اخیرا، کمبود ویتامین دی موضوع بسیاری از مطالعات بالینی محققان بوده است. تحقیقات نشان می دهد که فواید ویتامین دی برای مردان فقط محدود به سلامت استخوان ها نیست.

خواص ویتامین دی برای مردان و زنان به طور یکسان در عملکرد مغز، سلامت روان، باروری، سنتز هورمون، کاهش وزن و موارد دیگر اثبات شده است. اما برای مردان، این ماده مغذی یکی از ویتامین هایی است که نمی توان به سادگی آن را نادیده گرفت.

فواید ویتامین d برای مردان به طور ویژه شامل کنترل سطح تستوسترون، کمک به تولید اسپرم و ساخت عضلات قوی می شود. این ویتامین در سلامت روان، رشد مو و کاهش وزن مردان نیز نقش موثر دارد.

متاسفانه بسیاری از مردان کمبود ویتامین دی را در بسیاری از مقاطع زندگی خود تجربه می‌کنند. در برخی موارد حتی ممکن است از تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی که می‌ تواند سطوح پایین ویتامین D را افزایش دهد، سود ببرند. در این شرایط مصرف مکمل ویتامین دی برای مردان امری ضروری است.

کمبود ویتامین D در مردان علائم خاص خود را دارد. کمبود شدید این ویتامین شامل مشکلات در تولید اسپرم، احساس خستگی، درد استخوان، دردهای عضلانی، تغییرات خلق و خوی و افزایش آسیب پذیری در برابر شکستگی استخوان می شود.

داروخانه اینترنتی درمانگیاه در ادامه به معرفی چند خاصیت شگفت انگیز ویتامین دی در مردان پرداخته است.

فواید ویتامین دی برای مردان

فواید ویتامین دی برای مردان چیست؟

فواید ویتامین دی برای مردان در رشد عضلانی

خواص ویتامین دی برای مردان نه تنها جهت حفظ استخوان های سالم کلیدی است، بلکه می تواند بر قدرت و دوام ماهیچه ها نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مطالعات بسیاری تایید کرده اند که ویتامین D در بازسازی ماهیچه ها و حفظ عملکرد سلول های میتوکندری نقش دارد. این بدان معناست که این ویتامین به ریکاوری عضلات پس از ورزش یا فعالیت کمک می کند.

گیرنده ‌های ویتامین D تقریباً در هر سلول بدن، از جمله سلول‌ های ماهیچه‌ای قرار دارند، که نشان می ‌دهد ماهیچه ‌ها برای عملکرد مطلوب به سطوح کافی ویتامین D نیاز دارند. کمبود ویتامین D با کاهش قدرت و عملکرد عضلانی مرتبط است که می‌تواند منجر به آتروفی عضلانی، افزایش آپوپتوز یا مرگ سلولی، کاهش سنتز پروتئین و تغییر در هموستاز کلسیم داخل سلولی شود.

مطالعه ای در سال 2020 که در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شد، به بررسی نقش ویتامین دی به طور خاص در مردان در حین ورزش پرداخت. محققان در این مطالعه دریافتند که مصرف مکمل ویتامین D به طور معناداری آسیب سلول های عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می دهد.

اگرچه افزایش سطح ویتامین دی شما احتمالاً تفاوت زیادی در عملکرد شما در باشگاه ایجاد نمی کند، اما برآورده کردن نیاز کافی از این ویتامین برای بهینه سازی سلامت عضلات ضروری است.

افزایش سطح تستوسترون

ویتامین دی در تولید تستوسترون و باروری مردان مهم است. در آقایان، مطالعاتی انجام شده است که ارتباط قوی بین سطح ویتامین D و سطح تستوسترون را نشان می ‌دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که مصرف مکمل ویتامین دی سطح تستوسترون را در مردان دارای اضافه وزن که به طور مستمر ورزش می کنند، افزایش می دهد. 

مشکلات مرتبط به اختلال نعوظ

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردانی که اختلال نعوظ را تجربه می کنند نیز دچار کمبود ویتامین D هستند. طبق تحقیقات به دست آمده، بهبود سطح ویتامین D می تواند به بهبود سطح تستوسترون و در نتیجه به سلامت جنسی کمک کند.

خواص ویتامین دی برای مردان

خواص ویتامین دی برای مردان چیست؟

بهبود قدرت باروری

شواهد قوی تری در مورد فواید ویتامین d برای مردان در افزایش قدرت باروری وجود دارد. مطالعات متعددی وجود دارد که ارتباط مثبتی بین سطوح ویتامین D و تعداد و تحرک کل اسپرم‌ ها تایید شده است.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داده است که مکمل ویتامین دی در تقویت تحرک اسپرم در مردانی که سطح ویتامین D پایین و کاهش تحرک اسپرم داشتند، موثر بوده است. مطالعه دیگری که در سال 2022 انجام شد، اثبات کرده است، مردانی که ناباروری غیرقابل توجیه را تجربه می‌ کنند، اغلب سطوح ویتامین D پایینی داشتند. فواید ویتامین دی برای مردان در بهبود باروری و سلامت اسپرم اکنون مورد تایید جامعه پزشکان واقع شده است.

کمک به حفظ سلامت روان

سلامت روان در چند سال گذشته به یک حوزه مهم مطالعه تبدیل شده است. برای هر کسی که با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می کند، مکمل های طبیعی فراوان از جمله ویتامین دی قطعا مثمرثمر است. فواید ویتامین دی برای مردان در رابطه با سلامت روان شامل تنظیم خلق و خو و کاهش افسردگی می شود.

گیرنده های ویتامین D در سرتاسر بدن یافت می شوند و غلظت بالایی از آن ها و متابولیت های این ویتامین در مغز وجود دارد که نشان می دهد ویتامین دی نقش حیاتی در عملکرد مغز ایفا می کند.

اما چرا کمبود ویتامین دی چنین تأثیرات قدرتمندی بر خلق و خو دارد؟ تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D با غده صنوبری برای تنظیم سطوح سروتونین و ملاتونین که هر دو برای خواب و احساس خوب بودن مهم هستند، مرتبط است.

یک بررسی منتشر شده در سال 2014 نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D بسیاری از اثرات مشابه مصرف یک داروی ضد افسردگی را دارد. البته مکمل های ویتامینی نمی توانند جایگزین درمان سلامت روان از جمله داروهای تخصصی شوند اما بسیاری از مردان با مشکلات مرتبط با سلامت روان، نیازمند مصرف مکمل های ویتامین دی هستند.

تاثیر مثبت در رشد مو

اطلاعات زیادی در مورد نقش ویتامین دی در رشد مو وجود ندارد. اما این قضیه اثبات شده است که ویتامین D نقش نامشخصی در سلامت فولیکول‌ های مو دارد. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به ریزش مو سطوح پایین تری از این ویتامین را تجربه می کنند. متاسفانه در بیمارانی که سطح ویتامین دی پایینی دارند، احتمال بروز آلوپسی بیشتر است.

فواید ویتامین دی برای مردان

فواید ویتامین دی برای مردان

بهترین نوع مکمل ویتامین D چیست؟

تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای تقویت بدن، فعالیت بیشتر، شاد بودن و سالم ماندن بسیار مهم است. غذا یکی از مهمترین منابع ویتامین دی است. غلظت بالای ویتامین دی را در روغن کبد ماهی، تخم مرغ، ماهی های چرب آب سرد مانند ماهی آزاد، ساردین، قزل آلا، شاه ماهی، ماهی خال مخالی و گوشت اندام مشاهده خواهید کرد.

شما می توانید مقاله درمانگیاه درباره منابع تامین ویتامین d را نیز مطالعه کنید

برای مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 منابع تامین ویتامین d

در حالی که یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مبتنی بر مواد غذایی کامل یکی از سالم ترین راه‌ ها برای به حداکثر رساندن دریافت مواد مغذی است، اما مکمل ها احتمالا آسان ترین راه برای افزایش سطح ویتامین دی به ویژه برای گیاهخواران و وگان ها است.

اگر متقاعد شده اید که مکمل ویتامین D ارزش مصرف کردن را داشته باشد، سوال بعدی شما احتمالا آشنایی با مکمل های ویتامین دی است. چندین مکمل ویتامین D در بازار وجود دارد که همه آن ها از دوز و ترکیبات متفاوتی برخوردار هستند. در ادامه با دو نمونه از بهترین مکمل های ویتامین دی آشنا خواهید شد.

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

فرمولاسیون کپسول ویتامین دی آنتی ایجینگ تنها منحصر به وجود ویتامین دی نمی شود. این کپسول با دارا بودن زینک، منیزیم و منگنز، منجر به عملکرد بهتر فواید ویتامین دی برای مردان و اثربخشی بهتر آن می شود. کاهش خطر سرطان پروستات، کمک به سلامت مو، ممانعت از پوکی استخوان و پیشگیری از آرتروز از جمله خواص مهم این کپسول است.  

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول زینک ویتامین دی

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

قرص ویتامین دی 1000 هلث اید

مکمل ویتامین دی 1000 هلث اید از بهترین مکمل های موجود در بازار جهت تامین فواید ویتامین دی برای مردان است. این قرص به طور تخصصی به بهبود سلامت استخوان، کمک به افزایش جذب کلسیم، حفظ سلامت استخوان ها، بهبود عملکرد ایمنی و فعالیت مناسب ماهیچه ها می پردازد.

اینجا کلیک کنید 👈 ویتامین دی 1000

ویتامین د 1000 هلث اید

ویتامین د 1000 هلث اید

اگر به دنبال بهبود سلامت و عملکرد اندام های خود هستید، از مصرف مکمل ویتامین دی غافل نشوید. نه تنها فواید ویتامین دی برای مردان باعث پیشرفت شما در باشگاه های ورزشی می شود، بلکه دریافت کافی از این ماده مغذی محلول در چربی نیز برای سلامت باروری، سطح انرژی، خلق و خو، سلامت استخوان ها و بسیاری موارد دیگر حیاتی است. اگر تا به حال خواص شگفت انگیز ویتامین دی را نادیده گرفته اید، اکنون با مصرف مکمل های ویتامین دی سلامتی خود را جدی بگیرید.