» داروهای گیاهی » خار مریم: اثرات، روش مصرف، عوارض و …
خار مریم

خار مریم: اثرات، روش مصرف، عوارض و …

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳ 15۰132

خار مریم یک گیاه گل‌دار است که به خانواده گل مینا و آفتابگردان مرتبط است. این گیاه بومی کشورهای مدیترانه‌ای است. برخی از افراد آن را ماریتیغال نیز می‌نامند.

خار مریم برای چه استفاده می‌شود؟

از قدیم بطور سنتی از خار مریم برای مشکلات کبد و کیسه صفرا استفاده می‌شده است. کارشناسان معتقدند که سیلیمارین مهمترین ماده فعال این گیاه است. سیلیمارین یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که از دانه‌های خار مریم گرفته می‌شود. هنوز مشخص نیست که این ماده چه فوایدی، اگر فوایدی داشته باشد، در بدن دارد، اما گاهی اوقات به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌هایی نظیر سیروز، زردی، هپاتیت و اختلالات کیسه صفرا استفاده می‌شود.

برخی ادعا می‌کنند که ماریتیغال همچنین می‌تواند با کاهش سطح کلسترول فوایدی قلب و عروق داشته باشد و همچنین به کاهش قند خون دیابت در افرادی که دیابت نوع ۲ و سیروز دارندنیز کمک کند.

آیا خار مریم برای کبد خوب است؟

تحقیقات متناقضی در مورد فواید خار مریم برای سلامت کبد وجود دارد. قطره سیلیمارین می تواند  اثرات محافظتی بر کبد داشته باشد و از آسیب جلوگیری کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماریتیغال می‌تواند در درمان سیروز و هپاتیت مزمن، که می تواند ناشی از سوء مصرف الکل، بیماری خودایمنی یا ویروس‌ها باشد، مفید باشد.

برخی مطالعات نیز نشان می‌دهند که ماریتیغال می تواند به افرادی که کبد آنها توسط سموم صنعتی، مانند تولوئن و زایلن، آسیب دیده است کمک کند.

آیا خار مریم به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند؟

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که خار مریم، همراه با درمان های سنتی، می‌تواند دیابت را بهبود بخشد. برخی تحقیقات و مطالعات، کاهش سطح قند خون و بهبود کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با استفاده از گیاه ماریتیغال نشان داده‌اند.

محققان همچنین دریافته‌اند که ماریتیغال مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده است، که جزء کلیدی دیابت نوع ۲ است.

پیش از مصرف هرگونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید زیرا می تواند با داروهای شما تداخل ایجاد کنند. بیشتر در مورد درمان‌های طبیعی برای دیابت نوع ۲ بیاموزید.

خار مریم
خارمریم

آیا خار مریم برای قلب خوب است؟

با کاهش سطح کلسترول LDL که به عنوان کلسترول “بد” شناخته می‌شود، ماریتیغال می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. اما مطالعات در مورد فواید قلبی تنها در افراد مبتلا به دیابت انجام شده‌اند. افراد مبتلا به دیابت اغلب کلسترول بالایی دارند. هنوز مشخص نیست که آیا خار مریم در افرادی که دیابت ندارند، همان اثرات را دارد یا خیر.

ماریتیغال همچنین می‌تواند همراه با داروهای کاهنده کلسترول، مانند استاتین‌ها، مصرف شود. این می‌تواند به جلوگیری از افزایش آنزیم‌های کبدی کمک کند، که می‌تواند یک عارضه جانبی از دارو باشد. بیشتر در مورد عوارض جانبی استاتین‌ها بدانید.

چقدر خار مریم باید مصرف کنید؟

دوز بهترین مقدار خار مریم برای هیچ شرایطی که می تواند برای درمان آن استفاده شود، تعیین نشده است. کیفیت و مواد مؤثر در مکمل‌ها می تواند بین تولیدکنندگان به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. این امر تعیین دوز استاندارد را بسیار دشوار می‌کند. برای مشاوره به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا می‌توان اثرات دارویی خار مریم را به طور طبیعی از غذاها دریافت کرد؟

گاهی اوقات افراد ساقه و برگ‌های ماریتیغال را در سالاد می‌خورند. منبع غذایی دیگری برای این گیاه وجود ندارد.

چه خطراتی در اثر مصرف خار مریم وجود دارد؟

خار مریم می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود. افرادی که به کنگر فرنگی، کیوی، گزنه، بابونه، گل‌همیشه‌بهار و داوودی حساسیت دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. افرادی که دیابت یا اندومتریوز دارند، باید قبل از استفاده از ماریتیغال با پزشک خود مشورت کنند. هرچند خار مریم به طور سنتی در زنان باردار و شیرده استفاده شده است، اما ایمنی آن نامشخص است. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از استفاده از ماریتیغال با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از خار مریم برای کودکان توصیه نمی‌شود

عوارض جانبی

به نظر می‌رسد خار مریم عوارض جانبی کمی دارد، حتی وقتی برای چندین سال مصرف شود. با این وجود برخی افراد ممکن است دچار حالت تهوع، اسهال، خارش و نفخ شوند.

خار مریم ماریتیغال
خار مریم

تداخل‌ها

اگر به طور منظم دارو مصرف می‌کنید، قبل از شروع استفاده از خار مریم با پزشک خود صحبت کنید. محصولات تولید شده از این گیاه می تواند با برخی از داروها، از جمله برخی از داروهایی که برای درمان کلسترول بالا، عفونت‌ها، بی‌خوابی و فشار خون استفاده می‌شوند، تداخل داشته باشد. از آنجا که ماریتیغال می تواند قند خون را کاهش دهد، افراد مبتلا به دیابت باید قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است قند خون آنها بیش از حد پایین بیاید.

دوز پیشنهادی و مقدار مصرف خار مریم

۱۴۰ میلی‌گرم سیلیمارین خوراکی سه بار در روز

برای هپاتیت فعال مزمن:

ماده مؤثر سیلی بینین: ۲۴۰ میلی‌گرم خوراکی دو بار در روز

برای سیروز کبدی:

عصاره ۷۰ تا ۸۰ درصد سیلیمارین: ۴۲۰ میلی‌گرم در روز خوراکی

برای سوءهاضمه

۱ میلی‌لیتر خوراکی سه بار در روز (ایبروگاست، مدیکال فیوچرز، اینک)

برای دیابت

سیلیمارین ۲۰۰ میلی‌گرم خوراکی سه بار در روز همراه با درمان سنتی

کاربردهای پیشنهادی

  • بیماری کبدی ناشی از الکل
  • درمان کبد چرب
  • افزایش اشتها
  • مشکلات کیسه صفرا
  • سیروز کبدی
  • هپاتیت (مزمن
  • هپاتوتوکسیسیتی (ناشی از مواد شیمیایی/دارو)
  • زردی
  • پلوریزی (ذات الجنب)
  • سرطان پروستات
  • بیماری‌های طحال

سایر کارآیی هایی که علاوه بر موارد فوق، احتمالاً مؤثر باشد

  • دیابت
  • سوءهاضمه

مطالعات درباره این گیاه به صورت گسترده انجام شده است. طبق مطالعات، مؤثر در درمان سیروز، هپاتیت و کبد چرب ناشی از مواد شیمیایی یا الکل توسط مطالعات به اثبات رسیده است.

مؤثر در مسمومیت با قارچ سمی کلاهک مرگ (آمانیتا فالوئیدس)، (اگر درمان به موقع آغاز شود).

فرم وریدی سیلیبینین در اروپا برای مسمومیت با آماتوکسین تایید شده است.

منبع: WEBMD

جلال عباسیان

جلال عباسیان

من جلال عباسیان در رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی از مقطح کاردانی پله پله تا دکترا تحصیل کردم. اینجا سعی میکنم مطالبی درباره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی رو با شما به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×