» داروهای گیاهی و گیاهان داوریی » درمان فوری سرفه شبانه کودکان | معرفی ۴ شربت گیاهی ضد سرفه
شربت فیتوکاف ایران داروک

درمان فوری سرفه شبانه کودکان | معرفی ۴ شربت گیاهی ضد سرفه

۷ مرداد ۱۴۰۳ 10۰118

درمان فوری سرفه شبانه کودکان

مقدمه | سرفه خشک شبانه کودکان

سرفه خشک شبانه کودکان می تواند هم برای کودک و هم برای والدین ناراحت کننده باشد و منجر به اختلال در خواب و کاهش کیفیت زندگی شود. درمان سریع سرفه کودکان برای کاهش علائم و تضمین یک شب آرام، ضروری است. در این مقاله به بررسی علل مختلف سرفه شبانه و اهمیت درمان آن می پردازیم و بحث مفصلی در مورد گزینه های مختلف موجود برای درمان فوری سرفه شبانه کودکان خواهیم داشت.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

علل سرفه خشک شبانه کودکان چیست؟

چه گزینه های درمانی برای سرفه کودکان وجود دارد؟

دارو های موثر در درمان فوری سرفه شبانه کودکان کدامند؟

شربت فیتوکاف ایران داروک
شربت فیتوکاف ایران داروک

آشنایی با سرفه خشک شبانه کودکان

سرفه شبانه در کودکان می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله آلرژی، عفونت های ویروسی، آسم یا عفونت های تنفسی باشد. این حالت در شب می تواند با حالت نامناسب خواب، ترشحات بینی، یا محرک های محیطی مانند گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی تشدید شود. شناسایی علت زمینه ای سرفه برای درمان موثر آن ضروری است. در ادامه با علل سرفه شبانه آشنا می شویم و در مسیر پیدا کردن درمان فوری سرفه شبانه کودکان، بهترین دارو های گیاهی را نیز معرفی می کنیم:

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سلامت کودکان می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 بهترین شیرخشک برای وزن گیری نوزاد

علل سرفه شبانه کودکان

آلرژی

آلرژی به واکنش نامطلوب و بی‌ دلیل بدن در برابر یک ماده خاص گفته می‌شود. این مواد معمولا به عنوان آلرژن شناخته می‌شوند و می‌توانند در مواد غذایی، گرده ‌های گیاهان، گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی وجود داشته باشند. این مواد حساسیت زا می توانند با علائم و عوارض خود باعث سرفه در کودکان شوند. توجه به آلرژن ها و اهمیت به بهداشت محیط خواب کودک می تواند از سرفه های شبانه ناشی از حساسیت جلوگیری و این عامل را به عنوان یک محرک سرفه خنثی کند.

عفونت های ویروسی

عفونت ‌های ویروسی می‌توانند انواع مختلفی از بیماری ها و علایم را ایجاد کنند. این عفونت‌ ها قابلیت انتقال از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا یا از طریق تماس با سطوح آلوده را دارند. برخی از عفونت‌ های ویروسی معروف شامل آنفلوانزا، سرماخوردگی، هرپس، ویروس‌های هپاتیتی و ایدز هستند. علایم این عفونت ‌ها متنوع است و باعث ایجاد سرفه در کودکان به ویژه در شب که بدن در حالت استراحت است و راه های هوایی ممکن است ملتهب تر شوند، می شود،. این یک علت زمینه ای و تشدید کننده برای سرفه خشک شبانه کودکان به حساب می آید؛ در نتیجه با رسیدگی و درمان کودک مبتلا به عفونت های ویروسی، از سرفه نیز تا حدی پیشگیری می شود.

آسم

آسم یک بیماری تنفسی مزمن است که ناشی از التهاب و تنگی مجاری هوایی است. افراد مبتلا به آسم معمولاً دارای مشکل در تنفس و احساس تنگی نفس هستند که ممکن است با سرفه، خس خس، صدا و احساس فشار در قفسه سینه همراه باشد. عوامل مختلفی مانند آلرژن‌ ها، عفونت‌ ها، تنفس دود و یا تغییرات دما می‌توانند عوارض آسم را تشدید کنند. این بیماری می تواند یک عامل مهم در ایجاد سرفه خشک شبانه کودکان باشد.

عفونت های تنفسی

عفونت ‌های تنفسی می‌تواند ناشی از ویروس‌ها یا باکتری‌ ها باشد که به انواع مختلفی از بیماری ‌ها منجر می شود. این شامل آنفلوانزا، سرماخوردگی، برونشیت، التهاب حلق و تنفسی، آسم، عفونت ‌های مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی مانند عفونت‌ های گلو، سینوزیت، سیاه سرفه و عفونت ‌های ریه مانند زنگ، پنومونی و سارس-کووید ۱۹ است. سیاه سرفه یک عفونت باکتریایی مسری است اما با واکسن به راحتی قابل پیشگیری است و با آنتی بیوتیک درمان می شود.

علایم عفونت های تنفسی می‌تواند شامل سرفه، تب، خس خس و گرفتگی گلو، آبریزش بیشتر از حد بینی، خونریزی مفاصل بدن، عطسه، اسهال و استفراغ و … باشند. همچنین شرایطی مانند برونشیت یا ذات الریه می تواند باعث سرفه های مداوم در کودکان شود، به خصوص در طول شب که سیستم تنفسی آسیب پذیرتر است.

دارو های گیاهی ضد سرفه

شربت فیتوکاف 

شربت فیتوکاف محصول شرکت ایران داروک یکی از موثرترین دارو های گیاهی برای بهبود علائم سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. این شربت با ترکیبات گیاهی خود مانند آویشن، زیرفون، پنیرک، آسرولا و زنجبیل، به سرعت سرفه و عفونت‌ های تنفسی را کاهش می‌دهد. فیتوکاف برای کودکان بالای ۲ سال و بزرگسالان مناسب بوده و با خواص خلط‌ آور و ضد التهابی خود، کودک شما را از سرفه‌ های مکرر و گرفتگی گلو و بینی رهایی می بخشد.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت ضدسرفه فیتوکاف

شربت فیتوکاف ایران داروک
شربت فیتوکاف ایران داروک

شربت تیموس کامپاند کیم

شربت تیموس کامپاند کیم با دارا بودن ترکیب گیاهان آویشن و انجیر به همراه عسل یک گزینه مناسب برای درمان سرفه و بیماری های تنفسی است. خیلی از کودکان به دلیل طعم تلخ خیلی از شربت های ضد سرفه و خلط آور از خوردن آنها امتناع می کنند اما این شربت به دلیل داشتن عسل و انجیر در ترکیب خود، برای کودکانی است که اشتیاقی به خوردن دارو ندارند، مناسب است.

ضد سرفه و خلط آور تیموس کامپاند کیم

شربت خلط آور و ضدسرفه تیموس کامپاند
شربت خلط آور و ضدسرفه تیموس کامپاند

شربت کاف استاپ

شربتضد سرفه کاف استاپ از بهترین گزینه ها برای درمان فوری سرفه شبانه کودکان است. مهم ترین ترکیبات شربت کاف استاپ باریج آویشن و عشقه می‌ باشد که با تاثیر در سیستم تنفسی کودک به درمان سرفه، ایجاد خلط و بهبود آسم خصوصا در کودکان کمک می کند. این شربت یک درمان موثر برای مشکل سرفه کودکان بالای یک سال است.

شربت کاف استاپ باریج

Coughstop
Coughstop

شربت بنفشه

شربت بنفشه یک محصول کاملا گیاهی است که برای درمان بیماری های عفونی دستگاه تنفسی مثل ذات الجنب (عفونت دیافراگم) ، سرفه های خشک و گرم، گرفتگی صدا و التهاب حنجره کاربرد دارد. مواد تشکیل دهنده این شربت شامل گل بنفشه تازه، دانه به، بذر گل ختمی، صمغ عربی و  کتیرا، مغز تخم خیارین و شکر سرخ است که برای درمان فوری سرفه شبانه کودکان پیشنهاد می شود.

شربت ضد سرفه بنفشه فراطب

شرب بنفشه
شرب بنفشه

اهمیت درمان فوری سرفه شبانه کودکان

درمان فوری سرفه شبانه کودکان برای کاهش ناراحتی و جلوگیری از عوارض آن بسیار مهم است. سرفه های مداوم می تواند منجر به اختلال در خواب، خستگی و کاهش کیفیت زندگی کودک و والدین شود. علاوه بر این، سرفه درمان نشده می تواند باعث تحریک و التهاب بیشتر راه های هوایی شود و منجر به مشکلات تنفسی شدیدتر شود. برای والدین توجه به این سرفه ها از اهمیت بالایی برخورداراست. در مواجه با سرفه خشک شبانه کودکان باید سریع عمل کرد و همزمان با درمان پزشکی به رفع علل زمینه ای سرفه و ایجاد تسکین برای کودک پرداخت.

گزینه های درمانی دیگر برای سرفه خشک شبانه کودکان

شناسایی و حذف محرک ها

شناسایی و حذف مواد حساسیت زا مانند ذرات های گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی یا آلرژن ها از اتاق خواب کودک می تواند به کاهش سرفه های شبانه در کودکان کمک کند. استفاده از ملافه های ضد حساسیت، تصفیه کننده های هوا و تمیز کردن اتاق نیز از قرار گرفتن در معرض محرک ها می کاهد.

هیدراتاسیون

اطمینان از اینکه کودک به خوبی دریافت آب و مایعات دارد به رقیق شدن مخاط و کاهش سرفه کمک می کند. تشویق کودک به نوشیدن آب در طول روز و قبل از خواب می تواند به کاهش سرفه خشک شبانه کودکان کمک کند. توصیه می شود در مسیر درمان سرفه کودکان از مایعات گرم استفاده کنید.

نوشیدن آب کافی یکی از موثر ترین و همچنین چالش برانگیز ترین موارد سلامتی است؛ به طوری که عده ای از افراد در مصرف مقدار کافی آب معذل دارند و مایعات دیگری را ترجیح می دهند. میدانیم که آّب بهترین نوشیدنی است و عادت به مصرف میزان کافی آن از سنین پایین می توان این عادت مفید را در فرد نهادینه کرد.

مرطوب ‌سازی

استفاده از یک مرطوب‌کننده خنک (دستگاه بخار) در اتاق خواب کودک می‌تواند به مرطوب کردن هوا و تسکین سیستم تنفسی کمک کند و سرفه‌ های شبانه را کاهش دهد. تنفس در هوای مرطوب و خنک، به سیستم تنفسی کودک در جهت عملکرد بهتر کمک می کند.

جمع بندی | درمان فوری سرفه شبانه کودکان

سرفه کودکان یک اتفاق ناخوشایند و نگران کننده برای والدین است. درمان فوری سرفه شبانه کودکان برای کاهش این نگرانی ها و به حداقل رساندن آسیب های آن لازم است. دانستن علت سرفه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا برای درمان سریعتر می تواند کمک کننده باشد. برای تعیین موثرترین برنامه درمانی برای شرایط و نیازهای خاص کودک، همکاری نزدیک با یک متخصص اطفال ضروری است.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علل و درمان فوری سرفه شبانه کودکان آشنا کنیم. امیدواریم با ارائه گزینه های درمانی مختلف مانند دارو های گیاهی ضد سرفه شما را در درمان سرفه فرزند دلبندتان یاری کرده باشیم. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام، می توانید پیام خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×