افزایش وزن آن هم به طور ناگهانی می تواند بسیار ناامید کننده باشد، به خصوص زمانی که نمی دانید چه چیزی باعث آن شده است. اگر عادات غذایی و ورزش خود را تغییر نداده اید و همچنان در حال افزایش وزن هستید، ممکن است علت دیگری در جریان باشد. در حالی که رژیم غذایی معمولا بیشترین درصد را در علت چاقی ناگهانی به خود اختصاص می دهد، عوامل دیگری مانند استرس و کمبود خواب نیز در این امر نقش مهمی ایفا می کنند.

در ادامه داروخانه اینترنتی درمانگیاه به بررسی 11 علت چاقی ناگهانی و افزایش وزن ناخواسته پرداخته است.

 

علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو

علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو

علل چاقی ناگهانی چیست؟

1- بی خوابی و افزایش وزن در شما

اگر سعی می ‌کنید تمام روز را تنها با چهار ساعت خواب پیش ببرید، احتمالا به خوردن کربوهیدرات‌ های ساده مانند چیپس، کوکی‌ها و آب‌نبات‌ها روی می ‌آورید تا انرژی سریعی برای گذراندن روز به شما بدهد.

چرا خستگی باعث ایجاد چنین هوس هایی می شود؟ کمبود خواب، هورمون های تنظیم کننده گرسنگی شما را مختل می کند. بر اساس مطالعه ای در سال 2015، سطح گرلین، هورمونی که به بدن شما می گوید زمان غذا خوردن است، پس از یک شب بی خوابی افزایش می یابد. در همان زمان، میزان لپتین، هورمونی که نشان دهنده سیری است، ممکن است سقوط کند. این دو را کنار هم بگذارید، مسلما جای تعجب نیست که کمربندتان تنگ شود. اگرچه این اتفاق یک شبه نمی افتد اما بی خوابی مداوم می تواند یک گزینه قطعی برای علت چاقی ناگهانی شما باشد.

2- علل دارویی

قبل از شروع هر داروی جدید بدون نسخه یا نسخه دار، از داروساز یا پزشک خود بپرسید که آیا افزایش وزن از جمله عوارض جانبی احتمالی دارو است یا خیر؟

داروهای روانپزشکی، به ویژه برای افسردگی و اختلالات دو قطبی، معمولا دلیل چاقی ناگهانی هستند. آن ها به طور مرکزی روی مغز عمل می کنند و در حالی که قصد دارند افسردگی شما را کاهش دهند، به طور ناخواسته میل شما را به خوردن افزایش می دهند.

داروهایی که با فشار خون بالا مبارزه می کنند نیز می توانند باعث افزایش وزن شوند. یکی دیگر از داروهای افزایش دهنده وزن، مصرف انسولین برای افرادی دیابتی است. طبق گفته انجمن دیابت آمریکا، فعال ماندن و خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در مدیریت بیماری بدون اضافه کردن وزن اضافی کمک کند.

داروهای گیاهی چربی سوز و قرص های کاهش وزن یک راه آسان برای درمان چاقی ناگهانی هستند.

شما می توانید مشخصات انواع داروهای گیاهی چربی سوز را نیز مشاهده کنید

جهت آشنایی با انواع داروهای چربی سوز و لاغری اینجا کلیک کنید 👈 قرص چربی سوز

3- علت چاقی ناگهانی: کم کاری تیروئید

به غیر از این که پی بردید دچار اضافه وزن شده اید، آیا متوجه تغییرات بدنی دیگری مانند خستگی، خشکی پوست، یا موهای نازک تر شده اید؟ اینها همه نشانه های کم کاری تیروئید هستند، وضعیتی که در آن غده تیروئید پروانه ای شکل در گردن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. تیروئید شما یک غده اصلی است که بسیاری از عملکردهای بدن را کنترل می کند، بنابراین طبق گفته انجمن تیروئید آمریکا، وقتی درست کار نمی کند، علائم آن در سراسر بدن شما ظاهر می شود.

عملکرد اصلی تیروئید بر پایه متابولیسم است. بدن خود را مانند یک ماشین در نظر بگیرید. شما یک موتور دارید و هورمون تیروئید کارکرد موتور را حفظ می کند. اگر به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکنید، در کل انرژی زیادی نمی سوزانید. بر اساس انتشارات سلامت هاروارد، هنگامی که سرعت متابولیسم بدن در حال استراحت کند شود، تعداد کالری هایی که در طول روز می سوزانید کاهش می یابد.

به گفته انجمن تیروئید آمریکا، علائم دیگری که باید به آنها توجه شود ضعف عضلانی، احساس سرما خوردگی مداوم، نفخ و یبوست است. اگر پزشک شما کم کاری تیروئید را تشخیص دهد، احتمالا یک جایگزین خوراکی برای هورمون تیروئید شما تجویز می شود که می تواند علائم را ظرف چند هفته کاهش دهد.

4- سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی دیگر از بیماری ‌های ناشی از هورمون ‌های از بین رفته است. این اختلال غدد درون ریز با عدم تعادل در هورمون های جنسی استروژن و تستوسترون مشخص می شود(زنان نیز تستوسترون تولید می کنند، البته در مقادیر بسیار کمتر از مردان). طبق گفته اداره بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در مورد سلامت زنان، این عدم تعادل منجر به پریود های نامنظم، آکنه و حتی رشد موهای صورت می شود .

این اختلال که از هر ده زن در سنین باروری یک نفر را مبتلا می کند، نحوه استفاده بدن از انسولین را نیز مختل می کند، هورمونی که مسئول تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی است. بله، درست حدس زدید، سندروم تخمدان پلی کیستیک، دیگر علت چاقی ناگهانی در زنان است. وقتی بدن شما به انسولین مقاوم می شود، قندها و نشاسته هایی که مصرف می کنید به جای تبدیل شدن به سوخت به عنوان چربی ذخیره می شوند. در حالی که هیچ درمانی برای سندروم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد، افرادی که به آن مبتلا هستند می توانند افزایش وزن خود را با تغییر شیوه زندگی و داروهای گیاهی چربی سوز کنترل کنند.

علت چاقی ناگهانی در زنان

علت چاقی ناگهانی در زنان

5- افسردگی و اضطراب، علت چاقی ناگهانی

هر یک از این اختلالات خلقی می تواند پرخوری را به یک مکانیسم مقابله ای رایج تبدیل کند. خوردن چیپس در این جا مثال خوبی است. بعد از سه، چهار و سپس پنج مشت چیپس، شما دیگر حتی چیپس را نمی‌ چشید، جوانه‌ های چشایی شما کاملا از طعم آن اشباع شده است، اما هنوز در حال خوردن هستید و به این فکر می‌کنید که چرا من هنوز می‌خورم؟

افسردگی و اضطراب هر دو می توانند باعث خستگی، تحریک پذیری و عدم تمرکز شوند. هر سه می توانند شما را از ورزش کردن دور کنند.

به خلق و خوی خود در چند هفته گذشته فکر کنید. اگر به طور مداوم نسبت به خودتان بی‌علاقه بوده ‌اید یا مشکلات مرتبط به خوابیدن داشته‌ اید، از پزشک خود بخواهید تا شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد. یک متخصص سلامت روان می تواند کمک کند تا به آنچه در حال وقوع است پی ببرید. روان درمانی به همراه داروهای گیاهی کاهش وزن می تواند شما را در حفظ وزن سالم کمک کند.

6- افزایش وزن قبل از یائسگی و دوران یائسگی

طبق بررسی های انجام شده در سال 2017 در مجموعه مقالات مایو کلینیک، کاهش سطح استروژن در طول یائسگی و پیش از یائسگی (سال های منتهی به یائسگی) می تواند باعث علت چاقی ناگهانی در زنان شود.

علاوه بر این، مطابق با همین بررسی، وزن اضافی مرتبط با یائسگی تمایل به تجمع در ناحیه شکم دارد، اتفاقی که خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا را افزایش می‌ دهد. قطعا داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

 

دلیل ابتلا به چاقی ناگهانی چیست

دلیل ابتلا به چاقی ناگهانی چیست

7- دلیل چاقی ناگهانی: بیماری کوشینگ

کورتیزول، با نام مستعار هورمون استرس، چیزی است که بدن شما در پاسخ به موقعیت های طاقت فرسا یا خطرناک آزاد می کند. اما هنگامی که سیستم شما کورتیزول بیش از حد در یک دوره طولانی تولید می کند، می توانید به بیماری کوشینگ مبتلا شوید. این یک عارضه ناخوشایند است که می تواند علت چاقی ناگهانی صورت یا شکم و پهلو باشد.

به گفته دانشگاه علوم و بهداشت اورگان این بیماری همچنین می تواند توسط تومورهای غده هیپوفیز در مغز ایجاد شود، که باعث افزایش تولید و ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک می شود؛ کاتالیزوری که به غدد فوق کلیوی سیگنال می دهد تا کورتیزول تولید کنند.

علت چاقی ناگهانی به ویژه در قسمت بالایی بدن، نشانه مشخص کوشینگ است. علائم دیگر شامل آکنه، و کبودی می شود. بسته به علت، بیماری کوشینگ به روش های مختلفی قابل درمان است.

8- مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده

مصرف بسیاری از غذاهای سالم مانند جو دوسر، صیفی جات و ماست به حداقل رسیده است. با این حال، غذاهای بسیار فرآوری شده، از جمله غلات شیرین، فست فود و شام های آماده، مجموعه ای از مواد مضر و همچنین قند های اضافه شده، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم را تشکیل می دهند. علاوه بر این، مطالعات متعدد، غذاهای بسیار فرآوری شده را با علت چاقی ناگهانی در ایالات متحده و در سراسر جهان مرتبط می داند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولا سرشار از کالری هستند و در عین حال فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند در نتیجه باعث می شود احساس سیری کنید. بنابراین، باید وعده ‌های غذایی و میان ‌وعده ‌های فرآوری ‌شده را حذف کنید و در عوض بر روی غذاهای کامل تمرکز کنید.

9- قند و شیرینی بیش از حد استاندارد

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات، کیک، نوشابه، نوشیدنی های ورزشی، بستنی و نوشیدنی های قهوه شیرین می تواند به راحتی سایز کمر شما را بزرگ کند. بسیاری از مطالعات مصرف قند را نه تنها دلیل چاقی ناگهانی می دانند، بلکه با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع دو و بیماری قلبی مرتبط می دانند.

به طور خاص، نوشیدنی های شیرین بزرگترین منبع قند افزوده در ایالات متحده هستند و به شدت با افزایش وزن مرتبط هستند. قطع کردن ناگهانی شیرینی ها ممکن است اثر معکوس داشته باشد. می توانید سعی کنید به تدریج مصرف قند خود را کاهش دهید تا این روند برای شما آسان تر شود.

 

علت افزایش وزن ناگهانی: قند و چربی زیاد

علت افزایش وزن ناگهانی: قند و چربی زیاد

10- سبک زندگی کم تحرک

کم تحرکی دیگر دلیل چاقی ناگهانی و بروز بیماری های مزمن است. ساعات کار طولانی به صورت نشسته، تماشای تلویزیون، رانندگی و استفاده از لپتاپ یا تلفن از جمله فعالیت ‌های بی تحرک هستند. ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی، مانند ورزش کردن و کمتر نشستن می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که تماشای بیش از حد صفحه نمایش به طور قابل توجهی منجر به افزایش وزن ناخواسته می شود. حتی تنظیمات کوچک، مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون، ورزش کردن یا پیاده روی در زمان استراحت، سرمایه گذاری بر روی یک تردمیل یا دوچرخه سواری تا محل کار، می تواند با افزایش وزن مقابله کند.

11- درگیر رژیم یویو هستید

رژیم یویو به چرخه های کاهش وزن عمدی و متاسفانه به دنبال آن بازیابی وزن ناخواسته اشاره دارد. قابل ذکر است، این الگو با افزایش خطر چاقی در طول زمان مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که محدود کردن رژیم غذایی به دلیل پاسخ های فیزیولوژیکی بدن به چنین رفتارهایی، مانند تغییرات در هورمون های گرسنگی و سیری، منجر به افزایش وزن ناخواسته در آینده می شود.

به علاوه، اکثر افرادی که از طریق رژیم های غذایی محدود وزن کم می کنند، در عرض پنج سال بیشتر یا تمام آن را به دست می آورند. برای کاهش وزن در دراز مدت، باید روی تغییرات سبک زندگی پایدار تمرکز کنید. این موارد شامل ورزش، حذف غذاهای فرآوری شده و شیرین، مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی و سرشار از فیبر و پروتئین و همچنین داروهای گیاهی چربی سوز می شود.

درمان چاقی ناگهانی را جدی بگیرید!

عوامل زیادی می توانند در علت چاقی ناگهانی نقش داشته باشند. از شرایط پزشکی گرفته تا محرومیت از خواب که می تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی شود. برخی از دلایل خارج از کنترل شما هستند. با این حال، شما بر بسیاری از این موارد می توانید کنترل داشته باشید.

با رعایت چند مرحله ساده مانند رژیم آگاهانه، ورزش، تمرکز بر غذاهای کامل و داروهای گیاهی چربی سوز، ضمن کنترل وزن، علت چاقی ناگهانی خود را کشف کنید. پس از مشخص شدن علت، خواهید فهمید که برای بازگشت به وزن سالم چه داروی گیاهی دقیقا برای شما مفید است. داروخانه اینترنتی درمانگیاه طیف وسیعی از انواع قرص های چربی سوز و لاغری را متناسب با علت های زمینه ای و ترکیبات گیاهی گوناگون در اختیار دارد.