شامپو بدون سولفات چیست و چه فوایدی برای پوست و مو دارد؟ چرا باید از آن استفاده کنیم و کدام برند بهترین شامپو بدون سولفات موجود در بازار را تولید می کند؟

شاید اینها سوالاتی باشند که با شنیدن واژه شامپو بدون سولفات ایرانی به ذهن شما می آیند و علاقه داشته باشید درباره آن اطلاعاتی داشته باشید تا ببینید که آیا استفاده از این نوع شامپوها برای شما لازم و مفید است یا خیر؟ بنابراین داروخانه اینترنتی درمانگیاه قصد دارد تا در این مقاله به تمامی سوالات و ابهامات شما درباره بهترین شامپو بدون سولفات پاسخ دهد.

سولفات چیست و چه مزایایی دارد؟

سولفات یا تترا دی اکسید گوگرد یک آنیون چند اتمی با فرمول تجربی SO2-4 است. نمک ها، مشتقات اسیدی و پراکسید های سولفات به طور گسترده در صنعت و همین طور زندگی روزمره استفاده می ‌شوند. استفاده از این یون در صنعت آرایشی و بهداشتی بسیار فراگیر بوده و در شامپوها نیز کاربرد زیادی دارد.

سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) دو ترکیب پرکاربرد در صنعت آرایشی و حاوی سولفات هستند که یا از مواد نفتی و یا از منابع گیاهی مانند نارگیل و روغن نخل(پالم) به دست می ‌آیند.

سوالات متداول درباره شامپوهای بدون سولفات و با سولفات

1- سولفات در شامپوها و مواد شوینده چه عملکردی دارد؟

کاربرد مواد سولفاته مثل SLS و SLES در صنایع شوینده و بهداشتی، بیشتر به منظور ایجاد کف و پاک کنندگی بیشتر است.

همان طور که می دانید، روغن (چربی) و آب با هم ترکیب نمی شوند. به همین دلیل در مواد شوینده نیاز به ترکیبی داریم که با از بین بردن کشش سطحی ترکیب چربی، باعث اتصال آن ها به مولکول های آب شود و نهایتا پاک کردن چربی ها از روی سطح بدن یا ظروف و غیره را ایجاد کند.

سولفات در اینجا به کمک مواد شوینده اعم از شوینده های ظروف و سطوح یا شوینده های بدن مثل شامپوها و مایع دستشویی و امثال آن می آید و وظیفه پاک کنندگی بیشتر را بر عهده دارد.

بهترین شامپو بدون سولفات

بهترین شامپو بدون سولفات در بازار کدام است؟

2- عوارض سولفات روی پوست و اهمیت مصرف بهترین شامپو بدون سولفات

شاید شما هم شنیده باشید که سولفات ها برای سلامتی مضر هستند یا سرطان زا هستند. اما باید به شما بگوییم که این حرف ها جنبه علمی ندارد و از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA، سولفات ها در مواد شوینده و حتی در بعضی خوراکی ها (مثل پودر های شربت آماده) وجود دارند و هیچ گونه خطری برای سلامتی ازسوی سولفات ها تاکنون اثبات نشده است.

3- پس مشکل سولفات ها که منجر به تولید شامپو بدون سولفات شده چیست؟

مشکل اصلی که باعث شده شامپوی بدون سولفات به عنوان یک محصول جدید و کاربردی، به سرعت جای خود را در بازار باز کند، مربوط به پروتئین های کوتیکول مو و چربی های پوست و مو می شود.

همان طور که پیشتر ذکر شد، شامپوهای معمولی که حاوی مواد سولفاته هستند، قدرت شویندگی بالایی دارند و این قدرت بالا در شویندگی باعث می شود که درصد زیادی از چربی پوست و همچنین چربی طبیعی تولید شده روی ساقه مو را از بین ببرند.

تا اینجای کار، حداقل مشکل بغرنجی برای افرادی که دارای پوست و موی چرب هستند به وجود نمی آید. اما چه کسانی در معرض خطر اصلی برای مصرف شامپوهای حاوی سولفات هستند؟ افرادی از این موضوع بیشترین آسیب را می بینند که دارای موهای خشک یا معمولی باشند.

افراد دارای پوست و موهای خشک و معمولی، بعد از استحمام با شامپوهای سولفات دار، دچار خشکی بیش از حد پوست سر و بدن، خارش پوستی، وز شدن موها و غیره می شوند. بنابراین جهت رفع این مشکل برای این افراد شامپو بی سولفات تولید شده است.

اما مشکل اصلی که شامپوهای دارای سولفات، همه افراد را با انواع موها را درگیر می کند، تحلیل و از بین رفتن پروتئین های مو و کوتیکول مو در اثر شستشو با شامپوی حاوی سولفات است.

از آن جا که شامپوی سولفات دار، قدرت شویندگی بالایی دارد، باعث می شود که پروتئین های مو نیز حل شده و از بین بروند و به این ترتیب موها آسیب دیده و شکننده شوند. همچنین این عمل منجر به وزشدن موها، کاهش رشد موها و گاهی اوقات ریزش مو در اثر آسیب به کوتیکول می شود.

در اینجا است که اهمیت شامپو بدون سولفات مشخص می شود و افراد متوجه می شوند که چرا باید آن را جایگزین شامپوهای معمولی کنند.

4- آیا شامپوهای فاقد سولفات واقعا بدون سولفات هستند؟

در سال های اخیر، عبارت بدون سولفات به طور فزاینده ای در برچسب هر شامپو و نرم کننده جدیدی رایج شده است. اما آیا واقعا می توان این ادعا را باور کرد؟ بهترین کار برای رسیدن به پاسخ این سوال، مطالعه ترکیبات محصول است. متاسفانه برخی از شرکت ها با اینکه از سولفات استفاده نمی کنند اما اغلب مواد قوی تر و خشن تری را در مقایسه با سولفات به کار می گیرند. از محصولاتی که ادعا می کنند بدون سولفات هستند اما همچنان از ترکیباتی نظیر کوکامید DEA، کوکامید MEA، PEG8، PEG، پروپیلن گلیکول و کوکامیدوپروپیل استفاده می کنند، حتما اجتناب کنید.

به خاطر داشته باشید که بهترین شامپو بدون سولفات محصولی است که از عصاره های گیاهی ملایم و روغن های دانه مانند روغن نخل یا نارگیل به دست آید. این شامپوها دارای مزایای بی شماری نسبت به همتایان تولید شده شیمیایی خود هستند.

شامپو بی سولفات

بهترین شامپو بدون سولفات ایرانی و خارجی

چه کسانی باید از شامپو بدون سولفات استفاده کنند؟

1- افرادی که موهای رنگ شده دارند

در پروسه رنگ کردن مو، اغلب اوقات مقدار زیادی از پروتئین طبیعی مو از بین می رود. این مورد به خصوص زمانی تشدید می شود که برای استفاده از رنگ های روشن، از مواد دکلره کننده استفاده می شود. همچنین اکسیدان ها که در ترکیب رنگ مو استفاده می شوند، آسیب زیادی به موها زده و پروتئین موها را از بین می برند.

این افراد باید حتما از شامپوهای بدون سولفات مخصوص موهای رنگ شده و آسیب دیده استفاده کنند تا اندک مقدار باقیمانده پروتئین مو نیز از بین نرود و موها دچار موخوره، وز شدن و ریزش در اثر ضعف نشوند.

2- افرادی که موهای کراتینه دارند

کراتین کردن موها عملی است که طی آن با از بین بردن بعضی پروتئین های مو که وظیفه حالت دهی به موها را دارند، باعث صاف و بی حالت شدن موها می شود. بسیاری افراد علاقه دارند که موهای خود را کراتینه کنند تا بتوانند موهایی صاف داشته باشند و از حالت فرفری یا مجعد موهای خود بکاهند. این افراد نیز حتما باید از شامپو بی سولفات استفاده کنند.

3- استفاده از شامپو بدون سولفات پس از پروتئین تراپی و مزوتراپی

پروتئین تراپی و مزوتراپی نیز از دیگر اقداماتی است که پس از آن باید به منظور حفظ پروتئین موها، از شامپوی بدون سولفات استفاده کرد.

4- افرادی که ریزش مو دارند

ریزش مو نیز یکی از شرایطی است که می توانید برای کنترل آن از بهترین شامپو بدون سولفات استفاده کنید. به خصوص اگر این ریزش مو در اثر استفاده از شامپوهای معمولی باشد و شما احساس کنید که پس از هر بار استحمام، شاهد ریزش موی بیشتر خود باشید.

بهترین مارک شامپو بدون سولفات

مارک شامپو بدون سولفات

بهترین شامپو بدون سولفات ایرانی و خارجی کدام است؟

در بازار ایران چندین برند از شامپو بدون سولفات وجود دارند که بعضی از آن ها خارجی و بعضی دیگر ایرانی هستند. از انواع شامپو بدون سولفات خارجی می توان به برندهای شناخته شده ای مثل پنتن، ایوروشه و لورال اشاره کرد. اما با توجه به افزایش قیمت ارز و قوانین جدید واردات محصولات آرایشی و بهداشتی، اکثر این محصولات در بازار ایران ناموجود شده و یا دارای قیمت های بسیار بالا هستند.

همچنین از آن جا که بعضی محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور می شوند، تحت نظارت های وزارت بهداشت نیز نبوده و می توانند محصولاتی تقلبی و بی کیفیت و یا حتی در مواردی، آسیب رسان به پوست و مو نیز باشند.

لذا توصیه می شود که به جای خرید بهترین شامپو بدون سولفات خارجی، از انواع برندهای ایرانی خریداری کنید که تحت نظارت های مستمر وزارت بهداشت تولید شده و دارای پروانه های بهداشتی هستند.

از جمله محصولات تولیدی داخل کشور می توان به شامپو بدون سولفات الی ژن، ایروکس، ویتامول و سان وی اشاره کرد.

شامپو بدون سولفات جوجوبا سان وی

شرکت سان وی یکی از شناخته شده ترین برندهای آرایشی و بهداشتی در کشور است که با تولید شامپو بدون سولفات در مدل های مختلف و برای انواع موهای چرب، معمولی و خشک شناخته شده است. شامپو بدون سولفات جوجوبا یکی از محصولات پرفروش این برند است که به طور اختصاصی برای موهای خشک و رنگ شده طراحی و تولید می شود. تغذیه موی سر، تثبیت رنگ مو، ترمیم موهای آسیب دیده و رفع الکتریسیته بخشی از فواید این شامپو بدون سولفات ایرانی است.

کلیک کنید 👈 شامپو سان وی بدون سولفات

 سان وی

سان وی

شامپو کالاندولا سان وی

کارشناسان سلامت سان وی با طراحی شامپو کالاندولا، این بار به تولید شامپو بدون سولفات برای رده سنی کودکان و خردسالان پرداخته اند. پوست و موی کودکان از حساسیت بیشتری برخوردار است بنابراین استفاده از محصولات بهداشتی عاری از مواد شیمیایی مضر برای خردسالان امری ضروری است. عصاره گیاهی کالاندولا دارای خواص ضد التهابی بوده و از بروز حساسیت های پوستی جلوگیری می کند.

برای مشاهده و بررسی کلیک کنید 👈 شامپو کالاندولا

 کالاندولا سان وی گیاهی

کالاندولا سان وی گیاهی

شامپو کافئین طبیعی

کافئین و گیاه دم اسب دو ترکیب اصلی این شامپو بدون سولفات ایرانی را شامل می شوند. این شامپو برای افرادی مناسب است که به دنبال تقویت و استحکام مو، افزایش ضخامت تارهای مو و درخشش بیشتر موهای خود هستند. ترکیبات موجود در شامپو کافئین سان وی با مسدود کردن مسیر تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون از ریزش موی مردانه جلوگیری می کند.

برای خرید کلیک کنید 👈 شامپو کافئین بدون سولفات

شامپو کافئین طبیعی سان وی

شامپو کافئین طبیعی سان وی

نرم کننده مو سان وی

پروتئین هیدرولیز شده گندم موجود در این نرم کننده به سرعت و سادگی جذب مو می شود در نتیجه فولیکول های مو را تغذیه می کند. نرم کننده موی سان وی بدون سولفات با در اختیار داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی پیاز مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

برای خرید کلیک کنید 👈 نرم کننده مو سان وی

 کننده موی سان وی

کننده موی سان وی

شامپو ضد شوره سان وی

شوره سر تنها باعث کاهش اعتماد به نفس نمی شود. خارش، سوزش و التهاب پوست سر، از دیگر پیامدهای شوره سر است. شامپو ضد شوره سان وی با ترکیبات موثر خود، یک شامپو بدون سولفات است که انواع شوره های چرب، مقاوم و چسبنده را از بین می برد.

اینجا کلیک کنید 👈 شامپو ضد شوره سان وی

 رزماری سان وی ضد شوره

رزماری سان وی ضد شوره

مصرف شامپوهای حاوی سولفات این روزها افراد بسیاری را با عوارض و مشکلات متعددی رو به رو کرده است. از این رو بسیاری از افراد به دنبال مناسب ترین و بهترین شامپو بدون سولفات هستند. داروکده آنلاین درمانگیاه به عنوان یک پایگاه جامع مرتباط با گیاهان دارویی، بسیاری از محصولات و داروهای گیاهی مرتبط با سلامت را در دسته های گوناگون در اختیار دارد. انواعی از بهترین شامپو بدون سولفات ایرانی و بسیاری از محصولات تخصصی جهت درمان مشکلات مو در دسته تقویت مو و ضد ریزش قابل مشاهده و سفارش است.