دانه چیا از جمله غذاهای سالم کره زمین هستند.

این دانه ها مملو از مواد مغذی هستند که می توانند فواید مهمی برای بدن و مغز شما داشته باشند.

در این مطلببه نقل از درمانگیاه ، 11 مورد از مزایای دانه های چیا برای سلامتی که توسط پژوهش های علمی به اثبات رسیده برای شما ارائه شده است.

 

  1. دانه چیا مقدار زیادی مواد مغذی با کالری بسیار کم دارد

دانه چیا دانه های سیاه و ریزی از گیاه Salvia hispanica است که مربوط به خانواده Lamiaceae است.

دانه چیا در دوران های قدیم غذای مهمی برای بومیان مکزیک و مایاها بوده است.

آنها تخم چیا را به خاطر قابلیت بالای این دانه ها در تأمین انرژی پایدار ارزشمند می دانستند. در حقیقت ، “chia” کلمه باستانی مایاها برای ترجمه عبارت “قدرت” است. لذا Chia Seeds به معنای «دانه های قدرت آفرین» ترجمه می شود.

دانه چیا با وجود تاریخچه قدیمی خود به عنوان یک ماده غذایی اصلی، در سال های اخیر دوباره به عنوان یک غذای فوق العاده امروزی شناخته شده است.

در چند سال گذشته، محبوبیت تخم چیا بصورت انفجاری بالا رفته است و هم اکنون توسط افراد آگاه به مسائل مرتبط با تغذیه و سلامتی در سراسر جهان مصرف می شود.

فریب اندازه کوچک دانه های چیا را نخورید. این دانه های کوچک ارزش تغذیه ای قدرتمند و زیادی دارند و مواد غذایی مناسبی را برای شما فراهم می کنند.

یک وعده یک تخم چیا (28 گرم معادل دو قاشق غذاخوری) حاوی مواد زیر است:

  • فیبر: 11 گرم
  • پروتئین: 4 گرم
    چربی: 9 گرم (5 مورد آن امگا 3 است)
  • کلسیم: 18٪ از RDI
  • منگنز: 30٪ از RDI
  • منیزیم: 30٪ از RDI
  • فسفر: 27٪ از RDI

 

تخم چیا علاوه بر مواد فوق، همچنین حاوی مقدار مناسبی روی ، ویتامین B3 (نیاسین) ، پتاسیم ، ویتامین B1 (تیامین) و ویتامین B2 هم هست.

وجود اینهمه مواد غذایی ارزشمند در تخم چیا به ویژه با توجه به اینکه این فقط یک اونس برابر با 28 گرم یا حدود دو قاشق غذاخوری است، بسیار چشمگیر و ارزشمند است. این مقدار کم فقط 137 کالری و یک گرم کربوهیدرات قابل هضم تأمین می کند .

جالب اینجاست که اگر فیبر را کم کنید – که بیشتر فیبر ها در نهایت کالری قابل استفاده برای بدن شما نیستند – دانه های چیا فقط حاوی 101 کالری در هر اونس (28 گرم) است.

این امر تخم چیا را به یکی از بهترین منابع چندین ماده مغذی مهم ، کالری برای کالری در جهان تبدیل می کند.

دانه های چیا یک غذای غلاتی کامل است که معمولاً به صورت ارگانیک رشد می کند. به علاوه، دانه چیه یک محصول غیر تراریخته یا غیر GMO است و همچنین به طور طبیعی فاقد گلوتن است.

خلاصه

دانه چیا علیرغم اندازه کوچک خود یکی از مغذی ترین غذاهای کره زمین است. این دانه ها مملو از فیبر ، پروتئین ، اسیدهای چرب امگا 3 و ریز مغذی های مختلف هستند.

 

برای خرید دانه چیا بصورت اینترنتی و دریافت آن درب منزل خودتان، می توانید به سایت درمانگیاه به آدرس WWW.DARMANGIAH.COM مراجعه نموده و یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانه چیا

 

  1. دانه های چیا مملو از آنتی اکسیدان است

مورد دیگری که تخم چیا در آن می درخشد محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است.

این آنتی اکسیدان ها در واقع از چربی های حساس موجود در دانه ها در برابر شرایط نامساعد محیطی محافظت می کنند.

در مورد مزایای مکمل های آنتی اکسیدانی در مسائل تغذیه ای بسیار بحث شده است و کلیه محققان بر این نکته توافق دارند که دریافت آنتی اکسیدان از غذاها می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی و پیشگیری از بیماری ها داشته باشد.

از همه مهمتر اینکه آنتی اکسیدان ها با تولید رادیکال های آزاد که می تواند به مولکول های سلول آسیب برساند و به پیری و بیماری هایی مانند سرطان منجر شود، مبارزه می کنند.

خلاصه

دانه های چیا دارای آنتی اکسیدان زیادی است که به محافظت از چربی های حساس داخل دانه ها کمک می کند. آنتی اکسیدان ها همچنین فواید مختلفی برای سلامتی دارند.

 

  1. تقریباً تمام کربوهیدراتهای موجود در دانه چیا فیبر هستند

یک اونس (28 گرم) دانه چیا دارای 12 گرم کربوهیدرات است. با این حال ، 11 گرم از آن گرم فیبر است که بدن شما آن را هضم نمی کند لذا باعث جذب کالری و افزایش وزن نمی شود.

فیبر نه قند خون را بالا می برد و نه نیاز به دفع انسولین دارد. اگرچه از خانواده کربوهیدرات ها است، اما تأثیرات آن بر سلامتی بسیار متفاوت از کربوهیدرات های قابل هضم مانند نشاسته و شکر است.

میزان کربوهیدرات قابل هضم فقط یک گرم در هر اونس (28 گرم) است که بسیار کم است. این باعث می شود دانه چیا یک غذای کم کربوهیدرات باشد.

دانه های چیا به دلیل محتوای بالای فیبر محلول، می توانند 10 تا 12 برابر وزن خود را در آب جذب کنند و ژل مانند شوند و در معده شما انبساط پیدا کنند.

از لحاظ تئوری، پر شدن حجم معده با این دانه های ژلاتینی، باید باعث ایجاد حس سیری شده و جذب آهسته مواد غذایی را افزایش دهد و به شما کمک کند تا به طور خودکار کالری کمتری مصرف کنید.

فیبر همچنین باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند ، که بسیار مهم است – تغذیه خوب فلور روده برای سلامتی بسیار مهم است.

دانه های چیا از نظر وزنی 40٪ فیبر دارند و این موضوع تخم چیا را به یکی از بهترین منابع فیبر در جهان تبدیل می کند.

خلاصه

تقریباً تمام کربوهیدراتهای موجود در دانه های چیا فیبر هستند. بالا بودن میزان فیبر به آنها توانایی جذب 10-12 برابر وزن خود در آب را می دهد. فیبر همچنین اثرات مختلف مفیدی بر سلامتی دارد.

 

  1. دانه های چیا از پروتئین با کیفیت بالایی برخوردار هستند

دانه چیا حاوی مقدار مناسبی پروتئین هستند .

از نظر وزنی ، حدود 14٪ پروتئین دارند که در مقایسه با اکثر گیاهان بسیار زیاد است.

این دانه ها همچنین تعادل خوبی از اسیدهای آمینه ضروری دارند، بنابراین بدن شما باید بتواند از پروتئین آنها استفاده کند.

پروتئین دارای مزایای مختلف سلامتی است و تا حد زیادی بیشترین ماده غذایی مناسب رژیم لاغری است.

مصرف زیاد پروتئین اشتها را کاهش می دهد و نشان داده شده است که افکار وسواسی و اشتهای بیش از حد در مورد غذا را 60٪ و میل به میان وعده در شب را 50٪ کاهش می دهد.

دانه های چیا واقعاً یک منبع پروتئینی عالی هستند – به خصوص برای افرادی که محصولات حیوانی کم یا اصلاً نمی خورند.

 

خلاصه

دانه های چیا دارای پروتئین با کیفیت بالا هستند ، بسیار بالاتر از اکثر غذاهای گیاهی. پروتئین کم مصرف ترین ماده مغذی برای کاهش وزن است و می تواند اشتها و اشتیاق را به شدت کاهش دهد.

 

  1. محتوای فیبر و پروتئین بالا در دانه چیا ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند

بسیاری از متخصصان بهداشت معتقدند که دانه های چیا می تواند به کاهش وزن کمک کند.

فیبر محلول آن مقدار زیادی آب را جذب کرده و در معده شما منبسط می شود ، که باید سیری را افزایش داده و جذب غذا را کند کند.

چندین مطالعه فیبر محلول گلوکومانان را بررسی کرده اند، که به روشی مشابه عمل می کند و نشان داده شده است که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

همچنین، پروتئین موجود در دانه چیا می تواند به کاهش اشتها و مصرف غذا کمک کند.

همچنین یک مطالعه دیگر نشان داده است که خوردن دانه های chia برای صبحانه باعث افزایش سیری و کاهش مصرف غذا در کوتاه مدت می شود.

با این حال، مطالعات بررسی اثربخشی دانه  chia برای کاهش وزن نتایج نسبتاً ناامید کننده ای ارائه داده است.

در یک مطالعه بر روی 90 فرد دارای اضافه وزن ، 50 گرم دانه چیا در روز به مدت 12 هفته هیچ تاثیری بر وزن بدن و نشانگرهای سلامتی نداشت.

در مطالعه 10 هفته ای دیگر بر روی 62 زن ، دانه های چیا هیچ تاثیری بر وزن بدن نداشت اما مقدار چربی مفید امگا 3 را در خون افزایش داد.

در مقابل ، یک مطالعه 6 ماهه در افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 با رژیم کم کالری نشان داد که خوردن دانه های chia در روز باعث کاهش وزن به طور قابل توجهی بیشتر از دارونما می شود.

اگرچه بعید است افزودن دانه های چیا به رژیم خود به خودی خود باعث کاهش وزن شود، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مواد می توانند یک افزودنی مفید برای رژیم لاغری باشند و از راه کاهش اشتها و کاهش حذب غذا به شما در کاهش وزن کمک کنند.

رژیم لاغری چیزی فراتر از غذاهای منفرد است. کل رژیم غذایی و همچنین سایر رفتارهای زندگی مانند خواب و ورزش در نظر گرفته می شوند.

دانه های چیا وقتی با یک رژیم غذایی مبتنی بر غذای واقعی و یک سبک زندگی سالم همراه شود ، قطعاً می تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

خلاصه

دانه چیا سرشار از پروتئین و فیبر است، نشان داده شده است که هر دوی آنها به کاهش وزن کمک می کنند. با این حال، مطالعات روی دانه چیا نتایج متفاوتی را ارائه داده است.

 

 

  1. تخم چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

دانه چیا مانند دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است.

جالب است بدانید که تخم چیا حاوی امگا 3 بیشتری نسبت به هم وزن خود ماهی قزل آلا است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که امگا 3 موجود در تخم چیا بیشتر ALA (اسید آلفا-لینولنیک) است.

قبل از اینکه بدن شما بتواند از آن استفاده کند ، ALA باید به فرمهای فعال ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) تبدیل شود.

اما بدن انسان در تبدیل ALA به این اشکال فعال ناکارآمد است.

بنا بر این مقدار جذب امگا3 ALA از فرآورده های حیوانی مثل روغن ماهی، بیشتر از دانه چیا است.

مطالعات نشان داده است که دانه چیا – به خصوص اگر آسیاب شوند – می توانند سطح ALA و EPA خون را افزایش دهند اما DHA را افزایش نمی دهند.

از آنجا که تخم چیا هیچ نوعی از DHA یعنی مهمترین اسید چرب امگا 3 را تأمین نمی کنند بیشتر کارشناسان دانه های چیا را منبع کم کیفیت امگا 3 می دانند.

برای تأمین DHA به بدن و مغز شما احتیاج دارید ، یا به طور منظم ماهی چرب بخورید یا روغن ماهی بخورید یا – اگر گیاهخوار یا گیاهخوار هستید – یک مکمل DHA با منبع گیاهی است .

 

خلاصه

دانه های چیا دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 ALA هستند. با این حال بدن انسان در تبدیل این ماده به DHA ، مهمترین اسید چرب امگا 3 کارایی ندارد.

 

  1. دانه چیا و کاهش خطر بیماری های قلبی

با توجه به اینکه دانه چیا سرشار از فیبر، پروتئین و امگا 3 است، ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

مطالعاتی که روی موش هایب آزمایشگاهی انجام شده، نشان داده است که دانه چیا می تواند برخی از عوامل خطرزای قلبی و عروقی را کاهش دهد که از جمله آنها می توان به تری گلیسیرید ، التهاب ، مقاومت به انسولین و چربی شکم اشاره کرد.

تخم چیا همچنین ممکن است کلسترول “خوب” HDL را افزایش دهد.

چند مطالعه نشان داده است که تخم چیا به طور قابل توجهی فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد. باید بدانید که فشار خون یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است.

به طور کلی، این احتمال وجود دارد که دانه چیا برای سلامتی قلب مفید باشد، اما تا زمانی که با سایر روش های مفید در سبک زندگی و کنترل غذایی غذایی همراه نباشد، احتمالاً تأثیر عمده ای نخواهد داشت.

خلاصه

مطالعات درباره اثر تخم چیا بر روی بیماری های قلبی و عروقی نشان می دهد که این خوراکی می تواند باعث کاهش عوامل خطرزا می شود. اما باید در کنار استفاده از دانه چیا، رژیم غذایی را نیز به خوبی رعایت کنید.

 

  1. تخم چیا برای سلامت استخوان ها مفید است

دانه های چیا سرشار از چندین ماده مغذی است که برای سلامت استخوان ها مهم هستند.

این  ترکیبات مفید وارزشمند شامل کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین هستند.

به ویژه مقدار کلسیم موجوددر تخم چیا بسیار چشمگیر است.

مصرف دو قاشق غذاخوری تخم چیا می تواند 18 درصد از نیاز روزانه کلسیم بدن را تامین کند.

این مقدار، بالاتر از اکثر محصولات لبنی است. در نتیجه ، دانه های چیا ممکن است منبع عالی کلسیم برای افرادی که لبنیات نمی خورند در نظر گرفته شود .

با این حال ، این را هم فراموش نکنید که دانه چیا همچنین حاوی اسید فیتیک هستند که تا حدی جذب کلسیم را کاهش می دهد.

 

خلاصه

تخم چیا سرشار از کلسیم، منیزیم، فسفر و پروتئین است. همه این مواد مغذی برای سلامت استخوان ضروری هستند.

 

  1. دانه چیا سطح قند خون را کاهش می دهد

سطح بالای قند خون ناشتا معمول ترین علامت دیابت نوع 2 درمان نشده است.

بالا بودن سطح قند خون ناشتا به طور معمول با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات بینایی و بیماری های کلیوی مرتبط است.

همچنین افزایش موقت سطح قند خون بعد از خوردن غذا ممکن است اثرات سوئی بر سلامتی داشته باشد. بخصوص زمانی که این افزایش قند بعد از غذا، بیش از حد بالا باشد.

مطالعات حیوانی نشان داده است که دانه های چیا حساسیت به انسولین و کنترل قند خون را بهبود می بخشد و سطح قند خون را بعد از خوردن غذا تثبیت می کند.

چند مطالعه انسانی هم این موضوع را نشان می دهد که خوردن نان حاوی دانه های چیا در مقایسه با نان بدون تخم چیا باعث کاهش قند خون بعد از غذا می شود.

خلاصه

مطالعات نشان می دهد که تخم چیا می تواند افزایش قند خون را بعد از یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا کاهش دهد که این امر به نفع افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

 

 

  1. تخم چیا می تواند التهاب مزمن را کاهش دهد

التهاب پاسخ طبیعی بدن شما به عفونت یا آسیب است. پوست قرمز و متورم یک نمونه معمول از التهاب است.

اگرچه التهاب به بدن شما کمک می کند تا باکتری ها، ویروس ها و دیگر عوامل عفونی را بهبود بخشد و از تعداد و فعالیت آنها بکاهد ، اما گاهی اوقات خود این التهاب به خصوص زمانی که مدت طولانی در بدن باقی بماند می تواند آسیب برساند.

این امر عمدتا در التهاب مزمن که با افزایش خطر بیماری قلبی و سرطان همراه است ، مهم تر می شود.

التهاب مزمن غالباً هیچ علامت قابل مشاهده ای ندارد ، اما با اندازه گیری نشانگرهای التهابی در خون قابل ارزیابی است.

عادات مختلف زندگی ناسالم خطر ابتلا به التهاب مزمن را افزایش می دهد ، از جمله سیگار کشیدن، عدم ورزش یا رژیم غذایی نامناسب.

از طرف دیگر، برخی غذاهای سالم ممکن است سطح مارکرهای التهابی را در خون کاهش دهند.

یک مطالعه 3 ماهه بر روی 20 فرد دیابتی نشان داد که خوردن روزانه 37 گرم دانه چیا نشانگر التهابی hs-CRP را 40٪ کاهش می دهد. در مقابل، کسانی که سبوس گندم دریافت کردند اختلاف قابل توجهی را در سطح این نشانگر التهابی تجربه نکردند.

 

خلاصه

شواهد محدودی نشان می دهد که خوردن دانه های chia ممکن است مارکر التهابی شناخته شده به عنوان hs-CRP را کاهش دهد.

 

  1. جا دادن تخم چیا در رژیم غذایی آسان است

جای دادن دانه های چیا به راحتی باورنکردنی در رژیم غذایی شما آسان است.

بذرها خودشان طعم و مزه کمی دارند، بنابراین می توانید آنها را تقریباً به هر چیزی اضافه کنید.

همچنین نیازی نیست که مانند بذر کتان آسیاب شوند که این مساله استفاده از آنها را بسیار آسان تر می کند.

می توان آنها را به صورت خام خورد، در آب خیس کرد، به فرنی، پودینگ و یا اسموتی اضافه کرد یا حتی به غذاهای پخته شده اضافه کرد.

همچنین می توانید آنها را روی غذاهای مختلف مثل غلات، ماست، سبزیجات یا برنج بپاشید.

به دلیل توانایی جذب آب و چربی، می توان از آنها برای غلیظ شدن سس ها و به عنوان جایگزین تخم مرغ در دستورالعمل های آشپزی استفاده کرد.

تخم چیا همچنین می تواند با آب مخلوط شده و به ژل تبدیل شود.

افزودن دانه چیا به دستور العمل های آشپزی ارزش غذایی آنها را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

اگر می خواهید تخم چیا بخرید ، یک انتخاب عالی وجود دارد: درمانگیاه یک فروشگاه اینترنتی است که تخم چیا با کیفیت و بهداشتی را به دست شما می رساند.

به نظر می رسد که بدن به خوبی مصرف تخم چیا را تحمل می کند. اما اگر عادت ندارید مقدار زیادی فیبر بخورید، در صورت مصرف هم زمان زیاد، احتمال بروز عوارض گوارشی وجود دارد.

یک توصیه معمول برای دوز مصرف تخم چیا، 20 گرم (حدود 1.5 قاشق غذاخوری) دو بار در روز است.

 

خلاصه

مصرف دانه های چیا آسان است و اغلب به فرنی یا اسموتی و سالادها اضافه می شود. برای اطلاع از قیمت و خرید دانه چیا به سایت درمانگیاه مراجعه کنید.

 

نتیجه گیری

دانه های چیا نه تنها سرشار از مواد مغذی، چربی امگا 3، آنتی اکسیدان و فیبر است بلکه مصرف آن نیز آسان است. مردم معمولاً آنها را به فرنی یا اسموتی های خود اضافه می کنند.

مطالعات نشان می دهد که آنها دارای مزایای مختلف سلامتی هستند ، از کاهش وزن تا کاهش التهاب.

اگر قبلاً دانه های چیا نمی خورید ، قطعاً باید افزودن آنها به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید. آنها در میان چند غذای عالی هستند که شایسته عنوان هستند .

 

 

 

در صورتی که تمایل دارید علاوه بر دانه چیا با کینوا نیز آشنا شوید بر روی عبارت کینوا کلیک کنید.