» داروهای گیاهی و گیاهان داوریی » خواص گیاه کارلا چیست؟
کارلا از کجا بخرم

خواص گیاه کارلا چیست؟

۱۹ مهر ۱۴۰۳ 5۱32

خواص گیاه کارلا چیست؟

گیاه کارلا که اکثرا با نام خربزه تلخ یا خیار تلخ شناخته می شود، سرشار از خواص گوناگون است. این گیاه میوه ای شبیه خیار دارد که مزه‌ آن از نامش پیداست.

خواص گیاه کارلا را می توان در درمان دیابت دید. عصاره این گیاه حاوی ترکیباتی است که قند خون را کاهش می دهد. همچنین تاثیرات این گیاه در کاهش کلسترول نیز مشاهده می شود. در این راستا، کلسترول بد کاهش یافته و احتمال رسوب آن در رگ های کاهش می یابد. نتیجه این اعمال سبب بهبود عملکرد قلب و تقویت سلامتی آن می شود.

خواص گیاه کارلا در درمان سرطان، رفع تومور، کاهش وزن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش درد های قاعدگی و… نیز مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنان تحقیقات درباره قطعیت این تاثیرات و کشف اثرات دیگر بر روی سلامت انسان ادامه دارد.

آشنایی با گیاه کارلا

گیاه کارلا با نام علمی Momordica گیاهی یک ساله است که در استان سیستان و بلوچستان و اصفهان کشت می شود. میوه رسیده ممردیکا، زرد و نارنجی رنگ است. گل های کارلا شبیه گل خیار و زرد رنگ هستند که بوی قوی ای نیز دارند.

کارلا طعم بسیار تلخی دارد و از طرفی به دلیل شباهت ظاهری آن به خربزه، البته با داشتن پوستی ناصاف، باعث شده به آن خربزه تلخ نیز بگویند.

تحقیقات نشان داده گیاه کارلا سرشار از ویتامین C می باشد و همچنین می توان از آن به عنوان داروی ضد قند استفاده کرد. از طرفی نمی توان از خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی خربزه تلخ غافل شد. خواص این گیاه به همین موارد ختم نمی شود و در ادامه بیشتر به خواص گیاه کارلا می پردازیم.

خواص گیاه کارلا

حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی

ممردیکا حاوی مواد معدنی مثل آهن، روی، فسفر، کلسیم، منیزیم و… است که در انجام فعالیت های بدن نقش دارند.

خربزه تلخ سرشار از ویتامین C است که این ویتامین یک ریز مغذی مهم در پیشگیری از بیماری ها، استحکام استخوان ها و بهبود زخم هاست. همچنین این گیاه سرشار از ویتامین A است، یک ویتامین محلول در چربی که سلامت پوست و بینایی را تقویت می کند. علاوه بر ویتامین A و C این گیاه دارای ویتامین های E, B و K نیز هست.

کارلا برای دیابت
کارلا برای دیابت

درمان دیابت و کاهش قند خون

مطالعات نشان می‌ دهد، ترکیبات مختلفی که در دانه‌ های کارلا وجود دارند، باعث کاهش قند خون می شوند و اثر آن در طولانی مدت باقی می ماند.

همچنین خربزه تلخ نحوه استفاده از قند در بافت های شما را بهبود می بخشد و ترشح انسولین (هورمون تنظیم کننده میزان قند خون) را افزایش می دهد.

با این حال، تحقیقات در مورد انسان محدود است و برای درک این که چگونه خربزه تلخ می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

قرص ذیابیطس، محصول شرکت داروسازی حکیم، با اثر مشابه گیاه کارلا، سبب کاهش قند خون می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهند که این قرص گیاهی می تواند سطح کلسترول خون را نیز کاهش دهد.

اکنون که بحث کاهش قند خون و درمان دیابت شد، بد نیست به مقاله زیر سر بزنید تا درباره بهترین دارو های کاهش دهنده های قند خون اطلاعات کسب کنید.

با یک کلیک، قند خون خود را کاهش دهید.

اینجا کلیک کنید.👈🏻 قویترین کاهش دهنده قند خون

آنتی اکسیدان و کنترل کننده سرطان

خربزه تلخ، منبع خوبی از کاتچین، اسید گالیک، اپی کاتچین و اسید کلروژنیک (ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی) است که می تواند به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک کند.

همان طور که گفته شد، خربزه تلخ دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند و در از بین بردن سلول‌ های سرطانی معده، روده بزرگ، ریه و نازوفارنکس مؤثر باشد.

مطالعات نشان داده اند که عصاره خربزه تلخ می‌ تواند رشد و گسترش سلول‌ های سرطان سینه را مختل کند و در عین حال مرگ سلول‌ های سرطانی را افزایش دهد.

به خاطر داشته باشید که به تحقیقات بیشتری برای تعیین این که چگونه خربزه تلخ ممکن است بر رشد و توسعه سرطان در انسان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

پیشگیری از تومور

محققان خربزه تلخ را یک مانع شیمیایی در برابر تومورزایی پوست و ملانوم می دانند.

درمان چاقی، خواص گیاه کارلا 

خربزه تلخ یک مکمل عالی برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، می باشد. زیرا کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از فیبر است (تقریباً ۲ گرم فیبر در هر وعده ۱۰۰ گرمی). فیبر در دستگاه گوارش بسیار آهسته عبور می کند و باعث می شود برای مدت طولانی تری سیر بمانید و گرسنگی و اشتها را کاهش می دهد.

خربزه تلخ همچنین ملین است که در صورت ابتلا به یبوست به هضم و دفع کمک کند.

توجه داشته باشید که این مطالعات با استفاده از مکمل های خربزه تلخ با دوز بالا انجام شده است. هنوز مشخص نیست که آیا خوردن خربزه تلخ به عنوان بخشی از رژیم غذایی همان اثرات مفید را بر سلامتی دارد یا خیر.

کاهنده کلسترول

سطوح بالای کلسترول می تواند باعث ایجاد پلاک های چربی در رگ های شما شود و قلب شما را مجبور کند تا برای پمپاژ خون بیشتر کار کند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

چندین مطالعه نشان داد که خربزه تلخ، سطح کلسترول را برای حمایت از سلامت قلب کاهش می دهد. عصاره محلول در آب خربزه تلخ منجر به کاهش قابل توجهی در سطوح LDL یا کلسترول بد می شود.

دیگر خواص گیاه کارلا:

درمان بیماری های کبدی

درمان روماتیسم

ضد التهاب

کاهش فشار خون

خربزه تلخ کارلا
خربزه تلخ کارلا

اگر می خواهید همه دارو های قند، فشار و چربی را یک جا مشاهده کنید، لینک زیر را از دست ندهید.

اینجا کلیک کنید.👈🏻 دارو های قند، چربی و فشار

کاهش دمای بدن

بهبود خلق و خو

رفع ناراحتی دستگاه گوارش

افزایش باروری در زنان

بهبود عملکرد دستگاه ایمنی

درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی

بهبود پسوریازیس

درمان قاعدگی دردناک

بهبود عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی ( HIV )

و اما یک خبر خوب، گیاه کارلا، با این تعداد خواص بی نظیر را می توانید از درمانگیاه، تنها با یک کلیک، تهیه کنید. درمانگیاه برای اطمینان از خالص بودن این گیاه، آن را به صورت برش های خشک شده میوه ارائه می دهد.

قبل از مصرف کارلا به این نکات توجه کنید.

  • خانم های باردار کارلا مصرف نکنند. زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند.
  • کارلا را همراه با شیر مصرف نکنید.
  • از مصرف همزمان کارلا با انسولین و دارو های ضد دیابت خودداری کنید.
  • گیاه کارلا با برخی دارو ها تداخل دارد. قبل از مصرف، درباره‌ی تداخل آن با پزشک خود مشورت کنید. خربزه تلخ تداخلاتی با حداقل ۲۵ داروی مختلف دارد. از جمله دارو هایی که با خربزه تلخ تداخل دارند:  بندروفلومتیازید، بومتانید، کلروتیازید، کلرتالیدون، سیکلوپنتیازید، اسید اتاکرینیک، فوروزماید و…

عوارض جانبی گیاه کارلا

عوارض کارلا به دوز مصرفی آن وابسته است. عوارض مشاهده شده شامل:

کاهش بیش از حد قند خون

درد در شکم

زخم معده

اسهال

تپش قلب نامنظم

سردرد

تب

خونریزی روده

ایجاد جوش

عوارض جدی کارلا که در صورت مشاهده آن باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

ضربان قلب تند یا کند

تنگی نفس

سرگیجه

سردرد شدید

استفراغ

ضعف شدید

تب بالا و تعریق

لرزش

بیهوش شدن

تاری دید

احساس درد در چشم

کما

جمع بندی

خربزه تلخ به دلیل خواص درمانی متعدد و کاربرد های سنتی، منبع ارزشمندی برای سلامت انسان است. مطالعات علمی فواید این گیاه را برای درمان بیماری هایی مانند دیابت، اختلالات متابولیک، کاهش وزن، کاهش کلسترول و حتی برخی از انواع سرطان ها تایید می کنند. اما همچنان تحقیقات برای کشف پتانسیل های جدید گیاه کارلا ادامه دارد.

منابع

Medicine Net

Healthline

لیلا غفاری

لیلا غفاری

من لیلا غفاری دانشجوی رشته‌ی مهندسی بهداشت هستم. برای شما بخشی از تجربیات و اطلاعات جمع‌آوری شده از گیاهان دارویی به اشتراک میذارم و امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. آواتار على فرجى
    على فرجى

    باسلام بنده نزدیک هفتاد سال سن دارم و با داشتن انواع بیماریها که هر روز کلى دارو مصرف میکنم و از گیاه کارلا یا خربزه تلخ استفاده میکنم و در مورد تداخل دارویى این گیاه سوال دارم . با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×