» سلامت » سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟
سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟

سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟

اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳ 0۰41

سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟

سرطان رکتوم سرطانی است که در سلول های راست روده، که در زیر کولون سیگموئید و بالای مقعد است، ایجاد می شود. راست روده و روده بزرگ هر دو بخشی از دستگاه گوارش هستند، بنابراین سرطان های روده بزرگ و رکتوم اغلب تحت عنوان سرطان کولورکتال دسته بندی می شوند.

در ایالات متحده، سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع است. همچنین دومین مورد مرگبار است که تشخیص و درمان زودهنگام را حیاتی می کند. بر اساس داده های سال ۲۰۲۰ صندوق تحقیقات سرطان در سراسر جهان، سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در زنان و سومین سرطان شایع در مردان در سراسر جهان است.

علائم، درمان و چشم انداز سرطان روده بزرگ معمولا به مرحله ای بستگی دارد که سرطان تشخیص داده می شود. بنابراین تشخیص اولیه در درمان این سرطان اهمیت بالایی دارد.

با مطالعه این مقابه پاسخ چه پرسش هایی را دریافت خواهید کرد:

  • عوامل خطر سرطان روده بزرگ
  • انواع علائم سرطان روده بزرگ
  • بهترین گزینه های درمان

عوامل خطر سرطان روده بزرگ چیست؟

برخی از عوامل خطر وجود دارند که می توانند شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند. داشتن یکی از این عوامل خطر به طور خودکار به این معنی نیست که شما به سرطان روده بزرگ مبتلا خواهید شد، اما احتمال آن بیشتر از زمانی است که هیچ عامل خطری نداشته باشید.

عوامل خطری که نمی توانید آن ها را تغییر دهید:

  • افراد ۵۰ سال به بالا
  • سابقه قبلی پولیپ روده بزرگ
  • سابقه قبلی بیماری های روده
  • سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال
  • داشتن سندرم های ژنتیکی خاص، مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی
  • نژاد یهودی آفریقایی یا اشکنازی
سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟
سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟

عوامل خطر که می توانید از آن ها اجتناب کنید:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • سیگاری بودن
  • دیابت نوع دو
  • عدم تحرک
  • مصرف رژیم غذایی سرشار از گوشت های فرآوری شده

علائم سرطان روده بزرگ

مراحل اولیه سرطان روده بزرگ عمدتا بدون علامت هستند، به این معنی که هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. موارد پیشرفته تر سرطان روده بزرگ احتمالا علائم زیر را ایجاد کند:

تغییرات قابل توجه در عادات روده

ممکن است یبوست یا اسهال مکرر را تجربه کنید که بهبود نمی یابد. این تغییرات ممکن است بیش از چند روز متوالی به طول انجامد. همچنین، در این شرایط متوجه می شوید که دفعات مدفوع تغییر کرده یا مدفوع باریکتر شده است.

نمی توانید روده خود را تخلیه کنید

همراه با یبوست و سایر تغییرات روده، ممکن است هوس های مکرر برای تخلیه روده خود داشته باشید، اما هرگز احساس نکنید که روده خود را به طور کامل تخلیه کرده اید.

خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع

در حالی که این حالت گاهی اوقات در موارد یبوست شدید یا هموروئید دیده می شود، خونریزی از رکتوم نیز می تواند نشانه بیماری جدی تری مانند سرطان کولورکتال باشد. در چنین مواردی، ممکن است متوجه شوید مدفوع شما دارای رنگ روشن یا قرمز تیره است یا ممکن است ظاهری قیری از خون تیره داشته باشد.

درد یا گرفتگی مزمن شکم

درد شکم یکی از علائم سرطان کولون در مرحله آخر در نظر گرفته می شود. ممکن است احساس درد مداوم در ناحیه شکم و تشدید گرفتگی عضلات داشته باشید که می تواند پس از اجابت مزاج از بین نرود. نفخ شدید همراه با درد در شکم شما و همچنین درد لگن نیز از دیگر علائم است.

تهوع و استفراغ

اگر بیش از ۲۴ ساعت استفراغ کرده اید یا اگر نمی توانید مایعات را تحمل کنید، بسیار مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

کاهش وزن بدون تلاش

کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توضیح می تواند به شرایط پزشکی متعددی مرتبط باشد. در مورد سرطان روده بزرگ، کاهش وزن ناخواسته ممکن است نشانه مراحل بعدی این بیماری باشد.

خستگی مزمن

در مراحل پیشرفته سرطان، علی رغم داشتن خواب کافی و عدم گذراندن هیچ رویداد استرس زا در زندگی، همیشه احساس خستگی می کنید.

اگر سرطان روده بزرگ به سایر قسمت های بدن شما گسترش یابد، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • زردی چشم و پوست
  • تورم در دست ها یا پاها
  • مشکلات تنفسی
  • سردردهای مزمن
  • تاری دید
  • شکستگی استخوان

گزینه های درمانی سرطان روده بزرگ چیست؟

درمان سرطان روده بزرگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. پزشک بر اساس سلامت کلی و مرحله سرطان روده بزرگ بهترین برنامه درمانی را برای شما تعیین می کند.

سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟
سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟

عمل جراحی

در مراحل اولیه سرطان روده بزرگ، اغلب جراح شما ممکن است پولیپ های سرطانی را از طریق جراحی حذف کند. اگر پولیپ به دیواره روده نچسبیده باشد، احتمالا چشم اندازی عالی خواهید داشت.

اگر سرطان شما به دیواره روده شما گسترش یافته باشد، ممکن است جراح شما نیاز به برداشتن بخشی از کولون یا رکتوم و غدد لنفاوی مجاور داشته باشد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل استفاده از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی است. برای افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، شیمی درمانی معمولا پس از جراحی انجام می شود و برای از بین بردن سلول های سرطانی طولانی مدت استفاده می شود.

شیمی درمانی اغلب با عوارض جانبی همراه است که باید با داروهای دیگر کنترل شوند.

پرتو درمانی

در این روش از پرتوهای نافذ و پرانرژی، مشابه آنچه در اشعه ایکس استفاده می شود، برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی قبل و بعد از جراحی استفاده می کند. پرتو درمانی معمولا در کنار شیمی درمانی انجام می شود.

داروهای گیاهی درمان سرطان روده بزرگ

هرچه توجه شما به سلامت دستگاه گوارش خود بیشتر باشد از خطر ابتلا به این سرطان بیشتر در امان خواهید بود. گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند که می توانند ضمن تقویت روده، به درمان نفخ، یبوست و دردهای شکمی بپردازند.

کپسول گاسترینا با در اختیار داشتن کرویا، انیسون، زیره سیاه، قاقله کبار، قاقله صغار، قرفه، تخم کرفس و تعداد دیگری گیاهان دارویی، باعث تقویت عملکرد معده و روده می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول گاسترینا

گاسترینا ورم معده

کپسول کولمیگان از دیگر داروهای گیاهی موثر در درمان دل پیچه و دل درد است. گیاه نعناع فلفلی موجود در این کپسول، اسپاسم های ناگهانی شکم را برطرف کرده و ضمن بهبود هضم غذا، از سوءهاضمه جلوگیری می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول کولمیگان

کپسول کولمیگان

کپسول گاسترولیت نیز به واسطه داشتن اسانس آویشن شیرازی در ترکیب خود، درد ناحیه شکم را به طور کامل درمان می کند. این کپسول حاوی مواد موثر نظیر تیمول و کارواکرول بوده که تا حد زیادی علائم سندروم روده تحریک پذیر را نیز کاهش می دهد.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول گاسترولیت باریج

گاسترولیت باریج سندروم روده تحریک پذیر

 

سخن پایانی

تشخیص جدی سرطان روده بزرگ می تواند نگران کننده و استرس زا باشد. موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز در میان جوانان در سال های اخیر افزایش یافته است. در حالی که مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ در افراد مسن کاهش یافته است، مرگ و میر در افراد کمتر از ۵۰ سال افزایش یافته است. با این حال، خوشبختانه سرطان روده بزرگ قابل درمان است، به خصوص زمانی که به موقع تشخیص داده شود.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×