» اطلاعات دارویی » قطره دایمتیکون برای چیست؟ | ارائه ۳ محصول مشابه
قطره دایمتیکون برای چیست؟

قطره دایمتیکون برای چیست؟ | ارائه ۳ محصول مشابه

۳۱ تیر ۱۴۰۳ 17۰209

قطره دایمتیکون برای چیست؟

امروزه در دنیای پزشکی و داروسازی، برخی از محصولات به دلیل کارایی و تاثیرگذاری بالای خود بسیار محبوب و پرکاربرد شده‌اند. یکی از این محصولات، قطره دایمتیکون است. این قطره، که معمولاً برای درمان مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بین پزشکان و بیماران به خود اختصاص دهد. یکی از این مشکلات گوارشی، نفخ و گاز معده می باشد.

اما قطره دایمتیکون برای چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله، قصد داریم به طور جامع و کامل به بررسی این قطره بپردازیم و اطلاعات مفیدی درباره نحوه استفاده، مزایا، معایب و تاثیرات آن ارائه دهیم. اگر شما هم به دنبال پاسخ سوالات خود در مورد قطره دایمتیکون هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قطره دایمتیکون چیست؟

قطره دایمتیکون یا Simethicone یکی از انواع دارو های گوارشی موجود در بازار می باشد که در گروه دارو هایی قرار دارد که برای رفع نفخ و گاز های معده استفاده می شود. اسم متداول و رایج این دارو، همان قطره دایمتیکون است اما ممکن است با نام های دیگر آن نیز مواجه شده باشید. اسامی دیگر این دارو PDMS, dimethylpolysiloxane, E۹۰۰ می باشد.

درون این قطره، ماده ای فعال وجود دارد که حباب های گازی موجود ناشی از نفخ مواد غذایی یا هوای بلعیده شده، در داخل معده را از بین می برد و آن ها را در هم می شکند.

با توجه به اینکه تولید قطره دایمتیکون متوقف شده است، می توان از قطره کولیکز به عنوان یک قطره ضد نفخ نوزاد استفاده کرد که علاوه بر دایمتیکون، دارای عصاره رازیانه و شوید است و در درمان نفخ نوزاد بسیار تاثیر گذار می باشد. برای آشنایی بیشتر با این محصول، روی لینک زیر کلیک کنید:

قطره دایمتیکون

قطره کولیکز

 

 

قطره دایمتیکون برای چیست؟

به طور کلی، این قطره مصارف متنوع و مختلفی دارد. اما برای بررسی جزئی تر اینکه “قطره دایمتیکون برای چیست“، در ادامه با ما همراه باشید.

نفخ، همان تجمع گاز ها در سیستم گوارشی که با ورم یا باد کردن شکم، احساس فشار، درد و یا پُری در شکم بعد از خوردن غذا مشخص می شود.

قطره دایمتیکون برای درمان این نفخ و درد شکمی ناشی از تجمع این گاز ها کاربرد داشته و استفاده می شود. از قطره دایمتیکون همچنین برای درمان بیماری های گوارشی ناشی از تجمع گاز ها نظیر رفلاکس معده نیز موثر می باشد.

از دیگر موارد مصرف قطره دایمتیکون می توان به تسکین و درمان کولیک در نوزادان نیز اشاره کرد.

کولیک یا قولنج، بیماری ای است که معمولا نوزادان به آن مبتلا می شوند. این بیماری در اثر درد های شکمی است که یکی از دلایل آن می تواند جمع شدن گاز در معده نوزاد باشد. این تجمع گاز می تواند سبب سوء هاضمه و همچنین رفلاکس های ناگهانی و ناراحت کننده در نوزاد شود.

از دیگر کاربرد های قطره دایمتیکون می توان به کاهش اسهال نیز اشاره کرد. این قطره با انجام واکنش هایی در روده، حرکات آن را کند و آهسته کرده و سبب درمان و کاهش اسهال می شود.

همچنین در بعضی اوقات ممکن است برای بیماری های دیگری نظیر؛ سرطان پانکراس، نارسایی پانکراس و یا حتی اختلال در ترشحات آن نیز توسط پزشکان متخصص تجویز شود.

اگر به دنبال محصولی هستید که علاوه بر ضد نفخ بودن، به بهبود اشتهای فرزند دلبندتان کمک کند و او را از درد قولنج یا کولیک رها کند، این محصول برای شماست. برای آشنایی با مزایای بی نظیر این شربت روی لینک زیر کلیک کنید:

قطره دایمتیکون

شربت گل گریپ

 

 

اَشکال مختلف دایمتیکون

دایمتیکون در اشکال متفاوتی نظیر؛

  • قرص قابل جویدن
  • کپسول با رویه ژلاتینی
  • قطره خوراکی

عرضه شده است.

این مورد نشان دهنده این است که دایمتیکون، هرطور که توانسته، راحتی استفاده را برای مصرف کننده فراهم آورده است.

برای کسانی که مایل نیستند مزه ی آن را بچشند، کپسول با رویه ژلاتینی و برای کسانی که نمی توانند به راحتی کپسول را قورت دهند و اندازه ی آن برایشان بزرگ است، قرص جویدنی را ارائه کرده است.

همچنین دایمتیکون برای نوزاد که توانایی خوردن قرص یا کپسول را ندارد، راه حلی ارائه کرده است که آن قطره خوراکی می باشد.

نحوه اثر قطره دایمتیکون

ماده موثری که در قطره دایمتیکون وجود دارد و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود، سایمتیکون نام دارد.

دایمتیکون باعث کاهش کشش سطحی حباب های گازی تشکیل شده در معده می شود و بدین صورت، سبب دفع آسان گاز و کاهش نفخ معده خواهد شد.

همچنین در برخی منابع آمده است که به گوارش و دفع مواد غذایی با متصل شدن خود به آن ها کمک می کند.

قطره دایمتیکون با در کنار هم قرار دادن و جمع کردن حباب های کوچک به وجود آمده از گاز معده و تبدیل آن ها به حبابی بزرگ تر، باعث سهولت و راحتی در دفع این حباب و در نهایت کاهش احساس نفخ و شکم درد در افراد می شود.

قطره دایمتیکون برای نوزاد

در این قسمت تاثیرات قطره دایمتیکون برای نوزاد را در بیماری های مختلف بررسی می کنیم:

قطره دایمتیکون برای اسهال نوزاد

همانطور که در بالاتر گفتیم، قطره دایمتیکون با ترکیباتی که در خود دارد و به سبب واکنش هایی که درون روده انجام می دهد، از شدیدتر شدن اسهال جلوگیری و آن را درمان می کند. در این مورد، از قطره دایمتیکون برای نوزاد نیز می توان استفاده کرد.اما به یاد داشته باشید که در کودکان و به خصوص نوزادان، از هیچ دارویی بدون تجویز پزشک و متخصص اطفال، سر خود استفاده نکنید. مصرف و انتخاب دارو در نوزادان به دلیل شرایط بدنی و شدت بیشتر واکنش های بدن آن ها در مقابل دارو ها، باید با حساسیت بیشتری صورت گیرد.

قطره دایمتیکون برای ریفلاکس نوزاد

بعضی مواقع نوزاد در هنگام تغذیه و شیر خوردن، ممکن است کمی هوای اضافی را نیز ببلعند که این سبب به وجود آمدن گاز در معده او می شود. این گاز معده سبب ایجاد ناراحتی هایی نظیر شکم درد و بیقراری در نوزادان می شود.

این گاز معده در نوزادان را باید بعد از هر بار تغذیه، به صورت آروغ زدن تخلیه نمود. اما اگر این گاز به هیچ طریقی قصد بیرون آمدن نداشت، می توان از قطره دایمتیکون برای نوزاد، استفاده نمود.

قطره دایمتیکون برای نوزاد در رفع رفلاکس و همچنین رفع نفخ، بسیار مفید است.

قطره دایمتیکون با به کنار هم آوردن حباب های ریز و درشت ناشی از گاز های معده، سبب ایجاد حباب بزرگتری می شوند. در نهایت این حباب بزرگ تر، دفع راحت تری خواهد داشت و می تواند به آسانی از لوله های گوارشی عبور کند.

اگر قطره دایمتیکون را استفاده کرده اید و از عملکرد آن رضایت داشتید و به دنبال محصولی مشابه با آن، با همان ویژگی ها و عملکرد هستید، این قطره برای شماست. برای مطالعه خواص و ویژگی های آن روی لینک زیر کلیک کنید:

قطره دایمتیکون

قطره کولیتیک

 

 

نحوه استفاده از قطره دایمتیکون برای نوزاد

مهم ترین نکات مصرف قطره دایمتیکون برای نوزاد را در این بخش با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

  • بهترین زمان مصرف قطره دایمتیکون برای نوزاد، بعد از شیر خوردن و یا آخر شب قبل از خواب می باشد.
  • ظرف قطره را قبل از هر بار مصرف، به خوبی تکان دهید تا محتویات آن کاملاً یکدست و یکنواخت شود.
  • برای مصرف راحت و بدون دردسر این قطره، می توان آن را به همراه شیر مادر، شیر خشک و یا آب به نوزاد خوراند.
  • برای اندازه گیری دقیق، از قطره چکان خود ظرف دارو استفاده کنید تا دوز مناسب و دقیق را به نوزاد بدهید.

عوارض جانبی قطره دایمتیکون

تاکنون عارضه ای در اثر مصرف قطره دایمتیکون گزارش نشده است و به طور کلی کاملاً ایمن می باشد. البته آروغ زدن یا دفع نفخ روده در افراد مشاهده شده است که موضوع مهمی نیست و پس از استفاده از قطره دایمتیکون عادی می باشد.

اما چند مورد عوارض احتمالی وجود دارد که بهتر است آن ها را در نظر داشته باشیم:

  • حساسیت و آلرژی

حساسیت در مصرف قطره دایمتیکون بسیار نادر است و کم پیش می آید که فردی دچار این عارضه شود.

آلرژی در افراد بازه های متغییری دارد و از فردی به فرد دیگر میزان و شدت آن متفاوت است.

اما در صورت مشاهده هر کدام از علامت های زیر در فرد، مشکل جدی وجود دارد و بهتر است سریعاُ به پزشک مراجعه کنید تا مشکل را برطرف سازد:

  • تورم
  • پدیدار شدن کهیر و بثورات
  • وجود اشکال در تنفس
  • سرگیجه
  • خارش بدن

و یا هر علامت دیگری که نشان دهنده حساسیت و آلرژی در فرد است.

  • مشکلات گوارشی

این دارو در اغلب اوقات برای بهبود مشکلات گوارشی استفاده می شود اما در برخی افراد و موارد بسیار نادر، ممکن است عوارض جانبی احتمالی نظیر؛ اسهال، تهوع و یا دل درد مشاهده شود.

  • سایر عوارض جانبی احتمالی

در مواردی، بعضی از افراد ممکن است دچار عوارض جانبی دیگری نظیر؛ سرگیجه و سردرد شوند. اگر هرگونه تجربه عوارض مشابه دیگری را داشتید، بهتر است مصرف قطره را قطع کنید. سپس به پزشک مراجعه کنید و مشکل خود را بازگو نمایید تا به شما بهترین راه حل را ارائه و دوز مناسب دارو را برای شما تجویز کنند.

عوارض جانبی قطره دایمتیکون برای نوزاد

عوارضی جانبی دایمتیکون برای نوزاد نیز نادر است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته در مراکز تحقیقاتی معتبر در آمریکا، این قطره هیچ عارضه جانبی را برای نوزادان در بر ندارد و مصرف آن، حتی برای نوزادان زیر یک ماه نیز مشکلی ندارد.

اما اگر کودک به طور مادرزادی دچار بیماری تیروئید می باشد و دارو های هورمونی مرتبط با آن را مصرف می کند، نباید به طور همزمان از این قطره استفاده کند.

قطره دایمتیکون کاملاً ایمن هست. به طوری که حتی برای خرید آن نیاز به تجویز کتبی دارو نمی باشد و بدون نسخه هم می توان آن را از هر داروخانه ای تهیه نمود.

در برخی موارد، مصرف قطره باعث مشاهده علائمی نظیر؛ اسهال، استفراغ، حالت تهوع و… می شود.

در صورت مشاهده این علائم بهتر است که از ادامه مصرف قطره دایمتیکون خودداری کرده و با پزشک مشورت نمایید.

مصرف قطره دایمتیکون، نه برای نوزاد پسر و نه برای نوزاد دختر مشکلی ایجاد می کند. این قطره به طور کلی تاثیر ضد نفخ دارد و توسط علم ثابت شده است که هیچ ربطی به جنسیت نوزاد یا شخصی که آن را مصرف می کند، ندارد.

 

قطره دایمتیکون برای چیست؟
قطره دایمتیکون برای چیست؟

از گذشته تا به امروز این مسئله وجود دارد که اغلب مردم فکر می کنند شیر خشک باعث چاق شدن و وزن گیری فرزندشان خواهد شد. این مسئله تا حدودی درست است اما آیا درباره همه شیر خشک ها صادق است؟ برای اینکه با بهترین شیر خشک های چاق کننده آشنا شوید، روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین شیر خشک چاق کننده برای چاق شدن کودک

 

 

تداخلات دارویی قطره دایمتیکون

تا امروز تداخل دارویی خاصی به طور رسمی و علمی گزارش نشده است. اما می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین در این بخش چند مورد از تداخلات دارویی احتمالی قطره دایمتیکون را بررسی کرده و به اطلاع شما عزیزان می رسانیم:

  • تداخل با دارو های آنتیاسید (ضد اسید معده)

این قطره ممکن است در جذب دارو های ضد اسید معده مانند فاموتیدین، آلومینیوم ام جی و… تاثیر داشته باشد. برای پیشگیری از این تداخل ناخواسته و تاثیر درست قطره، بهتر است قطره ۲ ساعت بعد از مصرف این دارو ها مصرف شود. اما باز هم برای اطمینان بیشتر، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا دوز مناسب را برای مصرف قطره به شما پیشنهاد دهد.

  • تداخل با دارو های تیروئید

در صورت مصرف این نوع از دارو ها بهتر است که قطره دایمتیکون را ۴ ساعت قبل یا بعد از دارو های تیروئیدی، مصرف کنید تا جذب هرکدام از دارو ها به درستی انجام شود و تداخلی در جذب هیچکدام اتفاق نیفتد.

  • تداخل با دیگر دارو ها

امکان این وجود دارد که مصرف همزمان این قطره با دیگر دارو ها، در جذب آن ها موثر باشد و در نهایت روی اثر بخشی کلی دارو ها تاثیر منفی بگذارد. برای پیشگیری از هرگونه تداخل، مفید است که حداقل فاصله زمانی ۲ ساعت را بعد از مصرف سایر دارو ها تا مصرف قطره دایمتیکون رعایت بفرمایید.

در نهایت اگر داروی خاصی را مصرف می کنید یا می خواهید از مصرف این دارو مطمئن باشید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا دقیق ترین راهنمایی و اطلاعات مربوطه را دریافت نمایید.

مبینا حیدرآبادی

مبینا حیدرآبادی

من مبینا حیدرآبادی دانشجوی رشته بهداشت محیط هستم و درباره مطالب بهداشت، سلامتی و دارویی برای شما تولید محتوا میکنم . خوشحال میشم اگر نظری داشتید در قسمت دیدگاهها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×