بهترین قرص گل ساعتی چیست؟

مقدمه | گل ساعتی

گل ساعتی یک گیاه بسیار زیبا و محبوب است که به عنوان یک گیاه دارویی در مناطق گرمسیری و معتدل کشت می‌شود. این گیاه از خانواده‌ی Acanthaceae است و نام علمی آن Passiflora incarnate می باشد.

حالت قرار گیری پرچم ها در وسط گل و خطوط اشعه ای در اطراف که ظاهری شبیه به ساعت را به گل ساعتی داده است.

گل ساعتی در دسته گیاهان آرامش بخش و کاهنده استرس و اضطراب طبقه بندی می شود و دارای طبعی گرم می باشد. همچنین این گل گلبرگ هایی با رنگ های مختلف مانند آبی، بنفش و سفید دارد.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • گل ساعتی چیست و نام علمی آن چه می باشد؟
  • کدام قسمت های گل ساعتی قابل استفاده است؟
  • برای چه اهدافی می توانیم از گل ساعتی استفاده کنیم؟
  • فراورده های دارویی گل ساعتی شامل چه محصولاتی می شود؟

 

اطلاعات تکمیلی

این گیاه گونه ‌ای از گیاهان گل‌دار است که بیشتر در نواحی استوایی آمریکا و آفریقا رشد می‌کند و اصلیت آن از آفریقا و آسیا است.

گل‌ های زیبا و رنگارنگ، آن را به یک گزینه محبوب برای تزیین منازل و باغچه‌ها تبدیل کرده است.

این گل که با نام گل شور، مای پاپ، انگور شور، انگور آلویی، پیچ ساعتی و پشن فروت نیز شناخته می شود، یک جنس متنوع و خیره کننده از گیاهان گلدار است. میوه های گل ساعتی گرد و زرد رنگ (بیرون بنفش) و کوچک می باشند؛ گلبرگ و میوه گل ساعتی دارای خاص و فواید درمانی هستند.

عصاره این گیاه در انواع مختلفی از دارو های گیاهی و در اشکال مختلف آن مانند انواع قرص های گل ساعتی، قطره ها، کپسول ها و شربت های حاوی این گل ساعتی در بازار دارویی ایران موجود است که برای درمان مشکلات بی خوابی و به عنوان آرامش بخش استفاده می شود.

 

بهترین قرص گل ساعتی چیست؟

بهترین قرص گل ساعتی چیست؟

خواص گل ساعتی

خواص گل ساعتی متعدد است که همین عامل آن را جذاب و ارزشمند می کند. این خواص باعث شده است که این گل مورد توجه طب سنتی و دارو های گیاهی نیز قرار بگیرد.

یکی از شناخته شده ترین خواص گل ساعتی، اثر آرامش بخش آن است. خاصیت آرام کننده این گیاه به ترکیبات خاصی مانند فلاونوئید ها و آلکالوئید ها که در گیاه وجود دارد نسبت داده می شود که اعتقاد بر این است که اثرات آرام بخشی بر سیستم عصبی دارند.

گل های ساعتی همچنین به دلیل وجود فلاونوئید ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کنند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می ‌دهند که این گیاه اثرات ضد التهابی نیز دارد، که می‌تواند برای شرایط مختلف مرتبط با التهاب مفید باشد.

در مجموع گل ساعتی  خواص فراوانی دارد که در اینجا نگاهی جامع به این فواید می اندازیم:

ضد سرطان

حاوی ویتکسین و آپیژنین و موثر در انواع سرطان ها

کاهنده فشار خون

تنظیم فشار خون افرادی که دارای فشار خون بالا

کنترل سطح قند خون

کمک کننده به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع دو

کاهش علائم یائسگی

کمک به رفع درد های مرتبط با یائسگی، تعریق شبانه و گرگرفتی

بهبود سرفه

برگرداندن تنفیس به حالت عادی بعد از یک دوره بیماری

محافظت از قلب

افزایش میزان آنتی اکسیدان ها، جلوگیری از التهاب و در نتیجه محافظت از سلول های قلبی در مقابل مرگ

کاهش استرس و اضطراب

تنظیم هورمون های استرس زا و بهبود خلق و خو

تنظیم خواب

مصرف ترکیب گل ساعتی و سنبل الطیب برای درمان بی خوابی

ضد التهاب

ناشی از وجود فیتونوترینت‌ ها و انواع آنتی اکسیدان‌

درمان پیش فعالی

تنظیم های هورمون های مرتبط و کنترل علائم

 

برای اطلاعات بیشتر راجع به قرص های خواب آور می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 قوی ترین قرص خواب آور گیاهی

مصارف دارویی و محصولات حاوی گل ساعتی

از آنجا که ترکیبات آرامش بخش موجود در این گل هیچ گونه اثر وابسته کننده ندارند، دارو های بسیار زیادی در دنیا از آن برای رفع بی خوابی و کنترل استرس و تنش های عصبی تولید شده است. در اینجا به معرفی 4 محصول موثر میپردازیم.

پاسی پی

پاسی پی یک قطره آرامبخش و خواب‌آور است که از گیاه گل ساعتی تهیه می‌شود. این محصول می‌تواند به عنوان جایگزین داروهای ضد اضطراب و خواب‌آور شیمیایی استفاده شود. این قطره موجب کاهش اضطراب، اسپاسم عضلانی و بهبود مشکلات خواب می‌شود. همچنین، در مصرف همزمان با داروهای ترک اعتیاد نیز موثر است.

قطره پاسی پی ایران داروک

ضد اضطراب گیاهی

مود پلاس

قرص مود پلاس دارای ترکیبات گیاهی و مواد مغذی مختلفی است که می‌تواند در بهبود روحیه و کاهش تنش‌ های عصبی موثر باشد. این ترکیبات می‌توانند بهبود خلق و خو و افزایش روحیه فرد را تسهیل کنند. همچنین، حضور پیش‌ ساز های سروتونین و دوپامین می‌تواند در کاهش اضطراب و بهبود خواب نقش داشته باشد.

قرص مود پلاس نوتراکس

مود پلاس نوتراکس

گل اسلیپ

کپسول گل اسلیپ با ترکیبات گیاهی خود یک خواب آرام و باکیفیت را برای شما به ارمغان می آورد. این کپسول، الگوی خواب افراد را تنظیم می کند، میزان اضطراب را در افراد کاهش می دهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. ترکیبات این محصول شامل سنبل الطیب، بابونه و گیاه ساعتی است.

کپسول گل اسلیپ گل دارو

کپسول گل اسلیپ

ریلکس هرب

کپسول ریلکس هرب دارای عصاره گل ساعتی است که برای درمان بی‌خوابی، رفع استرس و کاهش تنش‌ های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این کپسول منجر به ایجاد آرامش شده و مشکلات خواب مثل دیر به خواب رفتن و زود از خواب پریدن را برطرف کند.

 اینجا کلیک کنید 👈 کپسول ریلکس هرب بهتا دارو

گل ساعتی

ممنوعیت ها

معمولا مصرف گل ساعتی در سنین بین 3 تا 12 سال توصیه نمی شود. همچنین تداخل دارویی احتمالی مواد  این گل با دارو های اعصاب و روان موجب شده است که مصرف همزمان آنها ممنوع باشد.

از مهم ترین خواص گل ساعتی آرام بخشی آن است؛ لذا افراد دیابتی با مصرف دارو های کاهش قند خون یا افرادی که قرص فشار خون مصرف می کنند، بایستی برای جلوگیری از تشدید اثر دارو ها از استفاده از این گیاه بپرهیزند.

عوارض جانبی

به طور کلی استفاده از گل، میوه یا عصاره گل ساعتی برای اکثر افراد مشکلی ندارد ولی در بعضی موارد بعد از استفاده از فراورده های گل ساعتی علائم گیجی، حالت تهوع، خواب آلودگی و سر گیجه دیده شده است.

جمع بندی | بهترین قرص گل ساعتی چیست؟

گل ساعتی یک گیاه بسیار زیبا و دو منظوره است؛ یعنی هم به صورت گیاه گلدانی و باغچه ای در منازل استفاده می شود و زیبایی خیره کننده ای دارد و هم به عنوان یک گیاه دارویی بسیار مهم برای درمان بی خوابی و مشکلات عصبی کاربرد دارد.

امیدواریم با خواندن این مطلب به شما در شناخت گل ساعتی و انتخاب بهترین قرص گل ساعتی کمک کرده باشیم.