بسیاری از ما احتمالاً در مقطعی از زندگی خود دچار سوختگی شده ایم. سوختگی یکی از شایع‌ترین آسیب ‌های خانگی است که بیشتر آن ‌ها ناشی از تصادفات و اتفاقات روزمره رخ می دهد. درمان سوختگی از هر نوعی که باشد به هیچ وجه نباید به تعویق بیفتد. اما چرا درمان سریع سوختگی بیش از هرچیزی اهمیت دارد؟

متاسفانه عفونت یک مشکل عمده برای آسیب های سوختگی است زیرا با طولانی شدن مرحله التهابی پاسخ ایمنی، روند طبیعی بهبود زخم را به تاخیر می اندازد. تجمع بافت مرده روی بستر زخم به عنوان منبع مغذی غنی برای باکتری ها عمل می کند که همراه با سرکوب سیستم ایمنی و فرسودگی ذخایر پروتئینی بدن، احتمال عفونت باکتریایی را افزایش می دهد. خوشبختانه، بیشتر سوختگی ها کاملاً جزئی هستند و می توان با کمک های اولیه در خانه به درمان سریع سوختگی پرداخت.

درمان سوختگی را به تعویق نیندازید

درمان سوختگی را به تعویق نیندازید

سوختگی و انواع آن

سوختگی زمانی اتفاق می افتد که گرما، مواد شیمیایی، نور خورشید، الکتریسیته یا تشعشع به بافت پوست آسیب می رساند. بیشتر سوختگی ها به صورت تصادفی اتفاق می افتد.

سوختگی درجات مختلفی دارد. سازمان جهت بهداشت شدت سوختگی را بر اساس عمق آن و میزان پوست آسیب دیده تعیین می کند. سوختگی در اغلب موارد می تواند بسیار دردناک باشد. درجات سوختگی عبارتند از:

انواع سوختگی درجه یک

این سوختگی‌ ها یک آسیب رایج خانگی هستند و معمولاً فقط لایه بالایی پوست را درگیر می‌ کنند و به بافت ‌های دیگر نفوذ نمی ‌کنند. این سوختگی‌ ها معمولاً پوست را نمی ‌شکنند، اما ممکن است باعث قرمزی، درد و گاهی تورم در ناحیه آسیب‌ دیده شوند.

برخی از علل شایع سوختگی های سطحی عبارتند از:

سوختگی حرارتی: معمولاً در اثر دست زدن به اجسام داغ مانند اجاق گاز یا اتو مو یا برخورد پوست با بخار رخ می دهد. تماس با مایعات داغ و درمان سوختگی با آب جوش معمولا بیش از هرچیزی افراد را به خود مشغول می کند.

آفتاب سوختگی: این حالت معمولاً در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا لامپ های خورشیدی در تخت های برنزه ایجاد می شود.

سوختگی های الکتریکی: می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض جریان خانگی از طریق دریچه های پریز، سیم های برق و لوازم خانگی ایجاد شود. توصیه می شود برای این حوادث به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کنید که آیا آسیب داخلی ایجاد شده است یا خیر.

سوختگی ناشی از اصطکاک: از مالش روی سطح ساینده مانند فرش رخ می دهد و گاهی اوقات می تواند باعث شکستن پوست در موارد شدیدتر شود که می تواند احتمال بروز عفونت را افزایش دهد.

درمان سریع سوختگی

درمان سریع سوختگی

هر چه زودتر اقدام به درمان سوختگی در خانه کنید تا زمان بهبودی سریع تر صورت بگیرد. آب خنک را روی محل سوختگی بریزید. به هیچ عنوان از یخ استفاده نکنید زیرا میزان آسیب را تشدید می کند. برای درمان سوختگی با بخار و درمان آفتاب سوختگی می توانید از وازلین و یا ژل آلوئه ورا نیز استفاده کنید.

شما می توانید مقاله درمانگیاه درباره درمان آفتاب سوختگی با وازلین را نیز مطالعه کنید

برای مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 درمان آفتاب سوختگی با وازلین

هرگز توپ های پنبه ای را روی محل سوختگی قرار ندهید زیرا الیاف کوچک می توانند به آسیب بچسبند و خطر عفونت را افزایش دهند. همچنین از درمان ‌های خانگی مانند کره و تخم ‌مرغ اجتناب کنید، چرا که اثربخشی آن ها اثبات نشده است.

به طور کلی، برای سوختگی های درجه یک و دو از کرم ها و پمادهای مخصوص استفاده کنید و به آرامی محل سوختگی را با گاز بپوشانید. همچنین می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. در ادامه با مشخصات دو نمونه از بهترین پمادهای گیاهی جهت درمان سوختگی آشنا خواهید شد.

پماد سوختگی ادیب درم

شرکت دارویی ادیب اکسیر با تولید پماد سوختگی انواع زخم های پوستی، آثار سوختگی و زخم بستر را ترمیم و درمان می کند. لازم به ذکر است که این پماد موفق به کسب مدال برنز مسابقات اختراعات آلمان در سال 2011 شده است. ترکیبات گیاهی پماد ادیب درم در درمان سوختگی در خانه شامل عصاره بابونه، اسید اسکوربیک، عصاره گل سرخ و موم می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 پماد سوختگی ادیب

 سوختگی ادیب درم

سوختگی ادیب درم

پماد اکبر 1

پماد اکبر با ترکیبات گیاهی منحصر به فرد خود نظیر ریشه درخت هوا چوبه، روغن کرچک، اسانس نعنا، اسانس آویشن، روغن گردو، روغن پسته و روغن فندق آثار ناشی از زخم را برطرف و یک محصول عالی جهت درمان سوختگی در خانه است. پماد اکبر برای درمان سوختگی های سطحی و زخم های عمیق مانند قانقاریا کاربرد دارد.

اینجا کلیک کنید 👈 پماد اکبر یک

پماد اکبر 1

پماد اکبر 1

سوختگی درجه دو، انواع و علل شایع

سوختگی ‌های درجه دو به توجه جدی ‌تری نیاز دارند، زیرا نه تنها لایه بیرونی پوست، بلکه درم یا لایه زیرین پوست را نیز تحت تأثیر قرار می ‌دهند. آن ها اغلب باعث قرمزی، درد، تاول و تورم می شوند، با این حال، علائم سوختگی بسته به شدت این نوع سوختگی می تواند متفاوت باشد. علائم شدید تر شامل زخم هایی با ظاهر مرطوب، سوختگی با الگوی نامنظم در ناحیه آسیب دیده، درد شدید و ظاهر سفید-قرمز عمیق پوست می شود. اگر هر یک از علائم اخیر را تجربه کردید، توصیه می شود برای معاینه پزشکی به پزشک عمومی یا بیمارستان مراجعه کنید.

برخی از علل شایع این سوختگی ها عبارتند از:

آفتاب سوختگی شدید: اغلب پس از یک دوره طولانی قرار گرفتن در معرض نور خورشید اتفاق می افتد و منجر به سوختگی بخش بزرگی از پوست با بروز تاول های گسترده می شود.

حوادث ناشی از اجاق گاز یا سوختن: گاهی اوقات سوختگی های خانگی می تواند شدیدتر شود اگر سوختگی در اندازه بزرگ باشد و به درم برسد.

سوختگی روغن داغ: این سوختگی ‌ها در بین افرادی که از سرخ‌کن‌ ها و ‌تابه ‌های عمیق استفاده می‌کنند رایج است. معمولاً در اثر پاشیدن روغن پخت و پز و تماس با پوست ایجاد می‌ شود. دمای روغن پخت و پز می‌ تواند به بیش از 190 درجه سانتی گراد برسد.

سوختگی های شیمیایی: این حالت از تماس پوست با سفید کننده، محصولات پاک کننده، بسته های حرارتی شیمیایی و در برخی موارد اسید ایجاد می شود.

 

درمان سوختگی های درجه دو و درجه یک مشابه است. تنها ممکن است از کرم و پماد های قوی تر استفاده شود و یا در دفعات بیشتری نیاز به استفاده از پماد جهت درمان سوختگی باشد. پماد سوختگی الئا فراطب و پماد ماری گلد ضد سوختگی دو نمونه از بهترین پمادهای بازار جهت درمان سوختگی هستند.

پماد سوختگی الئا فراطب

پماد سوختگی الئا محصول شرکت داروسازی فراطب با ترکیبات گیاهی خود به ترمیم سوختگی و انواع زخم می پردازد. ترمیم زخم پای دیابتی، زخم بستر، زخم تروما، زخم های ناشی از عفونت، جراحی و امثال آن از جمله خواص این پماد جهت درمان سوختگی و زخم است. این پماد علاوه بر درمان سوختگی درجه یک و دو برای سوختگی های عمیق تر سطح سه نیز مفید و موثر است. روغن زیتون، روغن کنجد و عسل ترکیبات این پماد را شامل می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 پماد الئا فراطب

پماد سوختگی الئا فراطب

پماد سوختگی الئا فراطب

پماد ماری گلد ضد سوختگی و التهاب پوستی

شرکت توسن دارو با تولید پماد ماری گلد مشکلات پوستی نظیر خارش و سوزش، گزش حشرات، آفتاب سوختگی، عرق سوز و ادار  سوختگی در نوزادان را به طور کامل برطرف می کند. عصاره گیاه کالاندولا ترکیب اصلی این پماد را تشکیل داده و با ترکیبات فلانویید و کارتنوییدی در کاهش التهاب و ترمیم پوست تاثیرات مثبت خود را اثبات کرده است.

اینجا کلیک کنید 👈 پماد ماری گلد

 ماری گلد

ماری گلد

سوختگی درجه سه و چهار، شدیدترین نوع سوختگی

سوختگی درجه سوم هر سه لایه پوست اپیدرم، درم و چربی را تحت تاثیر قرار می دهد. این سوختگی، فولیکول های مو و غدد عرق را نیز از بین می برد. از آن جا که سوختگی های درجه سه به پایانه های عصبی آسیب می زند، احتمالاً در ناحیه خود سوختگی احساس درد نخواهید کرد، بلکه در مجاورت آن این احساس را خواهید داشت. پوست سوخته ممکن است سیاه، سفید یا قرمز با ظاهری چرمی باشد.

علائم این نوع سوختگی عبارتند از:

  • ظاهر مومی و سفید پوست در نواحی آسیب دیده
  • رنگ قهوه ای تیره
  • بافت برجسته و گاهی چرمی

این سوختگی ها را نمی توان در خانه درمان کرد. اگر هر یک از علائم را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا نشان دهنده آسیب به لایه های عمیق تر پوست و بافت های داخلی است. سوختگی های درجه سه می توانند تهدید کننده زندگی باشند و اغلب نیاز به پیوند پوست دارند. پیوند های پوستی، بافت آسیب دیده را با پوست سالم دیگری از قسمت آسیب ندیده بدن فرد جایگزین می کنند. ناحیه ای که پیوند پوست از آن گرفته می شود به طور کلی خود به خود بهبود می یابد.

اگر فرد در زمان آسیب، پوست کافی برای پیوند در دسترس نداشته باشد، یک منبع موقت پیوند می‌تواند از یک اهدا کننده فوت شده یا یک منبع مصنوعی باشد، اما در نهایت باید توسط خود شخص جایگزین شود. درمان های کمکی دیگر شامل مصرف زیاد مایعات معمولا به صورت داخل وریدی، برای ثابت نگه داشتن فشار خون و جلوگیری از شوک و کم آبی بدن صورت می گیرد.

درمان سوختگی در خانه با داروخانه اینترنتی درمانگیاه

بیشتر سوختگی ‌های درجه یک و سوختگی ‌های درجه دوم کوچکتر (با قطر کمتر از 3 اینچ) را می ‌توان در خانه با خیال راحت درمان کرد، اما اگر در مورد شدت سوختگی خود مطمئن نیستید، بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

داروخانه اینترنتی درمانگیاه علاوه بر محصولات ذکر شده طیف وسیعی از محصولات آرایشی بهداشتی جهت ترمیم جای زخم و درمان سوختگی در اختیار دارد.

چنانچه راهکار دیگری جهت ترمیم آثار سوختگی می شناسید، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.