تستوسترون هورمونی است که در بلوغ، باروری و میل جنسی نقش اساسی دارد. سطح تستوسترون در بدن شما به طور مداوم در پاسخ به نیازهای بدن در حال تغییر است. به طور معمول، تستوسترون در آقایان با افزایش سن کاهش می یابد. به ویژه در افرادی که در بدو تولد مرد هستند. برای برخی از افراد، این سطوح می تواند بسیار کم شود و منجر به اثرات ناخواسته و عوارض خاصی شود. شرایطی که آن ها را به دنبال راه هایی برای درمان کمبود تستوسترون در مردان هدایت می کند.

سطح تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن مردان کاهش می یابد. حدود 40 درصد از مردان بالای 45 سال تستوسترون پایینی دارند. توانایی یک مرد برای تولید تستوسترون در حدود 40 سالگی شروع به کاهش می کند و پس از آن سالانه 1 تا 3 درصد کاهش می یابد.

توجه به این نکته مهم است که صرفاً به این دلیل که سطوح تستوسترون بعد از 40 سالگی کم می شود، لزوماً به این معنی نیست که همه مردان کاندیدای درمان هستند. از طرفی افراد زیر 40 سال نیز باید به علائم ناشی از کاهش تستوسترون حساس باشند.

سطوح پایین آن به طور کلی باعث علائم فیزیکی یا تغییرات خلقی می شود. گزینه های درمانی، مانند ورزش سبک زندگی سالم یا مصرف دارو، به درمان کمبود تستوسترون در مردان کمک شایانی می کند.

علائم کمبود تستوسترون در مردان چیست؟

علائم تستوسترون پایین قطعا آزاردهنده است به ویژه آن که بر کیفیت زندگی زناشویی شما تأثیر منفی می گذارد. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش موهای بدن
  • کاهش توده عضلانی
  • میل جنسی کم
  • اختلال نعوظ
  • رشد بافت سینه

اگر یک یا چند مورد از این علائم کمبود تستوسترون در مردان را تجربه می‌کنید از همین امروز به فکر درمان باشید.

 

علائم کمبود تستوسترون در مردان

علائم کمبود تستوسترون در مردان چیست؟

 

اگر درمان کمبود تستوسترون در مردان به تعویق بیفتد چه اتفاقی رخ می دهد؟

معمولاً برای افرادی که در بدو تولد جنسیت مردانه دارند، با افزایش سن، سطح تستوسترون آن ها کاهش می یابد. با این حال، اگر این سطوح به طور قابل توجهی پایین باشد، تعدادی از علائم کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارند که در هر فردی بروز می کند.

سطوح پایین غیرطبیعی تستوسترون می تواند بر عملکرد طبیعی بدن تأثیر بگذارد. کمبود تستوسترون در صورت عدم درمان منجر به کاهش توده عضلانی، کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و تغییرات خلقی مانند تحریک پذیری و افسردگی می شود.

تستوسترون به عنوان یک هورمون کلیدی، مسئول میل جنسی مردان است. با تستوسترون پایین، ممکن است کاهش قابل توجهی در میل جنسی خود مشاهده کنید. همچنین ممکن است در طول خواب نعوظ خود به خودی کمتری داشته باشید. در برخی موارد، ممکن است همچنان تمایل به رابطه جنسی داشته باشید اما نتوانید نعوظ خود را حفظ کنید. این موارد تحت عنوان اختلال نعوظ نیز شناخته می شود.

هنگامی که مردان با تستوسترون پایین به پزشک مراجعه می کنند، اغلب ناراحتی، خستگی، تحریک پذیری، عدم تمرکز یا مشکلات مرتبط به خواب را گزارش می کنند. کمبود انرژی و احساس بی کفایتی و شرم می تواند برای همسر شما نیز ایجاد شود.

علائم طولانی ‌مدت‌ تر که ممکن است از سطوح پایین تستوسترون ناشی شود، شامل پوکی استخوان می شود.

چگونه تستوسترون پایین و زندگی جنسی خود را مدیریت کنید؟

تستوسترون پایین باعث وقوع بسیاری از مشکلات مرتبط به میل جنسی می شود. همچنین می تواند بر خلق و خو، خواب و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد که می تواند کیفیت زندگی و روابط شما را مختل کند. اگر می خواهید رابطه خود را سالم نگه دارید، یک شروع خوب این است که در مورد کاهش تستوسترون و تاثیر آن با شریک زندگی خود صحبت کنید و با یکدیگر به فکر راهکارهای درمانی باشید. همراهی و درک همسر شما استرس و نگرانی شما را در این مسیر کاهش می دهد.

 

درمان کمبود تستوسترون

درمان کمبود تستوسترون

 

چگونه سطح تستوسترون را افزایش دهیم؟

درمان جایگزین تستوسترون شامل مصرف داروهای تستوسترون تجویز شده به شکل قرص، چسب و ژل است که روی پوست خود می ‌زنید. تستوسترون درمانی نیز می تواند به صورت تزریقی باشد. تزریق تستوسترون یکی از رایج ترین اشکال درمان جایگزینی تستوسترون است. آن ها معمولا توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

درمان های تجویزی تستوسترون به صورت ژل، چسب های پوستی و تزریق عضلانی اغلب در دسترس و شایع هستند. اما متاسفانه هر کدام با عوارض جانبی بالقوه همراه است. لکه ها می توانند پوست را تحریک کنند. تزریق عضلانی ممکن است باعث تغییرات خلقی نامساعد شود. مصرف ژل نیاز به رعایت بهداشت دارد. اگر از ژل نیز استفاده می کنید، مصرف آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

عوارض جانبی احتمالی تستوسترون درمانی عبارتند از:

  • افزایش آکنه
  • احتباس مایع
  • افزایش ادرار
  • بزرگ شدن سینه
  • کاهش اندازه بیضه
  • کاهش تعداد اسپرم
  • بروز رفتارهای پرخاشگرانه

راهکارهای درمانی ذکر شده معمولا برای مردان مبتلا به سرطان پروستات یا سینه توصیه نمی شود. علاوه بر این، تستوسترون درمانی ممکن است آپنه خواب را در افراد مسن بدتر کند.

توجه به این نکته مهم است که وقتی سطح تستوسترون طبیعی در نظر گرفته می شود، نباید از این روش ها استفاده کرد. به طور کلی، افزایش سطوح تستوسترون با ژل، چسب های پوستی و تزریق عضلانی می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. همچنین ممکن است منجر به توقف طبیعی تولید تستوسترون در بدن شود.

آیا گزینه های دیگر نظیر درمان گیاهی کمبود تستوسترون در مردان را امتحان کرده اید؟

درمان های گیاهی همیشه به جهت نداشتن عوارض جانبی و یا حداقل عارضه، مورد استقبال بسیاری از افراد واقع می شوند. شرکت های داروسازی در ایران و خارج از ایران به مطالعه خواص عصاره های گیاهی و طراحی مکمل های گیاهی می پردازند. داروخانه اینترنتی درمانگیاه در ادامه سه مورد از بهترین مکمل های گیاهی جهت درمان کمبود تستوسترون در مردان را معرفی می کند.

کپسول نخل اره ای پروستکس

کپسول پروستکس محصول شرکت سبز دارو حاوی عصاره خشک میوه نخل اره ای است. این عصاره گیاهی باعث کاهش ریزش مو و تعدیل هورمون های مردانه از جمله تستوسترون می شود. نخل اره ای در بسیاری از کشورها به عنوان یک گیاه موثر جهت کنترل مشکلات پروستات شناخته می شود. افزایش میل جنسی از دیگر خواص این داروی گیاهی است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص نخل اره ای

پروستکس داروی گیاهی پروستات

پروستکس رفع علائم ناشی از بزرگ شدن پروستات

قرص میل بوست نوتراکس

این مکمل علاوه بر درمان کمبود تستوسترون در مردان به افزایش و تقویت میل جنسی آنان نیز می پردازد. عصاره های گیاهی موجود در این مکمل مشکلات مربوط به اختلال نعوظ را درمان کرده و کیفیت اسپرم ها را بهبود می بخشد. ال آرژنین، عصاره ماکا، خارخاسک، زنجبیل و ویتامین B3 از ترکیبات مهم این قرص گیاهی است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص میل بوست نوتراکس

قرص میل بوست نوتراکس

قرص میل بوست نوتراکس تقویت میل جنسی آقایان

کپسول آرژین مکس فورت

ال آرژنین، ال سیترولین، عصاره جینکوبیلوبا، نیکوتین، عصاره گیاه خارخاسک، جنسینگ، زعفران، عناصر زینک و سلنیوم ترکیبات اصلی این کپسول را شامل می شوند. هریک از این ترکیبات نقش اساسی در تقویت قوای جنسی، عضله سازی، تحریک هورمون رشد و درمان کمبود تستوسترون در مردان ایفا می کنند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص آرژین مکس فورت

آرژین مکس فورته برای آقایان

آرژین مکس فورته برای آقایان

آیا درمان گیاهی کمبود تستوسترون در مردان برای همه بی خطر است؟

اکثر افراد می توانند با خیال راحت از مکمل های ذکر شده حاوی عصاره های گیاهی، مواد معدنی نظیر روی و ویتامین هایی مانند   ویتامین B3 استفاده کنند. با این حال، مهم است که بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید، زیرا مقادیر بیش از حد برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند عوارض جانبی داشته باشد. چنانچه به عصاره های گیاهی ذکر شده در ترکیبات هریک از مکمل ها حساسیت دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است پیش از مصرف با یک متخصص مشورت کنید.

برای افزایش سطح تستوسترون چه کارهای دیگری می توانید انجام دهید؟

مطمئن نیستید که می خواهید تستوسترون درمانی یا مصرف مکمل های گیاهی را امتحان کنید؟ شما هنوز گزینه هایی برای افزایش تولید تستوسترون دارید، اگرچه این روش ها به اندازه مصرف مکمل های گیاهی موثر و کارآمد نیست اما رعایت هریک قطعا تاثیر مثبت خود را می گذارد.

1- به طور منظم ورزش کنید

انواع خاصی از ورزش ممکن است به افزایش تولید تستوسترون کمک کند. تمرینات مقاومتی با شدت متوسط ​​تا زیاد را هدف قرار دهید که چندین ماهیچه را درگیر می کند.

2- چربی کافی را در رژیم غذایی خود بگنجانید

یک رژیم غذایی کم چرب ممکن است سطح تستوسترون را کاهش دهد. بنابراین ممکن است خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل منابع چربی سالم مانند آووکادو، پنیر، آجیل و ماهی چرب است، مفید باشد.

3- سعی کنید خواب کافی داشته باشید

محققان و دانشمندان، تحقیقات کمبود خواب باکیفیت را با کاهش سطوح تستوسترون مرتبط دانسته اند. برای سلامتی مطلوب و همچنین افزایش تستوسترون، هر شب حداقل هفت ساعت بخوابید .

4- به دنبال راه‌های سالم برای مدیریت سطوح استرس خود باشید

یادگیری و تمرین تکنیک ‌های مدیریت استرس می ‌تواند به شما کمک کند تا در لحظه، بهتر با حالت روحی خود کنار بیایید. بنابراین مدیریت استرس تأثیر کمتری بر کاهش بیشتر تستوسترون در بدن خواهد گذاشت.

 

کاهش میل جنسی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. کاهش سطح تستوسترون عوارض و علائم خاص خود را دارد. استرس، ضربه، و مسائل مربوط به رابطه نیز می تواند در بروز این شرایط موثر باشد. درمان کمبود تستوسترون در مردان بیش از هر چیزی نگرانی آن ها را برطرف کرده و منجر به تقویت میل جنسی آنان می شود. اگر کاهش میل جنسی شما در واقع به کاهش تستوسترون مربوط باشد همین امروز برای درمان خود اقدام کنید.

چنانچه تجربه درمان کمبود تستوسترون در مردان را داشته اید در قسمت کامنت از تجربه خود به ما بگویید.