» پوست و مو، زیبایی » بهترین قرص آرامبخش گیاهی چیست؟ | معرفی ۴ داروی آرامبخش
بهترین قرص آرامبخش گیاهی چیست؟

بهترین قرص آرامبخش گیاهی چیست؟ | معرفی ۴ داروی آرامبخش

۳۱ تیر ۱۴۰۳ 16۰120

بهترین قرص آرامبخش گیاهی چیست؟

مقدمه | داروی آرامبخش

آرامبخش های گیاهی قرن هاست که برای کمک به درمان اضطراب، بی خوابی و استرس استفاده می شوند. با افزایش تقاضا برای جایگزین های طبیعی برای فراورده ها و مکمل های آرامبخش، بسیاری از مردم به قرص های آرامبخش گیاهی به عنوان راهی برای تسکین اضطراب و هیجانات و همچنین داشتن یک خواب باکیفیت روی می آورند. با گزینه های زیادی که در بازار وجود دارد، تعیین بهترین قرص آرامبخش، می تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله به بررسی مزایای آرام بخش های گیاهی می پردازیم، برخی از گزینه های موثر موجود برای رسیدن به آرامش را مورد بحث قرار می دهیم و نکاتی را برای انتخاب بهترین قرص آرامبخش گیاهی برای رفع نیاز های شما ارائه می دهیم.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

استرس چیست و با چه علائمی می توان آن را تشخیص داد؟

فواید داروی آرامبخش چیست؟

بهترین قرص آرامبخش گیاهی کدام است؟

جه گیاهان ضد استرس و آرامبخشی وجود دارد؟

استرس و اضطراب

استرس پاسخ طبیعی بدن به یک تهدید یا تنش احتمالی است. این حالت می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله کار، روابط، امور مالی و نگرانی های سلامتی ایجاد شود. علائم استرس می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد، اما برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • علائم فیزیکی: مانند سردرد، تنش عضلانی، خستگی، یا مشکلات معده
  • علائم عاطفی: مانند تحریک پذیری، اضطراب، یا احساس خفگی
  • علائم رفتاری: از جمله تغییر در اشتها، اختلالات خواب، یا افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر
  • علائم شناختی: مانند مشکل در تمرکز، پرش افکار، یا مشکلات حافظه

یکی از جدی ترین عوارض استرس و اضطراب احتمال آسیب رساندن به خود و خودکشی است. افرادی که استرس و اضطراب شدیدی را تجربه می کنند ممکن است احساس غرق شدن و ناتوانی در کنار آمدن با احساسات خود را داشته باشند که منجر به افکار آسیب رساندن به خود یا خودکشی می شود. برای کسانی که سطوح بالایی از استرس و اضطراب را تجربه می کنند، بسیار مهم است که از متخصصین کمک بگیرند و در جهت رفع عامل اصلی و عوامل زمینه ای عدم آرامش خود گام بردارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سلامت روان می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 اضطراب و راه درمان آن

بهترین قرص آرامبخش گیاهی چیست؟
بهترین قرص آرامبخش گیاهی چیست؟

فواید داروی آرامبخش گیاهی

قبل از اینکه به گزینه های آرامبخش موجود بپردازیم، ضروری است که مزایای بالقوه قرص ضد استرس گیاهی را درک کنیم. بر خلاف آرامبخش های مصنوعی، آرامبخش های گیاهی از منابع طبیعی مانند گیاهان و عصاره آنها به دست می آیند. بسیاری از مردم آرامبخش ‌های گیاهی را به علت احتمال کمتر اعتیاد، وابستگی یا عوارض جانبی نامطلوب ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، قرص ضد استرس گیاهی اغلب حاوی انواع مختلفی از ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی هستند که می توانند مزایای سلامتی دیگری نیز ارائه دهند.

بهترین قرص آرامبخش گیاهی

هنگام انتخاب بهترین قرص آرامبخش گیاهی برای نیاز های خود، در نظر گرفتن چندین فاکتور ضروری است. ابتدا علائم و نیاز های خاص خود را در نظر بگیرید. اگر با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، یک قرص آرام بخش گیاهی حاوی گل ساعتی یا بابونه ممکن است بهترین انتخاب باشد. از سوی دیگر، اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، قرص حاوی ریشه سنبل الطیب یا اسطوخودوس ممکن است موثرتر باشد. در ادامه با گیاهان آرامش بخش بیشتر آشنا می شویم.

شربت سنبل الطیب

وقتی نوبت به انتخاب بهترین قرص آرامبخش گیاهی می رسد، چندین گزینه به عنوان محصولات محبوب بین مصرف کنندگان خودنمایی می کند. یکی از معروف ترین دارو های آرامبخش گیاهی، شربت سنبل الطیب زردبند است که با نام شربت والریان یا عصاره سنبل الطیب نیز شناخته می شود. این داروی آرامبخش به عنوان یک کاهنده استرس و فشار های عصبی و همچنین افزاینده کیفیت خواب در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. در کودکان نیز با بهبود خلق و خو و کاهش بیش فعالی تاثیر خود را می گذارد. این عصاره با خاصیت آرامبخشی خود فشار خون را کاهش می دهد و باعث تسکین قاعدگی های دردناک می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 عصاره سنبل الطیب

بهترین قرص آرامبخش گیاهی
آرامبخش و ضد استرس

قرص پرفوران

یکی دیگر از گزینه های موجود، قرص ضد استرس گیاهی پرفوران است. این فراورده گیاهی در جهت کاهش اضطراب و بهبود علائم افسردگی عمل می کند. از دیگر موارد مصرف پرفوران می توان به کاهش تحریک پذیری عصبی در کودکان اشاره کرد. این قرص به عنوان یک داروی کمک درمانی، علائم افسردگی های خفیف تا متوسط را کاهش می دهد. این قرص در بهبود خلق و خو زنان متاثر از یائسگی، زایمان، افسردگی پیش از زایمان و PMS نقش دارد. همچنین در کاهش اختلالات خواب ناشی از اضطراب و اختلال وسواس فکری تاثیرات مثبت دارد.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص گیاهی پرفوران

بهترین قرص آرامبخش گیاهی
ضد اضطراب، افسردگی و بی قراری های عصبی

کپسول مریکر

کپسول سفوف خفقان نیز یک داروی سنتی گیاهی است که برای کنترل تنش های استرسی و اضطراب شدید کاربرد دارد. این تنش های شدید باعث احساس احتقان در قلب، تنگی نفس، گزگز دست و پا، خستگی و بیحالی مفرط و سرگیجه و ضعف در بدن می شود. ترکیبات این داروی آرامبخش شامل سرخس بسفایج، گل گاوزبان، برگ بادرنجبویه، مصطکی، تخم بادرنجبویه، تخم شاه تره و شکر سرخ می باشد. کپسول مریکر همچنین جهت درمان افسردگی و مشکلات ناشی از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول سفوف خفقان مریکر

بهترین قرص آرامبخش گیاهی
آرامبخش، رفع اضطراب و تپش قلب

قرص والی فلور

چهارمین محصول از لیست بهترین قرص آرامبخش گیاهی معرفی شده، قرص خواب آور و ضد استرس گیاهی والی فلور است. این قرص با ترکیب عصاره خشک والرین و گل ساعتی در کاهش استرس، بی قراری و تنش های عصبی موثر است. والی فلور همچنین جهت رفع بی خوابی های ناشی از استرس و اضطراب و کاهش اسپاسم های گوارشی ناشی از استرس های عصبی کاربرد دارد.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص ضد استرس گیاهی والی فلور

بهترین قرص آرامبخش گیاهی
خواب آور و آرامبخش

گیاهان موثر در کاهش استرس و اضطراب

علاوه بر شناخت انواع قرص ضد استرس گیاهی، بهتر است با گیاهان موجود در ترکیبات این محصولات نیز آشنا شویم. در ادامه به بررسی گیاهانی می پردازیم که تاثیر ضد استرسی آنها در تحقیقات مختلف اثبات شده است. توجه داشته باشید که غیر از مواردی که در ادامه ذکر می کنیم، گیاهانی دیگری هم در جهت آرامبخشی کاربرد دارند ولی ما به معرفی مهم ترین آنها می پردازیم.

سنبل الطیب (والرین)

ریشه سنبل الطیب قرن هاست برای ایجاد آرامش و کاهش اضطراب به عنوان یک درمان طبیعی برای بی خوابی و استرس استفاده می شود. این گیاه بومی ایران نبوده است و اولین بار در سال ۱۳۷۴ توسط پدر علوم تولید و فرآوری گیاهان دارویی ایران مرحوم دکتر رضا امید بیگی به ایران وارد شد و پس از آن بود که در ایران گسترش یافت و دارو های مختلفی از آن تولید شد.

سنبل الطیب اغلب با گیاهان دارویی دیگر مانند بادرنجبویه یا گل ساعتی ترکیب می شود تا اثرات آرامبخش آن را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که سنبل الطیب به طور کلی بی خطر است. با این حال، طبق گفته مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه آمریکا، هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده طولانی مدت یا ایمنی سنبل الطیب در گروه های زیر وجود ندارد:

  • زنان باردار
  • مادران در دوران شیردهی
  • کودکان زیر ۳ سال

بابونه

بابونه گیاهی یکساله و معطر است که به دلیل اثرات آرامبخش آن شناخته شده است. این گیاه حاوی ترکیباتی است که به گیرنده های مغز متصل می شود و در مکانسیم های کاهش اضطراب و افزایش آرامش شرکت می کنند. از بابونه به اشکال مختلفی مانند دم کردن در چای، روغن ها، قرص های گیاهی و همچنین کرم پوست برای کمک به کاهش استرس و اضطراب استفاده می شود.

بادرنجبویه

بادرنجبویه که معمولاً با عنوان سر اژدها نیز شناخته می شود، سرده ای از گیاهان گلدار است که مدت هاست در طب سنتی به دلیل اثرات آرامبخش و ضد استرس آن استفاده می شود. این گیاه حاوی ترکیبات زیست فعالی مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و اسانس ‌ها است که با خواص آرامش دهنده آن مرتبط است. بادرنجبویه به مدیریت شرایطی مانند بی خوابی، بی قراری، علائم افسردگی خفیف، اختلالات خلقی و تنش کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که این گیاه با کاهش سطح کورتیزول، هورمونی که در پاسخ به استرس ترشح می شود، در کاهش پاسخ بدن به استرس نقش دارد.

جینسنگ هندی

جینسنگ هندی که با نام آشواگاندا شناخته می شود، به طور سنتی در طب آیورودا هند به دلیل خواص کاهش استرس و رفع بی خوابی آن استفاده می شود و اعتقاد بر این است که به کاهش سطح کورتیزول کمک می کند. به این گیاه گیلاس زمستانی نیز گفته می شود و علاوه بر خاصیت ضد اضطرابی خود، در کاهش التهاب، بهبود اکنه و درمان آلزایمر نیز نقش دارد.

اسطوخودوس

اسطوخودوس اغلب در آروماتراپی (رایحه درمانی) به دلیل خواص آرامبخش و تسکین دهنده آن استفاده می شود. از اسطوخودوس برای تهیه چای یا استفاده از آن به عنوان روغن برای استعمال خارجی استفاده می کنند. علاوه بر روش استنشاقی و موارد گفته شده، عرق اسطوخودوس را می توان به  صورت مستقل مصرف کرد و از فواید ضد استرس و اضطراب آن بهره مند شد.

گل ساعتی

گل ساعتی نیز با نام علمی Passiflora، قرن ‌هاست که برای اثرات آرامبخش خود استفاده می‌شود. این گیاه حاوی ترکیبات متعددی از جمله فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و اسیدهای آمینه است که نقش های متعددی در بدن از جمله کاهش استرس و ایجاد آرامش دارد. این گیاه نیز به صورت روغن، چای دمی و ترکیب با گیاهان دیگر در محتویات قرص ضد استرس گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی | بهترین قرص آرامبخش گیاهی

قرص‌ های آرامبخش گیاهی یک راه طبیعی و موثر برای تقویت آرامش و بهبود کیفیت خواب هستند. با انتخاب یک قرص آرامبخش گیاهی با کیفیت بالا و حاوی ترکیبات گیاهی موثر و استفاده از آن به عنوان بخشی از یک برنامه تمدد اعصاب، می توانید از مزایای دارو های گیاهی بهره مند شوید و در عین حال خواب بهتر و آرامش بیشتری داشته باشید. در این مقاله تلاش کردیم تا با بررسی علائم ایجاد استرس و گیاهان موثر در خنثی کردن آن، شما را در انتخاب بهترین قرص آرامبخش گیاهی یاری کنیم. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام، می توانید پیام خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×