» بیماری ها و پیشگیری » جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد
جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد

جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد

۱۸ تیر ۱۴۰۳ 15۰237

جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد

جینکوبیلوبا چیست؟ احتمالا با شنیدن این اسامی ناشناخته در داروخانه ها اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند این است که این داروهای گیاهی چیستند و چه کاربرد و خواصی دارند؟

جینکوبیلوبا، گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان بوده که به کاهش التهاب کمک می کند. در حالی که برگ ها و دانه های آن اغلب در طب سنتی چینی استفاده می شود، اما تحقیقات مدرن در درجه اول بر روی عصاره جینکوبیلوبا متمرکز است که از برگ های آن تهیه می شود. مکمل های حاوی جینکوبیلوبا یک گزینه ایده آل برای ارتقاء سلامت بدن شما هستند. بیاید به خواندن این مقاله ادامه دهیم تا بدانیم جینکوبیلوبا چیست و آیا خواص آن به سبک زندگی و سلامت بهتر ما کمک می کند یا خیر!

در این مقاله نگاهی اجمالی به خواص جینکوبیلوبا و دیگر موارد مرتبط داریم، از جمله:

  • جینکوبیلوبا چیست و چرا مصرف آن اهمیت دارد؟
  • کاهش التهاب از مهمترین خواص جینکوبیلوبا
  • بهبود گردش خون و سلامت قلب
  • کاهش اضطراب
  • درمان افسردگی
  • تسکین سردرد و میگرن
  • کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی
  • درمان اختلالات جنسی
  • فرم های مکمل و دوز مورد نیاز
  • چهار مکمل حاوی جینکوبیلوبا با دوز استاندارد
جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد
جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد

جینکوبیلوبا چیست و چرا مصرف آن اهمیت دارد؟

جینکوبیلوبا، گیاهی پرخاصیت که به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی خود از محبوبیت بالایی برخوردار است. جینکوبیلوبا حاوی سطوح بالایی از فلاونوئیدها و ترپنوئیدها است که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی قوی خود شناخته می شوند. این آنتی اکسیدان ها با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مبارزه یا خنثی می کنند.

رادیکال های آزاد ذرات بسیار واکنش پذیری هستند که در طول عملکردهای متابولیک طبیعی مانند تبدیل غذا به انرژی یا سم زدایی در بدن تولید می شوند. با این حال، آن ها همچنین پتانسیل آسیب رساندن به بافت های سالم را دارند که در تسریع پیری و گسترش بیماری موثر هستند. با وجود این ویژگی می توان در یک نگاه متوجه شد که چرا خواص جینکوبیلوبا برای هر قسمتی از بدن به طور موثری عمل می کند.

آیا می دانید چند نوع قرص جینکوبیلوبا در ایران در دسترس شماست؟

اینجا کلیک کنید 👈 انواع قرص جینکوبیلوبا

کاهش التهاب از مهمترین خواص جینکوبیلوبا

التهاب بخشی از پاسخ طبیعی بدن به آسیب یا تهاجم یک ماده خارجی است. در پاسخ التهابی، اجزای مختلف سیستم ایمنی برای مبارزه با مهاجم خارجی یا بهبود ناحیه آسیب دیده به کار گرفته می ‌شوند. برخی از بیماری های مزمن حتی زمانی که هیچ بیماری یا آسیبی وجود ندارد، باعث ایجاد پاسخ التهابی می شوند. با گذشت زمان، این التهاب بیش از حد می تواند باعث آسیب دائمی به بافت ها و DNA بدن شود.

سال‌ ها تحقیق روی حیوانات و لوله ‌های آزمایش نشان داده است که خواص جینکوبیلوبا می ‌تواند نشانگرهای التهاب را در سلول ‌های انسان و حیوان در انواع بیماری ‌ها از جمله آرتروز، بیماری التهابی روده، سرطان، بیماری قلبی و سکته کاهش دهد.

بهبود گردش خون و سلامت قلب

در طب سنتی چینی، دانه ‌های جینکوبیلوبا برای باز کردن کانال ‌های انرژی به اندام های مختلف از جمله کلیه ‌ها، کبد، مغز و ریه ‌ها به کار گرفته می‌ شد. توانایی ظاهری جینکوبیلوبا برای افزایش جریان خون به قسمت های مختلف بدن احتمالا منشأ بسیاری از خواص جینکوبیلوبا باشد. در یک مطالعه در افراد مبتلا به بیماری قلبی که مکمل جینکوبیلوبا مصرف کرده بودند، افزایش فوری جریان خون به قسمت های مختلف بدن اثبات شده بود. این افزایش ۱۲ درصدی به افزایش سطح اکسید نیتریک در گردش خون – ترکیبی که مسئول گشاد کردن عروق خونی است – نسبت داده شده است.

کاهش اضطراب

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل جینکوبیلوبا علائم اضطراب را کاهش می دهد، خاصیتی که آن را به محتوای آنتی اکسیدانی جینکوبیلوبا نسبت می دهند. در یک مطالعه در سال ۲۰۰۷، ۱۷۰ فرد مبتلا به اضطراب فراگیر با ۲۴۰ میلی گرم جینکوبیلوبا، ۴۸۰ میلی گرم جینکوبیلوبا و دارونما تحت درمان قرار گرفتند. گروهی که با بالاترین دوز عصاره این گیاه تحت درمان قرار گرفتند، در مقایسه با گروه دارونما، شاهد کاهش علائم اضطراب به میزان ۴۵ درصد بودند.

درمان افسردگی

بررسی مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف مکمل جینکوبیلوبا به درمان علائم افسردگی کمک می کند. در یک مطالعه انسانی افراد مسن مبتلا به افسردگی پس از سکته مغزی، به مدت هشت هفته، عصاره جینکوبیلوبا به همراه یک داروی ضد افسردگی را در کنار گروه دارونما مصرف کردند. گروه اول در مقایسه با گروه دوم درصد رضایت بیشتری از خود نشان دادند.

با این وجود، افسردگی یک بیماری پیچیده است که ممکن است دلایل ریشه ای مختلفی داشته باشد. بنابراین تحقیقات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین جینکوبیلوبا و تأثیر آن بر افسردگی در جمعیت عمومی مورد نیاز است.

جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد
جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد

تسکین سردرد و میگرن

در طب سنتی چین، جینکوبیلوبا یک درمان بسیار محبوب برای سردرد و میگرن است. تحقیقات در مورد خواص جینکوبیلوبا برای درمان سردرد در پایگاه های علمی معتبر دنیا دسترس است. با این حال، اثربخشی این گیاه برای درمان سردرد به علت زمینه ای آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر سردرد یا میگرن ناشی از استرس بیش از حد باشد، جینکوبیلوبا قطعا می تواند مفید باشد. علاوه بر این، اگر سردرد به دلیل کاهش جریان خون یا انقباض عروق خونی رخ دهد، توانایی جینکوبیلوبا در گشاد کردن رگ ‌های خونی می تواند علائم را بهبود بخشد. برعکس، برخی از میگرن ها به دلیل گشاد شدن بیش از حد رگ های خونی ایجاد می شوند. در این شرایط، خواص جینکوبیلوبا ممکن است برای این افراد موثر نباشد.

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که جینکوبیلوبا به درمان علائم فیزیکی و روانی سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند. در یک مطالعه قدیمی بر روی ۸۵ زن اثبات شده است که هنگام مصرف جینکوبیلوبا، علائم این سندروم به میزان ۲۳ درصد کاهش یافته است.

درمان اختلالات جنسی

برخی منابع نشان می‌ دهند که جینکوبیلوبا ممکن است مشکلات مربوط به اختلال عملکرد جنسی، مانند اختلال نعوظ یا کاهش میل جنسی را درمان کند. خواص جینکوبیلوبا در رابطه با درمان اختلالات جنسی به توانایی آن در بهبود سطح اکسید نیتریک خون مرتبط است.

فرم های مکمل و دوز مورد نیاز

جینکوبیلوبا به صورت فرمت های دارویی در اشکال زیر موجود است:

  • کپسول ها
  • قرص ها
  • عصاره های مایع
  • برگ خشک / چای

دانه های جینکوبیلوبا حاوی مواد سمی هستند و ممکن است باعث عوارض متفاوتی از جمله تشنج بشوند. به همین دلیل است که اکثر تحقیقات فعلی بر روی عصاره جینکوبیلوبا بررسی شده و به توصیه محققان بهتر است عصاره این گیاه، در قالب کپسول و قرص مصرف شود.

همچنین دوز مورد استفاده نیز اهمیت بالایی دارد. به طور کلی، مصرف ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلی‌ گرم جینکوبیلوبا تقسیم‌ شده به چندین دوز در طول روز از نظر محققان ایمن بوده، البته هیچ حداکثر دوز مشخصی وجود ندارد، اما عاقلانه است که با دوز کمتر شروع کنید و برای اطمینان از ایمنی و سازگاری آن با بدنتان به تدریج دوز دریافتی را افزایش دهید.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که پس از چندین هفته شاهد تغییرات و اثرات جینکوبیلوبا خواهید بود.

چهار مکمل حاوی جینکوبیلوبا با دوز استاندارد

در طول مقاله از خواص جینکوبیلوبا در رابطه با بهبود و تقویت عملکرد مغز صحبت کردیم. اگر به دنبال فواید جینکوبیلوبا در رابطه با تقویت حافظه خود هستید می توانید با مصرف قرص جینکوگل محصول شرکت داروسازی گل دارو به نتیجه لازم دست یابید. عصاره برگ جینکوبیلوبا موجود در این قرص به درمان زوال عقل، کاهش اضطراب، تقویت حافظه، کاهش سردرد و درمان افسردگی کمک شایانی می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص جینکوگل

قرص جینکوگل

خیلی از افراد نه تنها از مشکلات حافظه و آلزایمر بلکه از وزوز گوش نیز رنج می برند. قرص جینکورا یک مکمل کاملا گیاهی است که می تواند طی یک دوره درمان با دوز کافی از عصاره برگ جینکوبیلوبا به رفع این قبیل مشکلات بپردازد.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص جینکورا

قرص جینکورا

در کنار جینکوبیلوبا به چه چیز دیگری نیاز دارید تا علاوه بر خون رسانی بهتر به سلول های مغزی، انرژی بیشتری کسب کنید؟ کمبود بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند دلیل قانع کننده ای برای حال نامساعد و خستگی مفرط شما باشد. با مصرف قرص منتال انرژی می توانید از وجود انواع ویتامین ها، مواد معدنی و عصاره سه گیاه پرخاصیت جینکوبیلوبا، جینسینگ و گوارانا بهره مند شوید.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص منتال انرژی

قرص منتال انرژی

تا بدینجا از اهمیت میزان دوز مصرفی جینکوبیلوبا مطلع شدیم. خوشبختانه شرکت داروسازی ایران داروک با تولید قرص ممورکس، ضمن تاکید بر این موضوع، دوزهای متفاوتی از این قرص را برای بیماری های مختلف از جمله سرگیجه، کاهش خون رسانی به عروق مغزی و همچنین اختلالات انسدادی شرایط های محیطی طراحی کرده است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص ممورکس

قرص ممورکس

سخن پایانی

جینکوبیلوبا دارای ظرفیت های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی و تقویت گردش خون است. اگرچه همچنان محققان از تمامی خواص جینکوبیلوبا مطلع نیستند، اما این ویژگی ‌ها بر روی هم، پتانسیل تأثیرگذاری بر سیستم ‌ها و بیماری‌ های متعدد بدن دارند. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که پیش از مصرف جینکوبیلوبا با پزشک خود مشورت کنید و مناسب ترین دوز از این گیاه شگفت انگیز را مصرف کنید.

مبینا حیدرآبادی

مبینا حیدرآبادی

من مبینا حیدرآبادی دانشجوی رشته بهداشت محیط هستم و درباره مطالب بهداشت، سلامتی و دارویی برای شما تولید محتوا میکنم . خوشحال میشم اگر نظری داشتید در قسمت دیدگاهها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×