فواید منیزیم برای بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. از تنظیم سطح قند خون گرفته تا افزایش عملکرد ورزشی، منیزیم برای مغز و بدن شما کارکردهای مهمی را به سرانجام می رساند. با این حال، اگرچه منیزیم در غذاهای مختلف از سبزیجات برگدار گرفته تا آجیل، دانه ها و لوبیا یافت می شود، اما متاسفانه بسیاری از مردم در رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت نمی کنند و همین امر منجر به بروز بسیاری از مشکلات و بیماری ها در بدن از جمله بیماری های قلبی عروقی و میگرن می شود.

 

داروخانه اینترنتی درمانگیاه در ادامه به معرفی چند خواص منیزیم برای بدن، علائم کمبود منیزیم و بهترین راه جهت افزایش منیزیم پرداخته است.

 

چرا باید منیزیم مصرف کنیم

چرا باید منیزیم مصرف کنیم

 

مهم ترین فواید منیزیم برای بدن چیست؟

 

1- انجام صدها واکنش بیوشیمیایی

منیزیم در سراسر بدن شما یافت می شود. هر سلول در بدن شما حاوی این ماده معدنی است و برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. حدود 60 درصد از منیزیم در بدن شما در استخوان ها وجود دارد، در حالی که باقی آن در ماهیچه ها، بافت های نرم و مایعات از جمله خون یافت می شود.

 

یکی از اصلی ترین فواید منیزیم برای بدن این است که به عنوان یک کوفاکتور یا یک مولکول کمکی در واکنش های بیوشیمیایی که به طور مداوم توسط آنزیم ها انجام می شود، عمل کند. منیزیم در بیش از 600 واکنش در بدن از جمله ایجاد انرژی، تشکیل پروتئین، نگهداری ژن، حرکات عضلانی و تنظیم سیستم عصبی نقش دارد. با این وجود، مطالعات نشان می دهد که تقریباً 50 درصد از بزرگسالان ایالات متحده کمتر از مقدار توصیه شده روزانه این ماده معدنی را دریافت می کنند.

 

2- افزایش عملکرد ورزشی

متناسب با فعالیت ورزشی ممکن است در طول تمرین خود نسبت به زمانی که در حال استراحت هستید به منیزیم بیشتری نیاز داشته باشید. منیزیم به انتقال قند خون به ماهیچه ها و دفع لاکتات کمک می کند. این دو فرآیند می توانند در حین ورزش ایجاد شود و باعث خستگی شوند. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های منیزیم جهت بهبود عملکرد ورزشی در افراد مسن و کسانی که کمبود این ماده مغذی را دارند بسیار مفید است.

 

3- مبارزه با افسردگی

منیزیم نقش مهمی در عملکرد مغز و خلق و خو ایفا می کند. سطوح پایین آن با افزایش خطر افسردگی مرتبط است. یک بررسی در سال 2020 نشان داده است که استرس، میزان منیزیم را کاهش و حساسیت به افسردگی را افزایش می دهد. علاوه بر این، مکمل این ماده معدنی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند. در یک مطالعه کوچک 8 هفته ای، مصرف روزانه 500 میلی گرم منیزیم منجر به بهبود قابل توجه علائم افسردگی در افراد مبتلا به کمبود این ماده معدنی شده است.

فواید منیزیم بری افسردگی

فواید منیزیم بری افسردگی

 

4- حمایت از سطح قند خون نرمال

مطالعات نشان می دهد که حدود 48 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای سطوح پایین منیزیم خون هستند که ممکن است توانایی بدن در تنظیم موثر سطح قند خون را مختل کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که افرادی که منیزیم بیشتری مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. طبق تحقیقات انجام شده، مکمل‌ های منیزیم به افزایش حساسیت به انسولین، یک عامل کلیدی در کنترل قند خون کمک می‌ کنند.

 

5- فواید منیزیم برای قلب

فواید منیزیم برای بدن نقش مهمی در سلامت و قوی نگه داشتن قلب شما دارد. یک بررسی در سال 2021 نشان می دهد که مکمل های منیزیم می توانند به کاهش سطح فشار خون بالا کمک کنند، شرایطی که ممکن است یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری قلبی باشد. بررسی دیگری مصرف بالای منیزیم را با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط دانسته است.

 

6- خواص و مزایای ضد التهابی

مصرف کم منیزیم با افزایش سطح التهاب رابطه مستقیمی دارد. کمبود این ماده نقش مهمی در افزایش روند پیری و ابتلا به بیماری ‌های مزمن دارد. مصرف مکمل های منیزیم باعث کاهش سطح پروتئین واکنشی (CRP) که نشانگر التهاب است، در افراد مبتلا به التهاب مزمن می شود. علاوه بر این، برخی تحقیقات کمبود منیزیم را با افزایش استرس اکسیداتیو مرتبط می‌ دانند امری که به بروز التهاب مرتبط است.

 

7- جلوگیری از حملات میگرن

سردردهای میگرنی می توانند دردناک باشند و اغلب باعث تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا می شوند. برخی از محققان بر این باورند که افراد مبتلا به میگرن بیشتر از دیگران در معرض کمبود منیزیم هستند. خوردن بیشتر مکمل های منیزیم و غذاهای غنی از منیزیم به کاهش علائم میگرن کمک می کند.

 

خواص منیزیم برای مردان

خواص منیزیم برای مردان

 

8- بهبود علائم PMS از دیگر خواص منیزیم برای بدن زنان

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS یکی از شایع ترین شرایط دردناک برای زنان در دوران باروری است. اغلب باعث علائمی مانند احتباس آب، گرفتگی عضلات شکم، خستگی و تحریک پذیری بیشتر می شود. مصرف مکمل های منیزیم به تسکین علائم PMS و سایر شرایط مانند دردهای قاعدگی کمک می کند. این حالت ممکن است به این دلیل باشد که سطوح منیزیم در طول چرخه قاعدگی در نوسان است و علائم PMS را در افراد دارای کمبود آن، بدتر می کند.

 

9- تقویت سلامت استخوان ها

از دیگر خواص منیزیم برای بدن می توان به حفظ سلامت استخوان و محافظت در برابر تحلیل استخوان اشاره کرد. در واقع، 50 تا 60 درصد منیزیم بدن شما در استخوان های شما یافت می شود. برخی از مطالعات سطوح پایین تر این ماده معدنی را با خطر بیشتر پوکی استخوان مرتبط می دانند، عاملی که باعث می شود استخوان ها شکننده و ضعیف شوند.

 

10- فواید منیزیم برای خواب

مکمل های منیزیم اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات خواب مانند بی خوابی استفاده می شود. این شرایط به این دلیل است که منیزیم چندین انتقال دهنده عصبی درگیر در خواب را مانند گاما آمینوبوتیریک اسید تنظیم می کند. یک بررسی بر روی افراد مسن مبتلا به بی خوابی ثابت کرده است که مکمل های منیزیم مدت زمان به خواب رفتن افراد را به میزان ​​17 دقیقه کاهش می دهند.

 

11- خواص منیزیم در کاهش علائم اضطراب

برخی تحقیقات نشان می دهد که منیزیم به درمان و پیشگیری از اضطراب کمک می کند. برای مثال، یک مطالعه بر روی 3172 بزرگسال ایرانی، افزایش مصرف منیزیم را با کاهش خطر افسردگی و اضطراب مرتبط دانسته است. به طور مشابه، یک مطالعه کوچک 6 هفته ای نشان داد که مصرف روزانه 248 میلی گرم منیزیم به طور قابل توجهی علائم اضطراب را کاهش می دهد.

 

خواص منیزیم برای خانمها

خواص منیزیم برای خانمها

مکمل منیزیم برای زنان، مردان و کودکان

فواید منیزیم برای بدن در بسیاری از جنبه های سلامت زنان، مردان و کودکان غیرقابل انکار است. مقدار توصیه شده مصرف روزانه 400 تا 420 میلی گرم برای مردان و 310 تا 320 میلی گرم برای زنان است. دریافت منیزیم کافی برای سلامتی شما امری حیاتی محسوب می شود.

 

شما می توانید این ماده معدنی را هم از طریق غذا و هم از مکمل ها دریافت کنید. بسیاری از غذاها حاوی آن هستند. دانه کدو تنبل، دانه چیا، اسفناج، بادام هندی، برنج قهوه ای، کره بادام زمینی و آووکادو از جمله منابع سرشار از منیزیم محسوب می شوند. علاوه بر دریافت این ماده معدنی از طریق غذا، بسیاری از مکمل های با کیفیت با دوز مشخص روزانه نیز در دسترس هستند. مصرف این مکمل ها نگرانی شما را بابت دریافت دوز صحیح برطرف می کند.

 

کپسول مگنیفورت هولیستیکا

کپسول مگنیفورت علاوه بر منیزیم حاوی مقادیر موثری ویتامین ویتامین B1، B2، ویتامین D3 طبیعی فاقد لانولین و ویتامین K2 است. این ترکیبات در کنار یکدیگر موجب بهبود عملکرد اعصاب و عضلات می شود. کنترل قند و چربی خون، تقویت استخوان ها، بهبود دردهای نوروپاتیک، کاهش یبوست، بهبود کرامپ های عضلانی تنها تعداد اندکی از فواید منیزیم برای بدن است که با مصرف این مکمل تحقق می یابد.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص مگنیفورت هولیستیکا

کپسول مگنیفورت هولیستیکا

مگنیفورت و لاغری

آیا مصرف منیزیم از ابتلا به بیماری های جلوگیری می کند و باعث سلامت بدن می شود؟

فواید منیزیم برای بدن جهت حفظ سلامتی ضروری است و نقش کلیدی در بسیاری از عملکردهای ورزشی گرفته تا سلامت قلب و عملکرد مغز دارد. علائم اولیه کمبود منیزیم شامل حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها، خستگی و ضعف می شود. با این حال، کمبود منیزیم واقعی نادر و علائم آن معمولا نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است.

 

دریافت کافی از این ماده معدنی می تواند به پیشگیری یا درمان بیماری های مزمن از جمله بیماری آلزایمر، دیابت نوع دو، بیماری های قلبی عروقی و میگرن کمک کند. داروخانه اینترنتی درمانگیاه علاوه بر کپسول مگنیفورت هولیستیکا طیف وسیعی از انواع مکمل های حاوی کلسیم، منیزیم، زینک و سایر مواد معدنی و مغذی را در اختیار دارد. شما می توانید با مطالعه خواص هریک بهترین نوع مکمل را جهت تامین فواید منیزیم برای بدن و دیگر مواد معدنی انتخاب کنید.

 

اگر مشکل پزشکی دارید، قبل از مصرف مکمل های منیزیم جهت جلوگیری از تداخلات دارویی با پزشک خود یا دکتر داروساز مشورت کنید. اگرچه این مکمل ‌ها کاملا امن هستند اما ممکن است برای افرادی که دیورتیک ‌ها، داروهای قلبی، داروهای پوکی استخوان، مهارکننده‌ های پمپ پروتون یا آنتی‌ بیوتیک‌ مصرف می‌کنند، تداخل دارویی ایجاد کند.

 

شما برای چه مشکلی اقدام به مصرف مکمل منیزیم کرده اید؟ تجربه خود را در قسمت کامنت با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.