کمبود منیزیم که به عنوان هیپومنیزیمی نیز شناخته می شود، یک مشکل سلامتی است که اغلب نادیده گرفته می شود. علائم کمبود منیزیم طیف وسیعی از نشانه های جسمی و ذهنی را در بر می گیرند. مشکلات سلامتی مرتبط با کمبود منیزیم نادر است، اما اگر سطوح منیزیم شما در درازمدت به دلایلی نظیر الگوی غذایی غلط و سبک زندگی ناسالم مانند اعتیاد به الکل یا مصرف برخی داروها پایین باشد، فرد به تدریج با مشکلات جدی رو به رو می شود.

در برخی موارد، نشانه کمبود منیزیم ممکن است دیرتر تشخیص داده شود، زیرا علائم آشکار معمولاً تا زمانی که سطح منیزیم به شدت پایین نیاید ظاهر نمی شوند. بنابراین بهتر است پیش از آن که این کمبود گریبان شما را بگیرد به فکر سلامتی خود باشید. برخی بیماری ها مانند دیابت، جذب ضعیف، اسهال مزمن و بیماری سلیاک با از دست دادن منیزیم مرتبط هستند. افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل نیز در معرض افزایش خطر کمبود هستند.

به طور کلی علائم کمبود منیزیم شامل از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، تحریک پذیری بیش از حد و سوزن سوزن شدن دست و پا می شود. کمبود منیزیم خود می تواند مشکلات سلامتی دیگری از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت، پوکی استخوان و سردردهای میگرنی را در پی داشته باشد.

بنابراین داروخانه اینترنتی درمانگیاه قصد دارد تا در این مقاله به بررسی هفت عامل و نشانه کمبود منیزیم بپردازد.

علائم کمبود منیزیم در بدن

1- انقباضات و گرفتگی عضلات

پرش، لرزش و گرفتگی عضلات از شایع ترین و بدترین علائم کمبود منیزیم در بدن است. کمبود آن ممکن است در برخی مواقع حتی باعث تشنج شود. دانشمندان معتقدند این علائم ناشی از جریان بیشتر کلسیم به سلول های عصبی است که باعث تحریک بیش از حد اعصاب عضلانی می شود.

به خاطر داشته باشید که انقباضات غیر ارادی عضلانی ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، استرس یا کافئین بیش از حد نیز می تواند باعث اسپاسم عضلانی غیرارادی شود. این حالت همچنین ممکن است به دلیل یک عارضه جانبی نظیر مصرف برخی داروها یا بیماری های عصبی عضلانی مانند دیستروفی عضلانی، مولتیپل اسکلروزیس یا میاستنی گراویس باشند. بنابراین تشخیص صحیح علت انقباضات عضلانی نیاز به بررسی های تخصصی دارد.

 

نشانه کمبود منیزیم در بدن: گرفتگی عضلانی

7 علائم کمبود منیزیم که باید جدی بگیرید

 

2- شرایط سلامت روان

شرایط سلامت روان یکی دیگر از اثرات احتمالی و نشانه کمبود منیزیم در بدن است. یکی از این نمونه ها شامل بی تفاوتی افراد می شود که با بی حسی ذهنی یا فقدان احساسات مرتبط است. سطوح پایین منیزیم همچنین ممکن است افزایش خطر ابتلا به استرس، افسردگی و اضطراب را باعث شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل ‌های منیزیم برای زیر مجموعه ‌ای از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مفید است.

3- پوکی استخوان

پوکی استخوان یک نوع اختلال است که با استخوان های ضعیف و افزایش خطر شکستگی استخوان مشخص می شود. مشکلات مربوط به استخوان یک نوع نشانه کمبود منیزیم در بدن را شامل می شود. کمبود منیزیم مستقیماً استخوان‌ ها را ضعیف می کند. البته عوامل متعدد دیگری بر خطر ابتلا به پوکی استخوان تأثیر می گذارد، از جمله، سن بالا و سالخوردگی، عدم ورزش و مصرف ناکافی ویتامین D و K در رژیم غذایی که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

4- خستگی و ضعف عضلانی

خستگی یک اصطلاح گسترده است که شامل علائم خستگی یا ضعف جسمانی و ذهنی می شود. به عبارتی دیگر، خستگی و ضعف عضلانی به این معنی است که شما نیاز به استراحت دارید. با این حال، خستگی شدید یا مداوم ممکن است نشانه کمبود منیزیم به طور کاملا جدی باشد. هم خستگی عمومی و هم ضعف عضلانی خاص هستند. سطوح پایین منیزیم بر فرآیند های متعدد بدن از جمله سیگنال دهی عصبی و سطوح پتاسیم در سلول های عضلانی تأثیر می گذارد که به ترتیب ممکن است باعث بی حالی، خستگی و ضعف شود.

5- فشار خون بالا

تحقیقات و مطالعات برروی حیوانات نشان می دهد که کمبود منیزیم ممکن است باعث افزایش فشار خون شود که یک عامل خطر قوی برای بیماری قلبی است. در حالی که شواهد مستقیم در مورد انسان وجود ندارد، اما برخی فرضیه ها بر این اساس استوار است که سطوح پایین منیزیم یا دفع بیش از حد آن ممکن است فشار خون را افزایش دهد.

 

علائم کمبود منیزیم: فشار خون بالا

7 علائم کمبود منیزیم که باید جدی بگیرید

 

6- بیماری آسم

سطح منیزیم در افراد مبتلا به آسم کمتر از افرادی است که این بیماری را ندارند. مبتلایان به آسم نیاز جدی به مصرف مکمل های حاوی منیزیم دارند. استنشاق‌ های حاوی سولفات منیزیم اغلب می‌ توانند به کاهش علائم خفیف آسم کمک کنند و سولفات منیزیم داخل وریدی یک درمان مؤثر برای این شرایط است.

7- ضربان قلب نامنظم

آریتمی قلب، یا ضربان نامنظم قلب، به صورت بالقوه به عنوان یکی از مهمترین علائم کمبود منیزیم شناخته می شود. آریتمی می تواند از عدم ایجاد علائم تا ایجاد علائم بسیار جدی متغیر باشد. در برخی افراد ممکن است باعث تپش قلب شود که نوعی مکث بین ضربان قلب است. در شدیدترین موارد، آریتمی ممکن است خطر سکته مغزی یا نارسایی قلبی را نیز افزایش دهد.

8- دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 مقاومت بدن به انسولین را تا حد زیادی افزایش می دهد به همین دلیل با کمتر جذب کردن منیزیم، بدن را با کمبود آن مواجه می کند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید مصرف مکمل منیزیم تحت نظر دکتر را فراموش نکنند تا کنترل دیابت بهتر صورت گیرد. همچنین خوب است بدانید مکمل منیزیم می تواند از احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کند.

علائم کمبود منیزیم در زنان

کمبود منیزیم به علت های مختلفی نظیر تغذیه نامناسب، استرس، نگرانی، فشار روحی و… یک مشکل شایع در بسیاری از بانوان به خصوص مادران است چرا که در بارداری، جنین تا حد زیادی از مواد معدنی مادر استفاده می کند و املاح بدن مادر به خصوص کلسیم تا حدی با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه می شود.

منیزیم به جذب کلسیم کمک بسیاری می کند و کمبود آن خطر ابتلا به پوکی استخوان رو هم تا حد زیادی افزایش می دهد. اگر مقادیر مورد نیاز بدن جبران نشود می تواند آثار جبران ناپذیری در سلامت بدن داشته باشد.

حالا چطور متوجه بشم کمبود منیزیم دارم‌؟

کمبود املاح معدنی و ویتامینها در بدن به سرعت خودشان را نشان می دهند. در ادامه بارزترین نشانه های کمبود منیزیم در بانوان را آورده ایم.

  • کاهش میل جنسی
  • کمبود سطح تستوسترون
  •  سیکل قاعدگی نامنظم
  • گرفتگی عضلات، دردها و انقباض های رحمی در قاعدگی
  • احساس خستگی و بی حالی
  • افزایش علائم pms (مربوط به مشکلات خلق و خو پیش از قاعدگی)
  • ضربان قلب نا منظم
  • پوکی استخوان به دلیل کاهش جذب کلسیم به خصوص در مادران
  • گر گرفتگی در دوران یائسگی

علایم کمبود منیزیم در مردان

کمبود منیزیم و به طور کلی کمبود ویتامین در آقایان به شکل های مختلفی دیده می شود در ادامه علایم کمبود منیزیم در آقایان را آورده ایم

  • احساس خستگی مزمن
  • کاهش میل جنسی
  • اختلال نغوظ
  • مشکلات اعصاب و روان
  • استرس و اضطراب
  •  میگرن
  •  تپش قلب ضربان قلب نامناسب

برای کمبود منیزیم چی بخوریم؟

منیزیم به طور گسترده در انواع غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود. برای جلوگیری از کمبود منیزیم، مهم است که از یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی غذاهای غنی از منیزیم مانند سبزیجات سبز برگ، لوبیا، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات کامل استفاده کنید. غنی ترین منابع منیزیم دانه ها و مغزها هستند. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل پیروی از رژیم های غذایی ناسالم، به مرور دچار کمبود منیزیم می شوند.

کمبود منیزیم تنها به دلیل الگوی غذایی ناصحیح اتفاق نمی افتد. اگر شرایطی دارید که باعث از دست دادن منیزیم در بدن شما می شود، مانند دیابت، خوردن غذاهای غنی از منیزیم یا مصرف مکمل های حاوی منیزیم بسیار اهمیت دارد. به خصوص در این شرایط، می توانید با مصرف مکمل ها از دریافت میزان دوز کافی از منیزیم اطمینان خاطر کسب کنید. حال، آن چه مهم است یافتن یک مکمل مناسب با نیازهای بدن و سلامتی شما است. در ادامه با برخی مکمل های مناسب جهت رفع علائم کمبود منیزیم در بدن آشنا خواهید شد.

کپسول مگنیفورت هولیستیکا

کپسول مگنیفورت یکی از تاثیر گذار ترین دارو های حاوی منیزیم است. این کپسول برای رفع گرفتگی های عضلانی دردناک، پیشگری و کم کردن دردهای نوروپاتیک،  انقباض بهتر ماهیچه ها، کاهش علائم مسمومیت الکلی، بهبود سلامت قلب و عروق، بهتر شدن کرامپ های عضلانی، تنظیم ضربان قلب عملکرد فوق العاده ای دارد. تمام موارد یاد شده تنها بخشی از مزیت های کپسول مگنیفورت میباشد.برای مشاهده اطلاعات دقیق تر و جدول ترکیبات روی لینک محصول کلیک کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص مگنیفورت

کپسول مگنیفورت

علائم کمبود منیزیم و کپسول مگنیفورت

ساشه بیو مگنلیت منیزیم سیترات

یکی از بهترین راه های جذب آسان منیزیم به صورت فرم قابل حل در آب است. پودر ساشه به ویژه یک انتخاب عالی برای افرادی است که با بلعیدن قرص و کپسول مشکل دارند. در این شرایط می توانید از حداکثر میزان جذب منیزیم مطمئن شوید. مصرف این محصول به صورت حل شده در آّب باعث رفع گرفتگی های بدن و دردهای عضلانی ناشی از کمبود منیزیم می شود.

برای خرید اینجا کلیک کنید 👈 منیزیم سیترات

بیومگنلیت تامین کننده منیزیم

بیومگنلیت تامین کننده منیزیم

جذب بالای ساشه بیمگنلیت منیزیم سیترات باعث می شود تا بهترین تاثیر را در دفع سنگ های کلیوی و برطرف کردن یبوست داشته باشد. کمک به کاهش التهابات، تولید انرژی، بهبود روحیه، کاهش استرس و افسردگی از دیگر خواص این محصول است.

قرص جوشان منیزیم ب 6 یوروویتال

قرص جوشان منیزیم پلاس ویتامین B6 فاقد شکر و با طعم لیمو طراحی و تولید می شود. این قرص به تقویت کارکرد عضلات، حفظ سلامت سیستم عصبی و جلوگیری از حمله های میگرنی کمک شایانی می کند. افرادی که طی که طی یک دوره مشخص از این قرص جوشان استفاده کرده اند از افزایش کیفیت خواب خود احساس رضایت می کنند. ترکیب منیزیم همراه با ویتامین B6 موجود در قرص جوشان به طور اختصاصی به درمان و کاهش علائم کمبود منیزیم نظیر سردردهای میگرنی می پردازد.

اینجا کلیک کنید: قرص جوشان منیزیم b6

 ویتامین ب 6 یوروویتال

ویتامین ب 6 یوروویتال

پودر مگترا منیزیم نیچرز اونلی

پودر ساشه مگترا به عنوان یک مکمل با قدرت هضم و جذب بسیار بالا میزان نیاز روزانه افراد به منیزیم را تامین می کند. ورزشکاران و کسانی که دچار سطح استرس و نگرانی بالایی هستند با مصرف این پودر ساشه می توانند احتیاجات خود به منیزیم را برطرف کنند. بهبود عملکرد ماهیچه و استخوان های بدن دو خاصیت مهم دیگر این محصول جهت کاهش نشانه کمبود منیزیم است.

مصرف ساشه مگترا به خانم ها به ویژه برای بانوان یائسه به شدت توصیه می شود چرا که در بهبود خلق و خو و رفع علائم آلزایمر و افسردگی تاثیرات مثبت دارد. مصرف روزانه پودر ساشه مگترا علاوه بر آن که چربی خون را تنظیم کرده در بهبود عملکرد و فعالیت قلب موثر است.

مشاهده محصول با کلیک روی: پودر منیزیم مگترا

پودر مگترا کمک به سلامت ماهیچه ها و اعصاب

پودر مگترا نچرز اونلی کمک به سلامت ماهیچه ها و اعصاب

پودر مگنترا بی اس کی

شرکت داروسازی بنیان سلامت کسری با نام اختصاری بی اس کی، به تولید و عرضه ساشه پودر مگنترا پرداخته است. مصرف این ساشه ضمن آن که علائم کمبود منیزیم در بدن را برطرف می کند در کاهش دردهای عضلانی، کنترل دیابت و کنترل کلسترول خون نقش دارد. این ساشه برای بانوانی که دردهای پیش از قاعدگی سنگینی را تجربه می کنند به شدت مفید است. این ساشه به عنوان یک مکمل رژیمی حاوی گرانول های حل شونده در دهان با طعم لیمو تولید می شود. رفع سوء هاضمه و رفلاکس و کاهش مشکلات گوارشی از دیگر خواص مثبت ساشه مگنترا است.

اینجا کلیک کنید 👈 پودر مگنترا

مگنترا بی اس کی

مگنترا بی اس کی

منیزیم در بدن عملکردهای بسیاری مهمی را به انجام می رساند. نشانه های کمبود منیزیم هیچگاه نباید مورد چشم پوشی واقع شود. علائم کمبود منیزیم در بدن در صورت نادیده گرفتن و عدم مصرف مکمل های منیزیم سلامت بدن را دچار مشکلات بسیاری می کند. مکمل های منیزیم با در اختیار داشتن دوز مناسبی نیاز روزانه بدن را تامین می کنند. جهت انتخاب بهتر کاربران، داروخانه اینترنتی درمانگیاه با در اختیار داشتن طیف وسیعی از محصولات و داروهای گیاهی نظیر مکمل های منیزیم به شرح و معرفی هریک به طور کامل پرداخته است.