مهمترین فواید روغن ماهی برای پوست و بدن چیست ؟ چرا مصرف روغن ماهی ضرورت دارد؟ خواص روغن ماهی چیست؟ این سوالاتی است که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم.

پیروی از یک رژیم مراقبت از پوست سالم در طول سال بهترین راه برای حمایت از پوست بدن شما برای مدت طولانی است.
تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که یک میکروبیوم متعادل روده می ‌تواند نقشی اساسی در تعیین نحوه رفتار پوست داشته باشد.

به عنوان مثال، فواید روغن ماهی به واسطه داشتن امگا 3 (اسید های چرب موجود در روغن ماهی و سایر غذاهای دریایی) می تواند به حفظ سلامت روده کمک کند و ظاهری آرام و درخشان به پوست بدهد.

اگر به اندازه کافی امگا 3 در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، مهم است که بدانید چه چیزی را از دست می دهید و چگونه می توانید وضعیت را تغییر دهید!

روغن ماهی منبع عالی امگا 3 است که برای قلب و مغز مفید است. با این حال، دریافت امگا 3 از منابع ماهی مفیدتر است. اما اگر ماهی مصرف نمی کنید، مکمل ها و قرص روغن ماهی امگا 3 جایگزین خوبی هستند.

سوالاتی که پس از خواندن ای مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • روغن ماهی چیست ؟
  • فواید روغن ماهی برای پوست 
  • معجزه کاهش التهاب با قرص روغن ماهی امگا 3
  • روغن ماهی در بارداری 
  • حقایق و شایعات درباره روغن امگا 3 
  • بهترین زمان مصرف قرص امگا 3

 

اما پیش از پرداختن به فواید روغن ماهی باید بدانیم اساسا روغن ماهی چیست.

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی چربی یا روغنی است که از بافت ماهی استخراج می شود. معمولا از ماهی های روغنی مانند شاه ماهی، ماهی تن، آنچوی و ماهی خال مخالی تهیه می شود. با این حال همچنین گاهی اوقات از جگر ماهی‌ های دیگر مانند روغن کبد ماهی نیز تولید می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) مصرف 1 تا 2 وعده ماهی در هفته را توصیه می کند. زیرا فواید روغن ماهی و اسید های چرب امگا 3 موجود در آن مزایای بسیاری از جمله محافظت در برابر انواع بیماری ها دارد.
حدود 30 درصد روغن ماهی از امگا 3 و 70 درصد باقی مانده از سایر چربی ها تشکیل شده است. علاوه بر این، روغن ماهی معمولا حاوی مقداری ویتامین A و D است.

با این حال، اگر 1 تا 2 وعده ماهی در هفته نمی خورید، مکمل های روغن ماهی می توانند به شما کمک کنند تا امگا 3 کافی دریافت کنید.

توجه به این نکته مهم است که انواع امگا 3 موجود در روغن ماهی دارای مزایای سلامتی بیشتری نسبت به امگا 3 موجود در برخی منابع گیاهی هستند.
انواع اصلی امگا 3 در روغن ماهی عبارتند از ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA)، در حالی که نوع موجود در منابع گیاهی عمدتا اسید آلفا لینولنیک (ALA) است.
اگرچه ALA یک اسید چرب ضروری است، EPA و DHA مزایای بیشتری برای پوست و سلامتی بدن دارند.

در ادامه داروخانه اینترنتی درمانگیاه به انواع فواید روغن ماهی و متداول ترین سوالات پیرامون این موضوع پرداخته است.

 

مهمترین فواید روغن ماهی برای پوست و بدن

مهمترین فواید روغن ماهی برای پوست و بدن

فواید روغن ماهی برای پوست

پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست و حاوی مقدار زیادی اسید های چرب امگا 3 است. سلامت پوست می تواند در طول زندگی شما کاهش یابد، این شرایط به واسطه دوران پیری یا پس از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز تشدید می شود.

اسید های چرب امگا 3 می توانند تولید چربی پوست را تنظیم کنند، هیدراتاسیون متعادل را بهبود بخشند، آکنه ها را فروکش کنند و علائم پیری را به حداقل برسانند.

امگا 3 همچنین می تواند به نرم شدن پوست خشن و خشک کمک کند و اثر تسکین دهنده ای بر تحریک و درماتیت داشته باشد. فواید روغن ماهی برای پوست در تعدادی از اختلالات پوستی از جمله پسوریازیس نیز مفید است.

اما این همه ماجرا نیست! تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم قرص روغن ماهی امگا 3 ایمنی پوست را در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش و سرطان پوست تقویت می کند.

امگا 3 چگونه با پوست تعامل دارد؟

فواید روغن ماهی از طریق مکمل های حاوی امگا 3 یا سایر غذاها می تواند ترکیب اسید های چرب را در پوست شما بهبود بخشد و پاسخ التهابی آن را متعادل کند. به عبارت دیگر، پوست نرم تر و کمتر ملتهب می شود. بالا نگه داشتن سطح اسید چرب همچنین به کاهش اثرات آسیب خورشید و بهبود شرایط پوستی حساس کمک می کند.

بهترین غلظت برای فواید امگا 3 برای پوست چیست؟

در واقع هیچ توصیه مشخصی برای میزان امگا 3 مورد نیاز شما وجود ندارد. با این حال، کارشناسان بهداشت توصیه می کنند بزرگسالان جهت بهره بردن از فواید روغن ماهی500 میلی گرم در روز یا معادل دو وعده ماهی چرب در هفته مصرف کنند. دریافت این دوز به صورت روزانه، به جز داشتن پوستی انعطاف پذیر و درخشان، سلامت عمومی بدن را تضمین می کند.

حمایت از سلامت قلب، از دیگر فواید روغن ماهی

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان می دهد که افرادی که در هفته دو بار ماهی میل می کنند، بسیار کمتر به بیماری قلبی مبتلا می شوند.
فواید روغن ماهی برای سلامت قلب شامل بهبود سطح کلسترول، کاهش تری گلیسرید، کاهش فشار خون و پیشگیری از پلاک می شود.

بهترین قرص روغن ماهی در داروخانه :اینجا کلیک کنید 👈 امگا 3 فرمولیتید

روغن ماهی امگا 3 بدون جیوه

کپسول روغن ماهی امگا 3 بدون جیوه فرمولیتد

کمک به سلامت روان

مغز شما تقریبا از 60 درصد چربی تشکیل شده است و بیشتر این چربی، اسید های چرب امگا 3 را شامل می شود. بنابراین، امگا 3 برای عملکرد معمول مغز ضروری است. در واقع، برخی از مطالعات نشان می ‌دهند که افراد مبتلا به شرایط سلامت روانی، سطح امگا 3 خون پایین ‌تری دارند.

جالب توجه است، تحقیقات نشان می دهد که فواید روغن ماهی با دریافت قرص امگا 3 می تواند از شروع یا بهبود علائم برخی از بیماری های روانی جلوگیری کند. به عنوان مثال، می تواند شانس ابتلا به اختلالات روان پریشی را در افرادی که در معرض خطر هستند، به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

تقویت سلامت چشم

چشمان شما مانند مغز شما به چربی های امگا 3 متکی هستند. شواهد نشان می دهد افرادی که امگا 3 کافی دریافت نمی کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های چشمی هستند. با این حال، این اثر مثبت به طور خاص برای بیماری خشکی چشم یافت نشده است.

علاوه بر این، سلامت چشم در سنین بالا شروع به کاهش می کند، که می تواند منجر به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن شود. یک مطالعه قدیمی تایید کرده است که مصرف دوز بالای روغن ماهی به مدت 19 هفته، قدرت بینایی را در افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا بهبود بخشیده است.

اینجا کلیک کنید 👈قرص امگا 3 دانا

کپسول امگا 3 دانا

کپسول امگا 3 دانا

معجزه کاهش التهاب با قرص روغن ماهی امگا 3

بروز التهاب، راه سیستم ایمنی شما برای مبارزه با عفونت و درمان جراحات است. با این حال، التهاب مزمن با شرایط سلامتی مانند چاقی، دیابت، افسردگی و بیماری قلبی مرتبط است. کاهش التهاب می تواند به درمان علائم این بیماری ها کمک کند. از آن جا که روغن ماهی دارای خواص ضد التهابی است، می تواند به درمان بیماری ‌های مرتبط با التهاب مزمن کمک کند.

علاوه بر این، مکمل ‌های روغن ماهی می‌ توانند به میزان قابل توجهی درد مفاصل، سفتی و نیاز دارویی را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که باعث درد در مفاصل می‌ شود، کاهش دهند.

نقش امگا 3 در دوران بارداری

امگا 3 برای رشد و نمو اولیه جنین ضروری است. بنابراین، دریافت امگا 3 کافی در دوران بارداری و شیردهی بسیار اهمیت دارد.
مصرف مکمل های روغن ماهی در این زمان می تواند رشد مغز جنین را بهبود بخشد. امگا 3 رشد بینایی نوزاد را بهبود می بخشد و به کاهش خطر ابتلا به آلرژی کمک می کند. با این حال، مشخص نیست که آیا یادگیری یا ضریب هوشی نیز از دیگر فواید روغن ماهی است یا خیر.

هشدار: اگرچه فواید روغن ماهی در دوران بارداری بر هیچکس پوشیده نیست اما مصرف قرص روغن ماهی امگا 3 در این دوران حتما باید با تایید پزشک صورت بگیرد.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص شارک کارتیلیج

کپسول شارک کارتیلیج

کپسول شارک کارتیلیج

کاهش میزان چربی کبد

کبد شما بیشتر چربی بدن را پردازش می کند و می تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد. بیماری کبد به طور فزاینده ای رایج است به ویژه بیماری کبد چرب غیر الکلی که در آن چربی در کبد شما جمع می شود. بهبود عملکرد کبد از دیگر فواید روغن ماه است.

بهبود علائم افسردگی

پیش بینی می شود تا سال 2030 افسردگی به دومین عامل بروز انواع بیماری ها تبدیل شود.
جالب توجه است، مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به افسردگی شدید به نظر می رسد سطوح خونی امگا 3 کمتری داشته باشند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده ‌اند که روغن ‌های غنی از EPA بیشتر از DHA به کاهش علائم افسردگی کمک می ‌کنند. البته در رابطه با این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

جلوگیری از علائم زوال ذهنی

با افزایش سن، عملکرد مغز شما کاهش می یابد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می یابد.
افرادی که ماهی بیشتری مصرف می کنند، در سنین پیری، کاهش عملکرد مغزشان کندتر رخ می دهد. برخی مطالعات دیگر تایید کرده اند که بهبود حافظه در افراد مسن از دیگر فواید روغن ماهی است.

حقایق و شایعات در مورد اسید های چرب امگا 3 چیست؟

مصرف مکمل امگا 3 در حال حاضر یک موضوع داغ است، به این معنی که گفته ها و شنیده ها درباره فواید روغن ماهی فراوان است. یکی از رایج ترین تصورات غلط این است که هر ماهی ای می تواند منبع خوبی از امگا 3 باشد. در حقیقت، ماهی های مختلف حاوی سطوح مختلفی از مواد مغذی خاص هستند. این اختلافات یا به دلیل ترکیب بیولوژیکی ماهی است یا به این دلیل که آن ها در شرایطی نه چندان سالم پرورش یافته اند.

ایمنی نیز عامل مهم دیگری است. اغلب بهتر است ماهی‌ های کوچک ‌تری میل کنید چرا که مقادیر کمتری از جیوه را به واسطه آب های آلوده دریافت می کنند و یا می توانید رژیم غذایی خود را با قرص روغن ماهی امگا 3 تکمیل کنید.

 

مهمترین فواید روغن ماهی برای پوست و بدن

مهمترین فواید روغن ماهی برای پوست و بدن

هنگام مصرف امگا 3 چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید؟

همه امگا ها فواید یکسانی ندارند. به عنوان مثال، اسید های چرب امگا 6 ممکن است شبیه برادر قدرتمندتر خود یعنی امگا 3 به نظر برسند، اما در عمل، این دو برای همان آنزیم هایی که اسید های چرب را در بدن فعال می کنند، رقابت می کنند. وقتی سطح امگا 6 بالا باشد، می تواند باعث التهاب شود و اثربخشی امگا 3 را کاهش دهد.

بهترین زمان مصرف قرص روغن ماهی

سایر چربی های رژیمی می توانند جذب اسید های چرب امگا 3 را بهبود بخشند.
بنابراین، بهتر است زمان مصرف قرص روغن ماهی خود را با یک وعده غذایی حاوی چربی هماهنگ کنید.

و در آخر…

فواید روغن ماهی به بهبود عملکرد مغز و چشم کمک می کند. امگا 3 با التهاب مبارزه می کند و می تواند در پیشگیری از بیماری قلبی موثر باشد. از آن جا که روغن ماهی حاوی مقدار زیادی امگا 3 است، افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری ‌ها هستند می ‌توانند از مصرف آن سود ببرند.

با این حال، رعایت یک سبک زندگی سالم تقریبا همیشه بهتر از مصرف مکمل ‌ها است و خوردن دو وعده ماهی چرب در هفته می ‌تواند امگا 3 کافی را برای شما فراهم کند. با این حال در صورتی که نمی توانید دو وعده ماهی چرب در هفته مصرف کنید، مصرف قرص روغن ماهی امگا 3 را حتما در برنامه خود بگنجانید تا سلامتی خود را تضمین کنید.