درخت معجزه آسای مورینگا، گیاهی ست بومی مناطق آسیا و آفریقا که طی هزاران سال اثرات آن بر سلامت بدن مورد بررسی قرار گرفته است. با وجود این دانشمندان تنها بخش کوچکی از مزایای این گیاه را شناخته و بررسی کرده اند. واقعیت شگفت انگیز در مورد مورینگا این است که تمام بخش های این گیاه از جمله پوست، ریشه، برگ، گل، دانه، ساقه و غلاف آن منبعی از انواع مواد مغذی، دارویی و آنتی اکسیدان است.

تاثیر مورینگا بر سلامت پوست

مورینگا دارای ویتامین هایی نظیر ویتامین  A، B، C، D، E و مواد معدنی چون کلسیم، مس، آهن، روی، منیزیم، سیلیس و منگنز است. مواد مغذی موجود در این گیاه موجب آبرسانی و پاکسازی عمیق پوست شده و مواد مغذی مورد نیاز پوست را برطرف می کند. علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، مورینگا اثر رادیکال های آزاد بر روی پوست را مهار کرده و از ایجاد چین و چروک و پیر شدن پوست جلوگیری می کند. برگ های این گیاه حاوی 30 نوع آنتی اکسیدان است که موجب سلامت و شادابی پوست می شود. سرعت جذب بالای روغن این گیاه در پوست سبب می شود که آنتی اکسیدان های قوی موجود با سرعت زیاد به سلول های پوست منتقل شود. ماده معدنی گوگرد که در برگ های مورینگا وجود دارد، از عناصر کلیدی پوست و مو بوده که سبب استحکام بیشتر رشته های پروتئینی کلاژن و کراتین در پوست می شود. کلاژن پروتئین رشته ایست که سبب بالا رفتن انعطاف پذیری و نرمی پوست می شود. در پوست جوان، الیاف کلاژن موجود بسیار انعطاف پذیر است که با بالا رفتن سن انعطاف پذیری این رشته ها کاهش یافته و چین و چروک روی پوست نمایان می شود. پروتئین فیبری کراتین که در لایه سطحی پوست قرار دارد نیز سبب استحکام آن شده و از شل شدن پوست جلوگیری می کند. بنابراین گوگرد موجود در مورینگا به واسطه تقویت بیشتر پروتئین های رشته ای پوست از پیری و چروک های پوست جلوگیری کرده و جوانی و شادابی را به پوست باز می گرداند.

عصاره ای که از دانه گیاه مورینگا به دست می آید، به دلیل توانایی اتصال با عناصر سنگین، ذرات گرد و غبار و آلودگی هوا، خاصیت پاکسازی عمیق پوست را دارد و از پوست در برابر این دسته از آلودگی ها محافظت می کند.

موارد ذکر شده سبب شده که مورینگا به عنوان یکی از مواد اولیه فعال در ساخت محصولات مراقبت از پوستمحسوب شود.

تاثیر مورینگا بر سلامت پوست و مو


تاثیر مورینگا بر سلامت مو

موهای سالم و زیبا نقش بسزایی در حفظ زیبایی ظاهر و بالا رفتن اعتماد به نفس دارد. مشکلات بهداشتی و کمبود مواد مغذی سبب آسیب به موها و بروز مشکلاتی از قبیل شوره سر، خشکی و موخوره می شود. از این رو مصرف به اندازه و مناسب ویتامین ها و مواد معدنی جهت حفظ موهای سالم امری ضروریست.

گیاه مورینگا منبع غنی از ویتامین A است؛ این ویتامین در رشد و کاهش ریزش موها نقش بسزایی دارد. کمبود این ویتامین سبب ضخیم شدن پوست سر، خشکی موها و شوره سر می شود. علاوه بر ویتامین A گیاه مورینگاحاوی روی است که این ماده معدنی به واسطه افزایش عملکرد سیستم ایمنی سبب افزایش رشد موها می شود. همچنین روی و سیلیس به همراه ویتامین A مانع از خشکی و بسته شدن غدد سباسه پوست می شود. عنصر روی موجود در گیاه مورینگا از آتروفی و تحلیل فولیکول های مو نیز جلوگیری می کند.

به جز ویتامین A، گیاه مورینگا منبعی از ویتامین E است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و سبب افزایش گردش خون در پوست سر می شود؛ این امر موجب جذب مواد مغذی بیشتر در فولیکول های مو می شود. همچنین این گیاه منبعی از انواع ویتامین های B از جمله ویتامین B6، بیوتین و اسید فولیک است که از ریزش موها جلوگیری می کند. روغنی که از این گیاه به دست می آید در بهبود سلامت فولیکول های مو و پوست سر تاثیر بسزایی دارد.