زینک یکی از مهمترین مواد معدنی است که برای عملکرد طبیعی و سالم به آن نیاز داریم. این ماده معدنی قابل توجه نمی تواند به طور طبیعی توسط بدن تولید یا ذخیره شود و همین امر باعث می شود تا اهمیت دریافت آن از طریق منابع خارجی بیش از پیش شود.

در حالی که ما می توانیم مقدار زیادی از مصرف روزانه زینک را به تنهایی از طریق رژیم غذایی به دست آوریم، گاهی اوقات مصرف مکمل و رعایت بهترین زمان مصرف زینک پلاس ممکن است ضرورت داشته باشد و حتی در برخی موارد فواید بیشتری را نیز به همراه داشته باشد.

مانند بسیاری از مکمل های غذایی پیش از مصرف باید نسبت به چندین سوال حساس باشید. آیا بهترین راه برای مصرف آن وجود دارد؟ آیا می توانید زینک را در هر زمانی از شبانه روز مصرف کنید؟ آیا مصرف این مکمل قبل از خواب فوایدی دارد؟

همه چیز در این مقاله اعم از بهترین زمان مصرف زینک پلاس بررسی خواهد شد.

 

بهترین زمان مصرف زینک پلاس

بهترین زمان مصرف زینک پلاس

فواید مکمل زینک برای سلامتی

زینک یا روی یک ماده معدنی ضروری است که مسئول بسیاری از فرآیند های مهم در بدن است. بدن ما نمی تواند زینک را تولید یا ذخیره کند، بنابراین مصرف آن از طریق رژیم غذایی و مکمل ها برای جلوگیری از کمبودهای احتمالی ضروری است.

زینک در منابع غذایی مانند صدف، گوشت قرمز، لوبیا، حبوبات، آجیل و غلات کامل غنی شده با زینک به صورت فراوان یافت می شود. کمبود روی امری بسیار خطرناک است و می تواند منجر به از دست دادن چشایی، بویایی، اشتها و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شود. بنابراین رعایت زمان مصرف قرص زینک پلاس و دریافت دوز مورد نیاز یک راه اطمینان بخش جهت جلوگیری از این مشکلات است.

همان طور که مشخص کردیم، روی عملکردهای بسیار مهمی در بدن دارد از جمله:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

روی، در کنار چندین ماده مغذی دیگر، تا حد زیادی مسئول عملکرد سیستم ایمنی بدن ما است. روی نقش مهمی در عملکرد سلول‌ های ایمنی و سیگنال‌ دهی سلولی دارد و سطوح پایین آن می ‌تواند منجر به اختلال در سیستم ایمنی شود. به همین دلیل است که زینک برای تقویت سیستم ایمنی، به ویژه برای کاهش مدت سرما خوردگی توصیه می شود.

  • التیام زخم

روی معمولا به عنوان درمانی برای بیماری ها و آسیب های پوستی مانند سوختگی، زخم و آکنه استفاده می شود. از آن جا که روی نقش مهمی در سنتز کلاژن و پاسخ التهابی دارد، یکی از مواد معدنی ضروری برای بهبود زخم است و حتی ممکن است بهبود زخم را تسریع کند.

  • افزایش اشتها

مصرف روی به افراد کم اشتها به شدت توصیه می شود. این مکمل می تواند به سادگی با افزایش اشتها منجر به افزایش وزن در کودکان و بزرگسالان شود.

  • خواص ضد التهابی

زینک استرس اکسیداتیو و سطح پروتئین های التهابی موجود در بدن را کاهش می دهد. استرس اکسیداتیو یکی از علل اصلی التهاب مزمن است که به نوبه خود می تواند منجر به چندین بیماری مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی شود.

زمان مصرف زینک پلاس ، پس از صرف غذا یا با معده خالی؟

وقتی صحبت از ویتامین ها و مواد معدنی نظیر زینک می شود، مردم به ندرت به بهترین زمان مصرف زینک پلاس توجه می کنند. اغلب توصیه می شود که ویتامین ها و مواد معدنی را در زمانی از روز مصرف کنید که می دانید مصرف آن ها را فراموش نمی کنید. با این حال، برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می ‌توانند بر اساس استراتژی ‌های زمان‌بندی، خواص بیشتری را ارائه می دهند.

بهترین زمان مصرف زینک پلاس حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا برای اثربخشی مطلوب است. با این حال، اگر مصرف مکمل ‌های زینک باعث ناراحتی معده شود، ممکن است بهتر باشد آن‌ ها را همراه با غذا مصرف کنید. زمانی که مکمل زینک خود را مصرف می کنید کاملا به ترجیح شما بستگی دارد.

چه در صبح باشد یا بعد از ظهر یا شب، مهم این است که بدانید زمانی که با معده خالی مصرف شود، جذب زینک، بالاترین میزان را از خود نشان می دهد. بنابراین، اگر قصد دارید آن را در عصر مصرف کنید، مطمئن شوید که حداقل یک ساعت قبل از غذا باشد تا از تداخل مواد مغذی و تداخل در جذب جلوگیری کنید.

یکی از مهمترین دلایلی که توصیه می شود مصرف آن را همراه با غذا حذف کنید این است که زینک با چندین ماده معدنی از جمله کلسیم، آهن و کادمیوم تعامل منفی دارد. تمامی این مواد معدنی برای مکان های اتصال یکسانی رقابت می کنند، بنابراین وعده های غذایی غنی از این مواد معدنی مانع از جذب زینک می شود. به این ترتیب، اگر لبنیات مصرف می کنید، سعی کنید از مصرف مکمل روی در حین یا کمی قبل یا بعد از مصرف آن خودداری کنید.

 

بهترین زمان مصرف زینک پلاس

بهترین زمان مصرف زینک پلاس

آیا مصرف روی در شب ایده خوبی است؟

در این مورد، مصرف روی در هنگام غروب قبل از خواب به دلیل فوایدی که در کیفیت خواب دارد، مفیدتر است. مطالعات در واقع نشان داده ‌اند که افرادی که کمتر از پنج ساعت در شب می‌ خوابند، معمولا سطح زینک کمتری نسبت به کسانی که مدت طولانی ‌تری می ‌خوابند، دارند.

علاوه بر این، تصور می شود زینک به طور بالقوه مزایایی برای کنترل ریتم شبانه روزی شما دارد. ریتم شبانه روزی ما که به عنوان ساعت داخلی بدن شناخته می شود، اساسا چیزی است که چرخه خواب و بیداری ما را کنترل می کند. پیش از غروب که نور کمتر می شود، مغز ما به بدن سیگنال می دهد که زمان خواب است.

وقتی روز فرا می رسد، در پاسخ به نور طبیعی احساس بیداری بیشتری می کنیم. تصور می‌شود زینک نوعی تنظیم‌کننده ریتم شبانه‌ روزی است که به تنظیم ساعت بدن هنگامی که زمان اشتباه را نشان می ‌دهد کمک می‌ کند.

در تحقیقات دیگری، محققان حتی به اثربخشی بهتر زمان مصرف قرص زینک پلاس در کنار منیزیم و ملاتونین پیش از خواب برای داشتن خوابی بهتر پی برده اند. زینک برای سنتز ملاتونین مورد نیاز است و وجود ملاتونین می تواند جذب زینک را افزایش دهد. به این ترتیب، کمبود روی با کاهش سطح ملاتونین مرتبط است. ترکیب این مکمل ‌ها می تواند به بهبود کیفیت خواب در هر فردی، به ‌ویژه کسانی که از بی ‌خوابی رنج می ‌برند، کمک کند.

آنچه که ما می ‌توانیم از این یافته‌ ها بگیریم این است که روی قطعا برای خواب مفید است، به این معنی که مصرف آن در شب مفیدتر و موثرتر است. حتی اگر بخواهید، می توانید آن را در کنار منیزیم و ملاتونین دو فاکتور موثر دیگر در بهبود خواب مصرف کنید.

چه چیزی را نباید با زینک مصرف کرد؟

زینک می تواند با سایر مواد معدنی و داروها تداخل داشته باشد یا تداخل ایجاد کند. هنگام مصرف زینک، نباید مکمل های آهن و کلسیم نظیر هیدروکسی آپاتیت، لاکتات و گلوکونات را به طور همزمان مصرف کنید، زیرا جذب زینک را کاهش می دهد.

زینک همچنین باید حداقل یک ساعت قبل یا بعد از آنتی بیوتیک مصرف شود، زیرا می تواند اثربخشی آن ها را کاهش دهد. علاوه بر این، باید از مصرف همزمان تتراسایکلین و روی نیز خودداری کنید. تتراسایکلین به روی متصل شده و جذب آن را کاهش می دهد.

توجه به این نکته ضروری است که روی می تواند در جذب سایر داروها مانند آنتی بیوتیک های کینولون، بیس فسفونات ها و پنی سیلامین تداخل ایجاد کند. بنابراین، مهم است که قبل از مصرف مکمل ‌های روی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل نخواهد داشت.

کودکان در چه ساعتی از روز باید زینک مصرف کنند؟

این یکی از متداول ترین سوالات والدین است. بهترین زمان مصرف زینک پلاس برای کودکان هنگام صبح و یا عصر است. در مواقع گرسنگی، کودکان نباید زینک را مصرف کنند زیرا باعث اختلالات گوارشی می شود. بنابراین مناسب ترین زمان مصرف زینک پلاس برای کودکان یک ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا است. در حالت ایده آل، غذاهایی که منابع زینک برای کودکان هستند باید صبح ها مصرف شوند. برای کودکان مبتلا به معده درد، زینک باید همراه با غذا مصرف شود تا از تحریک درد جلوگیری شود.

کودکان معمولا به توصیه پزشک ملزم به دریافت انواع مکمل ها خواهند بود. اگر به کودک خود باید انواع گوناگونی از مکمل را بدهید، بهتر است برای هر مکمل حداقل 2 ساعت فاصله بگذارید. زینک نباید با سایر مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منیزیم استفاده شود. در بهترین حالت برای کودکان می توان مکمل زینک پلاس را صبح ها، منیزیم و کلسیم را شب هنگام و قبل از خواب مصرف کرد. برای مکمل های آهن برای کودکان، باید آن ها را با معده خالی و به دور از زمان مصرف سایر ویتامین ها به کودکان بدهید.

هنگامی که زینک با برخی مواد غذایی دیگر ترکیب می شود، ممکن است به خوبی جذب بدن نشود و عوارض جانبی ایجاد کند که بر سلامت کلی کودک تأثیر منفی بگذارد. چه صبح و چه شب ها را به عنوان بهترین زمان مصرف زینک پلاس انتخاب کرده باشید، باید تا 2 ساعت پس از مصرف آن از دادن برخی غذاها به کودک خود اجتناب کنید.

از غذاهای پر فیبر مانند نان سبوس، غلات سبوس دار، غذاهای سرشار از فسفر مانند مرغ یا شیر و همچنین از دادن همزمان مکمل های روی، آهن، مس و فسفر به کودک خودداری کنید.

 

بهترین زمان مصرف زینک پلاس

بهترین زمان مصرف زینک پلاس

بهترین زمان مصرف زینک پلاس برای ورزشکاران

برای ترمیم ریزش پارگی‌ هایی که می ‌تواند در نتیجه ورزش شدید ایجاد شود، ورزشکاران حرفه ای معمولاً به مقادیر بیشتری از اکثر ویتامین‌ ها و مواد معدنی از جمله زینک نسبت به افراد کم تحرک نیاز دارند. زینک برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی ضروری است.

زینک یک مکمل ضروری برای عملکرد مطلوب است که از خستگی زودرس در طول تمرین جلوگیری می کند. این ماده معدنی این کار را با اتصال به انسولین انجام می دهد تا از ذخیره مناسب گلیکوژن اطمینان حاصل کند و میزان انسولین مورد نیاز برای تولید توسط پانکراس را کنترل می کند.

معمولا بسیاری از ورزشکاران نیاز به مصرف پروتئین وی دارند. جالب است بدانید که مصرف پروتئین وی نیز سبب افزایش جذب زینک می شود. بنابراین یک استراتژی موثر جهت افزایش جذب و عملکرد بهتر این است که زمان مصرف زینک پلاس و پروتئین وی را در فاصله نزدیک نسبت به هم قرار دهید.

آشنایی با نحوه مصرف قرص زینک پلاس

مکمل ‌های زینک مختلف حاوی غلظت ‌های متفاوت این ماده معدنی هستند. معمولا دوز توصیه شده برای مکمل های روزانه برای مردان و زنان 15 تا 30 میلی گرم است.

خوشبختانه فرآورده های حاوی زینک به شکل های متفاوتی از جمله قرص، شربت و قرص جوشان ساخته و طراحی می شود. مقدار مصرف توصیه شده زینک پلاس به صورت قرص یا کپسول معمولا یک عدد یا نهایتا دو عدد در روز است. پیش از مصرف حتما به توصیه های دستور العمل سازنده توجه کرده و یا مطابق دستور پزشک مصرف نمایید.

زینک پلاس یوروویتال

زینک پلاس یوروویتال از جمله مکمل های توصیه شده حاوی زینک در داروخانه ها، در سه دوز 5، 10 و 15 میلی گرمی طراحی و تولید می شود. شما می توانید هریک از این سه دوز را متناسب با نیاز خود و میزان کمبود روی مصرف کنید. این مکمل علاوه بر زینک حاوی ویتامین های گروه B و ویتامین C است.

اینجا کلیک کنید 👈 زینک پلاس یوروویتال

زینک پلاس یوروویتال 15 میلی گرم

زینک پلاس یوروویتال 15 میلی گرم

کپسول زینک پلاس دانا

کپسول زینک پلاس دانا یک انتخاب عالی به ویژه برای افرادی است که به دنبال تقویت مو، تسریع بهبود زخم های پوستی و تقویت سیستم ایمنی هستند. کمک به برطرف کردن کم خونی و کمک به درمان درماتیت و اگزما از دیگر خواص این کپسول است.

اینجا کلیک کنید 👈 زینک پلاس دانا

قرص زینک پلاس

قرص زینک

کپسول زینک پلاس پابا و ب کمپلکس

این کپسول علاوه بر زینک حاوی بسیاری از ویتامین های دیگر بوده و محصول شرکت حکیمان طب کار تحت لیسانس آلمان است. مصرف روزانه این فرآورده با رعایت بهترین زمان مصرف زینک پلاس با دارا بودن 15 میلی گرم زینک، نیاز بدن شما را به این ماده معدنی تامین می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 زینک پلاس پابا و ب کمپلکس

زینک پلاس پابا و ب کمپلکس

زینک پلاس پابا و ب کمپلکس

قرص جوشان زینک پلاس

اگر به هر دلیلی با بلع قرص یا مصرف کپسول مشکل دارید، دلیلی برای نگرانی شما در رابطه با کمبود زینک وجود ندارد. چرا که قرص جوشان زینک پلاس با همان خواص و با رعایت زمان مصرف زینک پلاس نیاز بدن شما را برطرف می کند. این قرص جوشان حاوی ویتامین C نیز است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص جوشان زینک پلاس

 پلاس های هلث

پلاس های هلث

به طور خلاصه، تعیین بهترین زمان مصرف زینک پلاس برای هر فردی حکم آزمون و خطا را دارد. اگر در شب برای شما بهترین کارکرد را دارد، آن را در شب مصرف کنید. اگر به خاطر سپردن آن در صبح راحت ‌تر است، آن را صبح ها مصرف کنید. تنها چیزی که می خواهید در نظر بگیرید این است که آن را با غذا مصرف نکنید تا جذب و فواید آن به حداکثر خود برسد.

با این حال، اگر مشکلات گوارشی دارید، سعی کنید آن را همراه با یک وعده غذایی سبک میل کنید تا از اثرات ناخوشایند دستگاه گوارش جلوگیری کنید.

شما می توانید انواع مکمل های حاوی زینک را از داروخانه اینترنتی درمانگیاه تهیه کنید. همچنین در صورت هرگونه ابهام و یا سوال در رابطه با مکمل های حاوی زینک، زمان مصرف زینک پلاس و نحوه مصرف قرص زینک پلاس در قسمت کامنت آن را با ما در میان بگذارید.