خشکی دهان زمانی رخ می دهد که در غدد بزاقی شما نقصی وجود داشته باشد. این بدان معناست که شما بزاق کافی در دهان خود ندارید یا بزاق با کیفیت پایین تولید می کنید. در حالی که ممکن است تا به حال به نقش بزاق خود در دهان توجه نکرده باشید اما باید بگوییم که بزاق عامل اصلی در حفظ سلامت دهان و عاری از بیماری ها است.

خشکی دهان، وضعیتی که در آن دهان فاقد بزاق کافی است، می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کمبود ویتامین باشد. احتمالا تا به حال تعجب کرده باشید و خشکی دهان را ناشی از هر علت دیگری به جز کمبود ویتامین بدانید.

اولین سوالی که پیش می آید این است که کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود. بهتر است در ابتدا ارتباط بین کمبود انواع ویتامین و مواد معدنی و خشکی دهان را بررسی کنیم تا بتوانید این مشکل را به طور مؤثر برطرف کنید.

متأسفانه، خشکی دهان و زبان تنها عوارض جانبی دهانی ناشی از کمبود ویتامین و مواد معدنی نیستند.

ویتامین A، ویتامین ‌های B  کمپلکس و آهن نیز می ‌توانند بر لب‌ ها، لثه‌ ها، فیبر های پریودنتال و توانایی بلع تأثیر بگذارند. برخی از عوارض جانبی، مانند بوی بد دهان ناشی از کمبود ویتامین B12، نسبتا خفیف هستند.

با این حال، کمبود دیگر ویتامین ها و مواد معدنی می تواند امری بسیار جدی باشد و بر سلامت طولانی مدت شما تأثیر بگذارد. با روشن شدن اهمیت این موضوع وقت آن رسیده که به دنبال پاسخ به سوال کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود ، باشیم.

اهمیت ویتامین  A در کاهش بزاق

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود ؟ ویتامین A از جمله مواد معدنی مهم است که کمبود آن می تواند بر کیفیت و میزان بزاق تولید شده تاثیر بگذارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا به اکثر افراد توصیه می کند روزانه 5000 واحد بین المللی ویتامین A دریافت کنند. از آن جا که ویتامین  A یک ویتامین محلول در چربی بوده بهتر است در دوز مصرفی نهایت دقت را داشته باشید.

محصولات لبنی، تخم مرغ، غلات، سیب زمینی شیرین، هویج، طالبی، کدو تنبل و کلم بروکی از جمله منابع سرشار این ویتامین هستند.

مصرف این ویتامین از طریق مکمل نیز یک راه اطمینان بخش دیگر است که بسیاری از پزشکان آن را توصیه می کنند. مولتی ویتامین ویتاویوا از جمله گزینه های پیشنهادی موثر در دریافت دوز کافی از این ویتامین است.

مولتی ویتامین ویتاویوا

مولتی فیکس با در اختیار داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین A یک انتخاب مناسب جهت تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. علاوه بر رفع خشکی دهان، افزایش سطح ایمنی و بالا بردن انرژی، از دیگر خواص مثبت این مولتی ویتامین است.

اینجا کلیک کنید 👈 مولتی فیکس

مولتی فیکس آقایان: مولتی ویتامین 60

مولتی فیکس آقایان: مولتی ویتامین 60

نقش ویتامین B3 یا نیاسین در خشکی دهان

در پاسخ به سوال کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود باید به نقش ویتامین های گروه B نیز اشاره کنیم. ویتامین B3 برای انجام فرآیند های متابولیک بدن بسیار مهم است و به حفظ سلامت پوست، اعصاب و گوارش کمک می کند.

هنگامی که کمبود نیاسین در بدن وجود دارد، می تواند عملکرد غدد بزاقی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کاهش تولید بزاق و شروع علائم خشکی دهان شود.

برای رفع کمبود ویتامین B3، تغییرات رژیم غذایی اغلب توصیه می شود. غذاهای غنی از نیاسین مانند ماهی، مرغ، بادام زمینی، قارچ و آووکادو را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

علاوه بر این، پزشک شما ممکن است مکمل‌های ویتامین B3 را برای اطمینان از رعایت میزان دوز توصیه شده روزانه پیشنهاد کند. برای جلوگیری از هر گونه عوارض جانبی، دستورالعمل های آن ها را در مورد مصرف دوز صحیح دنبال کنید.

ویتامین B2 و ویتامین B6 هریک با کمبود خود می توانند خشکی دهان را تشدید کنند. کمبود ویتامین B2 منجر به تورم دهان و کمبود ویتامین B6 باعث زخم و سوزش در زبان می شود.

قرص ب کمپلکس

قرص ب کمپلکس یک مکمل عالی جهت تامین انواع ویتامین های گروه B است. محتویات این مکمل تنها محدود به ویتامین های این گروه نیست بلکه با مقادیر مناسبی از زینک، نیاز بدن شما را به هر دو این مواد معدنی برطرف می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص ب کمپلکس

ب کمپلکس زینک پلاس نیچرفیت

ب کمپلکس زینک پلاس نیچرفیت

خشکی دهان به دلیل کمبود ویتامین D

شاید تعجب کنید که در پاسخ به پرسش کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود ویتامین D نیز به چشم می خورد. بله، این ویتامین تنها برای سلامت استخوان ها حائز اهمیت نیست بلکه در میزان و کیفیت بزاق ترشح شده نیز نقش دارد.

کمبود ویتامین D باعث می شود تا سلامت دهان و دندان ها به خطر بیفتد و ضمن خون ریزی لثه ها باعث پوسیدگی دندان شود. کمبود ویتامین دی در بسیاری از افراد شایع است چنانچه نسبت به مصرف این ویتامین بی اعتنا بوده اید، وقت آن رسیده تا با توجه به رژیم غذایی خود و مصرف مکمل های ویتامین دی سلامتی خود را تضمین کنید.

قرص ویتامین دی 1000 هلث اید

مکمل ویتامین دی 1000 هلث اید از بهترین مکمل های موجود در بازار جهت تامین فواید ویتامین دی است. این قرص به طور تخصصی به بهبود سلامت استخوان، رفع خشکی دهان، کمک به افزایش جذب کلسیم، حفظ سلامت استخوان ها، بهبود عملکرد ایمنی و فعالیت مناسب ماهیچه ها می پردازد.

اینجا کلیک کنید 👈 ویتامین دی هلث اید

ویتامین د 1000 هلث اید

ویتامین د 1000 هلث اید

کمبود آهن از دیگر دلایل خشکی دهان

تا این بخش مطلب به این پرسش که کمبود چه ویتامینی باعث خشکی دهان می شود پرداخته ایم، در حالی که مواد معدنی نیز اهمیت خاص خود را در بروز این مشکل دارند.

آهن از جمله مواد معدنی بسیار مهم در ترشح بزاق است، به هیچ وجه نسبت به این ماده معدنی بی اعتنا نباشید. کمبود آهن می‌ تواند باعث مشکلات بی‌ شماری در بدن شود، از جمله زبان قرمز و دردناک همراه با احساس سوزش که یکی از شاخص ‌های رایج خشکی دهان محسوب می شود.

بنابراین سازمان غذا و دارو آمریکا توصیه می کند که اکثر افراد روزانه 18 میلی گرم آهن دریافت کنند. سبزیجات تیره، حبوبات، غذاهای دریایی و غلات غنی شده منابع سرشار از آهن هستند. در کنار منابع سرشار از آهن، کپسول ففول اینترافارم یک انتخاب ایده آل برای تامین آهن بدن است.

کپسول ففول اینترافارم

کپسول ففول یک مکمل مفید برای افراد دچار فقر آهن یا فولیک اسید، محصول شرکت اینترافارم انگستان است. اسپانسول، آهن و فولیک اسید سه ترکیب مهم این کپسول را شامل می شود. مصرف این کپسول ضمن تامین میزان آهن مورد نیاز و رفع خشکی دهان، به بانوان به ویژه در دوران پریود نیز توصیه می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول ففول

 ففول 30 عددی

ففول 30 عددی

زینک چه تاثیری بر بزاق شما دارد؟

در حالی که نقش زینک بر روی غدد بزاقی مانند پروتئین، ویتامین A و آهن نیست اما می تواند بر میزان بزاق تولید شده در دهان شما تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث خشکی دهان شود.

همچنین کمبود این ماده معدنی می تواند بر ترکیب بزاق تولید شده اثر بگذارد، به این معنی که دهان کمتر در برابر حفره ها محافظت شده و احتمال ابتلا به عفونت ها یا بیماری های دهان بیشتر شود. عدس یکی از منابع غنی از زینک است اما در کنار آن کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ نیز دوز مورد نیاز شما را تامین می کند.

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

فرمولاسیون کپسول ویتامین دی آنتی ایجینگ تنها منحصر به وجود زینک نمی شود. این کپسول با دارا بودن ویتامین دی، منیزیم و منگنز، منجر به عملکرد بهتر مواد معدنی و اثربخشی بهتر آن می شود. رفع خشکی دهان، کاهش خطر سرطان پروستات، کمک به سلامت مو، ممانعت از پوکی استخوان و پیشگیری از آرتروز از جمله خواص مهم این کپسول است.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول زینک آنتی ایجینگ

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

از کمبود پروتئین به سادگی عبور نکنید

پس از پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود بهتر است نگاهی اجمالی به ترکیب پروتئین ها نیز بیندازیم. ما می دانیم که پروتئین یک ویتامین نیست. کمبود پروتئین نیز می تواند بر عملکرد صحیح غدد بزاق تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه خشکی دهان را در پی داشته باشد. طبق گفته کلینیک مایو، متناسب با نیاز کالری شما، مصرف حدود 50 تا 175 گرم پروتئین در روز توصیه می شود.

پودر سوپر وی کارن 1050 گرم

پودرهای پروتئینی در بهترین حالت خود در کنار انجام ورزش های مقاومتی باعث سنتز پروتئین، عضله سازی و بافت همبند می شود. فواید پروتئین وی در بدنسازی با وجود حداقل مقدار لاکتوز و چربی، بسیاری مغذی تر از سفیده تخم مرغ، سویا و گوشت عملکرد دارد. مصرف این مکمل برای افرادی که حساسیت به لبنیات ندارند کاملا بدون خطر و عوارض جانبی گزارش شده است. با این حال جهت دریافت دوز صحیح حتما طبق دستورالعمل و یا با مشورت پزشک مصرف نمایید.

اینجا کلیک کنید 👈 پودر سوپر وی کارن

پودر سوپر وی کارن

پودر سوپر وی کارن

سدیم و پتاسیم چطور؟

طبق دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، وجود پتاسیم و سدیم به حفظ تعادل مایعات شما کمک می کند، اما کمبود آن در افراد سالم نادر است.

بیشتر غذاها به هر شکلی حاوی سدیم هستند. طبق گفته کلینیک مایو، داشتن سطوح خطرناک سدیم پایین که به عنوان هیپوناترمی شناخته می شود در صورت داشتن اسهال مزمن، اختلال کلیوی، مصرف دیورتیک ها یا نوشیدن بیش از حد آب (زیرا مایعات اضافی سدیم را در سیستم شما رقیق می کند) احتمال بیشتری دارد.

در همین حال، طبق انتشارات سلامت هاروارد، کمبود پتاسیم در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو، پیکا (بیماری ای که باعث میل به مواد غیر خوراکی می‌شود) یا افرادی که بیش از حد از داروهای ادرارآور یا ملین استفاده می‌ کنند، شایع‌ تر است.

طبق دانشکده بهداشت عمومی هاروارد کمبود هر دو ماده می تواند باعث علائمی مانند سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، مشکل در تنفس و یبوست شود، اما هیچ ارتباطی بین مصرف کم سدیم یا پتاسیم و خشکی دهان یا زبان وجود ندارد. بنابراین مطمئنا اگر نمک زیادی در رژیم غذایی خود داشته باشید ممکن است احساس کنید دهانتان خشک شده است، اما این موضوع جای نگرانی نیست.

چه عوامل دیگری باعث خشکی دهان می شود؟

اکنون که می دانیم کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود بهتر است به دیگر عوامل موثر بر خشکی دهان بپردازیم. عادات سبک زندگی مانند نوشیدن الکل، کشیدن سیگار و تنفس از طریق دهان در طول خواب در ایجاد این عارضه نقش دارند. گاهی اوقات، شرایط خلقی نظیر اضطراب نیز ممکن است این حالت را تشدید کند.

مواردی وجود دارد که خشکی دهان ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. دیابت، اختلالات غدد بزاق، HIV  و سایر بیماری ها ممکن است باعث خشکی دهان شوند. به گفته کلینیک مایو، خشکی دهان ممکن است به دلیل آسیب عصبی ناشی از جراحی یا جراحات و همچنین بیماری آلزایمر یا سکته باشد. علت بالقوه دیگر خشکی دهان و زبان عفونت قارچی دهان است.

پس از شناخت کافی و این که کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود برای ارزیابی جامع بهتر است تمامی عوامل را در نظر بگیرید.

شما می توانید علاوه بر گنجاندن غذاهای غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی خود، مکمل ها را نیز مصرف کنید.

داروخانه اینترنتی درمانگیاه انواع گوناگونی از مکمل های ویتامین و مواد معدنی را در سریع ترین زمان ممکن در اختیار شما می گذارد.

چنانچه در این رابطه سوالی دارید و یا در انتخاب مکمل مناسب تردید دارید می توانید در بخش کامنت، سوالات خود را با ما در میان بگذارید. کارشناسان سلامت درمانگیاه پاسخگوی تمامی سوالات شما هستند.