تهوع در شرایط مختلفی ظاهر می‌شود و درک علت برای تعیین بهترین درمان تهوع مهم است. به عنوان مثال، تهوع اغلب در بارداری ایجاد می‌شود بنابراین برخی از این روشهای درمان طبیعی تهوع ممکن است مفید باشد به خصوص از آنجایی که در دوران بارداری باید در مورد داروهای مورد استفاده بسیار مراقب باشید. اما اگر حاملگی باعث تهوع شما می‌شود حواستان باشد که با پزشک خود در مورد بهترین روشهای درمان حالت تهوع صحبت کنید.

زنجبیل تاریخچه طولانی برای درمان تهوع، معده درد و اسهال دارد. به عنوان مثال در چین بیش از ۲۰۰۰ سال برای درمان تعداد زیادی از مشکلات گوارشی و درد استفاده شده است. دقیقا مشخص نیست که زنجبیل چگونه باعث درمان تهوع می‌شود اما به نظر می‌رسد که اجزای فعالی همچون جینجرول مستقیما بر سیستم گوارشی و اعصاب مرکزی اثر می‌گذارند.

زنجبیل تازه پوست گرفته

لورن ریچر استادیار دانشگاه بالتیمور گفت: این ماده یک درمان عالی برای تهوع بخصوص در دوران بارداری است. برای اینکه درک روشنی از اینکه زنجبیل چه چیزی را می‌تواند انجام دهد و چه را نمی‌تواند بدست آید، نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم اما تحقیقات نشان دهنده اثر درمانی این ماده برای تهوع پس از عمل جراحی و مربوط به شیمی درمانی است. یک مطالعه منشتر شده در سال ۲۰۱۲ در مرکز درمانهای سرپایی یکپارچه نشان داد که در یک گروه متشکل از ۱۰۰ زن با سرطان سینه پیشرفته، آنهایی که به دنبال شیمی درمانی زنجبیل مصرف کرده بودند در طی ۶ تا ۲۴ ساعت پس از درمان نسبت به گروه کنترل، کاهش چشمگیری در تهوع داشتند.

چندین روش برای مصرف زنجبیل وجود دارد. دکتر ریچر توصیه می‌کند از زنجبیل خام در آشپزی، نوشیدن در چای یا به شکل آب نبات همانند آب نبات نعنایی مصرف کنید.

نعناع یکی دیگر از درمانهای طبیعی حالت تهوع است که برای سالهای سال مورد استفاده قرار گرفته است. هم برگ نعناع و هم روغن آن در مقابله با سو هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند و یک تحقیق کوچک منتشر شده در سال ۲۰۱۴ در نشریه پرستاری پیش از بیهوشی نشان می‌دهد که عطر و بوی روغن نعناع می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. دکتر ریچر گفت:  نعناع برای تهوع شگفت انگیز است. اثر آرام کننده و بی حس کننده این ماده عضلات معده را آرام می‌کند بنابراین صفرا می‌تواند چربیها را تجزیه کند و غذا می‌تواند به سرعت از طریق معده حرکت کند.

چای نعناع احتمالا رایجترین روش انجام این درمان است اما این ماده معمولا داخل کپسول هم برای استفاده خوراکی موجود است. شما می‌توانید از اسانس روغنی نعناع برای رایحه درمانی استفاده کنید اما باید آن را با یک روغن حامل که روغن گیاهی است مخلوط کنید که به رقیق کردن اسانس روغنی نعناع برای استفاده مطمئن، کمک می‌کند. یک کلمه هشدار: اگر ریفلاکس اسید معده به مری دارید باید از خوردن نعناع خودداری کنید.

درمانگران شرقی برای هزاران سال، نقاط مربوط به طب فشاری را در سراسر بدن تحریک می‌کردند تا درد و بیماری را  کاهش دهند. طب سوزنی که یک نوع از این روش است شامل وارد کردن سوزنهای بلند و نازک درون پوست است. اگر چه نظریات متعددی درمورد روش عملکرد طب سوزنی وجود دارد اما بسیاری از دانشمندان بر این باورند که سوزنها اعصاب خاصی را در بدن تحریک می‌کنند و آن اعصاب سپس سیگنالهایی به مغز می‌فرستند تا هورمونهایی را آزاد کند که احساس درد و تهوع را کاهش می‌دهند.

مسکن طبیعی

در یک تحقیق که کنترل تهوع در بیماران سرطانی مورد توجه قرار گرفته بود، پژوهشگران دریافتند که طب سوزنی حداقل به اندازه داروها موثر بود. و یک تحقیق منتشر شده در انکولوژی زنان و زایمان در سال ۲۰۱۵ نشان داد که طب سوزنی نیاز به داروهای ضد تهوع پس از شیمی درمانی را کاهش می‌دهد.

در طب فشاری، که می‌تواند بوسیله یک درمانگر ماساژ در خانه انجام شود، فشار فیزیکی برای نقاط خاصی از بدن استفاده می‌شود. بعضی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این کار ممکن است برای زنان باردار و افرادی که در حال انجام شیمی درمانی هستند، مفید باشد. به عنوان مثال یک تحقیق کوچک منتشر شده در مجله درمانهای مکمل طبی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که طب فشاری برای مچ به میزان زیادی تهوع و استفراغ را در بیماران جراحی قلب، کاهش داد.

طب سوزنی و طب فشاری هر دو به کاهش تهوع ناشی از سرطان، ریفلاکس اسید معده و مشکلات دیگر کمک می‌کنند. ریچر خاطر نشان کرد که دوباره این درمانها بخصوص در زنان باردار که مجبورند از بسیاری از داروها اجتناب کنند، مفید است. اگر تصمیم گرفتید که طب سوزنی انجام دهید، مطمئن شوید که متخصص طب سوزنی دوره تخصیی دیده باشد.

کنترل بوها در محیط اطراف یکی دیگر از روشهای کاهش تهوع است. آروماتراپی یا رایحه درمانی که شامل استفاده از عطرهایی همانند نعناع یا لیمو برای استرس و اضطراب می‌تواند به شما کمک کند. در یک تحقیق در سپتامبر ۲۰۱۳ که در مجله بیهوشی و بی حسی به چاپ رسیده، از  بیماران بخش جراحی خواسته شد تا یکی از سه بوی درمانی آرماتراپی را استشمام کنند: اسانس روغنی زنجبیل، ترکیبی از زنجبیل، نعناع تند، نعناع فلفلی و اسانس روغنی هل یا الکل ایزوپروپیل را بو کنند. پژوهشگران دریافتند که بیمارانی که هر کدام از بوهای زنجبیل یا ترکیب اسانسهای روغنی را بو کردند به طور چشمگیری حالت تهوع کمتری در مقایسه با بیمارانی داشتند که الکل ایزوپروپیل را استشمام کرده بودند.

شما می‌توانید یک یا دو قطره از اسانس روغنی را روی یک تکه دستمال کاغذی بزنید و تنفس کنید.