آلوئه ورا از محبوب‌ترین داروهای گیاهی به شمار می‌رود که هزاران سال است بشر از خواص دارویی آن بهره برده است. این گیاه برای درمان پوست و نرم شدن آن استفاده می شود. عکس این گیاه دارویی برروی سنگ نوشته های شش هزار ساله در مصر باستان یافت می شود. در این سنگ نوشته ها از آلوئه ورا به عنوان گیاه جاودانگی یاد شده است.

در ادامه به چند مورد از خواص گیاه آلوئه ورا در حفظ سلامت پوست و مو که البته از سوی دانشمندان به اثبات رسیده است، اشاره می‌کنیم.

این میوه تمیز کننده طبیعی است

آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک و سایر ترکیبات ضدعفونی کننده است که باکتری هایی که باعث آکنه می شوند را از بین می برد. از همین رو از آلوئه ورا می توان به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست نام برد. توصیه می شود قبل از مصرف ژله آلوئه ورا مقداری از آن را روی پوست دست امتحان کنید تا از نداشتن حساسیت نسبت به این ماده مطمئن شوید. زیرا در موارد نادر پوست ممکن است به گیاه  واکنش نشان دهد.

پوست های خشک را مرطوب می کند

بیشترین اثر آلوئه ورا در آبرسانی به پوست و مو است و مانع از خشکی و ترک خوردگی پوست می شود. ژله آلوئه ورا سرشار از مواد معدنی، آنزیم، آنتی اکسیدان و ویتامین های C، A و E است که همه این مواد با ارزش برای تقویت پوست نقش مهمی ایفا می کند. به گفته متخصصان پوست، آلوئه ورا حاوی پلی فنول است. این ماده، پوست را در برابر رادیکال های آزاد و سرطان پوست محافظت می کند.

درد و زخم های پوستی را بهبود می بخشد

در بیماری های پوستی از قبیل اگزما، پسوریازیس و روزاسه که باعث التهاب و خشکی پوست می شوند، اسیدهای چرب آلوئه ورا با آنزیمی به نام “برادی کینین” موجب تسکین درد و سوزش این التهابات می شوند.

سوختگی را با آلوئه ورا درمان کنید

علاوه بر خاصیت ضد باکتری، آلوئه ورا ترکیباتی دارد که التهاب را کاهش می دهد. محققان دریافتند آلوئه ورا، نقش بسزایی در بهبود زخم های سوختگی دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد، مصرف عصاره این گیاه و همچنین استفاده موضعی برگ های آن می تواند آثار به جا مانده از سوختگی ها مخصوصا سوختگی های سطحی را به طور کامل التیام بخشد.

 درمان تاول های تبخالی با آلوئه ورا

خواص ضد ویروسی گیاه آلوئه ورا برای مبارزه با ویروس های تبخال بسیار مفید است. این گیاه همچنین می تواند یک تسکین دهنده قوی باشد و از پوست های تحریک شده به خوبی محافظت کند.

یک نوع کرم اصلاح طبیعی محسوب می شود

آلوئه ورا می تواند از جمله گیاهان مورد علاقه آقایان به حساب بیاید. بافت ژله ای این گیاه مانند یک کرم اصلاح عمل می کند. به گفته محققان، خواص آنتی باکتریال آلوئه ورا، برای بهبود زخم هایی که با تیغ اصلاح ممکن روی پوست ایجاد شوند، بسیار مفید است.

آلوئه ورا  دوستدار خانم ها است

علاوه بر اینکه آلوئه ورا باعث نرمی و لطافت پوست می شود. از آن می توان به جای دستمال های مرطوب برای پاک کردن آرایش استفاده کرد. مطالعات نشان می دهد این گیاه پوست صورت را در برابر مشکلاتی مانند چین و چروک محفوظ نگه می دارد. آلوئه ورا برای خانم هایی که دارای پوست های حساسی هستند و با هر پاک کننده ای نمی توانند آرایش خود را پاک کنند به شدت توصیه می شود.

خواص و فواید آلوئه ورا برای مو

یکی از راههای کنترل و درمان کم پشتی موی سر استفاده از آلوئه ورا  است.  آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی است که عامل محرکی برای تولید و رشد موهای جدید هستند، مکانیسم عملکرد آن به گونه ای است که سرعت جریان گردش خون را افزایش داده بنابراین پاپیلای پوستی (زائده بافتی ریشه موی سر) را فعال نموده و سبب افزایش تغذیه فولیکول های مو می گردد. در واقع آلوئه ورا، بعنوان یک ماده جادویی در جهت افزایش و رشد موها شناخته شده است. همچنین بعلت خواص ضد باکتری و قارچی که دارد مانع از ایجاد شوره سر می گردد.