» بیماری ها و پیشگیری » خواص قرص اسید فولیک
خواص قرص اسید فولیک

خواص قرص اسید فولیک

۳ بهمن ۱۴۰۲ 24۰579

خواص قرص اسید فولیک

اسید فولیک شکل مصنوعی ویتامین B9 است که اغلب به غذاهای غنی شده افزوده و در مکمل ها استفاده می شود. بدن از فولات برای ساخت و ترمیم DNA، کمک به بلوغ گلبول های قرمز، رشد، تقسیم و عملکرد سلول ها استفاده می کند. کمبود این ماده می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله کم خونی، افزایش خطر بیماری قلبی و برخی سرطان و بی نظمی رشد در نوزادان شود.

از آن جا که بدن شما نمی تواند فولات بسازد، باید آن را از رژیم غذایی خود و یا مکمل های حاوی اسید فولیک دریافت کنید. به خواندن ادامه دهید تا با خواص قرص اسید فولیک و اهمیت آن کاملا آشنا شوید.

با مطالعه این مقاله پاسخ چه پرسش هایی را دریافت خواهید کرد:

  • جلوگیری از نقایص مادرزادی و عوارض بارداری
  • خواص قرص اسید فولیک درحفظ سلامت مغز
  • کمک به بهبود سلامت روان
  • کاهش عوامل خطر بیماری قلبی
  • خواص قرص اسید فولیک برای بیماران دیابتی
  • تاثیر اسید فولیک در مسائل باروری
  • آیا اسید فولیک التهاب را کاهش می دهد؟
  • قرص اسید فولیک و بیماری کلیوی
  • خواص قرص اسید فولیک برای آقایان
  • فواید اسید فولیک برای پوست و مو

جلوگیری از نقایص مادرزادی و عوارض بارداری

خواص قرص اسید فولیک می تواند به جلوگیری از بی نظمی لوله عصبی، از جمله اسپینا بیفیدا و آنسفالی کمک کند. دریافت اسید فولیک کافی در دوران بارداری احتمال تولد نوزاد شما با یکی از این شرایط را به شدت کاهش دهد. مکمل های اسید فولیک نه تنها به جلوگیری از مشکلات رشد جنین کمک می کند، بلکه در کاهش خطر عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی نیز موثر است.

خواص قرص اسید فولیک
خواص قرص اسید فولیک

حفظ سلامت مغز

سطوح پایین فولات خون با عملکرد ذهنی ضعیف و افزایش خطر زوال عقل مرتبط است. مصرف کافی فولات همچنین ممکن است به محافظت در برابر بیماری آلزایمر کمک کند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص فولیک اسید یوروویتال

فولیک اسید یوروویتال

درمان شرایط سلامت روان

فولات در تولید مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. مصرف خیلی کم فولات با افسردگی، اسکیزوفرنی و سایر شرایط سلامت روان مرتبط است. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است سطح فولات خون کمتری نسبت به افراد بدون افسردگی داشته باشند.

مصرف مکمل های فولات علاوه بر داروهای ضد افسردگی ممکن است علائم افسردگی را بیشتر از مصرف داروهای ضد افسردگی به تنهایی کاهش دهد. چندین مطالعه نشان داده است که خواص قرص اسید فولیک به همراه داروهای ضد روان پریشی می تواند علائم را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بیشتر از داروهای ضد روان پریشی به تنهایی بهبود بخشد.

کاهش عوامل خطر بیماری قلبی

مکمل های حاوی فولات، از جمله اسید فولیک، ممکن است به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند.

سطوح بالای آمینو اسید هموسیستئین خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. از آن جا که فولات به تجزیه هموسیستئین کمک می کند، فولات پایین می تواند منجر به سطوح بالای هموسیستئین شود که به عنوان هیپرهموسیستئینمی نیز شناخته می شود.

علاوه بر این، استفاده از خواص قرص اسید فولیک همراه با داروهای ضد فشار خون، فشار خون بالا را به طور قابل توجهی بیشتر از داروهای ضد فشار خون به تنهایی کاهش می دهد. مکمل های اسید فولیک عملکرد رگ های خونی را در افراد مبتلا به بیماری قلبی نیز بهبود می بخشند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص فولیک اسید هلث اید

فولیک اسید 400 میکروگرم هلث اید

خواص قرص اسید فولیک برای بیماران دیابتی

مکمل های فولات می تواند به بهبود تنظیم قند خون و کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. از آن جا که داروی دیابت متفورمین است و می تواند سطوح فولات را کاهش دهد، بنابراین افراد دیابتی در صورت پایین بودن سطح آن ممکن است به مصرف مکمل نیاز داشته باشند.

تاثیر اسید فولیک در مسائل باروری

فولات می تواند کیفیت تخمک را بهبود بخشد و به رشد و کاشت تخمک در رحم کمک کند. افزایش شانس باردار شدن از دیگر خواص قرص اسید فولیک است.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول فروفورت

کپسول فروفورت گاین

آیا اسید فولیک التهاب را کاهش می دهد؟

التهاب در بسیاری از بیماری ها نقش دارد. تحقیقات نشان داده است که مکمل های اسید فولیک و فولات نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C را کاهش می دهند.

قرص اسید فولیک و بیماری کلیوی

کلیه ها معمولا مواد زائد را از خون فیلتر می کنند، اما هنگامی که کلیه ها آسیب ببینند، هموسیستئین می تواند افزایش یابد. حدود ۸۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، هموسیستئین بیش از حد در خون خود دارند. خواص قرص اسید فولیک می تواند با کاهش سطح هموسیستئین و خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به بیماری کلیوی کمک کند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص فولیکوژن

قرص فولیکوژن

اسید فولیک برای بارداری

یکی از مهمترین فواید اسید فولیک غنی سازی جنین و جلوگیری از نقص در زمان زایمان است. مصرف اسید فولیک در دوران بارداری از کودک در برابر سقط جنین، وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و رشد ضعیف در رحم محافظت می کند.

علاوه بر پیشگیری از مشکلات رشد جنین، خواص قرص اسید فولیک در دوران بارداری عملکرد ذهنی کودک را بهبود می بخشد و احتمال ابتلای کودک به اختلال طیف اوتیسم را کاهش می دهد.

خواص قرص اسید فولیک برای آقایان

اسید فولیک یک ماده بسیار ضروری برای سلامت مردان است. این ماده تعداد اسپرم را تثبیت می کند که در نهایت به روند لقاح کمک می کند. از این رو، دریافت مقادیر کافی از اسید فولیک برای مردان ضرورت دارد. 

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول فرودین

فرودین هولیستیکا

فواید اسید فولیک برای پوست

اسید فولیک به حفظ زیبایی طبیعی پوست کمک می کند. عملکرد اصلی اسید فولیک در پوست شامل نقش آن به عنوان ماده ضد پیری، آنتی اکسیدانی و مرطوب کنندگی می شود. کیفیت پوست با استفاده از اسید فولیک افزایش می یابد. آکنه و سلول های مرده با اسید فولیک درمان می شوند. سلول های مرده به طور بسیار موثری توسط آن حذف می شوند. از این رو پوست با درخشندگی طبیعی خود سالم می ماند.

فواید اسید فولیک برای مو

اسید فولیک نقش مهمی در رشد مو دارد. روند گردش خون در پوست سر توسط اسید فولیک تنظیم می شود. سفیدی زودرس مو و ریزش مو می تواند به دلیل کمبود اسید فولیک یا فولات باشد.

سخن پایانی

فواید و خواص قرص اسید فولیک بی شمار است. این ماده مغذی ضروری از هر جهت برای سلامتی اهمیت خاص خود را دارد و باید از طریق رژیم غذایی و یا مکمل های حاوی اسید فولیک به اندازه کافی مصرف شود. شما می توانید در صورت کمبود اسید فولیک هریک از مکمل های حاوی این ماده مغذی را برحسب نیاز خود مصرف کنید.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×