» بیماری ها و پیشگیری » خواص روغن خارمریم | ۵ خاصیت اصلی آن 
خواص روغن خارمریم

خواص روغن خارمریم | ۵ خاصیت اصلی آن 

۳ تیر ۱۴۰۳ 20۰265

خواص روغن خارمریم

دستیابی به خواص روغن خارمریم به سادگی برای همه امکان پذیر نیست. شما رویش این گیاه را در هر اقلیمی نخواهید دید و به صورت روزمره در غذاهای خود استفاده نمی کنید. پس چگونه می توان از خواص روغن خارمریم برای بهبودی بسیاری از بیماری ها استفاده کرد؟

پیش از هر چیزی باید بدانیم خواص خارمریم برای چه بیماری هایی بیش از همه کاربرد دارد. سیلیمارین، ماده فعال موجود در این گیاه با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود فواید بسیاری برای بدن دارد. خارمریم بیش از همه برای رفع مشکلات کبدی به کار می رود؛ علاوه بر آن، محققان اخیرا اثبات کرده اند که برای بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر نیز مفید است. مکمل ‌های خارمریم حاوی سیلیمارین معمولا به صورت چای یا کپسول فروخته می‌ شوند، اما به صورت قرص و عصاره‌ های مایع نیز در دسترس هستند.

در این مقاله به طور مفصل به بررسی موارد زیر می پردازیم:

  • موارد استفاده و خواص روغن خارمریم
  • عوارض جانبی
  • اقدامات احتیاطی
  • تداخلات دارویی خارمریم

سلامت کبد و سیروز

سیلیمارین موجود در خارمریم عملکرد کبد را بهبود بخشیده و علائم سیروز یا زخم کبد را کاهش می دهد. در یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ کاربردهای بالقوه سیلیمارین برای کبد با وجود اثرات آنتی اکسیدانی آن در افراد مبتلا به سیروز اثبات شده است. مطابق با تحقیقات انجام شده، سیلیمارین با میزان کمتر مرگ و میر در بیماران مبتلا به سیروز و بیماری های کبد مرتبط است.

رایج ترین گیاهان دارویی موثر در درمان کبد چرب را می شناسید؟

اینجا کلیک کنید 👈 بهترین داروی گیاهی کبد چرب

هپاتیت C

در طب سنتی از خواص خارمریم برای هپاتیت C – عفونت ویروسی کبد – استفاده می کنند. در یک نظرسنجی انجام شده در ایالات متحده گزارش شده است که ۲۳ درصد از بیماران کبدی از مکمل های گیاهی برای هپاتیت C خود استفاده می کردند که خارمریم رایج ترین انتخاب آن ها بوده است.

اینجا کلیک کنید 👈 داروی گیاهی هپاتیت

دیابت نوع ۲

تحقیقات نشان می دهد که خارمریم ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد. در یکی از این مطالعات، مصرف یک دوره ۴۵ روزه سیلیمارین، جزء فعال خارمریم، باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی و کاهش التهاب عمومی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با گروه دارونما شد. به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهد که سیلیمارین می تواند علائم دیابت مانند استرس اکسیداتیو و التهاب را بهبود بخشد.

استفاده منظم از سیلیمارین سطح گلوکز خون ناشتا و  HbA1C، دو عامل مهم در مدیریت دیابت را کاهش می دهد. به همین دلیل است که محققان هشدار داده اند که افراد مبتلا به دیابت در مصرف این این گیاه نیاز به مشورت با پزشک خود دارند.

خواص روغن خارمریم
خواص روغن خارمریم

سرطان

تحقیقات در مورد استفاده از خواص روغن خارمریم در بیماران سرطانی امیدوارکننده بوده، اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات فواید آن مورد نیاز است. مطالعات روی رده های سلولی سرطانی انجام شده در آزمایشگاه نشان داده است که عناصر موجود در خارمریم موجب موارد زیر می شود:

  • افزایش تاثیر داروهای شیمی درمانی مانند سیس پلاتین و دوکسوروبیسین در درمان سرطان تخمدان و سینه
  • دارای فواید مستقیم در برابر سلول های سرطان پروستات و برخی سرطان های دهانه رحم
  • عدم تحریک رشد سلول های سرطان خون
  • قابلیت استفاده از خواص روغن خارمریم به عنوان مکمل درمان سیروز کبد

اینجا کلیک کنید 👈 داروی گیاهی سیروز کبدی

سلامت پوست

گاهی اوقات از خواص روغن خارمریم برای درمان بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس خفیف استفاده می شود. سیلیمارین همچنین در بهبود ظاهر پوست که در طول درمان سرطان سینه در اثر تشعشع آسیب دیده، بسیار مفید است.

به نظر می رسد محصولات خارمریم به درمان آسیب های ناشی از اشعه UVB از خورشید به پوست کمک می کنند و ممکن است در پیشگیری از سرطان های پوست غیر ملانومایی فوایدی داشته باشند.

عوارض جانبی خارمریم چیست؟

احتمال وقوع عوارض جانبی همیشه هنگام مصرف مکمل های گیاهی نیز وجود دارد. به طور کلی خارمریم به عنوان یک گیاه بی خطر در نظر گرفته می شود، اما ممکن است هنگام مصرف عوارض جانبی اندکی رخ بدهد.

عوارض جانبی رایج

عوارض جانبی رایج خارمریم که در مطالعات گزارش شده عبارتند از:

  • حالت تهوع، اسهال و سایر علائم گوارشی
  • سردرد
  • واکنش های پوستی مانند بثورات پوستی، اگزما و خارش
  • درد مفاصل

به طور معمول، پس از قطع مصرف مکمل های حاوی خارمریم، عوارض جانبی کاهش می یابد.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول لیورپاور قائم دارو

آیا مصرف خارمریم خطراتی دارد؟

خارمریم ممکن است برای همه بی خطر نباشد. برخی از افراد باید در هنگام استفاده از خارمریم احتیاط کنند و برخی دیگر ممکن است نیاز به اجتناب کامل از آن داشته باشند.

خواص روغن خارمریم
خواص روغن خارمریم

برخی از افراد ممکن است به خواص روغن خارمریم حساسیت داشته باشند. این گیاه ممکن است باعث واکنش آلرژیک در افرادی شود که به گیاهان هم خانواده مانند ابروسیا، گل داوودی، گل همیشه بهار و دیزی حساسیت دارند.

اطلاعات کافی در مورد ایمنی خارمریم برای افرادی که باردار یا شیرده هستند وجود ندارد. همچنین مشخص نیست که آیا خارمریم برای کودکان یک مکمل گیاهی بی خطر است یا خیر. بنابراین، بهتر است در این مراحل زندگی از مصرف این گیاه و مکمل های حاوی آن اجتناب شود.

افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف خواص روغن خارمریم احتیاط کنند، زیرا ممکن است قند خون را کاهش دهد.

در نهایت، کسانی که دارای شرایط حساس به هورمون، از جمله سرطان های خاص هستند، ممکن است لازم باشد تا از مصرف خارمریم اجتناب کنند. در برخی از مطالعات، سیلیمارین، اثراتی شبیه به استروژن دارد.

تداخلات دارویی با خارمریم

خارمریم ممکن است روش متابولیزه کردن داروهای خاص مانند رقیق کننده های خون، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی را توسط کبد تغییر دهد. با این حال، هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که این ادعا را تأیید کند.

سخن پایانی

این گیاه سال هاست جای خود را در طب سنتی و مدرن محکم کرده است. با این حال، بسیاری از مردم از مزایای بالقوه و خواص روغن خارمریم همچنان غافل هستند. خوشبختانه مصرف خارمریم برای اکثر افراد بی‌ خطر است، می توان جهت ایجاد ایمنی و آسودگی خاطر بیشتر، آن را به صورت مکمل یا به صورت قطره طی یک دوز مشخص مصرف کرد.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×