کلاژن یک جزء کلیدی در استخوان ها، پوست، ماهیچه ها و سایر قسمت های بدن است. کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شماست. این ماده جزء اصلی بافت های همبند است که چندین قسمت از بدن از جمله تاندون ها، رباط ها، پوست و ماهیچه ها را تشکیل می دهد. کلاژن عملکردهای مهم بسیاری دارد، از جمله ایجاد ساختار ارتجاعی در پوست و تقویت استخوان ها که از مهمترین خواص کلاژن برای پوست و بدن محسوب می شود. مردم اغلب مکمل کلاژن را برای حمایت از سلامت پوست و مو مصرف می کنند، اما آیا واقعا این مکمل ها تاثیر به خصوصی دارند؟

پیش از پرداختن به فواید کلاژن برای پوست ، مو و استخوان لازم است ابتدا بدانیم بهترین منبع دریافت کلاژن چیست؟

غذاهای حاوی کلاژن یا مکمل های حاوی کلاژن؟ کدام یک موثرتر است؟

غذاهای حاوی ژلاتین، مانند آبگوشت استخوان، به تولید کلاژن در بدن کمک می کنند. ژلاتین یک ماده پروتئینی مشتق شده از کلاژن است که فرآوری شده است. کلاژن در بافت همبند حیوانات نیز یافت می شود. بنابراین، غذاهایی مانند بوقلمون، گوشت گاو و ماهی به ویژه سالمون از جمله منابع مهم کلاژن هستند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از کلاژن به  اندازه مکمل های حاوی کلاژن منجر به افزایش سطح کلاژن در بدن نمی شود. احتمالا با خواندن این جمله تعجب خواهید کرد. برخلاف بسیاری از مواد معدنی و مغذی که توصیه می شود از طریق رژیم غذایی صحیح مصرف شود، این بار برای کلاژن قضیه کمی متفاوت است.

فواید و خواص کلاژن برای پوست ، مو و استخوان

فواید و خواص کلاژن برای پوست ، مو و استخوان

 

و اما علت چیست؟

خوشبختانه در سال های اخیر، مصرف مکمل های کلاژن در میان مردم به ویژه در افراد مسن بسیار رایج شده است. کلاژن موجود در این مکمل ها هیدرولیز می شود، به این معنی که کلاژن تجزیه شده تا جذب آن آسان تر شود. این مکمل ها عمدتا به شکل پودر هستند اما به صورت کپسول یا قرص نیز تولید می شوند.

آنزیم های گوارشی بدن، کلاژن موجود در غذا را به اسیدهای آمینه و پپتیدهای جداگانه تجزیه می کنند. با این حال، کلاژن موجود در مکمل ‌ها قبلاً تجزیه شده یا هیدرولیز شده است، به همین دلیل ثابت شده است که جذب آن موثرتر از مواد غذایی حاوی کلاژن است. از طرفی حضور ویتامین C برای سنتز کلاژن بسیار اهمیت دارد. بنابراین می توانید با مصرف مکمل هایی که علاوه بر کلاژن، در ترکیبات خود ویتامین C دارند، با یک تیر دو نشان بزنید.

با خواص کلاژن برای پوست آشنا هستید؟

کلاژن جزء اصلی پوست شماست. این ماده در تقویت پوست و همچنین در خاصیت ارتجاعی و آبرسانی آن نقش اساسی دارد. با افزایش سن، بدن شما کلاژن کمتری تولید می کند که منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می شود. پتیدهای کلاژن یا مکمل ‌های حاوی کلاژن ممکن است با کاهش چین و چروک و خشکی به کند کردن پیری پوست شما کمک کنند.

دریک بررسی از 11 مطالعه که بیشتر بر روی زنان متمرکز شده بود ثابت شده است که مصرف 3 تا 10 گرم کلاژن در روز به مدت 69 روز به طور متوسط ​​منجر به بهبود خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست می شود. این مکمل ها با تحریک بدن شما برای تولید کلاژن به خودی خود عمل کنند.

علاوه بر این، مکمل ‌های کلاژن ممکن است تولید پروتئین ‌های دیگری را که به ساختار پوست شما کمک می‌کنند، از جمله الاستین و فیبریلین را افزایش دهند. 3 تا 10 گرم کلاژن در روز پیمانه کوچکی است اما می تواند گامی بزرگ در ایجاد طراوت و شادابی در پوست شما داشته باشد.

فواید کلاژن برای مو چیست؟

خواص کلاژن برای پوست تنها شما را ترغیب به مصرف این ماده ارزشمند نمی کند. افزودن کلاژن به روتین مراقبت از مو نیز می تواند بسیار مفید باشد. همان طور که ذکر شد با افزایش سن، سطح طبیعی کلاژن در بدن کاهش می یابد. مکمل ‌های کلاژن پروتئین ‌های سازنده موی بدن را افزایش می‌ دهند که می ‌تواند منجر به داشتن موهای بلند تر و ضخیم ‌تر شود.

کلاژن با حمایت از ساختار سالم فولیکول مو به کاهش ظاهر موهای خاکستری کمک می کند. علاوه بر مصرف خوراکی کلاژن، هنگامی که کرم ها یا ژل های حاوی کلاژن مستقیماً روی پوست سر اعمال می شوند، موهای خاکستری، ظاهری تیره تر و با طراوت تری به خود می گیرند.

با تمامی این موارد به سلامت موهایتان اهمیت می دهید و همچنان از موخوره رنج می برید؟ کلاژن برای شما نیز راه حل های مخصوص به خود را دارد. جلوگیری از ایجاد موخوره از دیگر فواید کلاژن برای مو است. تحقیقات نشان می دهد که کلاژن در درمان موهای خشک و شکننده بسیار موثر است. مصرف خوراکی مکمل های کلاژن و محصولات موضعی می توانند انتهای شکاف را ترمیم و سطح مناسبی از هیدراتاسیون در مو را حفظ کنند.

خواص کلاژن برای مو

فواید کلاژن برای مو

تسکین درد مفاصل و خواص کلاژن برای استخوان

کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما کمک می کند (بافت لاستیکی مانندی که از مفاصل شما محافظت می کند). با کاهش میزان کلاژن در بدن با افزایش سن، خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مفصلی مانند آرتروز افزایش می‌ یابد. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های کلاژن در بهبود علائم استئوآرتریت و کاهش درد کلی مفاصل موثر است.

مطالعات و بررسی بر روی افراد مبتلا به استئوآرتریت تایید کرده است که مصرف کلاژن منجر به بهبودی قابل توجهی در سفتی مفاصل و علائم کلی آرتروز می شود. محققان معتقد هستند که کلاژن در غضروف انباشته می شود و بافت های بدن را برای ساخت کلاژن تحریک می کند. به نوبه خود، این فرآیند منجر به کاهش التهاب، حمایت بهتر از مفصل و کاهش درد می شود.

جلوگیری از تحلیل استخوان

بافت استخوان های شما از کلاژن زیادی ساخته شده است، پروتئینی که موجب ساختار و استحکام بیشتر آن ها می شود. همان طور که کلاژن در بدن شما با افزایش سن کاهش می یابد، توده استخوانی نیز کاهش می یابد. این شرایط منجر به پوکی استخوان شده که با تراکم استخوان پایین و خطر بالاتری برای شکستگی استخوان همراه است.

مهار تجزیه استخوان به ویژه در سنین بالا از جمله خواص کلاژن برای استخوان است. در یک مطالعه 12 ماهه در آمریکا، تعدادی از بانوان یائسه ملزم به دریافت روزانه مکمل کلسیم و ویتامین D با 5 گرم کلاژن بودند، در حالی که تعداد دیگری تنها مکمل کلسیم و ویتامینD  بدون کلاژن مصرف کردند. در پایان مطالعه، نتایج بسیار متفاوتی در این دو گروه مشاهده شد. متاسفانه سطح پروتئین‌ های خونی که باعث تجزیه استخوان می ‌شوند به میزان قابل توجهی در زنانی که کلاژن دریافت نکردند بسیار پایین تر از حد معمول بود.

تا اینجا ما سه مورد از خواص مهم کلاژن برای بدن را بیان کردیم. خواص چهارم را شما به ما بگویید؟

چقدر طول می کشد تا نتایج حاصل از مصرف کلاژن را ببینیم؟

گردش کلاژن یک فرآیند کند است. به این ترتیب، صرف نظر از هدف شما برای استفاده از کلاژن، حداقل 8 هفته طول می کشد تا نتایج قابل توجهی را ببینید. بیشتر افراد پس از حداقل 8 هفته برای ارزیابی اثرات کلاژن بر سلامت پوست و تسکین درد مفاصل شاهد نتایج مثبت بودند. اما برخی دیگر نیز پس از دوره های طولانی تری مانند 12 ماه تاثیرات کلاژن برای سلامت استخوان را در بدن خود احساس کردند. بنابراین، باید صبور باشید و برای مدت کافی مصرف کلاژن را ادامه دهید.

اگر به مصرف مکمل های کلاژن برای سلامت خود علاقه دارید، خلاصه ای از بهترین مکمل های کلاژن موجود در بازار را بررسی کنید.

پودر کلاژینو

پودر کلاژن بیوتی محصول شرکت فرانسوی کلاژینو با ترکیبات خود در تقویت پوست، مو و ناخن موثر است. کلاژن موجود در این پودر از منابع ماهی گرفته شده است. زینک، بیوتین و هیالورنیک اسید دیگر ترکیبات این پودر را شامل می‌ شود. ویتامین C موجود در این پودر شما را از مصرف این ویتامین جهت تولید بیشتر کلاژن بی نیاز می کند. کم شدن چین و چروک پوست، رطوبت رسانی، استحکام ناخن، افزایش ضخامت فولیکول ها و انعطاف پذیری از جمله خواص مصرف کلاژن در این پودر است.

اینجا کلیک کنید 👈 پودر کلاژن بیوتی

پودر کلاژن بیوتی

پودر کلاژن بیوتی

قرص کلاژن گلد آریان

قرص کلاژن گلد آریان، علاوه بر کلاژن به عنوان ترکیب اصلی، حاوی اسیدهای آمینه دیگری نظیر گلیسین، پرولین، هیدروکسی و آرژنین است. ویتامین C از دیگر ترکیبات قرص کلاژن گلد آریان را تشکیل می دهد. این قرص به ویژه برای افراد در سنین بالا به ویژه بانوانی که در دوره یائسگی خود به سر می برند بسیار مفید و موثر است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص کلاژن گلد

کلاژن گلد آدریان

کلاژن گلد آدریان

قرص کلاژن گلد بیوتن

شرکت آدریان با استفاده از کلاژن هیدرولیز شده و ویتامین C قرص کلاژن گلد بیوتین را تولید و طراحی کرده است. کاهش درد مفاصل، کمک به حفظ سلامت استخوان ها، حفظ سلامت و فواید کلاژن برای پوست و مو از جمله خواص مهم قرص کلاژن گلد بیوتین است. بیوتین از جمله ویتامین های گروه B است که در استحکام ناخن ها نقش اساسی دارد. مصرف این قرص به ویژه به افرادی توصیه می شود که از شکنندگی ناخن های خود به شدت احساس شکایت می کنند.

اینجا کلیک کنید 👈 کلاژن گلد بیوتین

قرص کلاژن گلد بیوتن و ویتامین سی

قرص کلاژن گلد بیوتن و ویتامین سی

آیا مصرف مکمل های کلاژن عوارض جانبی دارد؟

به طور کلی برای مکمل های کلاژن عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است. برخی از مکمل ها از غذاهایی نظیر ماهی، صدف و تخم مرغ ساخته می شوند. افرادی که به این غذاها حساسیت دارند باید از مکمل های کلاژن ساخته شده با این مواد اجتناب کنند.

با این حال تعداد اندکی از افراد هنگام مصرف مکمل های کلاژن حالت تهوع و نفخ را گزارش کرده اند، اما تحقیقات معتبر این موارد را به عنوان عوارض جانبی قطعی تایید نکرده است. برخی گزارش‌ ها نیز خبر از عوارض خفیف دیگری مانند سوزش سر دل دارد. صرف نظر از تمامی موارد، این مکمل ها برای اکثر افراد بی خطر  و عاری از هرگونه عارضه هستند.