برخی از مواد مغذی به طور کلی چشم را سالم نگه می ‌دارند و برخی از آن ها خطر ابتلا به بیماری‌ های چشمی را کاهش می ‌دهند. تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با سلامت و مراقبت از چشم دارد.

پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب و غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می تواند نه تنها به قلب، بلکه به چشمان شما نیز کمک کند. این تعجب آور نیست. چشم شما برای اکسیژن و مواد مغذی به شریان های کوچک متکی است، همان طور که قلب به شریان های بسیار بزرگتر نیاز دارد. قطعا سالم نگه داشتن این شریان ها به چشمان شما کمک می کند.

بنابراین برای مراقبت از چشم چه تغذیه سالمی باید داشته باشیم؟

6 ماده مغذی ضروری جهت مراقبت از چشم

6 ماده مغذی ضروری جهت مراقبت از چشم

سبزیجات و میوه های نارنجی رنگ سرشار از ویتامین  A

شاید شناخته شده ترین ماده مغذی جهت مراقبت از چشم برای کودکان و بزرگسالان، ویتامین A باشد. شبکیه چشم شما به مقدار زیادی ویتامین A برای کمک به تبدیل پرتوهای نور به تصاویری که می بینیم، نیاز دارد.

همچنین، بدون ویتامین A کافی، چشمان شما نمی توانند به اندازه کافی مرطوب بمانند تا از خشکی چشم جلوگیری کنند.

ویتامین A برای مراقبت از چشم بسیار مهم است. بدون آن یا در مقادیر ناکافی، سطوح پایین این ویتامین می تواند منجر به خشکی چشم، زخم قرنیه، شب کوری و از دست دادن بینایی شود.

هویج منبع شناخته شده ویتامین A است. سیب زمینی شیرین حتی می تواند ویتامین A بیشتری نیز فراهم می کند. یک سیب زمینی شیرین بیش از 200 درصد از دوز روزانه ویتامین A را در اختیار دارد. پزشکان جهت افزایش قدرت بینایی مصرف بسیاری از میوه ها، از جمله طالبی و زردآلو را نیز توصیه می کنند.

کپسول امگا ویژن دانا

کپسول امگا ویژن به صورت سافت ژل با هدف تقویت قدرت بینایی به ویژه برای سنین بالا طراحی و تولید می شود. ترکیبات موثر این قرص حاوی انواع مواد مغذی ضروری برای سلامت و مراقبت از چشم بوده و به پیشگیری از بیماریی هایی نظیر آب مروارید کمک می کند. مصرف کپسول امگا ویژن دانا به ویژه به افرادی توصیه می شود که در طول روز با مانیتور و صفحه گوشی ارتباط زیادی دارند.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول امگا ویژن دانا

امگا ویژن دانا

کپسول امگا ویژن دانا

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین  C

ویتامین C برای مراقبت از چشم اهمیت خاص خود را دارد. ویتامین C  به عنوان یک آنتی اکسیدان به محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از عادات غذایی ناسالم و عوامل محیطی آلوده، کمک می کند. غذاهای سرخ شده، دود تنباکو و اشعه های خورشید می توانند رادیکال های آزاد تولید کنند، مولکول هایی که می توانند به سلول ها آسیب برسانند و آن ها را از بین ببرند. ویتامین C به ترمیم و رشد سلول های بافتی جدید کمک می کند.

منابع خوب ویتامین C شامل مرکبات، مانند پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و لیمو می شود. بسیاری از مواد غذایی دیگر از جمله هلو، گوجه فرنگی و توت فرنگی حاوی ویتامین C هستند.

بر اساس مطالعه صورت گرفته، آنتی اکسیدان ها می توانند از بیماری های چشمی مرتبط با سن نظیر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید جلوگیری کنند یا حداقل بروز آن ها را به تاخیر بیاندازند.

فلفل دلمه ای از دیگر منابع خوب ویتامین C محسوب می شود. گرما ویتامین C را تجزیه می‌کند، بنابراین تا زمانی که می ‌توانید، منابع ویتامین C را به صورت خام مصرف کنید. فلفل های با رنگ روشن همچنین دارای ویتامین های A  و E برای چشم هستند.

ویتامین E و نقش آن در مراقبت از چشم

یکی دیگر از آنتی اکسیدان های مهم ویتامین E است که به حفظ سلامت سلول ها و مراقبت از چشم کمک می کند. ویتامین E را می توان در آووکادو، بادام و تخمه آفتابگردان یافت.

یک اونس از این دانه ها، نیمی از ویتامین E مورد نیاز برای سلامت چشم را دارد که وزارت کشاورزی ایالات متحده مصرف آن را در روز به بزرگسالان توصیه می کند.

یک مطالعه دیگر تایید کرده است که ویتامین E، همراه با سایر مواد مغذی، می‌تواند به کاهش بدتر شدن دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک کند. همچنین در جلوگیری از آب مروارید تاثیر به سزایی دارد. فندق، بادام زمینی و کره بادام زمینی از دیگر منابع خوب ویتامین E هستند.

قرص سیموویژن سیمرغ

افراد مسن بیش از هرچیزی از خشکی چشم رنج می برند. ترکیبات قرص سیموویژن در مراقبت از چشم افراد مبتلا به خشکی چشم بسیار موثر است. کمک به تقویت شبکیه چشم، مراقبت از چشم به ویژه برای افرادی مبتلا به دیابت و افزایش خون رسانی به چشم از دیگر خواص قرص سیموویژن محسوب می شود. لوتئین، ویتامین E، ویتامین C، زینک، ریبوفلاوین و زاگزانتین محتویات این قرص را شامل می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص سیموویژن سیمرغ

قرص سیموویژن سیمرغ دارو

قرص سیموویژن سیمرغ دارو

مصرف ماهی آب سرد مملو از اسید های چرب امگا 3

تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های آب سرد می توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی در سنین بالاتر کمک کنند. این ماهی ها شامل سالمون، تن، ساردین، هالیبوت و قزل آلا می شوند. به اعتقاد پزشکان، امگا 3 برای عملکرد اشک مفید است، بنابراین خوردن ماهی می تواند در افرادی که دچار خشکی چشم هستند موثر باشد.

سبزیجات سبز برگ و سرشار از لوتئین و زآگزانتین

لوتئین و زآگزانتین آنتی اکسیدان هایی هستند که در رنگدانه های سبزیجات سبز برگ و دیگر غذاهای با رنگ روشن یافت می شوند. مصرف آن ها، برای مراقبت از چشم و محافظت از ماکولا، ناحیه ای از چشم که مرکزی ترین و دقیق ترین دید را به ما می دهد، کلیدی هستند. کلم پیچ و اسفناج مقدار زیادی از این مواد مغذی را در اختیار دارند.

سایر غذاهای حاوی مقادیر مفید لوتئین و زآگزانتین شامل کاهوی رومی، کولارد، شلغم، کلم بروکلی و نخود فرنگی می شود. تخم مرغ ها در حالی که در دسته سبزیجات قرار ندارند اما منبع خوبی از این مواد مغذی هستند.

مولتی ویتامین مینرال نوتری شوتس ویتال

دریافت مواد مغذی به صورت روزانه، آن هم در یک دوز مشخص کمک بسیاری به درمان بیماری دژنراسیون لکه زرد و سلامت چشم ها می کند.

مولتی ویتامین نوتری شوتس هر آنچه که افراد با ضعف بینایی به آن نیاز دارند را در ترکیبات خود جای داده است. ویتامین های گروه B، لوتئین، زاگزانتین، مس، زینک، امگا 3 و سایر ویتامین های ضروری، ترکیبات این مولتی ویتامین را شامل می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 مولتی ویتامین نوتری شوتس

مولتی ویتامین مینرال چشمی

مولتی ویتامین مینرال چشمی

تاثیر زینک در مراقبت از چشم

ماده معدنی زینک به حفظ سلامت شبکیه کمک می کند و می تواند از چشمان شما در برابر اثرات مخرب نور محافظت کند.

خوشبختانه، می توانید مقادیر کافی از این عنصر معدنی مهم در بدن را با مصرف انواع حبوبات از جمله نخود سیاه، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا لیما افزایش دهید. سایر غذاهای سرشار از روی شامل صدف، گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و غلات غنی شده می شود.

آیا باید از طریق مکمل های ویتامین مواد مغذی برای چشم را دریافت کنم؟

دریافت مواد معدنی و ویتامین ها مناسب بهترین راه برای کمک به مراقبت از چشم است. به طور کلی، اکثر افراد می توانند مواد مغذی کافی را از طریق رژیم غذایی خود بدون نیاز به مصرف مکمل دریافت کنند. اما متاسفانه به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای فرآوری شده ملزم به دریافت مکمل ها هستند.

چه کارهای دیگری می توانید برای محافظت از چشمان خود انجام دهید؟

سیگار را ترک کنید

سیگار خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و خشکی چشم را افزایش می دهد. همچنین درمان و کنترل مسائلی مانند اختلالات التهابی چشم را دشوارتر می کند.

از عینک آفتابی استفاده کنید

با استفاده از عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه UVA و UVB به مراقبت از چشم خود در برابر نور خورشید اقدام کنید.

استفاده از عینک های محافظ

از عینک محافظ هنگام انجام پروژه هایی مانند چمن زنی و پیرایش، کارهای ساختمانی، کارهای فلزی، اره کردن و غیره، جایی که امکان پرتاب اشیا ریز با سرعت بالا وجود دارد استفاده کنید. ورود هرچیزی به داخل چشم می تواند به شدت به سلامت این عضو مهم آسیب برساند. استفاده از عینک ایمنی را جهت مراقبت از چشم جدی بگیرید.

عادت‌ های ایمن استفاده از لنز تماسی

لنزهای تماسی خود را پس از دوره ‌های توصیه ‌شده استفاده نکنید و شب ‌ها با آن ‌ها نخوابید، مگر برای این کار طراحی شده ‌باشند. قبل از دست زدن به لنزهای تماسی دست های خود را بشویید و آن ها را به طور مرتب ضد عفونی و تعویض کنید. استفاده نادرست می تواند منجر به عفونت قرنیه شود که می تواند منجر به درد شدید چشم و در موارد شدید، از دست دادن بینایی شود.

معاینات منظم چشم را در برنامه خود بگنجانید

تشخیص و درمان بیماری های شبکیه، جداشدگی شبکیه، دژنراسیون ماکولا، یووئیت و مشکلات چشمی مرتبط با تروما از جمله لنزهای دررفته داخل چشمی نیاز به تخصص و معاینات منظم دارد.

تست سلامت چشم و معاینات منظم باید هر دو تا سه سال یکبار برای افراد زیر 40 سال، هر دو سال یکبار برای سنین 40 تا 60 سالگی و یکبار در سال مختص سنین 60 سال به بالا، برای مراقبت از چشم ها برنامه ریزی شود.

مراقبت از چشم با دریافت مواد مغذی و انجام تست سلامت چشم برای حفظ سلامت آن و جلوگیری از مشکلات بینایی ضروری است. شناسایی مشکلات در اسرع وقت می تواند به پیشگیری یا کاهش از دست دادن بینایی کمک کند.

مراقبت از چشم برای کودکان نیز اهمیت خاص خود را دارد چرا که در سنین بالا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند. با وجود این، حتی اگر در سنین بالا قرار دارید و مشکلات مرتبط به بینایی، به تدریج درصدد نمایان شدن هستند، نگران نباشید، همچنان برای شروع تغذیه سالم دیر نیست. بسیاری از بیماران تنها پس از تشخیص یک مشکل جدی سلامتی با تمرکز بر روی رژیم غذایی سالم به تقویت سلامت چشم خود کمک بسیاری می کنند. از هم اکنون دریافت ویتامین ها و مواد معدنی را شروع کنید تا بینایی و سلامتی خود را تضمین کنید.