درمان کم اشتهایی برای تمام افرادی که در غذا خوردن مشکل دارند واجب است. بی اشتهایی یک نوع اختلال خوردن است که می تواند باعث مشکلات شدید سلامتی و تهدید کننده زندگی شود. این بیماری بیشترین میزان مرگ و میر را در بین بیماری های روانی دارد. خطر مرگ زودرس در افراد مبتلا به بی اشتهایی 5 برابر و خطر خودکشی 18 برابر بیشتر است.

این اختلال منجر به مشکلات جسمی و عاطفی متعددی مانند لاغری بیش از حد، تحریک پذیری، کناره گیری اجتماعی، فقدان خلق و خو یا احساسات، یا ناتوانی در درک اهمیت یک موقعیت می شود. بدن در این حالت خود را مجبور به ذخیره انرژی می کند که باعث بی خوابی، یبوست، کم آبی بدن، درد شکم، ضربان قلب نامنظم یا فشار خون پایین می شود.

مهم است که درمان کم اشتهایی را پشت گوش نیندازید تا از عوارض جدی آن هرچه زودتر جلوگیری کنید. هرچه درمان و رفع کم اشتهایی به تعویق بیفتد، دریافت نتیجه مثبت، دیرتر و سخت تر حاصل می شود.

جهت درمان کم اشتهایی باید به مشکلات روانی و جسمی فرد مبتلا توجه ویژه ای شود. درمان موفقیت ‌آمیز معمولاً شامل مراقبت ‌های پزشکی مداوم، درمان منظم، بررسی سلامت روان، مشاوره تغذیه و در بعضی مواقع تجویز دارو می ‌شود.

اگرچه گاهی اوقات از داروهای ضد افسردگی خاصی برای درمان بی اشتهایی استفاده می شود، اما این داروها همیشه موثر نیستند. هیچ داروی ضد افسردگی برای درمان کم اشتهایی به طور رسمی تایید نشده است.

در این شرایط بسیاری از افراد برای رفع کم اشتهایی به طب سنتی و داروهای گیاهی متمایل می شوند. نعناع، عسل، شاهتره، نخود و زنیان از جمله گیاهان موثر در رفع بی اشتهایی هستند.

ترکیب این گیاهان در مقادیر مناسب همراه با مواد معدنی در داروهای گیاهی، مشکلات ناشی از کاهش اشتها را به سادگی برطرف می کند. مصرف مویز، گیاهان تند مزه مانند ترخون و چشیدن نمک از دیگر توصیه های طب سنتی در افزایش اشتها است.

چالش های درمانی در رفع کم اشتهایی

یکی از بزرگترین چالش ‌ها در درمان بی‌اشتهایی این است که افراد مبتلا ممکن است خواهان درمان نباشند. موانع درمان ممکن است شامل مواردی از این قبیل باشد:فرد مبتلا معتقد است که نیازی به درمان ندارد.  فرد مبتلا ترس شدید از افزایش وزن دارد. فرد مبتلا بی اشتهایی را به عنوان یک بیماری قلمداد نمی کند، بلکه یک نوع سبک زندگی می پندارد.

درمان کم اشتهایی در طب سنتی

درمان کم اشتهایی در طب سنتی

علائم بی اشتهایی و راه های درمان

علائم هشدار دهنده احتمالی شامل کاهش وزن قابل توجه، ترس شدید از چاق شدن، انکار گرسنگی، ورزش مداوم و بیش از حد، حساسیت به سرما، عدم وجود یا نامنظم بودن دوره های قاعدگی، ریزش مو، پوسیدگی دندان، خستگی، ایزوله سازی اجتماعی و استفراغ می شود.

متناسب با فرد و علائم او درمان کم اشتهایی می تواند شامل روان درمانی، دارودرمانی، مشاوره تغذیه و در موارد شدید بستری شدن در بیمارستان باشد. در پروسه درمان بی اشتهایی ممکن است به چندین ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مانند روان درمانگر، متخصص تغذیه و پزشک نیاز باشد.

 1- رفتار درمانی

چندین روش درمانی می تواند به بهبود اختلالات بی اشتهایی کمک کند. درمان شناختی رفتاری بر درک علل اساسی احساسات غیرمنطقی و الگوهای فکری افراد تمرکز دارد. مفهوم کلیدی این رویکرد مبتنی بر این باور است که افکار و احساسات با رفتار ارتباط مستقیم دارند. رفتار درمانی دیالکتیکی به طور همزمان به شما کمک می کند بپذیرید که مشکل دارید.

درواقع رفتاردرمانی شما را تشویق می کند که تغییراتی مثبت ایجاد کنید. این روش بر یادگیری مهارت های جدید بر چهار زمینه کلیدی تمرکز دارد. این چهار مورد شامل ذهن آگاهی، تحمل پریشانی، تنظیم هیجان و اثربخشی بین فردی است.

ذهن آگاهی با تکیه بر منطق و احساسات شما، تصمیم گیری بهتر را ارتقا می دهد. تحمل پریشانی برای مقابله با بحران ها از طریق حواس پرتی و تسکین خود مفید است. تنظیم عاطفی به شما اجازه می دهد تا با احساسات خود هماهنگ شوید، در حالی که اثربخشی بین فردی به شما می آموزد که قاطعانه تر باشید و چگونه کمک بخواهید.

درمان کم اشتهایی در طب سنتی

درمان کم اشتهایی در طب سنتی

2- داروهای تجویزی

بسیاری از کسانی که با اختلالات خوردن زندگی می کنند ممکن است بیماری های روانی مانند اضطراب یا افسردگی را تجربه کنند. هیچ دارویی برای درمان مستقیم اختلال خوردن وجود ندارد، اما داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد اضطراب می توانند به رفع این مسائل زمینه ای کمک کنند. همچنین می توان از داروهای گیاهی برای کمک به کاهش علائم افسردگی و اضطراب استفاده کرد.

بنا به تشخیص پزشک، افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک (فلوکستین) یا داروهای ضد روان پریشی مانند زایپرکسا (اولانزاپین) برای درمان شرایط هیجانی مانند اضطراب و افسردگی داشته باشند.

مصرف این داروهای شیمیایی برای رفع کم اشتهایی قطعا موثر و دائمی نخواهند بود. چرا که مصرف داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب عوارض زیادی برای انسان به جا می گذارند. اگرچه طبق نظر متخصصان یکی از عوارض جانبی داروهای ضد روان پریشی افزایش وزن است که می تواند در درمان کم اشتهایی مفید باشد. اما مصرف این داروها قطعا یک راه حل قطعی و پایدار نخواهد بود.

3- مشاوره تغذیه

علاوه بر کاهش وزن، افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است تمام مواد غذایی مورد نیاز برای سالم ماندن را دریافت نکنند. متخصص تغذیه می تواند به آن ها کمک کند سالم تر بخورند، وزن خود را باز گردانند، رابطه خود را با غذا بهبود بخشند و اهمیت یک رژیم غذایی سالم و متعادل را درک کنند. همچنین می تواند هر گونه کمبود تغذیه ای مانند کمبود ویتامین یا مواد معدنی را با غذا و مکمل های غذایی درمان کند.

درمان کم اشتهایی با داروی گیاهی و طب سنتی

استفاده از داروهای گیاهی به درمان اختلالات خوردن کمک می کند. این مکمل ها می‌توانند در عملکرد موثر کبد و رفع رکود در بدن، بازگرداندن هماهنگی در کبد و دستگاه گوارش موثر باشند. مصرف این مکمل ها، یک روش بی خطر و پایدار است.

چرا که این داروهای گیاهی حتی پس از مصرف و قطع آن، افراد را گرفتار عوارض خاصی نمی کند. داروخانه اینترنتی درمانگیاه در ادامه تعدادی از بهترین داروهای گیاهی جهت درمان بی اشتهایی را معرفی می کند.

شربت سانستول اصل

شربت سانستول با تامین انواع مواد مغذی نظیر ویتامین ها و کلسیم، یک مکمل مناسب برای کودکان و بزرگسالان جهت افزایش اشتها و چاقی است. طعم مناسب این شربت باعث شده تا کودکان نسبت به مصرف این مکمل رغبت بیشتری پیدا کنند.

شربت سانستول در چهار نوع معمولی، آهن دار، زینک دار و بدون قند تولید می شود. تقویت سیستم ایمنی و رشد و نمو، کمک به تمرکز در کودکان، تقویت پوست و مو از دیگر فواید مصرف این مکمل است. این شربت توسط شرکت روژین فارمد تحت لیسانس شرکت سانستول آلمان تولید می شود.

برای مشاهده و بررسی شربت سانستول کلیک کنید

 سانستول

سانستول

شربت اشتها آور باریج کودکان و بزرگسالان

شربت اشتها آور باریج یا باریج اپتایزر با ترکیبات کاملا گیاهی در افزایش اشتهای کودکان و بزرگسالان موثر است. ترکیباتی نظیر انار، نعناع و عسل در کنار عناصر معدنی نظیر منیزیم، فسفر، سدیم، فروکتوز و غیره آن را به محصولی موثر و بدون عارضه تبدیل کرده است.

مصرف این شربت به افرادی که دچار تهوع، استفراغ، اسهال صفراوی و تصفیه خون هستند نیز توصیه می شود. خواص این شربت تنها محدود به افزایش اشتها نیست. شربت اشتها آور باریج دارای خواص درمانی نظیر افزایش جذب کلسیم در بدن، افزایش فعالیت میکروویلی های روده و تقویت معده است.

برای مشاهده شربت باریج برای چاقی بزرگسالان کلیک کنید

شربت اشتها آور بزرگسالان باریج

شربت اشتها آور بزرگسالان باریج

شربت سندروس پلاس زینک کودکان

شربت اشتها آور سندروس محصول برند سندروس به طور تخصصی برای کودکان طراحی شده است. این شربت طیف وسیعی از انواع ویتامین ها، بیوتین، کلسیم، زینک و آهن را برای درمان کم اشتهایی دربر می گیرد. شربت سندروس علاوه بر افزایش اشتها، به تقویت سیستم ایمنی کودکان نیز می پردازد.

افزایش قد، رشد مو و ناخن ها، تقویت رشد ذهنی و شکل گیری استخوان از دیگر خواص بی نظیر این مکمل است. طعم شکلاتی این شربت باعث شده تا کودکانی که از خوردن دارو اجتناب می کنند به راحتی آن را مصرف کنند. لازم به ذکر است که مصرف این شربت برای کودکان زیر دو سال نیاز به تایید و صلاحدید پزشک متخصص دارد.

برای خرید شربت سندروس کلیک کنید

 اشتها آور سندروس

اشتها آور سندروس

شربت و قطره میم ویتابیوتیکس

شربت میم اورنج ویتابیوتیکس با فرمولاسیون طبیعی خود به بهبود رشد جسمی کودکان و نوجوانان کمک می کند. این شربت با تقویت سیستم ایمنی یک مکمل عالی جهت مقاومت در برابر ابتلا به عفونت و سلامت بدن است. مقابله با نرمی استخوان، بهبود فعالیت مغزی و ذهنی، رشد طولی استخوان ها و افزایش تمرکز از جمله اهداف این شربت است.

مصرف این شربت برای کودکان زیر یک سال بلامانع است. علاوه بر انواع ویتامین ها، مواد معدنی نظیر مس، سدیم سلنات و پتاسیم بخشی از فرمولاسیون این مکمل را شامل می شود.

خرید قطره میم برای اشتها به شما توصیه می‌شود

 میم ویتابیوتکس

میم ویتابیوتکس

قطره و شربت مولتی ویتامین پدیابست

مولتی ویتامین پدیابست با طعم پرتقال یک مکمل ویتامینی برای کودکان زیر دو سال است. رشد و شکل گیری استخوان در دوران نوزادی اهمیت خاص خود را دارد. این مولتی ویتامین علاوه بر داشتن انواع مواد مغذی، به طور اختصاصی میزان ویتامین D مورد نیاز نوزادان را تامین می کند. طعم پرتقال این شربت، مصرف آن را برای نوزادان دلپذیر و مطلوب کرده است.

مولتی ویتامین پدیابست

 ویتامین پدیابست

ویتامین پدیابست

درمان کم اشتهایی دور از انتظار نیست، اما نیاز به صبر و ممارست در مصرف داروهای گیاهی دارد. متاسفانه افراد مبتلا به بی اشتهایی در معرض افزایش خطر عود بی اشتهایی هستند به ویژه در مواقعی که در معرض استرس های شدید قرار بگیرند.

درمان مداوم و استفاده از محصولات بر پایه ترکیبات گیاهی به تحقق هرچه سریع تر این هدف کمک می کند. داروکده آنلاین درمانگیاه به عنوان یک پایگاه جامع مرتباط با گیاهان دارویی، بسیاری از محصولات و داروهای گیاهی مرتبط با سلامت را در دسته های گوناگون در اختیار دارد. انواع داروهای گیاهی جهت افزایش اشتها در دسته داروهای گیاهی چاق کننده قابل مشاهده و سفارش است.