لاک مغسول چیست؟

لاک مغسول چیست؟ این سوالی است که شاید شما به دنبال یافتن پاسخی برای آن به این صفحه آمده باشید.

بسیاری از افراد وقتی درباره لاک مغسول در طب سنتی می شنوند، می خواهند بدانند لاک مغسول چیست و چگونه تولید می شود و درباره اثرات آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

به خصوص که لاک مغسول لاغری را تسریع می کند و در فرمولاسیون داروهای لاغری در طب سنتی هم به کار برده می شود.

از آنجا که داروهای گیاهی لاغری یکی از پر طرفدار ترین داروها در بین داروهای گیاهی و طب سنتی هستند، ممکن است نگرانی های زیادی هم درباره ترکیبات موجود در آنها وجود داشته باشد.

لاک مغسول هم از جمله این ترکیبات عجیب و ناشناخته است که در داروهای گیاهی لاغری به کار می رود و منجر به سردرگمی و استرس افراد برای استفاده از این داروها می شود.

اما برای اینکه بدانید لاک مغسول چیست و یا اینکه لاک مغسول لاغری را چگونه تسریع و تشدید می کند، ما در این صفحه از درمانگیاه شما را راهنمایی می کنیم تا با اطمینان خاطر بیشتری به استفاده از داروهای گیاهی حاوی لاک مغسول بپردازید.

پس اگر می خواهید رابطه لاک مغسول و لاغری را بدانید و یا با بعضی از داروهای گیاهی که حاوی لاک مغسول هستند را بشناسید، با ما همراه باشید.

لیست همه قرص های لاک مغسول موجود در درمانگیاه 👈 قرص لاک مغسول

لاک مغسول چیست لاک مغسول لاغری

لاک مغسول در ابتدای تولید روی شاخه درخت

 

لاک مغسول

لاک مغسول ورقه ای (شلاک) که پس از شستن با حلال به صورت ورقه های نازک پهن می شود تا خشک شود.

 

لاک مغسول چیست

لاک مغسول نخودی (نخود لاک یا سیدلاک Seedlac) که قبل از شستن با حلال، بصورت دانه های کوچک خشک می شود.


لاک مغسول و لاغری و داروهای گیاهی

همان گونه که در بالا گفته شد، لاک مغسول دارای اثر لاغر کنندگی بالایی است.

این اثر به دلیل آن است که این ماده طبیعی، دارای طبع گرم و خشک بوده و سوخت و ساز بدن را به خوبی بالا می برد.

به همین دلیل داروهای مختلف گیاهی لاک مغسول لاغری در بازار دارویی وجود دارد.

از آن جمله می توان به قرص هزال اشاره کرد که در ترکیب آن از لاک مغسول لاغری استفاده شده است.

قرص هزال از جمله داروهای تولید شده توسط شرکت داروسازی سینا فرآور اصفهان است و به عنوان یکی از معروف ترین داروهای گیاهی در ایران شناخته می شود.

کپسول فیتنس نیز از جمله داروهای ساخت شرکت داروسازی فراطب است که در ترکیب آن لاک مغسول لاغری وجود دارد.

همچنین کپسول دایان فیت از محصولات شرکت داروسازی دایان طب اکسیر نیز از جمله داروهای گیاهی لاغری است که از لاک مغسول در ترکیب آن استفاده شده است.

قرص لاغری هزال

قرص لاغری هزال یکی از داروهای گیاهی حاوی لاک مغسول است.

کپسول لاغری فیتنس فراطب گیاهی

کپسول لاغری فیتنس فراطب یک داروی لاغری حاوی لاک مغسول است

لاک مغسول چیست و چگونه تولید می شود؟

لاک مغسول یک ترکیب صمغی است که از تنه بعضی درختان خاص در اثر فعالیت دو گونه از نوعی شپشک خارج می شود و در اثر مجاورت در معرض هوا سریعا خشک می شود.

این رزین در طب سنتی کاربرد های فراوانی دارد و از اثرات اصلی آن کاهش وزن و لاغری است.

این شپشک که از راسته شپشک های نرم است با نام علمی Kerria lacca شناخته می شود و از خانوده Kerriidae محسوب می شود.

شپشک Kerria lacca یک رنگ قرمز و یک موم به عنوان ترشحات طبیعی تولید می کند.

لاروهای این حشره در مرحله سن اول لاروی در امتداد شاخه های گیاهان میزبان خود می خزند و از آوندهای آبکشی گیاه تغذیه می کنند.

این لاروها همانطور که شاخه ها را سوراخ می کنند تا به آوندهای آبکش برسند، سوراخ ها را با ترشحات مومی خود می پوشانند.

این موم، به رنگ قرمز لاکی است و در قدیم برای مهر و موم کردن نامه های محرمانه اداری نیز از همین ماده استفاده می شده است.

اما امروزه به دلیل قیمت بالای لاک و همچنین تولید ترکیبات غیرطبیعی و نفتی ارزانتر برای مهر و موم نامه ها، استفاده از آن به عنوان ابزار مهر و موم منسوخ شده است.

اگرچه امروزه برای مهر و موم کردن نامه ها از ترکیبات شیمیایی و غیر طبیعی دیگری استفاده می شود، اما هم اکنون در این موم قرمزرنگ در ترکیب برخی محصولات آرایشی مثل لاک های ناخن طبیعی و غیر شیمیایی استفاده می شود.

این ماده هنگام تولید روی درخت، در معرض هو و گرد و غبار و آلودگی های مختلف قرار دارد و از آنجا که استفاده از این لاک به عنوان ماده خوراکی، نیاز به کنترل آلودگی های میکروبی روی آن دارد، برای مصرف به صورت خوراکی آن را به وسیلاه حلال های خاصی شستشو می دهند.

دلیل استفاده از عبارت «مغسول» (به معنای شسته شده) نیز همین است که آن را شستشو می دهند.

این شستشو باعث می شود که لاک ابتدا در حلال حل شده و حالت خمیری پیدا کند و سپس به صورت لایه های فلسی و ورقه ای شبیه شیشه های قرمز رنگ خشک شود.

لذا اگر گاهی اوقات لاک مغسول لاغری را به صورت تکه های صاف و شفاف شبیه خرده های شیشه دیدید، باید بدانید که دلیل آن، شستشو به وسیله حلال و سپس قرار دادن آن به صورت لایه های نازک برای خشک شدن است.

اگر این عملیات شستن با حلال انجام نشود و فقط در حد جدا کردن چوب و شاخ و برگ چسبیده به صضمغ به وسیله الک کردن انجام شود، به آن نخود لاک یا به اشتباه لاک نخودی یا نخود لاک گفته می شود.

در حالی که در این حالت (نخود لاک) چونکه عملیات شستشو با حلال روی آن انجام نشده است، استفاده از لفظ «مغسول» برای این سالک صحیح نیست.

هرچند همه خواص و اثرات لاک مغسول را دارد و تنها از نظر شکل ظاهری و خلوص و کیفیت با آن متفاوت است.

حشره لاک مغسول کریالاک

حشره کریالاک و مراحل زندگی آن

نام درختان تولید کننده لاک مغسول چیست

حشره کریالاک بیش از 400 میزبان گیاهی دارد و بر روی همه آنها فعالیت می کند.

اما تعداد کمی از میزبان های این شپشک هستند که حشره وقتی روی آنها فعالیت می کند، باعث تولید لاک مغسول می شود.

سه گونه درخت وجود داردکه در اثر فعالیت این شپشک بر روی آنها لاک مغسول تولید می شود و مهمترین گیاهان تولید کننده لاک به حساب می آیند

این سه گونه عبارتند از:

1- درخت پالاس با نام علمی Butea monosperma

Butea monosperma گونه ای از Butea بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آسیا و آسیای جنوب شرقی است که در سراسر جهان گسترده است. بنگلادش، هند، نپال، پاکستان، سریلانکا، میانمار، تایلند، لائوس، کامبوج، ویتنام، مالزی و اندونزی غربی. نام های رایج شامل شعله جنگل، داک، پالاش و ساج حرامزاده است.

2- درخت کوزوم با نام علمی Schleichera oleosa

Schleichera یک جنس یکنواختی از گیاهان از خانواده صابونی به نام Sapindaceae است.

تنها یک گونه وجود دارد، Schleichera oleosa، درختی که در شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی وجود دارد

3- کُنار آفریقایی با نام علمی Ziziphus mauritiana

کُنار آفریقایی یا کُنار موریتانیایی درختچه یا درختی از خانواده عناب Rhamnaceae است که در سردهٔ کُنار قرار می‌گیرد و میوهای مانند عناب یا سنجد دارد.

این گیاه معمولاً در خاورمیانه تا شبه‌قاره هند و جمهوری خلق چین، استرالزی و جزایر اقیانوس آرام می‌روید.

لاک مغسول و کم کاری تیروئید

یکی از دلایلی که باعث ایجاد چاقی در بسیاری از افراد می شود، کم کاری تیروئید است.

کم کاری تیروئید علاوه بر افزایش وزن غیر منطقی، می تواند باعث بیحالی و کمبود انرژی برای کارها و فعالیت های روزانه افراد نیز بشود.

بد نیست بدانید لاک مغسول و کم کاری تیروئید باهم رابطه دارند و با مصرف لاک مغسول می توانید کم کاری تیروئید را تا حدی جبران کنید.

البته لازم به ذکر است که حتما باید این مورد را در نظر داشته باشید که نه تنها در درمان کم کاری تیروئید با لاک مغسول، بلکه در همه موارد و بیماری های مختلف، داروهای گیاهی را نباید کاملا جایگزین داروهای اصلی خودتان که پزشک برایتان تجویز کرده کنید.

بلکه استفاده از لاک (یا سایر داروهای گیاهی مثل زیره و …) می تواند به عنوان کمک کننده در بهبود عملکرد تیروئید باشد و باعث کاهش مقدار داروی مصرفی شما بشود.

قطع داروهای تجویز شده توسط پزشک، می باید با دستور و تجویز پزشک صورت پذیرد و نباید به صورت سرخود اقدام به قطع داروها و جایگزین کردن آنها با داروهای گیاهی نمود.

فرمول شیمیایی لاک مغسول

لاک تنها رزین تجاری با منشاء حیوانی و یک پلیمر طبیعی است.

لاک مغسول از اسیدهای چرب هیدروکسی، عمدتا اسید آلئورتیک (9،10،16-تری هیدروکسی هگزادکانوئیک اسید) و هیدروکسی سسکوئی ترپنیک اسیدها تشکیل شده است.

یک مطالعه اخیر مسیر بیوسنتزی احتمالی را برای اجزای تشکیل دهنده رزین لاک به این صورت پیشنهاد می کند که استیل کوآنزیم A را به عنوان یک مولکول پیش ساز رایج و نقش پرنیل ترانسفرازها در بیوسنتز سزکوئی ترپن ها همراه با آنزیم سیتوکروم P450 شناسایی می کند.

لاک مغسول چیست

ساختمان شیمیایی مولکول لاک مغسول

نحوه تولید تجاری لاک مغسول

یکی از نکات جالب درباره تولید لاک مغسول آن است که بدانید در بعضی ایالت های هند، تولید لاک مغسول توسط کشاورز به درخت تحمیل می شود.

در این روش، کار به این صورت است که کشت لاک زمانی آغاز می شود که کشاورز چوبی را که حاوی تخم های آماده باز شدن حشره است به دست می آورد و آن را به درخت می بندد تا درخت به تخم های حشره  آلوده شود.

با باز شدن این تخم ها، هزاران حشره لاک در شاخه های درختان میزبان شروع به فعالیت کرده و و صمغ لاک و رنگدانه آن را ترشح می کنند.

شاخه های درخت میزبان با لاکی که توسط این نوزادان حشره تولید شده اند، پوشیده شده و پر از لاک می شوند.

سپس این شاخه بریده شده و به صورت چوبی برداشت می شوند. به لاک مغسول تولید شده در این مرحله، استیلاک گفته می شود.

استیلاک برداشت شده را خرد کرده و الک می کنند تا ناخالصی ها از بین برود. سپس مواد الک شده به طور مکرر شسته می شود تا قسمت های حشره و سایر مواد خارجی مثل شاخ و برگ درخت نیز حذف شود.

محصول حاصل که از استیلاک تمیزتر و خالص تر است به نام سیدلاک seedlac شناخته می شود . پیشوند seed به شکل پلت آن اشاره دارد.

Seedlac، که هنوز حاوی 3-5٪ ناخالصی است، با عملیات حرارتی یا استخراج با حلال به حالت ورقه ای و پوسته پوسته تبدیل می شود که به آن شلاک Shellac گفته می شود.

بزرگترین تولید کننده لاک جارکند است و پس از آن ایالت های چاتیسگر ، بنگال غربی و ماهاراشترا هند قرار دارند.

آمار تولید لاک مغعسول در جهان

هند از دهه 1700 تا اواخر دهه 1800 مقادیر قابل توجهی از مشتقات استیکلاک، به ویژه رنگ لاک را صادر کرد. با ظهور رنگ های مصنوعی، تولید لاک کاهش یافت و پس از اواخر دهه 1940، تولید سیدلاک و شلاک نیز به دلیل جایگزینی کاهش یافت.

در اواسط دهه 1950، هند سالانه حدود 50000 تن استیکلاک تولید و حدود 29000 تن لاک صادر می کرد. در اواخر دهه 1980 این ارقام به ترتیب حدود 12000 تن و 7000 تن بود. در سال‌های 1992-1993، صادرات لاک مغسول هند به 4500 تن کاهش یافت.

در همان دوره، تولید تایلند تا حدودی افزایش یافت، با صادرات سالانه لاک الکلی حدود 7000 تن در دهه 1990، که عمدتاً سیدلاک (لاک مغسول نخودی یا نخودلاک) بود.

چین در دهه 1990 تنها حدود 500 تن شلاک (لاک ورقه ای) در سال صادر می کرد، اما لاک بیشتری در داخل تولید می کرد: 4000 تا 5000 تن استیکلاک و 2000 تا 3000 تن شلاک در استان یوننان ، با تولید اضافی و کمتر در استان فوجیان

اکنون و در حالی که هند، تایلند و چین تولیدکنندگان اصلی لاک هستند، بنگلادش، میانمار، ویتنام و سریلانکا نیز نقش‌های اندکی در تولید لاک مغسول برای دنیا دارند.

بخش زیادی از این لاک تولیدی در دنیا در حال حاضر در طب سنتی و برای تولید داروهای لاغری با لاک مغسول استفاده می شود.