چند راه ساده برای رهایی از کلسترول بد خون

بی‌ آنکه بدانید، بدنتان به مرز فروپاشی نزدیک می‎شود. در حالی که روی صندلی کارتان، ثابت نشسته‌اید و سس را روی ساندویچ می‌چکانید، سطح LDL خونتان هر لحظه بالاتر می‌رود و قلبتان بیمارتر می‌شود.کلسترول همیشه دردسرساز نیست.

اگر بدن شما به میزان کافی کلسترول خوب یا HDL تولید کند، میزان کلسترول بد یا LDL در خونتان کاهش می‌یابد و قلبتان قربانی بالارفتن آن نمی‌شود. البته تنها کلسترول خوب نیست که بدن را از آسیب کلسترول بد محافظت می‌کند. اگر شما کمتر چربی اشباع‌شده بخورید، به اندازه کافی تحرک داشته باشید و البته ژن‌هایتان مسبب ایجاد این مشکل نباشند هم آزمایش‌هایتان میزان بالای LDL را نشان نمی‌دهند.

 

به مشتتان نگاه کنید
برای اینکه بدانید چه میزان از هر ماده غذایی می‌تواند نیازهای بدنتان را تامین کند، به مشتتان نگاه کنید. در یک وعده، بیشتر از یک مشت برنج نخورید، به اندازه یک کف دست ماهی در بشقابتان بگذارید و یک مشت سبزیجات را دور آن بچینید. مشت شما، می‌تواند معیار خوبی برای جلوگیری از زیاده‌روی در غذا خوردن باشد.

 

از دورچین غافل نشوید
درست است که کم‌کردن چربی غذا و خوردن غذای سالم، می‌تواند کلسترول خون شما را پایین بیاورد، اما اگر نمی‌توانید میلتان به خوردن غذاهای سنتی را مهار کنید، می‌توانید از میانبرهایی کمک بگیرید. چیدن سبزیجات سالم و بخارپزشده دور بشقاب غذایتان، یکی از راه‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید غذای چرب کمتری را به معده‌تان وارد کنید.

 

ماهی‌درمانی کنید
اگر کلسترول خوب بدنتان را بالا ببرید، کلسترول بد خونتان پایین می‌آید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم هر هفته دو بار، ماهی یا دیگر غذاهای دریایی را میل کنید. چربی‌های غیراشباع و امگا3 موجود در ماهی، کلسترول بد خونتان را کاهش می‌دهد و مانع بالارفتن چربی خونتان می‌شود.

 

روزتان را با غلات صبحانه شروع کنید
مصرف دانه‌های کامل و غلات، یکی دیگر از راه‌های کاهش کلسترول خون است. اگر به جای نیمروی چرب و آغشته به روغن، صبح‌ها غلات کامل بخورید، می‌توانید به کاهش تدریجی کلسترول خونتان امیدوار باشید.
غلات سرشار از فیبر، می‌توانند بدن آسیب‌دیده شما را نجات دهند. گذشته از این، اگر هر روز یک مشت بادام بخورید هم به سلامتتان خدمت بزرگی کرده‌اید.
خوردن آجیل‌های تازه و سالم، نه تنها اشتهای کاذب شما را مهار می‌کنند، بلکه زمینه را برای پایین‌آمدن کلسترول بد خونتان نیز فراهم می‌کنند.

 

کربوهیدرات ساده نخورید
نمی‌خواهیم شما را از مصرف کربوهیدرات‌ها منع کنیم، اما برای حفظ سلامتتان، خوردن کربوهیدرات‌های مفید را توصیه می‌کنیم. برنج قهوه‌ای می‌تواند لااقل یک‌بار در هفته جایگزین برنج سفید شود و حبوبات سالم را هم می‌توانید جایگزین سیب‌زمینی کنید. گذشته از این، اگر به جای نان سفید، نان قهوه‌ای بخورید هم می‌توانید کلسترول خونتان را پایین بیاورید.

 

راه بروید
انجام ورزش‌های هوازی، یکی دیگر از راه‌‌های کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب و عروق است. پیاده‌روی، یکی از راه‌های پایین‌آوردن کلسترول بد خون است و به گفته محققان، با کمک آن می‌توانید سلامت سلول‌های مغزتان را نیز حفظ کنید.