به گزارش درمانگیاه به نقل از نسخه، بدن انسان برای انجام تک تک فرآیندها، پروسه‌ها و عملکردهای خود، به مواد معدنی و ویتامین های ضروری نیازمند است. این مواد غذایی برای هماهنگ کردن فرآیندهای رشد، درمان، ترمیم و زنده ماندن سلول‌های بدن، ارگان ها، سیستم ها و دستگاه اسکلتی بدن ضروری هستند. ویتامین ها و مواد معدنی در مقادیر مختلف مورد نیاز هستند. و بعضی از آنها بخش‌های کلیدی ساختارهایی مانند گلبول قرمز و استخوان را تشکیل می‌دهند.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی

کمبود مواد معدنی و ویتامین ها می‌تواند منجر به خستگی، اختلال و بیماری شود. یک رژیم غذایی روزانه متعادل ، مواد مغذی ضروری و مورد نیاز بدن را تامین میکند. یک پزشک می تواند تعیین کند که آیا شما نیاز به مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی برای غنی کردن تغذیه منظم خود را دارید یا نه.

نقش ویتامین ها و مواد معدنی در متابولیسم و سوخت و ساز بدن

متابولیسم به زبان ساده، یعنی سوزاندن مواد گوارش شده و ذخیره این مواد غذایی برای تولید انرژی است. این انرژی صرف تمام فعالیت‌های بدن می‌شود. از فعالیت سلول‌ها و خورد و خواب گرفته تا فعالیت‌های شدید بدنی، از این انرژی مصرف می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش کلیدی و مهمی در متابولیسم یا سوخت و ساز بدن ایفا می‌کنند.

های مفید

کمبود ویتامین و مواد معدنی

متابولیسم کربوهیدرات‌ها بدون ویتامین‌های ضروری امکان پذیر نیست.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرده  که، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای شکل‌گیری یک نوع خاص آنزیم مورد نیاز است. این آنزیم باعث ترکیب و اضافه شدن اکسیژن به مکانیزیم های سلولی می‌شود که مسئول تولید انرژی بدن هستند. تمام ویتامین های گروه b، خصوصا ویتامین‌های b6 و b12 برای متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین ها و چربی‌ها لازم و ضروری هستند.

مواد معدنی مانند منیزیوم نیز برای متابولیسم کربوهیدرات‌ها از اهمیت فوق العاده‌ ای برخوردار هستند.
اسفناج
کلم بروکلی
لوبیا
ماهی
مرغ
و تخم مرغ

سرشار از مواد معدنی و ویتامین b هستند.

نقش ویتامین ها و مواد معدنی در سلامتی قلب

وجود ویتامین‌های ضروری در مواد غذایی مصرفی شما باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می‌شود. در واقعا ویتامینت های ضروری همانطور که از نامشان پیدا است باید بطور منظم در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند. نبود آن ها برای سلامتی مضر است.مواد غذایی مانند ویتامین A و ویتامینC و ویتامین E و همچنین بتا کاروتن دارای خاصیت های آنتی اکسیدانی هستند که به کاهش التهاب کمک میکنند.

در نتیجه کاهش التهاب خطر ابتلا به بیماری ها و اختلالات قلبی نیز کاهش پیدا میکند. رژیم های غذایی شامل میوه ها و سبزیجات سرشار از این نوع ویتامین ها است. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند همچنین یادآور می شود که ویتامین B3 یا نیاسین برای کاهش سطح کلسترول بد و  برای بهبود سلامت قلب و عروق استفاده می شود. با این حال، دوزهای بالا از این ویتامین مورد نیاز است و باید تحت نظارت پزشکی مصرف آن اقدام کرد

ارتباط ویتامین ها و مواد معدنی با استخوان

مواد معدنی و ویتامین ها برای حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از بیماری‌های استخوانی، مثل پوکی استخوان یا استخوان‌های شکننده و ضعیف حیاتی هستند. ماتریس سخت استخوانی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و فسفر تشکیل شده است.

تحقیقات منتشر شده در “مجله تغذیه بریتانیا”  عنوان می‌کند، که ویتامین D به جذب کلسیم از مواد غذایی کمک می‌کند. این دو ماده مغذی یعنی کلسیم و ویتامین D، به جلوگیری از استهلاک استخوان و کاهش خطر شکستگی آن کمک می‌کنند. ویتامین  K، نقش حمایت از ویتامین D و کلسیم را ایفا می‌کند.

آیا ویتامین ‌ها و مواد ‌معدنی در باروری انسان دخالت دارند؟

پاسخ این سوال قطعا “بله” است. این مواد مغذی و ضروری حتی در سیستم تولید مثل و باروری انسان‌ها نیز تاثیر دارند. سیستم تولید مثل و باروری انسان به عملکرد تعدادی از ارگان‌ها و ساختارهایی مانند هورمون‌ها و همچنین تولید سلول‌ها بستگی دارد.

مواد معدنی و ویتامین ها برای کمک به رشد، ترمیم و نگهداری از این سیستم‌ها و فرآیندهای پیچیده در هر دو جنس مرد و زن مورد نیاز هستند. زینک یک ماده معدنی است. ماده معدنی “زینک” یا همان “روی” برای سلامتی باروری بسیار مهم است. زینک در جنس مرد برای بهبود تولید و افزایش تعداد اسپرم‌ها لازم است.

ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن