خواص عناب برای سرماخوردگی

همانطور که احتمالا تا به حال می دانید، این عبارت بگذار غذا داروی تو باشد در دنیا ضرب المثل معروفی محسوب می شود اگر عناب همه این ادعاها را انجام دهد، به چه چیز دیگری نیاز خواهید داشت؟

عناب، این میوه کوچک، بیش از 4000 سال است که در پزشکی باستان مورد استفاده قرار گرفته اند. عناب، با نام علمی ZIZYPHUS JUJUBA خرمای قرمز چینی، در طب سنتی چین برای کاهش استرس و بهبود خواب، در میان بسیاری از فواید فوق العاده دیگر از جمله خواص عناب برای سرماخوردگی استفاده می شود.

مزیت بزرگ عناب این است که خستگی ناشی از عصبی بودن را کاهش می دهد. افزایش متابولیسم، سم زدایی از کبد و کلیه، بهبود رنگ و تن پوست، کمک به هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرماخوردگی تعداد اندکی از فواید مهم عناب را شامل می شود.

جالب است بدانید که طبع این میوه گرمسیری، سرد است و میوه خشک شده آن معتدل و به سردی گرایش دارد. اگرچه عناب تازه و خشک بسیار مغذی هستند، اما به خاطر داشته باشید که عناب های خشک شده دارای قند و کالری بیشتری در هر وعده هستند، بنابراین بهتر است در حد اعتدال از آن ها لذت ببرید.

طبق گزارش Science Direct، مواد معدنی اصلی موجود در عناب شامل پتاسیم، فسفر، کلسیم، منگنز، آهن، سدیم، روی، مس، ویتامین C، تیامین و ریبوفلاوین می شود. در واقع عناب 20 برابر بیش از مرکبات ویتامین C دارد. میوه عناب حاوی 18 اسید آمینه از 24 اسید آمینه مورد نیاز بدن انسان است. عناب حاوی ساپونین است که اثر آرام بخش و تسکین دهنده بر سیستم عصبی دارد.

این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد میوه عناب بدانید، از جمله خواص عناب برای سرماخوردگی و بهترین نحوه مصرف آن را به شما می گوید.

خواص عناب برای سرماخوردگی

خواص عناب برای سرماخوردگی

فواید و خواص عناب برای سرماخوردگی

میوه عناب دارای اسید بتولینیک است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. این گیاه حاوی آنزیم بروملین است که تجمع مخاط را کاهش می دهد و مسیرهای تنفسی را پاک می کند. کمک به رفع گلودرد، افزایش انرژی و استقامت از دیگر خواص عناب برای سرماخوردگی است.

کمک به بهبود گردش خون

عناب حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که به اتساع عروق کمک می کند و فشار خون را به طور مطلوب حفظ می کند. میوه عناب دارای آلکالوئیدها و ساپونین هایی است که به سم زدایی خون کمک می کند. این گیاه به طور بالقوه می تواند رگ های خونی را تمیز کند و از سلامت قلب و عروق حمایت کند.

فواید عناب برای زنان

خواص عناب برای زنان در سلامت رحم تاثیر به سزایی دارد. سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از علت های شایع نازایی در بانوان است. عناب به واسطه ترکیبات خود می تواند در درمان تخمدان های پلی کیستیک موثر باشد. خاصیت آنتی کارسینوژنیک موجود در عناب بر روی جسم رحم، گردنه رحم و… تاثیر می گذارد و موجب بهبودی تخمدان پلی کیستیک می شود.

شما می توانید مقاله درمانگیاه درباره خواص روغن سیاه دانه را نیز مطالعه کنید

برای مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 10 خاصیت روغن سیاه دانه

میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان

میوه های عناب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی متعددی هستند که در درجه اول شامل فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک می شوند. آن ها همچنین حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اضافی جلوگیری کرده و اثر آن را معکوس می کنند. تصور می شود آسیب رادیکال های آزاد عامل اصلی چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و برخی سرطان ها باشد. آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی خود در مبارزه با رادیکال های آزاد، چندین فواید سلامتی را ارائه می کنند. در واقع، بیشتر خواص عناب برای سرماخوردگی و بسیاری از بیماری های دیگر به محتوای آنتی اکسیدانی آن ها مربوط می شود.

بهبود عملکرد مغز و کیفیت خواب

عناب به طور گسترده برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده می شود. تحقیقات در حال ظهور نشان می دهد که آنتی اکسیدان های منحصر به فرد آن ها ممکن است مسئول این اثرات باشد. این میوه اغلب توسط پزشکان طب سنتی برای کاهش اضطراب تجویز می شود.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می دهد که به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب توسط ترکیبات تخریب کننده اعصاب کمک کند. عناب، فعال شدن کولین استیل ترانسفراز را افزایش می دهد و اختلالات شناختی مانند آلزایمر را بهبود می بخشد.

میوه عناب دارای اثر ضد افسردگی و محافظت کننده عصبی است. فلاونوئید کامفرول 3-O-روتینوزید موجود در میوه عناب از سلول های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو و انواع بیماری های دژنراتیو عصبی محافظت می کند.

خواص عناب برای سرماخوردگی

خواص عناب برای سرماخوردگی

تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سلول های سرطانی

ویتامین C و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در میوه عناب اثر ضد پیری دارند و همچنین از ابتلا به برخی سرطان ها جلوگیری می کنند.

عناب سیستم ایمنی را تقویت کرده و با رشد سلول های سرطانی مبارزه می کند. پلی ساکاریدهای عناب، که قندهای طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی هستند، رادیکال های آزاد را دفع می کنند، سلول های مضر را خنثی کرده و میزان التهاب را کاهش می دهند.

لیگنین های عناب، نوعی فیبر با خواص آنتی اکسیدانی، تولید سلول های ایمنی را تقویت کرده و سرعت خنثی سازی ترکیبات مضر را در این سلول ها افزایش می دهد.

به علاوه، مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره عناب انواع مختلفی از سلول های سرطانی از جمله سلول های سرطانی تخمدان، دهانه رحم، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست را از بین می برد.

تاثیر عناب در بهبود عملکرد هضم

فیبر بالای عناب به بهبود هضم کمک می کند. حدود 50 درصد کربوهیدرات موجود در میوه عناب از فیبر است که به دلیل اثرات مفید گوارشی آن شناخته شده است.

میوه عناب سرشار از بسیاری از مواد مغذی و فیبر است. مصرف روزانه آن نیاز مواد مغذی ما را برآورده می کند. فیبر عناب بیماری التهابی روده را بهبود می بخشد. همچنین سطح گلوکز خون و افزایش وزن اضافی در اطراف شکم را کاهش می دهد.

این ماده مغذی به نرم شدن و حجیم شدن مدفوع کمک می کند. در نتیجه حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش شما را تسریع می کند و یبوست را کاهش می دهد. علاوه بر این، عصاره عناب به تقویت پوشش داخلی معده و روده شما کمک می کند و خطر آسیب ناشی از زخم، آسیب و باکتری ‌های مضر در روده را کاهش می دهد.

بهترین نحوه مصرف عناب

میوه های عناب کوچک و شیرین هستند. این میوه ها وقتی خام هستند طعمی شیرین و سیب مانند دارند و می توان آن ها را به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف کرد. عناب خشک نیز معمولاً برای استفاده در دسرها یا مانند آب نبات به ویژه در آسیا به فروش می رسد. با این حال، به خاطر داشته باشید که میوه های خشک عناب کالری بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند. همچنین، آن ها منبع غلیظ قند هستند، بنابراین باید مصرف آن ها را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

در حالی که محاسبه تعداد کالری موجود در عناب هایی که میل می کنید می تواند دشوار باشد می توانید آن ها را از طریق مکمل های گیاهی ایمن با بهترین غلظت دریافت کنید.

شربت عناب هموبالانس باریج

اگر به دنبال اثرات مفید عناب در تصفیه خون، بهبود کبد چرب، کاهش فشار خون و درمان سرفه های مزمن و خواص عناب برای سرماخوردگی هستید، شربت هموبالانس باریج غلظت مناسبی از عناب و آویشن را در اختیار دارد. این داروی گیاهی بسیار ایمن بوده و هیچ گونه عارضه جانبی در استفاده از آن مشاهده نشده است.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت هموبالانس

شربت عناب هموبالانس باریج

شربت عناب هموبالانس باریج

شربت ردکولد دایا

شربت رد کولد محصول شرکت دایا طب با عصاره گیاهی خود نظیر عناب مکملی سرشار از ویتامین سی است و علاوه بر درمان سرفه، مدت زمان سرماخوردگی را نیز کوتاه می کند. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان بوده درنتیجه طعم ملایمی برای کودکان دارد.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت ردکولد دایا

 عناب رد کولد

عناب رد کولد

شربت زوفا پلاس

شربت زوفا پلاس نیاک از ترکیبات گیاهی متعددی تشکیل شده و هریک تاثیر شگفت انگیزی در کنار یکدیگر جهت درمان گلودرد، از بین بردن التهاب مجاری تنفی و خاصیت خلط آور دارند. سپستان، انجیر، پر سیاوشان، تخم ختمی و تعدادی گیاه دیگر در کنار خواص عناب برای سرماخوردگی محتویات زوفا پلاس نیاک را تشکیل می دهند.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت زوفا پلاس

شربت زوفا پلاس نیاک

شربت زوفا پلاس نیاک

شربت زوفا آسماهرب

یکی دیگر از داروهای گیاهی که می توانید برای درمان تنگی نفس مزمن، آسمف سرفه های مزمن و برونشیت استفاده کنید شربت زوفا است. شربت زوفا محصول شرکت داروسازی فراطب بوده و عفونت سینوس ها را برطرف می کند. ترکیبات شربت زوفا، خواص عناب برای سرماخوردگی را به طور کامل پوشش می دهد.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت زوفا آسماهرب

 زوفا

زوفا

طرز تهیه دمنوش عناب

چند عدد میوه خشک عناب به همراه یک چوب ریشه زنجبیل تازه و چند تکه پوست دارچین، دمنوش لذیذی همراه با خواص عناب برای سرماخوردگی و سایر مشکلات ذکر شده را فراهم می کند.

زنجبیل، عناب و دارچین را درون قوری بریزید، پس از افزودن آب، به مدت 30 دقیقه اجازه دهید تا خوب دم بکشد. در نهایت تمام مواد را درون صافی بریزید و میل کنید.

مراقب باشید

برای اکثر مردم، میوه عناب بی خطر است. با این حال، اگر از داروی ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SSNRIs) استفاده می کنید، باید از عناب اجتناب کنید، زیرا ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.

شما علاوه بر خواص عناب برای سرماخوردگی و سایر موارد ذکر شده، چه خاصیت دیگری برای عناب می شناسید؟ در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.