» اطلاعات دارویی » درمان گوش درد کودکان در طب سنتی | معرفی روغن ها و گیاهان دارویی موثر
درمان گوش درد کودکان در طب سنتی

درمان گوش درد کودکان در طب سنتی | معرفی روغن ها و گیاهان دارویی موثر

۲۰ مرداد ۱۴۰۳ 11۰108

درمان گوش درد کودکان در طب سنتی

مقدمه | گوش درد در کودکان

بیماری و استرس سلامتی فرزندان همواره مشغله ذهنی والدین بوده است و رفع آن یک ضرورت تلقی می شود. گوش درد یک ناراحتی آزاردهنده در بین کودکان است که از درجات غیرجدی تا خزرناک می تواند مختلف باشد. طب سنتی انواع درمان های گیاهی و روغن ها را برای تسکین و کمک به بهبودی گوش درد در کودکان پیشنهاد می دهد.

این درمان‌ های طبیعی قرن‌هاست که مورد استفاده والدین برای درمان گوش درد کودکان قرار می‌گیرند و جایگزین ‌های ایمن و مؤثری برای درمان های شیمیایی محسوب می‌شوند. در این مقاله با تمرکز بر روش های درمان گوش درد کودکان در طب سنتی به بررسی گیاهان دارویی، روغن ها و هرگونه درمان طبیعی و ایمنی برای رفع ناراحتی فرزند شما می پردازیم. با ما همراه باشید.

گوش درد یکی از شایع ترین اختلالات گوش است. اگر خود گوش فرد از نظر پاتولوژیک درگیر باشد، گوش درد اولیه و اگر اندام‌ های اطراف از نظر پاتولوژیک درگیر باشند، گوش درد ثانویه نامیده می‌ شود. در کودکان، گوش درد اولیه شایع تر است در حالی که بزرگسالان بیشتر به گوش درد ثانویه مبتلا می شوند. در هر منطقه در سراسر جهان، مردم محلی از گیاهان دارویی و رویکردهای مختلفی برای درمان بیماری ‌ها استفاده می‌کنند، که بیشتر آنها هنوز به‌ طور علمی مورد بررسی و تایید قرار نگرفته‌اند. در این مقاله تلاش بر این است که درمان های گیاهی تایید شده طب سنتی مورد بحث قرار بگیرد.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

علل به وجود آمدن درد گوش چیست؟

چه راه های تشخیصی برای گوش درد در کودکان وجود دارد؟

روغن ها و گیاهان دارویی مفید برای درمان گوش درد کودکان کدامند؟

درمان های خانگی رفع گوش درد کدامند؟

درمان گوش درد کودکان در طب سنتی
درمان گوش درد کودکان در طب سنتی

علل گوش درد در کودکان

گوش درد کودکان یک اتفاق نگران کننده برای والدین و آزاردهنده برای بچه ها است. گوش درد می تواند علل مختلفی داشته باشد که در اینجا برخی از شایع ترین علل آن را بررسی می کنیم:

·       گوش درد همراه با دندان درد ناشی از دندان درآوردن، دندان قروچه و یا آبسه دندان

·       گوش درد همراه با تغییر در شنوایی ناشی از تجمع جرم، گیر کردن شی در گوش و یا پاره شدن پرده گوش

·       گوش درد هنگام بلع ناشی از گلو درد یا ورم لوزه

·       گوش درد همراه با تب ناشی از عفونت گوش، آنفولانزا و یا سرماخوردگی

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سلامت کودک خود می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 تشخیص و درمان نفخ در نوزادان

تشخیص گوش درد در کودکان

تشخیص زودهنگام عفونت گوش در کودکان برای والدین بسیار مهم است. علائم های مختلفی برای فهمیدن مشکل گوش کودک وجود دارد ولی به طور کلی وجود موارد زیر در فرزند شما می تواند زنگ خطری برای عفونت ها و مشکلات گوش باشد:

·       کودک گوش خود را به صورت مداوم میمالد و میکشد

·       وجود درد و تورم در گوش کودک

·       بی خوابی، بی قراری و تحریک پذیری گوش

·       کودک برخی صدا ها را نمی شنود

·       احساس سرگیجه و عدم تعادل کودک

·       کودک اشتهای خود را تا حدی از دست می دهد

·       احتمال ترشح مایع از گوش

گوش درد در کودکان می تواند یک یا هر دو گوش را درگیر کند و بلافاصله بعد از تشخیص این مشکل بایستی اقدامات مناسب جهت رفع گوش درد انجام شود. اگر علت گوش درد عفونت باشد، مهم است که علاوه بر روش های خانگی از فراورده های دارویی نیز برای درمان هرچه سریع تر استفاده شود. عفونت گوش معمولا منشا باکتریایی و قارچی دارد و در صورت عدم درمان و بی توجهی درد شدیدی را به همراه دارد. برای درمان عفونت گوش قطره های مختلفی وجود دارد که یکی از موثرترین آنها قطره لامیژکس باریج است. این قطره حاوی اسانس اسطوخودوس است که در ادامه با خواص آن برای رفع گوش درد آشنا می شوید.

اینجا کلیک کنید👈 قطره درمان عفونت گوش لامیژکس

درمان گوش درد کودکان
حاوی اسانس میخک، اسطوخودوس و شمعدانی عطری

گیاهان دارویی برای درمان گوش درد کودکان

۱.    سیر

سیر یک گیاه قوی از زیر خانواده پیازیان با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. از سیر می توان برای درمان عفونت گوش استفاده کرد. یک حبه سیر را له می کنیم و با روغن زیتون یا کنجد حرارت می دهیم. هنگامی که این مخلوط روغن خنک شد، می توان آن را صاف کرد و به عنوان قطره گوش برای تسکین درد و کاهش التهاب استفاده کرد. در مقدار مصرف این روغن تولیدی توجه لازم را داشته باشید. قرار دادن ۲ تا ۳ قطره از این روغن روی گوش فرزندتان برای کمک به رفع گوش درد او کفایت می کند. گل سیر نیز برای تسکین درد و پیشگیری از التهات گوش استفاده می شود.

۲.    مولین

مولین گیاهی تسکین دهنده است که می توان از آن برای رفع گوش درد استفاده کرد. این گیاه با خواص ضد التهابی و ضد درد خود به عنوان یک درمان طبیعی و محبوب برای درمان گوش درد کودکان شناخته می شود. ترکیب مولین با روغن زیتون باعث تسکین درد و ناراحتی گوش می شود. برای درست کردن این ترکیب بایستی یک تا دو هفته مولین در روغن زیتون گذاشته شود تا به طور کامل خیس بخورد و بعد مورد استفاده های درمانی قرار بگیرد.

۳.    گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یکی دیگر از گیاهان قدرتمند با خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که در درمان گوش درد کودکان کاربرد دارد. این گیاه یکساله به عنوان گل زینتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گل همیشه بهار با خیساندن در روغن زیتون و استفاده از روغن دم کرده به دست آمده به عنوان قطره گوش به رفع گوش درد و کاهش التهاب گوش کمک می کند.

۴.    زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک مسکن طبیعی دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می تواند به تسکین درد ناشی از گوش درد کمک کند. آب زنجبیل یا روغن (کنجد) صاف شده ای که با زنجبیل گرم شده است را در اطراف مجرای گوش خارجی بمالید و آن را مستقیماً در گوش قرار ندهید. این کار التهاب و درد گوش را کاهش می دهد.

علاوه بر موارد ذکر شده، در طب سنتی آب پیاز گرما داده شده، نعناع له شده، نمک حرارت داده شده و ترکیب آب و سرکه نیز برای رفع گوش درد توصیه شده است.

روغن های مفید برای درمان گوش درد کودکان

۱.    روغن زیتون

در رابطه با خواص و کاربرد های روغن زیتون در قسمت قبل توضیح دادیم. البته توجه داشته باشید که روغن زیتون به صورت مجزا نیز خاصیت درمانی برای التهاب گوش دارد که می توانید با گذاشتن پنبه آغشته به روغن در گوش کودک به رفع گوش درد فرزندتان کمک کنید.

۲.    روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است که این ویژگی آن را به یک درمان موثر برای عفونت گوش تبدیل می کند. این روغن را می توان با روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل رقیق کرد و به عنوان قطره گوش برای تسکین درد و از بین بردن باکتری ها استفاده کرد. از این روغن برای سلامت مو، پوست و ناخن نیز استفاده می شود.

۳.    روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس یا لاوندر یک گیاه دارویی است که از سال های دور از خواص آن برای سلامت پوست خصوصا رفع خشکی پوست بهره می بردند. روغن اسطوخودوس به دلیل خواص تسکین دهنده و آرام بخش آن شناخته شده است. می توان از ترکیب این روغن با روغن زیتون و روغن درخت چایی برای رفع گوش درد و کاهش التهاب استفاده کرد.

در کنار آگاهی از تاثیر این گیاهان داریی و روغن ها، طب سنتی بر اهمیت رژیم غذایی سالم و سبک زندگی پویا برای پیشگیری از عفونت گوش در کودکان تاکید دارد. این پیشگیری شامل مصرف یک رژیم غذایی غنی از غذا های تقویت کننده سیستم ایمنی مانند میوه ها، سبزیجات و گیاهان دارویی و همچنین آموزش نکات بهداشتی به کودکان برای کاهش خطر عفونت های باکتریایی و ویروسی است.

درمان های خانگی درمان گوش درد کودکان

  •   کمپرس سرد – کمک به بی حسی و رفع درد
  •  کمپرس گرم – افزایش گردش خون و تسریع بهبودی
  •   پرت کردن حواس کودک با بازی و سرگرمی
  •   استفاده از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن (کودکان زیر ۱۶ سال نباید آسپرین مصرف کنند)

مواردی که در رابطه با گوش درد فرزندتان نباید انجام دهید

  •  چیزی مانند گوش پاک کن پنبه ای یا شی سفت و تیز را داخل گوش خود قرار ندهید
  • سعی نکنید جرم گوش کودک را بردارید
  • اجازه ندهید آب داخل گوش فرزندتان نفوذ کند

جمع بندی | درمان گوش درد کودکان

طب سنتی انواع درمان های گیاهی اعم از گیاهان دارویی و روغن ها را برای درمان گوش درد کودکان ارائه می دهد. این درمان‌ های طبیعی می‌ توانند درد و ناراحتی فرزند شما را تا حد زیادی تسکین دهند و همچنین به بهبود عفونت‌ های گوش کمک کنند. هنگامی که این روش ها همراه با مراقبت های بهداشتی مناسب استفاده شوند، می توانند جایگزین ارزشمند و موثری برای رویکرد دارویی و شیمیایی درمان گوش درد کودکان باشند.

در این مقاله تلاش کردیم تا با بررسی منابع مختلف با علل و درمان گوش درد کودکان در طب سنتی آشنا شویم. امیدواریم با خواندن این مطلب به شما در رفع ناراحتی و تسکین درد فرزند دلبندتان کمک کرده باشیم. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام، می توانید پیام خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Reference

NHS

The International Tinnitus Journal

Healthline

 

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×