتی برای مرد شود و اگر فرد فکر کند این موضوع به عدم جذابیت مربوط می ‌شود، ممکن است احساس افسردگی، نامطلوب شدن یا سرزنش خود کنند.

مشکلات باروری

بدون سفتی، دخول و انزال، باروری ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد و احتمال لقاح را کاهش دهد. این می تواند تنظیم خانواده را پیچیده کند.

علل فیزیکی زمینه ای اختلال نعوظ مانند گردش خون ضعیف یا مشکلات هورمونی نیز ممکن است به طور مستقل کیفیت و باروری اسپرم را کاهش دهد.

کاهش سلامت

شرایط پزشکی مرتبطی که باعث اختلال نعوظ می شود مانند دیابت، چاقی یا بیماری قلبی ممکن است بدتر شود زیرا مسائل زمینه ای مورد توجه قرار نگرفته و درمان نمی شوند. استرس روانی ناشی از مسائل جنسی و روابط در صورت حل نشدن می تواند بر سلامت کلی تأثیر منفی بگذارد.

خطر خیانت

ناامیدی ناشی از مشکلات جنسی طولانی مدت در رابطه ممکن است در موارد نادری خطر خیانت یکی از طرفین را که به دنبال صمیمیت و لذت در جای دیگری است، افزایش دهد.

ایزوله سازی اجتماعی

خجالت در مورد این موضوع می تواند منجر به اجتناب از صمیمیت و انزوای تدریجی از روابط، زندگی اجتماعی و فعالیت های عادی که شامل درآوردن لباس یا تمایلات جنسی است، شود.

بنابراین به طور خلاصه، بدون درمان، اختلال نعوظ دارای عوارض گسترده ای است که بر سلامت جسمی، رفاه روانی، روابط، باروری و کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. جستجوی کمک پزشکی برای رسیدگی به علل ریشه ای و جلوگیری از مشکلات پایین دستی مهم است.

جمع بندی | علت عدم نعوظ در مردان چیست؟

به طور خلاصه، ناتوانی مداوم در دستیابی به نعوظ کامل مستلزم ارزیابی پزشکی و درمان علل زمینه‌ای آن است که می‌تواند ناشی از مسائل مربوط به سلامت جسمانی، عادات سبک زندگی، عوامل روانی یا ترکیبی از آنها باشد. یک معاینه پزشکی کامل اولین گام برای تشخیص صحیح و رسیدگی به همه عوامل مرتبط با اختلال نعوظ است.

یک برنامه درمانی جامع با هدف قرار دادن عوامل خطر قابل اصلاح، اصلاح شیوه زندگی و درمان های دارویی مناسب، نعوظ کامل را برای بسیاری از مردانی که این چالش را تجربه می کنند، فراهم می کند.

 

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×