متاسفانه توی این روزها خیلی ما نه خبر خوشی واسه گفتن داریم نه خبر خوشی می شنویم و کلا هر جایی که بحثی باشد خوش نیست. درباره گرانی، اوضاع بد فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و…… حرف می زنند. درمانگیاه در این مقاله چند روش ساده رو به شما آموزش بدیم که بتوانید با تمام شرایط موجود شاد زندگی کنیم و کمی از تنش دور باشیم.

  • روزه خبری بگیرید.

برای بسیاری از ما این یک عادت شده است که هر روز جلوی تلویزیون نشسته و اخبار مختلف رو از سراسر جهان دنبال کنیم. در صورتی که خیلی از این اخبار سودی برای ما ندارد پس بهتر است که تا حد امکان از دنبال کردن اخباری که باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود خودداری کنیم.

  • از هر کسی مشاوره نگیرید.

هنوز فرهنگ بهره مندی از مشاوره متخصص در بین ما جا نیفتاده است. اکثرا بعد از یک پیشامد ناگوار به فکر بهره مندی از آن می افتیم. با توجه به تعریف انجمن مشاوره ایران در علم مشاوره؛ مشاوره یک رابطه حضوری و چهره به چهره است و لذا اصلاحات مشاوره تلفنی و مشاوره مکاتبه ای جایگاه علمی ندارد. پس اگر احساس کردین که مشکلی دارید از یک مشاور حضوری بهره مند شوید.

  • دوش اکسیژن بگیرید

روی زمین یا صندلی بنشینید ،چشم ها را ببندید و 10 نفس عمیق به این شکل بکشید:

  1. طی چهار شماره هوا را به آرامی از راه بینی داخل بکشید.
  2. چهار شماره هوا را داخل ریه ها نگه دارید.
  3. طی چهار شماره هوا را به آرامی از راه بینی خارج کنید.
  4. دو شماره مکث کنید.
  5. دو نفس عادی بکشید.

اگر شما بتوانید این تمرین را چند بار در روز انجام دهید؛ تاثیر به سزایی در ایجاد حس آرامش و نشاط خواهد داشت.

  • باغبانی و تاثیر آن بر شادی روح و روان

    باغبانی و تاثیر آن بر شادی روح و روان

  • باغبانی کنید

در گذشته دور باغبانی و نگه داری از حیوانات جزیی از زندگی ما بود و نیازی به این توصیه ها نبود. اما امروزه با وجود زندگی کامپیوتری نقش گل و گیاه در زندگی های ما کمرنگ شده است. امروزه روانشناسان معتقدند که با انجام دادن کارهای باغبانی انسان احساس کارآیی و خود ارزشی میکند. که میتواند تاثیر مثبتی در روحیه ما داشته باشد.

در بسیاری از کشورها دولت زمین های کشاورزی منطقه ای را با اجاره بهای ناچیز در اختیار مردم قرار میدهد. این زمین ها الاتمنت نامیده میشود. فقط برای کشت سبزیجات مورد استفاده قرار میگیرد. با این کار مردم هم به خود کفایی در تولید محصولات سالم و طبیعی دست پیدا میکنند و هم جنبه تفریحی و شادی برای آنها دارد. این کار تا جایی رونق پیدا کرده است که بعضی مراکز درمانی از آن به عنوان برنامه درمانی خود استفاده میکنند.

  • پرندگان و آکواریوم ماهی

داشتن آکواریوم ماهی و نگاه کردن به آن در طی روز حتی به مدت چند دقیقه میتواند به انسان احساس آرامش دهد. پرندگان نیز به همین صورت البته به شرط آن که داشتن آنها احساس وابستگی شدید در ما بوجود نیاورد.

  • بازی کنید

همه ما فکر میکنیم که بازی مختص بچه ها هست غافل از اینکه بازی چقدر میتواند در روحیه ما تاثیر مثبت بگذارد. بازی های گروهی و بازی های دسته جمعی باعث کاهش افسردگی، کاهش سرخوردگی و داشتن احساس مثبت نسبت به خود میشود.

پس هیچگاه پیشنهاد بازی از طرف کودکان خود را رد نکنید.

  • سفر کنید

یکی از راه های جلوگیری از افسردگی سفر کردن هست. بدان جهت که گشتن در طبیعت نیروهای روانی را تقویت میکند. دیدن مناظر زیبا برای ما شادی آور است و نافع بسیاری از بیماری هاست.

  • موسیقی و تاثیر ان بر سلامت روح و روان

    موسیقی و تاثیر آن بر سلامت روح و روان

  • موسیقی خوب گوش کنید

موسیقی طبیعت و موسیقی ساخت بشر اگر از نوع خوب آن باشد میتواند تاثیر مستقیمی با شادی روح شما داشته باشد. از طرفی اعتقاد پزشکی ایرانی بر این است که هر فردی باید متناسب با مزاج خود موسیقی گوش کند. مثلا افرادی که دارای غلبه گرمی و خشکی هستند باید از موسیقی های آرام بخش و ملایم بهره ببرند و کسانی که دچار حزن و اندوه شده اند از موسیقی های فرح بخش استفاده کنند.

متاسفانه امروزه موسیقی هایی مورد توجه ما قرار گرفته است که بیشتر حالت تنش و اضطراب و غم را القا میکنند.

  • رنگ مناسب حالتون انتخاب کنید.

اگر احساس کسالت و خستگی، افسردگی دارید بهتر است از رنگ های پر انرژی مثل زرد، نارنجی، قرمز و طلایی استفاده کنید. اگر احساس بی قراری، اضطراب و پرخاشگری دارید از رنگ های ملایم مثل آبی، سبز کم رنگ، بنفش و صورتی استفاده کنید.

  • طلوع آفتاب یادتون باشه

جالب است بدانید که زاویه خاص تابش آفتاب در زمان طلوع آفتاب و شرایط جوی آن تاثیرات زیادی بر سلامت ذهن ما دارد. پس بی حکمت نبوده که میگفتند سحرخیز باش تا کام روا باشید.

طلوع آفتاب را از دست ندهید

طلوع آفتاب را از دست ندهید

  • عطرهای مناسب انتخاب کنید

حس بویایی ارتباط نزدیکی با سیستم عصبی و مغز دارد. اگر افسردگی دارید از عطرهای طبیعی مثل اسطوخودوس، مریم، یاس، میخک طبی استفاده کنید. عطر گلاب، خیار تازه، بنفشه و نیلوفر برای افراد تندخو و پرخاشگر بسیار مناسب است.

از بوی نان تازه، سیب، بوی خاک باران خورده غافل نشوید.

  • چند ساعتی در روز گوشی همراه عزیزتان را کنار بگذارید

گوشی همراه، رایانه و تلویزیون علاوه بر اینکه مضرات جسمانی به همراه دارد. باعث بروز بسیاری مشکلات روح، افسردگی و نگرانی نیز میشود. حتی در کودکان باعث ایجاد پرخاشگری و ضعف مهارت های ارتباطی کلامی میشود.

اگر خودتان را دوست دارید حداقل دو ساعت در روز گوشی همراتان را از خودتان دور کنید.

گوشی موبایل و افسردگی

گوشی موبایل و افسردگی