تشخیص روغن آرگان اصل و قیمت و خرید اینترنتی آن در ایران

اگر به دنبال روش تشخیص روغن آرگان اصل هستید، یا به دنبال اطلاع از قیمت روغن آرگان اصل مراکشی هستید، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها با ما باشید تا علاوه بر مشخصات و روش تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی، چند راه برای تشخیص نوع اصلی آن را به نقل از سایت داروخانه آنلاین درمانگیاه نیز به شما معرفی کنیم.

روغن آرگان اصل از میوه های درخت آرگان با نام علمی Argania spinosa برداشت می شود.

هر میوه آرگان حاوی 2-3 هسته غنی از روغن است که روغن آرگان اصل مراکش از این دانه ها استخراج می شود.

در روزگاری نه چندان دور، این درخت ارزشمند در بسیاری از مناطق شمال آفریقا به طور گسترده رشد می کرد اما اکنون فقط در مناطق نیمه خشک مراکش – به ویژه در دره سوس در جنوب غربی مراکش- محدود شده است.

از این رو ، در گفتگوهای عامیانه و محاوره ای به آن “روغن مراکشی” نیز می گویند.

از آنجا که درخت آرگان رو به انقراض است، قیمت روغن آرگان اصل نیز بالاتر از سایر روغن های گیاهی است. به همین دلیل روغن های تقلبی نیز در بازار وجود دارند و برای تشخیص روغن آرگان اصل باید مهارت کافی داشته باشید.

روغن آرگان یک آنتی اکسیدان قوی است.

روغن آرگان اصل مراکشی حاوی ویتامین E ، اسیدهای لینولئیک و اولئیک است که اسیدهای چرب اشباع نشده ، اسکوالن ، پلی فنول ها و سایر آنتی اکسیدان های طبیعی است.

 

عکس روغن آرگان اصل

روغن آرگان از دانه های یک درخت مراکشی گرفته می شود که به همین دلیل به آن روغن مراکشی نیز گفته می شود.

 راههای تشخیص روغن آرگان اصل خالص و ناخالص

با افزایش علاقه مردم به روغن آرگان اصل و بالا رفتن تقاضا برای روغن آرگان، کشت درخت آرگان در شمال آفریقا به ویژه در مراکش توسعه پیدا کرده است.

اما از آنجا که تولید و برداشت آن فقط در چند منطقه خاص از کره زمین محدود می شود، روغن آرگان خالص می تواند بسیار گران باشد.

این بدان معنی است که نمونه های ناخالص و یا تقلبی هم می تواند در بازار وجود داشته باشد و شما باید راه هایی برای تشخیص روغن آرگان اصل و خالص از روغن ناخالص پیدا کنید.

اگر می خواهید روغن آرگان اصل مراکشی را در ایران خریداری کنید، ما خرید اینترنتی از درمانگیاه را به شما پیشنهاد می کنیم.

در زیر ما به چند نمونه از روشهایی که به شما در تشخیص روغن آرگان اصل کمک می کند اشاره می کنیم.

این موارد عبارتند از:

  • کشور مبدأ و قیمت روغن آرگان
  • ترکیبات تشکیل دهنده
  • رنگ و بافت
  • نوع بطری
  • فروشنده
  • رایحه

 

کشور مبدأ و قیمت روغن آرگان، راه تشخیص روغن آرگان اصل

روغن آرگان فقط در مراکش و آن هم به مقدار کم تولید می شود.

از آنجا که در کشور مراکش و در محل تولید روغن آرگان، تکنولوژی های بالایی برای کشت و تولید و استخراج روغن وجود ندارد و بسیاری از کارها با دست و توسط کارگران بومی انجام می شود، هزینه های تولید بالا می رود.

لذا قیمت روغن آرگان اصل و خالص مراکشی بالاست و برای استفاده از بهترین کیفیت روغن آرگان قیمت متوسط به بالا پرداخت کردن امری طبیعی است.

همچنین اگر هزینه های فرآوری روغن و حمل و نقل را هم به این هزینه ها اضافه کنید، می بینید که قیمت آن بسیار بالاتر از روغن های مشابه مثل روغن زیتون، نارگیل و … است و این روغن ها بر عکس روغن آرگان قیمت پایینی دارند.

با توجه به بالا بودن قیمت روغن آرگان، فروشندگان سعی می کنند روغن را با قیمت های رقابتی و در بسته بندی های با حجم پایین (مثلا 20، 50 و 100 میلی لیتر) عرضه کنند.

پس اگر محصولی را دیدید که قیمت پایینی دارد، باید به خالص و اصل بودن آن شک کنید. البته انواعی از روغن آرگان برای پخت و پز هم وجود دارند که می توانند در مقایسه با انواعی که برای صنایع آرایشی استفاده می شوند، کمی ارزان تر باشد.

اما روغن آرگان خوراکی ویژه پخت و پز، هنوز در ایران وجود ندارد لذا قیمت روغن آرگان اصل در محدوده متوسط به بالا است.

البته نباید فراموش کرد که با توجه به اینکه صنایع آرایشی و بهداشتی مراکش هنوز دارای تکنولوژی مناسبی برای استخراج روغن آرگان اصل و با کیفیت از دانه ها نیستند، خیلی اوقات این روغن به کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و فرانسه ارسال می شود و در آنجا با خالص سازی و افزایش کیفیت به کشورهای دیگر دنیا صادر می شوند.

به همین دلیل اگر گاهی اوقات روغن آرگان را با نشان تولید فرانسه یا اسپانیا و… مشاهده کردید، این مورد دلیلی بر اینکه تشخیص روغن آرگان اصل نباشد نیست. بلکه فقط عملیات فرآوری و خالص سازی روغن در این کشورها انجام شده است.

همچنین خیلی اوقات روغن آرگان خالص سازی شده و فرآوری شده از فرانسه به سایر کشورها -منجمله ایران- صادرات شده و در این کشورها بسته بندی می شود که این مورد هم دلیلی بر مراکشی نبودن این روغن نیست.

تشخیص روغن آرگان اصل با روش های مختلفی امکان پذیر است که به صورت خلاصه در این صفحه درباره آنها به گفتگو پرداخته ایم.

ترکیبات تشکیل دهنده

روغن آرگان اصل باید خالص باشد تا بهترین فواید را برای شما داشته باشد. گاهی اوقات مواد افزودنی به برخی از لوسیون ها یا شامپوها اضافه می شوند.

به عنوان مثال، انواعی از کرم ها، شامپوها، سرم مو و … وجود دارند که دارای مقادیری روغن آرگان هستند، اما از این نوع محصولات نمی توانید برای پوست استفاده کنید.

به عنوان مثال سرم موی آرگان که ترکیبی از روغن آرگان و چندین ماده دیگر است، فقط برای مو مناسب است و قابل استفاده بر روی پوست و ناخن نیست. در این موارد، می بایست مقدار روغن آرگان موجود در محصول را بررسی کنید.

درصدهای کم روغن آرگان هیچ گونه مزیتی برای شما نخواهد داشت. بهترین محصول، محصولی است که در آن 100٪ روغن آرگان نوشته شده باشد و نه چیز دیگری. همچنین عطر، مواد نگهدارنده، آب و غیره نیز نباید در آن بکار رفته باشد.

تشخیص روغن آرگان اصل

روغن آرگان سان وی

بطری و بسته بندی و عکس روغن آرگان اصل

روغن آرگان را در ظروف پلاستیکی یا شفاف خریداری نکنید. چرا که استفاده از این ظروف فقط باعث بی کیفیت شدن روغن می شود.

در عوض، می بایست اطمینان حاصل کنید که روغن آرگان اصل مراکشی در بطری های شیشه ای و مات به رنگ تیره ترجیحاً کهربایی و یا آبی کبالت بسته بندی شده باشد.

ظروف شیشه ای بر عکس ظروف پلاستیکی هیچگونه واکنشی با روغن نمی دهند و باعث کاهش کیفیت روغن نمی شوند.

همچنین رنگی بودن ظرف نگهداری و بسته بندی روغن آرگان (مثل رنگ آبی یا قهوه ای کبالت که در بالاتر گفته شد) باعث می شود که روغن را از اثرات نور و به خصوص نور خورشید که می تواند خاصیت اکسید کنندگی و تجزیه کنندگی داشته باشد حفظ کند.

با استفاده از این نوع ظروف، حفظ کیفیت و یکنواختی روغن تضمین می شود.

در ضمن بهتر است که روغن آرگان اصل را در ظروفی خریداری کنید که درب آنها به صورت قطره چکانی است و نه ظروفی که درب آنها کامل باز می شود.

چرا که این حالت قطره چکانی باعث می شود که روغن تا قبل از خروج از شیشه هیچ گونه واکنشی با هوا نداشته باشد و از اکسیده شدن در معرض مولکول های هوا در امان بماند.

یکی از راه های تشخیص روغن آرگان اصل توجه به همین نکات ریز است و نشان دهنده ارزش بالای آن روغن برای شرکت تولید کننده است.

رنگ و بافت

در روش های تشخیص روغن آرگان اصل گفته می شود که روغن آرگان اصل باید به رنگ زرد طلایی باشد.

نباید تیره و کدر و یا بیش از حد آبکی باشد. وقتی که روغن آرگان اصل روی پوست قرار می گیرد، باید به راحتی جذب شود.

روغن آرگان اصل و معتبر باید کمی ابری (نه خیلی شفاف و نه خیلی کدر) باشد و حالت ایده آل آن است که در ته ظرف مقدار خیلی کمی رسوب داشته باشد.

این رسوب نشان می دهد که روغن بصورت کامل تصفیه و خالص سازی نشده است و به همین دلیل مقدار ترکیبات مفید آن مثل امگا 6 در این نوع روغن ها بیشتر است.

البته باید گفت متاسفانه بسیاری از شرکت های آرایشی و بهداشتی به دلیل اینکه وجود رسوب در تشخیص روغن آرگان اصل باعث سوءتفاهم برای مشتریانشان می شود، این رسوب را حذف می کنند.

اگر زیادی شفاف و بدون رسوب باشد، می توان احتمال داد که این روغن بسیار تصفیه و فیلتر شده است که این کار باعث کاهش مزایای آن برای پوست می شود.

 

تشخیص روغن آرگان اصل از رایحه آن

یکی دیگر از راه های تشخیص روغن آرگان اصل، رایحه آن است.

روغن خالص آرگان دارای بویی شبیه مغزهای معطر خشکبار (مغز پسته و فندق و گردو و …) است.

اگر روغن بو ندارد یا دارای بوی خیلی تندی است، شاید لازم است که به آن مشکوک شد. برخی از کاربران می گویند روغن آرگان خالص بوی “ذرت بو داده” یا “نوار لاستیکی” می دهد.

با این حال، عطر روغن آرگان واقعی که به صورت طبیعی و با روش ColdPress یا فشردن استخراج شده ممکن است در توده های مختلف، بسته به اینکه از کدام درخت تولید شده، روش فرآوری آن چگونه بوده و .. کمی باهم متفاوت باشد.

فروشنده

خرید روغن آرگان از فروشندگان معتبر که شرکت های ثبت شده و دارای گواهینامه ها و پروانه های مناسب برای واردات روغن آرگان از منابع مورد تایید هستند ، همیشه خوب است.

شرکت هایی که روغن آرگان را در ایران با مجوز وزارت بهداشت تولید می کنند و عبارت 100 درصد خالص را روی بسته بندی های خود درج می کنند، می توانند روغن آرگان اصل با کیفیت و خوب ارائه دهند.

چرا که نظارت مستمر وزارت بهداشت بر این شرکتها، مانع بسته بندی محصول ناخالص یا بی کیفیت می شود و در صورت مشاهده چنین مواردی، از سوی وزارت بهداشت با جریمه های سنگین رو به رو می شوند.

نکته پایانی که باید به آن دقت کنید آن است که چیزی به نام روغن آرگان چینی یا فرانسوی و … وجود ندارد.

تمام روغن آرگان در مراکش تولید می شود و سپس به کشورهای مختلف جهت فرآوری و صادرات ارسال می شود و ممکن است تا رسیدن به دست مشتری، چند کشور مختلف را پشت سر بگذارد.

بعنوان مثال بعضی شرکتهای چینی یا فرانسوی روغن آرگان را از مراکش خریداری کرده و به سایر کشورهای دنیا می فروشند و سپس در کشور سوم، عملیات بسته بندی و لیبل زنی انجام می گیرد.

بنابراین این نکات را یادداشت کنید تا تشخیص روغن آرگان اصل و خالص مراکشی را از مواد ناخالص یا تقلبی شناسایی کنید.

 

بهترین مارک روغن آرگان در ایران + نحوه خرید

روغن آرگان سان وی که بصورت صد درصد خالص از روغن آرگان اصل مراکشی تولید می شود، یکی از بهرین مارک های این محصول در ایران است که توسط درمانگیاه برای خرید اینترنتی در اختیار شما قرار گرفته است.

در صورتی که برای تشخیص روغن آرگان استرس دارید و تمایل دارید تا محصولی با کیفیت و کاملا خالص را با اطمینان خاطر تهیه کنید پیشنهاد ما خرید اینترنتی روغن آرگان از درمانگیاه است.

مطالعه مقاله خواص روغن آرگان به شما توصیه می‌شود

شما می توانید با مراجعه به سایت www.darmangiah.com و یا نصب اپلیکیشن درمانگیاه از کافه بازار یا سیب اپ بر روی گوشی خود، علاوه بر دسترسی به روغن آرگان اصل مراکشی، صدها محصول گیاهی دیگر را نیز مطالعه و یا خرید اینترنتی نمایید.

درمانگیاه