» سلامت » دلیل تکرر ادرار در آقایان و خانم ها
دلیل تکرر ادرار در آقایان و خانم ها

دلیل تکرر ادرار در آقایان و خانم ها

اردیبهشت ۲, ۱۴۰۳ 0۰38

دلیل تکرر ادرار در آقایان و خانم ها

این که آیا در طول شب بیدار می شوید تا مثانه خود را خالی کنید یا زمانی که بیرون از خانه هستید به طور مداوم برای یافتن یک توالت عمومی سرگردان هستید، قطعا شرایط آزاردهنده ای را تجربه می کنید. ممکن است از خود بپرسید: آیا من فقط یک مثانه کوچک دارم یا ممکن است علت نگران کننده ای جهت تکرر ادرار وجود داشته باشد؟

تکرر ادرار، نیاز به ادرار کردن بیش از حد معمول است. طبق گفته بنیاد مراقبت از اورولوژی، تکرر ادرار زمانی است که شما باید حداقل ۸ بار در یک دوره ۲۴ ساعته نیاز به تخلیه مثانه خود داشته باشید. این حالت می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود و باعث شود کنترل مثانه خود را از دست بدهید.

تکرر ادرار اولین علامت بیماری مثانه بیش فعال است و گاهی اوقات این اصطلاحات به جای هم استفاده می شوند. عفونت های دستگاه ادراری یکی دیگر از شایع ترین دلیل تکرر ادرار را شامل می شود. در صورت تجربه تکرر ادرار، باید به فکر گزینه های درمانی باشید. کلید درمان تکرر ادرار، رسیدگی به علت اصلی است. اما رایج ترین دلیل تکرر ادرار چیست؟

با مطالعه این مقاله پاسخ چه پرسش هایی را دریافت خواهید کرد:

  • انواع دلیل تکرر ادرار در زنان
  • رایج ترین علل تکرر ادرار در مردان
  • بهترین راه درمان تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار در زنان

در زنان، مثانه می ‌تواند تا ۵۰۰ میلی ‌لیتر مایع در خود نگه دارد، اگرچه ممکن است زمانی که به ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلی ‌لیتر برسد، میل به ادرار کردن پیدا کنید. با این حال رایج ترین دلیل تکرر ادرار در بانوان به شرح زیر است:

عفونت های دستگاه ادراری

یکی از شایع ترین دلیل تکرر ادرار، عفونت دستگاه ادراری است. عفونت ادراری باعث سوزش ادرار یا درد در هنگام ادرار و افزایش دفعات ادرار می‌شود زیرا باکتری، پوشش مثانه و خود ماهیچه را تحریک می ‌کند. عفونت ادراری در واقع همه جنسیت ها را به طور یکسان تحت تأثیر قرار می دهد اما این عفونت در زنان بسیار شایع تر است زیرا مجرای ادرار یا منفذ به مثانه بسیار کوتاه تر از مجرای ادرار در آلت تناسلی مردان است و به باکتری ها اجازه می دهد راحت تر وارد شوند. بر اساس گزارش دفتر سلامت زنان وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، در واقع، زنان ۳۰ برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.

دلیل تکرر ادرار در آقایان و خانم ها
دلیل تکرر ادرار در آقایان و خانم ها

دوران بارداری

به دفعات ادرار کردن، در دوران بارداری معمول است. در طول بارداری تغییرات هورمونی وجود دارد، یعنی افزایش پروژسترون (هورمون کلیدی که رحم را برای بارداری آماده می‌کند) و ریلکسین (هورمونی که به نرم شدن دهانه رحم قبل از زایمان کمک می‌کند) که باعث افزایش خاصیت ارتجاعی عضلات و رباط‌ ها از جمله لگن می ‌شود.

این تغییرات می تواند نگه داشتن ادرار را دشوار کند. سپس، همان طور که رحم با رشد جنین بزرگ می شود، در پشت و بالای مثانه منبسط می شود، به طوری که ظرفیت مثانه می تواند تا سه ماهه سوم به نصف کاهش یابد.

این تغییرات طبیعی در بدن، مانند مثانه بیش فعال نیست، زیرا هیچ مشکل خاصی در مورد عضله مثانه وجود ندارد. در عوض، این به شرایط بارداری مربوط می شود. حتی این واقعیت که ممکن است به هیدراتاسیون بیشتری برای تغذیه جنین در حین رشد نیاز داشته باشید، می تواند منجر به افزایش تکرر ادرار شود.

همچنین ابتلا به عفونت ادراری در دوران بارداری بیشتر است. در بارداری، سیستم ایمنی بدن ما کمی سرکوب می شود تا جنین در حال رشد را پس نزند، بنابراین ما در برابر عفونت ها، از جمله عفونت های دستگاه ادراری آسیب پذیرتر هستیم. اگر در دوران بارداری علائم عفونت ادراری از جمله تکرر ادرار، تب یا کدر شدن ادرار خود را تجربه می کنید، توصیه می شود برای درمان عفونت با پزشک متخصص زنان تماس بگیرید.

سیستیت بینابینی

بیماری مزمن سیستیت بینابینی – که التهاب مثانه در غیاب عفونت است – مختص زنان نیز نیست، اما معمولا باعث تکرر ادرار در زنان همراه با فشار و درد مثانه می شود. در واقع، سیستیت بینابینی در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. در حالی که محققان کاملا مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این بیماری می شود، برخی از نظریه ها به نقص در بافت مثانه، ماست سل ها و داشتن سیستم ایمنی که به مثانه حمله می کند (مشابه سایر شرایط خودایمنی) اشاره می کند.

دلیل تکرر ادرار در مردان

هر شرایطی که پروستات را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است باعث تکرر ادرار در آقایان شود. به دلیل موقعیت مثانه در بدن مردان، غده پروستات می تواند عادات توالت رفتن شما را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات، پروستات بزرگ شده به مجرای ادرار فشار می آورد و جریان ادرار را مسدود می کند که می تواند دیواره مثانه را تحریک کند تا بر انسداد غلبه کند. مشکلات پروستات یا انجام عمل جراحی یا پرتودرمانی نیز می تواند تأثیر خود را داشته باشد.

شایع ترین دلیل تکرر ادرار در مردان:

  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات، که بیشتر به عنوان بزرگی پروستات شناخته می شود
  • پروستاتیت، یک بیماری التهابی که اغلب در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود
  • سرطان پروستات
دلیل تکرر ادرار در آقایان و خانم ها
دلیل تکرر ادرار در آقایان و خانم ها

دیگر علل رایج تکرر ادرار در مردان و زنان:

  • دیورتیک ها
  • افزایش سن
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی
  • مقادیر بیش از حد کافئین، الکل، نیکوتین، یا شیرین کننده های مصنوعی، که ممکن است دیواره مثانه را تحریک کند
  • اضطراب
  • مثانه بیش فعال
  • دیابت، به ویژه دیابت نوع ۲، یکی دیگر از عوامل خطر مثانه بیش فعال است. اگر در مورد مدیریت قند خون خود مراقب نباشید، ممکن است گلوکز اضافی وارد ادرار شود. گلوکز بالا منجر به آب اضافی در ادرار می شود و وقتی مثانه شما با مایع بیشتری پر می شود، تکرر ادرار بیشتری را تجربه می کنید.
  • بیماری های کلیوی، مانند عفونت کلیه و سنگ کلیه
  • ضعیف شدن عضلات کف لگن
  • سنگ مثانه
  • سرطان مثانه

چگونه تکرر ادرار را متوقف کنیم؟

درمان تکرر ادرار به علت آن بستگی دارد. پزشک شما ابتدا سعی می کند هر بیماری زمینه ای که منجر به دلیل تکرر ادرار می شود را درمان کند.

اگر عفونت باکتریایی مقصر باشد، برای خلاص شدن از شر آن آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

همچنین ممکن است پزشک انجام تمرینات لگنی مانند تمرینات کگل یا تمرینات بازآموزی مثانه را برای کمک به تاخیر در دفع ادرار پیشنهاد دهد.

اگر مشکل از پروستات باشد پزشک به فکر درمان مشکل اصلی خواهد بود تا دلیل تکرر ادرار برطرف شود. گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند تا مشکلات و بیماری های مرتبط به پروستات را برطرف کنند.

نخل اره ای به عنوان یک داروی کوچک کننده پروستات سلامت این عضو از بدن را تحت کنترل دارد. کپسول پروسکور حاوی مقادیر موثری نخل اره ای بوده و پس از یک دوره درمان، علائم تورم پروستات نظیر تکرر ادرار را برطرف می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول پروسکور

کپسول پروسکور درمان بزرگی پروستات

علاوه بر نخل اره ای، عصاره دانه کدو، عصاره ریشه گزنه و عصاره پوست پیجیوم سرشار از خواص ضد التهاب و ضد تورم پروستات هستند. شما می توانید تمامی این گیاهان دارویی را به همراه ویتامین E، ویتامین B6 و زینک، توسط قرص پروستینا دریافت کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص پروستینا

قرص گیاهی پروستات پروستینا

اگر به دنبال درمان تورم پروستات از طریق روغن های گیاهی هستید، قطره روغن کدو طبی زردبند پپونن سلامتی شما را باز می گرداند. افزایش میل جنسی، از دیگر خواص این قطره است.

اینجا کلیک کنید 👈 قطره پپونن

روغن کدو زردبند

 سخن پایانی

با بالا رفتن سن، باید دفعات بیشتری ادرار کنید و به خصوص در طول شب ادرار بیشتری تولید می کنید. هنگام بیدار شدن برای رفتن به توالت، خواب شما احتمالا مختل می شود و کیفیت زندگی شما آسیب می بیند. به خاطر داشته باشید که درمان موثر این حالت تنها زمانی امیدبخش است که دلیل تکرر ادرار به طور کامل مشخص باشد. مکمل های گیاهی درمان تورم پروستات بدون عارضه جانبی ضمن کاهش تورم پروستات، تکرر ادرار را نیز برطرف می کنند.

دکتر شیما نظامی

دکتر شیما نظامی

من دکتر شیما نظامی دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و موسس داروخانه دکتر نظامی در مشهد هستم. اینجا اطلاعات علمی درباره داروها و پزشکی رو با شما به اشتراک میگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×