بهترین روش کاهش وزن و لاغری چیست؟

این روزها از مهمترین دغدغه‌های خیلی از مردم کاهش وزن می باشد.

از نکاتی که در امر لاغر شدن باید به آن توجه کافی داشته باشید تصمیم گیری،قدرت اراده و استمرار در می باشد.

اگر شما هم قصد کاهش وزن و لاغری را دارید ممکن است با تبلیغات در مورد داروهای شگفت‌ انگیز و یا رژیم‌های بسیار سخت مواجه شده باشید که معمولاً بیشتر از اینکه برایتان سود آور باشد ضرر های بسیاری به همراه دارد حتی ممکن است تا مدت ها میل شما برای کاهش وزن را از بین ببرد.

اگر می‌خواهید با مناسب‌ترین صورت ممکن به لاغری دست پیدا کنید باید دور رژیم سریع و غیر اصولی را خط بکشید و به دنبال بهترین روش کاهش وزن باشید.

با این حال اگر کاهش وزن سریع انتخاب شماست توجه داشته باشید که ممکن است به افتادگی پوست، ریزش مو، گودی زیر چشم، مشکلات گوارشی و… دچار شوید.

در این مقاله متخصصین و کارشناسان درمانگیاه برای شما از بهترین روش کاهش وزن می‌گویند که اگر آنها را رعایت کنید بهترین نتیجه را در کوتاه‌ترین زمان خواهید گرفت.

 

چطوری بفهمیم وزنمان زیاد است یا خیر؟

آسان ترین راه برای اینکه تشخیص بدهیم وزنمان در چه محدوده ای قرار دارد استفاده از فرمول و جدول BMI است.

در BMI (وزن) فرد را بر روی (قد به توان ۲) آن فرد تقسیم می‌کنیم. توجه داشته باشید که در این فرمول وزن را به کیلوگرم و قد را به متر قرار دهید.

سپس می‌توانید جدول زیر را بررسی کنید و چک کنید عددی را که از فرمول بالا به دست آورده‌اید در کدام محدوده قرار دارد.

چگونه بفهمیم وزنمان مناسب است

چگونه بفهمیم وزنمان مناسب است

علل چاقی چیست؟

در هر فرد که مبتلا به اضافه وزن و چاقی است چاقی علت خاصی دارد و این مورد در افراد لزوماً یکسان نیست.

از مهمترین راه‌های درمان چاقی و کاهش وزن شناخت علت چاقی است.

در ابتدا قصد داریم برایتان از علل چاقی بگوییم.

 

1- ژنتیک

خیلی از افراد که به سختی لاغر می شوند کسانی هستند که علت چاقی شان عوامل ژنتیکی است.

شما هم اگر در اطرافیانتان مثل مادر و پدر بیشتر افراد چاق هستند ممکن است علت اصلی چاقی شما ژنتیکتان باشد. اما نگران نباشید این موضوع حل نشدنی نیست.

 

2- عدم توجه به کالری شماری

عام ترین چیزی که منجر به اضافه وزن و چاقی می شود و انسان را به سوی راه های کاهش وزن سوق می‌دهد پرخوری و مصرف زیاد کالری در روز است.

کالری مناسبی که افراد در طول روز نیازمند دریافت آن هستند در زنان به طور روزانه ۲۰۰۰ کالری و در مردان این مقدار ۲۵۰۰ است. البته این مقدار میانگین است و در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت بوده و به

مقادیر مختلفی مثل متابولیسم بدن، میزان فعالیت ورزشی و حتی سن بستگی دارد.

اگر در طول روز بیشتر از آن چیزی که بدن نیاز دارد کالری دریافت شود بدن کالری‌ها به صورت توده‌های چربی در نواحی مختلف بدن قرار می‌ دهد.

روش کاهش وزن سریع

روش کاهش وزن سریع

3- پرخوری و استفاده از فست فود ها

خوردن بیش از حد غذا در افراد سالم باعث اضافه وزن می شود. به خصوص در فست فود ها این میزان افزایش وزن بیشتر بوده و کاهش وزن سخت تر می شود.

اگر شما هم رژیم غذایی سنگین و پر چرب و یا بسیار شیرین و کربوهیدرات بالا دارید بهتر است به دنبال بهترین روش کاهش وزن باشید و سبک زندگی تان را کمی بهبود ببخشید.

 

4- سبک زندگی

هیچگاه نمی‌توان از اثر مستقیم سبک زندگی بر روی وزن و چاقی غافل شد چرا که با گذر زمان هرچه استفاده افراد از تکنولوژی افزایش پیدا کرد و زندگی ماشینی همه جا را فرا گرفت میانگین وزن در افراد به

خصوص نوجوانان بسیار بالا رفت. سبک زندگی در نگاه کلی شامل فعالیت هایی که انجام می‌ دهیم و چیز هایی است که میخوریم است.

 

5- میزان فعالیت بدنی و تحرک

تحرک داشتن امری بسیار ضروری برای کاهش وزن است اگر شما در روزمره تان ورزش نمی کنید و تحرک زیادی ندارید؛ اگر در سرکارتان پشت میز می نشینید و هنگام برگشت به منزل نیز روی تخت یا مبل استراحت می کنید و بیشتر روزتان این گونه می گذرد احتمالا شما هم پس از مدتی قرار است دنبال بهترین روش کاهش وزن باشید.

 

6- عوامل روانی

در میان علل چاقی و راه های کاهش وزن به عوامل روحی و روانی توجه کمتری می شود، اما در این حال نقش به سزایی دارند.

مثلا در بعضی افراد بعد از یک سری اتفاقات مثل از دست رفتن عزیزان یا تغییراتی مثل جابجایی محل زندگی، ورشکستگی و … استرس و اضطرابی که به آنها وارد می شود موجب چاقی شان می شود.

پرخوری عصبی نیز از دیگر دلایلی است که بسیاری افراد هنگام داشتن احساساتی مثل خشم یا غم به آن دچار می شوند.

در مواردی افرادی که افسردگی می گیرند هم به دلیل خانه نشینی زیاد و پرخوری به چاقی و اضافه وزن مبتلا می شوند و به دنبال کاهش وزن هستند.

چگونه چاق شویم؟

چگونه چاق شویم؟

7- برخی بیماری ها و دارو ها

هنگامی که به دنبال کاهش وزن هستید ممکن است ابتلا به یکی از بیماری ها توجه ما را جلب کند. در اینجا به چند بیماری و دارو که ممکن است باعث اضافه وزن شود اشاره می کنیم.

  • دارو های ضد افسردگی
  • مجموعه کورتون ها
  • دارو های ضد بارداری
  • انسولین ها
  • دارو های هورمونی
  • برخی کاهنده های فشار خون
  • دارو های درمان میگرن

هم چنین بیماری های مثل کم کاری تیروئید، اختلالات خواب، یائسگی و … نیز ممکن است باعث شود شما اضافه وزن بگیرید.

 

مکانیسم و مراحل کاهش وزن

کاهش وزن به طور کلی مکانیسم زیر را طی می کند.

قند توسط شیرینی جاتی که مصرف می‌کنیم میوه‌ها، لبنیات و … به بدنمان وارد می‌شود. گلوکز و قندی که انسان مصرف می‌کند در بدن با نام گلیکوژن ذخیره می‌شود.

بخش کمی از گلیکوژن در کبد و بخش کثیری از آن در ماهیچه ها قرار می‌گیرد. پس اگر انسان کالری دریافتی اش را کم کند مقدار کمتری نیز در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود.

و همین مورد باعث کاهش وزن می‌شود.

پس از این مدتی که شما همه نکات را رعایت کنید چربی سوزی خواهید داشت و به طور بسیار لذت بخشی کاهش وزن خود را شاهد خواهید بود.

با ادامه این روند اما ممکن است بدن کاهش وزن را متوقف کند که در این مرحله شما باید با حفظ روحیه و اراده خود رژیم غذایی و ورزشی خود را ادامه دهید تا دوباره پس از خروج از این مرحله کاهش وزن را به دست آورید.


راهکارهای کاهش وزن

اصلی ترین سوال همین است که بهترین روش برای کاهش وزن چیست؟ چه رژیم غذایی برای کاهش وزن بهتر است؟ برای لاغری باید چکار کنیم؟

در اینجا قرار است به شما از چیز هایی که منجر به کاهش وزنتان می شود بگوییم و آموزش دهیم که بهترین روش لاغری چیست.

روشهای کاهش وزن سریع

روشهای کاهش وزن سریع

نکته اول کاهش وزن: باید و نباید های تغذیه

همانطور که می‌دانید تغذیه مهم‌ترین اصل برای کاهش وزن است این جمله را شاید از بسیاری مربی‌های ورزشی نیز شنیده باشید که تغذیه حتی از ورزش اهمیت بیشتری دارد.

پس توجه به غذا خوردن و اینکه چه چیزی را می‌خوریم و چه چیزی را می‌آشامیم نکته حائز اهمیتی است.

 

استفاده انواع رژیم ها

رژیم‌های زیادی امروزه وجود دارد که به شما در کاهش وزن یاری می‌رساند.

یکی از رژیم‌های بی‌ضرری که می توانیم از آن برای کاهش وزن کمک بگیریم رژیم فستینگ است. در اصطلاح به آن رژیم روزه‌داری هم می‌گویند البته اشتباه نکنید این رژیم فقط با روزه گرفتن تکمیل نمی‌شود دو نوع آن را برایتان به طور خلاصه شرح می‌دهیم: ‌

یکی از انواع این روش کاهش وزن این راه ساده‌ای است که معمولاً بیشتر ما آن را می‌شناسیم روزه گرفتن به طور روز در میان.

نوع دیگر آن که شاید شنیده باشید این است که ۱۶ ساعت از روز را نباید چیزی بخورید و در ۸ ساعت دیگر می توانیم با رعایت فاصله زمانی از غذاهای کم چرب و کم کالری استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نوشیدن در این زمان ۱۶ ساعته ممکن است.

 

کالری شماری

یکی از چیزهایی که می‌توانید به آن توجه کنید بحث کالری شماری است، اینکه بدانید بدن شما به چه مقدار کالری در روز احتیاج دارد و میزان کالری مواد مصرفی‌تان را بررسی کنید تا بیشتر از آن معده‌تان را پر نکنید.

آهسته بخورید

غذاییتان را به آرامی میل کنید حواستان به جویدن باشد و سعی کنید غذا را زیاد بجوید. همچنین این نکته که پیش از احساس سیری غذا خوردن را متوقف کنید را فراموش نکنید.

راههای کاهش وزن سریع

راههای کاهش وزن سریع

از ظروف کوچکتر استفاده کنید

همانطور که برای چاق شدن به افراد می‌گویند از ظرف غذای بزرگتر استفاده کنید برای کاهش وزن نیز به شما می‌گوییم که از ظروفی که همیشه استفاده میکردید این بار ظروف کوچک تری را برای غذا خوردن انتخاب کنید.

 

مصرف پروتئین را بالا ببرید

اگر در وعده صبحانه‌تان پروتئین بخورید باعث می‌شود زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد و اشتهایتان را به درستی تنظیم کند تخم مرغ آب پز، کره بادام زمینی بر روی نان های رژیمی، جو دوسر و فرنی که با کینوا درست شده، وافل یا پنکیک رژیمی و پروتئینی دارای پروتئین قابل توجهی اند.

 

استفاده از کربوهیدرات کمتر

اگر بتوانید شکر و کربوهیدراتی که استفاده می‌کنید را به حداقل برسانید نتیجه بسیار خوبی برای کاهش وزن می‌گیرید چرا که گلوکزی که به بدن وارد می‌شود باعث ترشح انسولین شده و چربی درون بدنتان را وارد کرده و باعث افزایش وزن می‌شود.

 

فیبر فراموش نشود

استفاده از مواد غذایی که فیبر زیادی دارند کمک شایانی به کاهش وزن می‌کند. علاوه بر آن تضمین سلامت قلب و استخوان‌ها، کاهش قند خون و بسیاری نکات مثبت دیگر از فواید مصرف کردن فیبر بالاست.

میوه‌هایی مثل موز و سیب، نارگیل و آووکادو، گلابی و انجیر، تمشک و توت فرنگی، فیبر بسیار زیادی دارند.

همچنین در سبزیجات چه به طور جدا و چه در استفاده در غذا ها، فیبر بالایی یافت می‌شود هویج و کنگر، نخود فرنگی و گوجه، بروکلی شلغم، اسفناج و بامیه، سرشار از فیبرند.

در حبوبات هم مثل لوبیاها، لپه، عدس، نخود و … فیبر یافت می‌شود.

 

رژیم لاغری با فیبر

رژیم لاغری با فیبر

جایگزین کنید

  • به جای نوشیدن انواع آبمیوه‌های چاق کننده شیک و بستنی‌ها نوشیدنی‌های رژیمی و اسموتی‌های کم شکر خانگی استفاده کنید.
  • استفاده تنقلات اسنک و چیپس را کنار گذاشته و مغزها را جایگزین کنید.
  • اگر عادت به خوردن چای و یا قهوه پر از شکر هستید بهتر است یا آنها را بدون قند استفاده کرده و یا از دمنوش ها و چای سبز استفاده کنید.
  • بجای خوردن بعضی روغن های مضر از روغن نارگیل و زیتون استفاده کنید.
  • بجای شکر از شکر قهوه ای و عسل استفاده بفرمایید.

 

دقیق باشید

وعده‌های غذایی‌تان را در زمان مشخص میل کنید میان وعده‌های کم کالری و مغذی داشته باشید.

 

فست فود را به حداقل برسانید

از فست فودها کمتر استفاده کنید اما این مقدار را به صفر نرسانید چرا که باعث می‌شود ولع بیشتری برای خوردن داشته باشید و رژیم خود را بر هم بزنید.

 

آب و سالاد پیش از غذا

تحقیقات نشان داده است که اگر حدود نیم ساعت قبل از غذا آب بنوشید معده تان کمی احساس پری کرده و کمتر میل به غذا دارید.

هم چنین اگر عادت به خوردن سالاد دارید توصیه می‌کنیم قبل از خوردن وعده غذایی کامل، مقداری سالاد میل کنید تا به شما احساس سیری دهد و مقدار کمتری از غذای اصلی را بخورید.

 

نکته دوم کاهش وزن: فعالیت بدنی

بعد از تغذیه مهم‌ترین راه برای لاغری و کاهش وزن، ورزش کردن است. اما بهتر است ورزش کردن طوری نباشد که آنقدر سخت و زیاد تمرین کنیم و خستگی بر ما غلبه کند که دیگر توان و رغبت برای کاهش وزن را نداشته باشیم.

حال به چند نکته کلیدی که برایتان نوشتیم توجه کنید تا بهترن نتیجه برای شما حاصل شود.

کاهش وزن سریع با ورزش

کاهش وزن سریع با ورزش و پیاده روی

تمرینات هوازی را جدی بگیرید

اگر توان باشگاه رفتن را دارید و می توانید ورزشی را انتخاب کنید که تمرکز بر روی تمرینات هوازی داشته باشد بی‌شک یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن را در پیش گرفتید.

و اگر نمی‌توانید به باشگاه بروید دویدن، دوچرخه سواری، پیاده‌روی با سرعت بالا را انجام بدهید. این موارد علاوه بر کاهش وزن به سلامت عمومی بدنتان کمک بسیاری می‌کند.

 

ورزش در خانه

اگر قصد دارید در خانه ورزش کنید از اپلیکیشن‌ها و ویدیوهای آموزشی استفاده کنید. چون با توجه به وزن و سن شما و حتی جنسیت تان تمرینات متفاوتی برایتان تدارک دیده شده است.

اگر بتوانید صبح‌ها کمی ورزش کنید کمک شایانی به کاهش وزنتان کرده‌اید.

 

کمک قوه به کاهش وزن

قهوه خوردن قبل از فعالیت‌های ورزشی و بدنی به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند.

 

نکته سوم کاهش وزن: استفاده از دارو های لاغری

اگر قصد کاهش وزن دارید اما زمان آن برایتان طولانی به نظر می رسد و حتی ممکن است از شروع صرف نظر کنید. یا اینکه دوست دارید در زمان کم نتیجه خوبی بگیرید و چربی سوزی تان سریع تر باشد.

اگر قصد کاهش وزن دارید اما فرصت ورزش کردن کافی ندارید و یا کم خوردن غذا برایتان سخت و کنترل اشتها برایتان دشوار است؛ احتمالا دارو های لاغری گیاهی و بدون ضرر برایتان بهترین نتیجه ممکن را به همراه داشته باشد.

اینکه حواستان باشد دارو هایی که استفاده می کنید عوارضی شدیدی نداشته باشد و تولید شرکت های داروسازی معتبر باشند از الزاماتی هست که باید صورت بگیرد.

با کلیک لینک زیر از بهترین دارو های لاغری گیاهی دیدن کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 انواع قرص لاغری گیاهی

در اینجا به طور خلاصه برایتان چند دارو گیاهی پرطرفدار را معرفی می کنیم.

1. قرص لاغری هزال:

قرص لاغری هزال از پر طرفداران ترین قرص های لاغری است که به چربی سوزی کمک بی نظیری می کند. این قرص مورد تایید وزارت بهداشت می باشد و علاوه بر کاهش وزن تاثیر خوبی بر روی معده و میزان کلسترول نیز دارد. اگر قصد مطالعه و خرید این محصول را دارید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص هزال

قرص لاغری هزال

قرص لاغری هزال

 

2. قرص لاغری فلوردو:

قرص لاغری فلوردو که توسط شرکت داروسازی سینافرآور تولید شده است است می تواند جذب کالری را پایین می بیاورد و با کم کردن جذب مواد قندی در بدن، توده چربی بدن را کم کرده و باعث کاهش وزن شود. برای مطالعه بیشتر لینک زیر را کلیک کنید.

کلیک کنید: قرص فلوردو

قرص فلوردو

قرص فلوردو

 

3. قرص لاغری اسلیم مکس:

اسلیم مکس از موثر ترین دارو های لاغری است و با کاهش توده چربی و کلسترول بد باعث لاغری شما می شود. اگر قصد خرید این محصول را دارید لینک زیر برای شماست.

مشاهده محصول با کلیک روی: قرص اسلیم مکس

 مکس داروی گیاهی لاغری

مکس داروی گیاهی لاغری

 

4. قرص لاغری اسلیم فول:

اگر در پی دارویی با اثر گزاری عالی برای لاغری هستید که اثرات مثبتی نیز برای وضعیت عمومی بدن شما نیز داشته باشد اسلیم فول مناسب شماست. اگر دچار استپ وزنی هستید و می خواهید آن را متوقف کنید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص سرکه سیب

اسلیم فول بهتره یا اسلیم مکس؟

اسلیم فول بهتره یا اسلیم مکس؟