» پوست و مو، زیبایی » درمان سریع یبوست در بارداری
درمان سریع یبوست در بارداری

درمان سریع یبوست در بارداری

۱۵ شهریور ۱۴۰۳ 1۰33

درمان سریع یبوست در بارداری

تغییرات هورمونی در بارداری و بار سنگینی که بخاطر وزن جنین به روده ها وارد می شود، باعث شده که دفع سخت و همراه با درد داشته باشید.

قطعا برای یک زن باردار، ساعت ها ماندن در توالت سخت است و فشار وارد کردن برای دفع ممکن است باعث شقاق و هموروئید شود یا در صورت وجود آن ها از قبل، عوارض آن را بدتر کند.

از آنجایی که این هورمون ها برای بارداری لازم اند، پس نمی توان از یبوست در بارداری پیشگیری کرد. تنها کاری که می توان برای کم شدن سختی این دوران کرد، درمان یبوست است.

می توان با انجام ورزش و تغییراتی در سبک زندگی، عوارض یبوست را کاهش داد و آن را درمان کرد. در این مقاله نیز به ارائه راهکار هایی برای درمان سریع یبوست در بارداری می پردازیم.

درمان سریع یبوست در بارداری
درمان سریع یبوست در بارداری

چرا زنان باردار دچار یبوست می شوند؟

زمانی که دستگاه گوارش غذا را تجزیه و جذب می کند و باقی مانده آن که مواد مفیدی ندارد، به جای این که به عنوان مدفوع خارج شود، در قسمت پایینی دستگاه گوارش سفت می شود، یبوست اتفاق می افتد.

اکثر مردم در حالت عادی نیز تجربه ناخوشایندی از یبوست داشته اند، اما زمانی که باردار هستید این اتفاق بیشتر رخ می دهد. زیرا تغییرات هورمونی در بارداری می تواند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهد.

حدود ۱۶ تا ۳۹ درصد از زنان در دوره‌ ای از بارداری دچار یبوست می شوند. معمولا در سه ماهه سوم بارداری، زمانی که جنین سنگین تر می شود و بیشترین فشار را به روده وارد می کند، دچار یبوست می شوید. یبوست ممکن است در هر سه ماهه بارداری اتفاق بیافتد. حتی گاهی اوقات ممکن است تا سه ماه پس از تولد نوزاد نیز درگیر یبوست باشید.

علت یبوست در بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و سبک زندگی شما می تواند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهد. علل یبوست در بارداری عبارتند از:

هورمون پروژسترون

بدن شما در دوران بارداری هورمون پروژسترون بیشتری تولید می کند. پروژسترون باعث می شود غذا در روده‌ ها به کندی حرکت کند. این حرکت آهسته به بدن زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی و آب از مواد غذایی می دهد. هر چه مدت زمان بیشتری غذا در روده شما باقی بماند، روده ها زمان بیشتری برای جذب رطوبت و مواد مغذی از آن را دارد و وقتی می‌ خواهید مدفوع کنید، مواد دفعی خشک شده و به سختی دفع می شوند.

وزن جنین

رشد جنین رحم شما را سنگین می کند. این وزن اضافی می تواند فشار بیشتری به روده شما وارد کرده و خروج مواد زائد از بدن را دشوارتر کند.

آهن موجود در مکمل ها و ویتامین ها

آهن موجود در مکمل هایی که در دوران بارداری مصرف می کنید به بدن کمک می کند تا گلبول قرمز مورد نیاز برای گردش اکسیژن در بدن مادر و جنین ساخته شود. آهن بیش از حد می تواند تجزیه غذا برای باکتری های موجود در روده را دشوارتر کند. از طرفی ننوشیدن آب کافی این مشکل را بدتر می کند. در این زمان مواد دفعی جمع شده و باعث یبوست می شود.

سبک زندگی

رژیم غذایی شما، مقدار مایعاتی که در روز می نوشید، و میزان ورزشتان، همگی در ایجاد یبوست نقش دارند. زنان باردار که فیبر کافی نمی خورند، آب کافی دریافت نمی کنند و بدون تحرک باقی می مانند، بیشتر در معرض یبوست قرار می گیرند.

علائم یبوست در بارداری 

با چند روز دقت در دفعات و چگونگی دفع، می توانید متوجه شوید که یبوست دارید یا خیر.

علائم یبوست در بارداری:

  1. فقط چند بار در هفته می توانید مدفوع کنید.
  2. برای دفع باید فشار زیادی بیاورید.
  3. شکم متورم و پر از گاز است.
  4. مدفوع سفت و کلوخه است و دفع آن دردناک است.
  5. گاهی اوقات یبوست باعث هموروئید و شقاق مقعدی یا بدتر شدن آن ها می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیار مهم است که زنان باردار قبل از مصرف هر گونه دارو، از جمله ملین ها یا سایر دارو های یبوست، با پزشک خود صحبت کنند. همچنین در صورت بروز علائم زیر، مراجعه به پزشک توصیه می شود:

حالت تهوع

درد معده

استفراغ

یبوست که بیش از ۱ تا ۲ هفته طول بکشد.

خونریزی از راست روده

درمان سریع یبوست در بارداری
درمان سریع یبوست در بارداری

درمان سریع یبوست در بارداری

شما نمی توانید جلوی هورمون های بارداری را بگیرید که مدفوع کردن را سخت نکنند اما می توانید تغییراتی ایجاد کنید که در این مشکل کمک کننده باشد.

درمان سریع یبوست در بارداری با تغییر در سبک زندگی

هر روز ۲۵ تا ۳۰ گرم غذاهای غنی از فیبر بخورید.

اگر یبوست دارید، به احتمال زیاد فیبر کافی نمی خورید. فیبر مدفوع را نرم می کند تا راحت تر دفع شود. شما می توانید فیبر را از میوه ها، آلو، آب سیب، آجیل، میوه خشک، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، سبزیجات پخته شده، لوبیا، نخود و عدس دریافت کنید.

ویتامینی که در دوران بارداری مصرف می کنید را تغییر دهید‌

آهن موجود در برخی ویتامین ها ممکن است برای سیستم گوارش شما بیش از حد باشد. پزشک شما می تواند ویتامینی با آهن کمتر، تجویز کند.

اگر به دنبال مولتی ویتامین های بارداری هستید، کلیک کنید.👈🏻 بهترین مولتی ویتامین بارداری

همچنین اگر با کاهش آهن، نگران کم خونی در بارداری هستید، این لینک را از دست ندهید.👈🏻 درمان کم خونی در بارداری

هر روز ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.

شاید در حالت غیر بارداری ۸ لیوان آب در روز کافی باشد ولی ۸ لیوان در دوران بارداری، حداقل مقداری است که باید بنوشید. برای نرم شدن مدفوع به مایعات بیشتری از حد معمول نیاز دارید. همچنین می توانید از نوشیدنی های دیگر مثل شیر کم چرب، اسموتی ها، چای و آبمیوه های بدون قند افزودنی، استفاده کنید.

سه بار در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

زمانی که باردار هستید، به دلیل حمل وزن اضافی کمتر حرکت می کنید. بارداری می تواند به ناحیه لگن و مفاصل فشار وارد کند که انجام فعالیت را سخت می کند. اما اگر یبوست دارید، نشستن برای روده شما خوب نیست. با پزشک خود در مورد تمرینات ایمن و فعالیت هایی که عضلات روده شما را تحریک کنند، مشورت کنید.

پروبیوتیک ها

میلیون ها باکتری سالم در روده زندگی کرده و به عملکرد صحیح آن کمک می کنند. پروبیوتیک ها باعث رشد باکتری های مفید روده می شوند و حرکات طبیعی و منظم روده را بهبود می بخشند. غذاهای سرشار از پروبیوتیک عبارتند از ماست، کلم ترش و کیمچی

ملین

ملین، دفع را راحت تر می کند. به طور کلی استفاده از ملین ها بی خطر است اما بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید زیرا بعضی از ملین ها باعث انقباضات رحمی می شوند.

داروی های درمان سریع یبوست در بارداری 

شربت لاکساپلاس

خواص: حاوی گیاهان دارویی

درمان یبوست بزرگسالان و کودکان

جذب آب بیشتر از مدفوع

درمان مشکلات گوارشی مثل کولیک و سندروم روده تحریک پذیر

 

کپسول ژلاکس

خواص: حاوی روغن کرچک

ملین و مسهل

استفاده برای آماده‌سازی کلون و رکتوم برای آزمایشات، جراحی ها و رادیوگرافی

درمان انواع یبوست ها

 

معجون گلقند

خواص: مناسب برای خانم های باردار و کودکان بالای دو سال

سلامت معده

ملین

درمان سریع یبوست در بارداری

 

شربت فیکولاکس

خواص: تسهیل دفع

درمان یبوست بارداری و مزمن

بهبود سندروم روده تحریک پذیر

بهبود دیابت

مناسب برای کم کاری تیروئید

 

جمع بندی 

یبوست یک مشکل بسیار شایع است که بسیاری از افراد در دوران بارداری آن را تجربه می کنند. درمان های خانگی، مانند نوشیدن آب کافی و فعالیت بدنی، خوردن غذا های دارای فیبر و برخی ملین ها می توانند به درمان سریع یبوست در بارداری کمک کنند.

منابع

Cleveland clinic

Medical News Today

لیلا غفاری

لیلا غفاری

من لیلا غفاری دانشجوی رشته‌ی مهندسی بهداشت هستم. برای شما بخشی از تجربیات و اطلاعات جمع‌آوری شده از گیاهان دارویی به اشتراک میذارم و امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×