» بیماری ها و پیشگیری » درمان عفونت واژن در خانه
درمان عفونت واژن در خانه

درمان عفونت واژن در خانه

۱۰ شهریور ۱۴۰۳ 3۰42

درمان عفونت واژن در خانه | درمان عفونت واژن | علائم عفونت واژن | درمان عفونت واژن در خانه | انواع عفونت واژن | درمان عفونت واژن | درمان عفونت واژن در خانه 

درمان عفونت واژن در خانه

حساسیت بسیار زیاد واژن سبب شده عفونت واژن یا واژینیت یک مشکل شایع بین خانم ها شود. برای این که درگیر عفونت شوید، نیاز نیست حتما رابطه جنسی داشته باشید. واژن خیلی حساس تر از آنچه که فکر می کنید است و نیاز به مراقبت زیادی دارد.

انواع مختلفی از عفونت وجود دارد که هر کدام به دلایل خاصی ایجاد می شوند. ممکن است عفونت ناشی از باکتری، مخمر یا ویروس باشد. یا مواد شیمیایی موجود در شوینده ها و نرم کننده ها، اسپری ها یا حتی لباس ها می توانند پوست حساس واژن را تحریک کنند. همچنین عفونت می تواند به دلیل خشکی واژن ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد.

همان طور که گفته شد عوامل مختلفی سلامت واژن را تهدید کرده و پیشگیری از عفونت را سخت می کند. اما ما در این مقاله تلاش کردیم راه هایی برای جلوگیری از واژینیت و همچنین برای درمان عفونت واژن در خانه ارائه دهیم.

یک خبر خوب دیگر برای خانم ها، ما انواع دارو های گیاهی مخصوص شما را در لینک زیر جمع آوری کرده ایم تا به آسانی خواص آن را مطالعه کرده و خریداری کنید.

اینجا کلیک کنید.👈🏻 دارو های گیاهی ویژه زنان

عفونت واژن چیست؟ انواع آن را بشناسید‌.

عفونت واژن یا واژینیت می تواند توسط باکتری ها، قارچ ها، انگل ها یا ویروس ها ایجاد شود که برخی از آن ها به طور معمول و بدون ایجاد مشکل در واژن زندگی می کنند. اما گاهی اوقات آن ها می توانند بیش از حد رشد کنند و باعث عفونت در واژن و ناحیه اطراف آن شوند.

واژینیت انواع مختلفی دارد که بر اساس عامل ایجاد کننده آن تقسیم بندی می شود. عفونت های واژن علائم مشابه زیادی دارند، که می تواند تشخیص دقیق آن را دشوار کند. اما هر نوع عفونت چند علامت منحصر به فرد نیز دارد.

انواع عفونت واژن:

واژینوز باکتریایی (BV)

واژن سالم دارای میزان مشخصی از انواع باکتری ها، مخمر ها و میکروب ها است. اگر یک باکتری بیش از حد تکثیر پیدا کند و تعادل را بهم زند، فرد مبتلا به عفونت واژینوز باکتریال می شود.

علائم: اغلب باعث ترشحات سفید مایل به خاکستری می شود. این ترشحات بوی ماهی داشته که بعد از رابطه جنسی واژینال شدید تر می شود.

عفونت کاندیدا یا مخمر

کاندیدا قارچی است که به طور طبیعی مقدار کمی از آن در دهان، دستگاه گوارش و واژن زندگی می کند. رشد بیش از حد آن، سبب عفونت مخمر می شود.

علائم: فرد معمولا خارش واژن و فرج، درد و سوزش احساس می کند. ممکن است متوجه تورم در لابیا یا پوست قسمت بیرونی واژن خود شود و ترشحات آن معمولاً سفید و توده‌ای است که بافتی شبیه پنیر دارد.

عفونت تریکومونیازیس

این عفونت ناشی از انتقال نوعی انگل در طول رابطه جنسی ایجاد می شود.

علائم: به طور معمول فرد خارش واژن و بوی ماهی احساس می کند و ترشحات کف آلود زرد مایل به سبز از واژن خارج می شود. ممکن است متوجه تورم، تحریک و التهاب در واژن و فرج نیز شود. سایر علائم تریکومونیازیس شامل درد در هنگام رابطه جنسی واژینال، درد زیر شکم و سوزش و درد در هنگام ادرار می باشد.

درمان عفونت واژن در خانه
درمان عفونت واژن در خانه

واژینیت آتروفی

آتروفی معمولا زمانی رخ می دهد که سطح استروژن پایین باشد (بعد از یائسگی یا بعد از جراحی برداشتن تخمدان ها). تغییرات هورمونی، واژن را خشک و پوست آن را نازک می کند. آتروفی یک عفونت نیست، اما می تواند احتمال ابتلا به عفونت های واژن را افزایش دهد.

علائم: ممکن است علائمی را مشاهده کنید که شبیه علائم سایر عفونت‌ها است. مانند خارش واژن، سوزش، خشکی و تغییر در ترشحات.

کلامیدیا

کلامیدیا شایع ترین عفونت مقاربتی است. این عفونت در میان افراد ۱۵ تا ۲۴ سال که با افراد متخلف رابطه جنسی دارند، بسیار رایج است.

واژینیت ویروسی

در اثر یک ویروس مانند ویروس هرپس سیمپلکس یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. هر دو ویروس از طریق رابطه جنسی انتقال می یابند و می توانند باعث زخم یا زگیل دردناک شوند.

واژینیت غیر عفونی

اغلب به دلیل تحریک واژن توسط مواد شیمیایی موجود در صابون ها، دوش ها و سایر محصولات بهداشتی ایجاد می شود. ممکن است به این محصولات حساسیت داشته باشید.

واژینیت در دوران بارداری

هنگامی که باردار هستید، سطح هورمون های شما تغییر می کند. این تغییر می تواند منجر به عفونت های قارچی، واژینوز باکتریال و سایر اشکال واژینیت شود.

درمان عفونت واژن در دوران بارداری بسیار مهم است. زیرا می تواند مشکلاتی مثل تولد زود هنگام برای کودک ایجاد کند.

وضعیت یک واژن طبیعی و سالم چگونه است؟

داشتن مقداری ترشح شفاف یا سفید که بوی قوی ندارند، طبیعی است. ممکن است متوجه شده باشید که در روز های منتهی به قاعدگی غلیظ تر و سنگین تر نیز می شود. این موضوع هم طبیعی است و به دلیل نوسانات ماهانه هورمون هاست.

واژن پر از ارگانیسم هایی مانند میکروب ها، باکتری های سالم و مخمر است. واژن به همراه این ترشحات سلول های مرده را از درون خود خارج می کند و از رشد غیر قابل کنترل آن ها جلوگیری می کند. این کار واژن را تمیز کرده و آن را سالم نگه می دارد.

علائم عفونت واژن

گاهی اوقات عفونت واژن ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. در صورت بروز علامت، احتمالاً متوجه برخی از این علائم رایج خواهید شد:

  • خارش و سوزش واژن
  • درد و احساس ناراحتی
  • پوست ملتهب، برافروخته یا متورم در اطراف واژن و فرج
  • تغییر در میزان ترشحات واژن
  • تغییر رنگ ترشحات واژن
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • درد در حین رابطه جنسی واژینال
  • خونریزی یا لکه بینی

شما ممکن است فقط یک یا چند مورد از علائم ذکر شده را داشته باشید. اگر علائم شما در طی چند روز از بین نرفت یا بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از عفونت واژن پیشگیری کنیم؟

همه عفونت‌ های واژن قابل پیشگیری نیستند، اما این نکات می‌توانند به کاهش احتمال ابتلا به آن کمک کنند:

  1. لباس زیری بپوشید که نخی باشد و تنگ نباشد.
  2. شلوار و جوراب شلواری تنگ سبب عفونت واژن می شود.
  3. بعد از شست و شوی واژن، حتما آن را خشک کنید.
  4. برای زمان طولانی در لباس های خیس مانند مایو و لباس های ورزشی عرق کرده، نمانید.
  5. لباس زیر خود را روزی یک بار عوض کنید.
  6. تامبون ها و پد های معطر، دستمال های مرطوب، دوش واژن، صابون و دئودورانت های واژن، احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهند.
  7. از استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری یا استروئید های خاص خودداری کنید.
  8. رابطه جنسی با افراد مختلف، شما را در برابر خطر عفونت قرار می دهد.
  9. بیماری هایی مانند نقص سیستم ایمنی، دیابت و HIV باعث عفونت واژن می شوند. برای درمان آن ها به پزشک مراجعه کرده و دارو های تجویز شده را با جدیت مصرف کنید.
  10. از رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنید.
  11. مراقب افزایش وزن خود باشید. تحقیقات نشان داده افراد چاق بیشتر در معرض عفونت های واژن هستند.
  12. برای شست و شوی واژن لازم نیست از صابون استفادا کنید. زیرا شوینده ها بر روی ph واژن اثر می گذارند. واژن را با آب گرم بشویید.
  13. از کاندوم های طعم دار برای رابطه جنسی واژینال اجتناب کنید.
  14. اگر می‌خواهید بعد از رابطه جنسی مقعدی، رابطه واژینال داشته باشید، حتما کاندوم را عوض کنید.
درمان عفونت واژن در خانه
درمان عفونت واژن در خانه با سیر

درمان عفونت واژن در خانه

آنتی بیوتیک ها

برای درمان عفونت واژن می توانید از آنتی بیوتیک ها مثل مترونیدازول و کلیندامایسین استفاده کنید. (نکته: هنگام مصرف مترونیدازول از نوشیدن الکل خودداری کنید، زیرا ترکیب این دو می تواند باعث تهوع و استفراغ شدید شود.)

کرم های ضد قارچ

کرم یا پماد های ضد قارچ را می‌توان بدون نسخه برای درمان عفونت‌های قارچی خریداری کرد.

اسید بوریک

کپسول اسید بوریک واژینال برای زنان مبتلا به عفونت قارچی به ویژه برای آنان که به عفونت های مکرر مبتلا می شوند، مفید است.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خواص ضد قارچی به ویژه نابودی کاندیدا آلبیکنس و توانایی کشتن انواع مخمر ها مورد توجه است. همچنین می توانید از شیاف های واژن حاوی روغن درخت چای استفاده کنید.

قبل از استفاده، روغن درخت چای را با روغن نارگیل مخلوط کنید و روی ساعد دست بمالید و ۱۲ تا ۲۴ ساعت صبر کنید. برای استفاده از این روغن بر روی واژن بسیار احتیاط کنید زیرا دیواره‌ های واژن بسیار حساس هستند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچی است و با مخمر کاندیدا آلبیکنس مبارزه می کند. روغن نارگیل خام را می توان به صورت داخلی یا خارجی برای کاهش علائم عفونت استفاده کرد.

ماست

ماست طبیعی حاوی باکتری های مفیدی به نام پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها به بازگرداندن تعادل باکتری ها و مخمرها در بدن کمک می کنند. شما می توانید به شکل های مختلف از ماست برای عفونت واژن استفاده کنید: خوردن ماست و ریختن ماست روی واژن

سیر

سیر یک ضد قارچ و آنتی بیوتیک است. مطالعات نشان داده که سیر خالص اثر ضد قارچی بسیار قابل توجهی در برابر کاندیدا آلبیکنس دارد.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی حاوی دو ضد قارچ قوی است: تیمول و کارواکرول. تحقیقات نشان داده که پونه کوهی وحشی، رشد کاندیدا آلبیکنس را به طور موثری متوقف یا مهار می کند. کپسول های حاوی روغن پونه کوهی را می توان در شب وارد واژن کرد. از طرف دیگر، می توان آن را روی تامپون ریخته و سپس استفاده کنید.

بهتر است قبل از استفاده، برای اطلاع از حساسیت نسبت به آن، روی ساعد دست خود آزمایش کنید.

ویتامین C

ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت می کند تا بدن بهتر بتواند با عفونت های قارچی مبارزه کند. همچنین این ویتامین خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی دارد.

داروی گیاهی

کرم واژینال لکورکس

خواص: درمان عفونت باکتریایی و قارچی

رفع بوی بد واژن

 

پماد میکوزین

خواص: درمان عفونت واژن

حاوی ترکیبات گیاهی مثل سیر و آویشن

دارای یوپ به همراه ۷ اپلیکاتور مجزا

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی از عفونت‌ های واژن ممکن است بدون درمان توسط یک متخصص از بین بروند، اما عفونت ها همیشه به خودی خود بهبود نمی یابند و نیاز است نظر پزشک را جویا شوید.

در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  1. قبلا عفونت واژن نداشته اید.
  2. در گذشته عفونت واژن داشته اید، اما اکنون علائم جدید یا متفاوتی دارید.
  3. باردار هستید.
  4. دارای pH واژن بالای ۴.۵
  5. علائمی دارید که با دارو های خریداری شده بدون نسخه، بهبود نمی یابند.
  6. مشکوک به یک بیماری مقاربتی باشید.
  7. ترشحات زرد یا خونی یا ترشحات با بوی بد دارید.
  8. علائم از جمله استفراغ، تب یا کمردرد دارید.
  9. در ادرار کردن مشکل دارید یا بیش از حد معمول نیاز به تخلیه ادرار دارید.

جمع بندی

واژن بسیار حساس است و به راحتی در معرض خطر واژینیت قرار می گیرد. علاوه بر پیشگیری، راه های مختلفی برای درمان عفونت واژن در خانه وجود دارد. مثل استفاده از پماد های ضد قارچ، آنتی بیوتیک ها، اسید بوریک و همچنین روش های گیاهی مثل روغن نارگیل، سیر، روغن پونه کوهی، ماست، ویتامین C و…

منابع

Healthline

WebMD

ACOG

Medical News Today

لیلا غفاری

لیلا غفاری

من لیلا غفاری دانشجوی رشته‌ی مهندسی بهداشت هستم. برای شما بخشی از تجربیات و اطلاعات جمع‌آوری شده از گیاهان دارویی به اشتراک میذارم و امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×