جینسینگ گیاهی است که از هزاران سال قبل توسط مردم جنوب شرق آسیا مثل کره، چین، ژاپن و … مورد استفاده قرار می گرفته است.

در افسانه های چین اینطور آمده است که پادشاهان قدیم چین، آنرا گیاه جوانی می دانسته اند و از آن برای جلوگیری از روند پیری استفاده می کرده اند تا بتوانند به عمر دراز دست یابند.

جینسینگ در ایران نیز به تازگی و حدودا کمتر از 15 سال است که شناخته شده است. اما در این مدت کم، اطلاعات زیادی از این گیاه در دسترس عموم مردم قرار گرفته و تقاضا برای خرید جینسینگ در ایران بالا رفته است.

پایگاه اینترنتی درمانگیاه به آدرس WWW.DARMANGIAH.COM به تازگی امکان خرید اینترنتی جینسینگ اصل کره ای در ایران را برای شما از هر کجای کشور که هستید فراهم آورده است.

اگر شما هم تمایل به تهیه گونه اصلی و با کیفیت این گیاه ارزشمند دارید، می توانید بر روی عبارت خرید جینسینگ کلیک کنید تا به سایت درمانگیاه که یک فروشگاه آنلاین گیاهان دارویی است هدایت شوید.

همچنین شرکت های داروسازی گیاهی ایران نیز محصولات مختلفی از این گیاه تولید کرده اند.

امروزه انواع کپسول و شربت و قرص جینسینگ در دسترس شما قرار دارد که می توانید با استفاده از آنها، از مزایای این گیاه برخوردار شوید.

اما بیایید کمی بیشتر با این گیاه و مشخصات آن آشنا شویم.

 

جینسینگ چیست؟

جینسینگ گیاهی است با نام علمی Panax ginseng که به صورت بوته ای کوتاه با حداکثر ارتفاع 60 سانتیمتر با برگهایی درشت و پهن دیده می شود.

جینسینگ اصل که به جینسینگ کره ای مشهور شده است،  بصورت وحشی در طبیعت در کف جنگل های جنوب شرق آسیا رویش دارد.

ولی حدود 100 سال است که به دلیل اهمیت و ارزش بالا و افزایش مصرف جهانی جینسینگ، این گیاه دارویی در مزارع به صورت وسیع کشت و کار در آمده است.

قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه های آن است که به رنگ سفید یا کرمی روشن مایل به زرد دیده می شود.

جین-سنگ-سفید-کره-ای

جینسینگ اصل کره ای

روش تشخیص جینسینگ اصل کره ای

1- گونه گیاهی جینسینگ اصل

باید بدانید که چندین گیاه در دنیا با نام جینسینگ شناخته می شوند. جینسینگ سیبری (روسی)، کانادایی، هندی(آشواگاندا)، آمریکایی و کره ای(چینی) انواع مختلف آن هستند. اما گونه ای که بعنوان جینسینگ اصل شناخته می شود، نوع کره ای (چینی) است.

سایر انواع آن اگرچه با این نام شناخته می شوند اما بعضا مثل جینسینگ کانادایی یا آمریکایی گونه دیگری از همین گیاه هستند که اثرات به مراتب کمتری از نوع اصلی دارند، و یا مانند جینسینگ هندی (آشواگاندا که در ایران در استان سیستان و بلوچستان می روید با نام پنیرباد شناخته می شود) کلا یک گیاه متفاوت هستند که فقط با این نام مشهور شده اند.

همیشه از فروشنده بخواهید که گونه کره ای(یا همان چینی) را به شما ارائه دهد و نه گونه دیگری مثل هندی و … را

 

2- قیمت جینسینگ کره ای

قیمت جینسینگ اصل کره ای معمولا بالاست و در ایران نیز به دلیل عدم کشت و کار این گیاه و وارداتی بودن آن، این قیمت بالاتر هم خواهد بود. به قیمت هایی که به صورت غیر طبیعی پایین هستند اعتماد نکنید. قیمت جینسینگ اصل کره ای در دنیا به طور متوسط حداقل پنجاه دلار به ازای هر کیلوگرم است و طبیعتا قیمت این گیاه در ایران با احتساب هزینه های گمرکی و حمل و نقل و … می بایست تا حدی بالاتر از ارزش معادل 50 دلار باشد.

 

3- پودر شده نباشد

محصول را پودر شده خریداری نکنید و ریشه سالم را بخرید. اگر قصد استفاده آن به صورت پودر شده دارید، می توانید این کار را به راحتی با یک آسیاب خانگی انجام دهید. پودر کردن یکی از روش هایی است که امکان تقلب هایی همچون استفاده از گیاه جعلی و ارزان قیمت به جای جینسینگ اصل و یا اختلاط  محصول اصلی با سایر گیاهان را برای افراد سودجو فراهم می آورد.

 

3- شکل ظاهری ریشه جینسینگ کره ای

ریشه های جینسینگ ظاهری شبیه بدن انسان دارند. و نام Ginseng به معنای انسان نما به همین دلیل به آن داده شده است. در قسمت بالای ریشه گره ای شبیه به سر انسان وجود دارد و در امتداد ریشه اصلی، ریشه های فرعی به صورت دست و پای انسان از آن منشعب شده اند. البته از آنجا که ریشه جینسینگ کره ای در ایران به صورت خشک شده به فروش می رسد، گاهی ممکن است که خرد شدن و شکستگی باعث به هم ریختن این فرم ظاهری گیاه شود. ولی باز هم می توان آن را به عنوان یک روش شناسایی جینسینگ اصل به خاطر سپرد.

 

4- رنگ ریشه ها

رنگ ریشه ها باید سفید مایل به کرمی، کرمی روشن یا کرمی مایل به زرد باشد. ریشه هایی که مدت زیادی در مجاورت هوا مانده باشند، دارای رنگ تیره و کدر هستند.

اگر جینسینگ کره ای قرمز خریداری می کنید، باید دارای رنگ نارنجی طلایی باشند.

این نکته را به یاد داشته باشید که جینسینگ سفید و قرمز هردو از یک گیاه هستند و تنها فرق آنها در این است که اولا جینسینگ قرمز چند سال دیرتر از مزرعه برداشت شده و سن بیشتری از سفید آن دارد و ثانیا پس از عصاره گیری و بخاردهی، رنگ آن به صورت قرمز در می آید. پر هردو محصول باید از نظر شکل ظاهری نسبتا شبیه به هم باشند.

 

5- نرمی ریشه ها

ریشه جینسینگ اصل کره ای در حالتی که کیفیت خوبی داشته باشد، معمولا باید اندکی نرم باشد و زیاد خشک و خشن چوبی نشده باشد.

نرمی این ریشه ها به حدی است که اگر قسمت اصلی آنرا زیر دندان قرار داده و بفشرید، حالت شکنندگی خشن ندارد و مقداری نرمی را در آن حس می کنید.

 

6- مزه شیرین و دارا بودن اندکی گرد پودر قند

یکی دیگر از راههای شناسایی ریشه جینسینگ اصل کره ای وجود مقداری گرد سفید رنگ روی آن است که پودر قند می باشد.

شرکت های عمده تولید کننده این گیاه در کره و چین، پس از برداشت آن برای حفظ کیفیت محصول و همچنین برای خوشمزه تر کردن آن جهت مصرف، آن را در پودر قند غلت می دهند.

به همین دلیل اگر یک تکه ریشه جینسینگ اصل کره ای را در دست بگیرید می بینید که مقدار خیلی کمی گرد سفید رنگ روی دست شما باقی می ماند که طعم شیرین دارد.

 

تقویت جنسی زودانزالی انزال زودرس

کپسول روجینسینگ قائم دارو، محصول ایرانی تولید شده از جینسینگ

خواص جینسینگ

این گیاه خواص فراوانی دارد که شاید تجمیع همه آنها خارج از حوصله این مطلب باشد، اما مهمترین خواص این گیاه که با مقالات و نتایج علمی مورد تایید قرار گرفته باشد را شاید بتوان به صورت خلاصه به شرح زیر ارائه کرد:

1- اثر آنتی اکسیدانی

یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث کاهش التهاب می شود. همین خاصیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد است که جینسینگ را به عنوان گیاهی که با پیری مقابله می کند و از علائم پیری مثل چین و چروک پوست، ضعف عضلانی و تحلیل رفتن عضلات، کاهش فعالیت مغز، کاهش حافظه و … جلوگیری می کند.

2- بهبود عملکرد مغز

همانطور که اشاره شد، جینسینگ کره ای باعث بهبود عملکرد مغز می شود. مصرف این گیاه در طول زما می تواند با بهبود گردش خون در مغز توسط این گیاه، باعث پیشگیری از ایجاد نارسایی های مغزی مثل فراموشی، ضعف حافظه، آلزایمر و پارکینسون شود.

3- رفع مشکلات جنسی آقایان

جینسینگ یکی از شناخته شده ترین گیاهان دارویی برای رفع مشکلات جنسی در آقایان است. مصرف این گیاه علاوه بر تقویت میل و عملکرد جنسی، باعث افزایش شمار اسپرم در آقایان شده و همچنین می تواند به رفع مشکل نعوظ و ناتوانی های جنسی کمک کند.

4- تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده است که مصرف جینسینگ به خصوص در بیماران سرطانی که با روش های شیمی درمانی و پرتو درمانی تحت درمان قرار گرفته و سیستم ایمنی خود را از دست داده اند، اثرات خوبی در تقویت ایمنی بدن داشته است.

مطالعه دیگری نیز نشان داده است که مصرف روزانه 5400 میلی گرم (5.4 گرم) جینسینگ به مدت دو سال، توانسته است بسیاری از مشکلات عفونی بیمارانی را که به دلیل سرطان معده تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

5- مقابله جینسینگ با سرطان

یکی از اثرات دیگری که جینسینگ اصل کره ای دارد، اثرات مفیدی است که از خود در برابر سرطان نشان داده است. این اثر ضد سرطانی به دو صورت ایجاد می شود.

اول به دلیل همان خاصیت آنتی اکسیدانی که قبلا توضیح دادیم، می تواند رادیکال های آزاد را که سلولهایی مضر و عامل ایجاد انواع سرطان هستند را مهار کند.

ثانیا اینکه مطالعات نشان داده است که جینسینوزید که مهمترین ماده موثره موجود در این گیاه است، می تواند در چرخه تقسیم سلولی از تکثیر غیرطبیعی سلول ها جلوگیری کرده و به این روش سلول های سرطانی را کنترل کرده و یا از تولید اینگونه سلول ها که تکثیر غیرعادی داشته و منجر به ایجاد توده های بدخیم می شوند جلوگیری کند.

6- رفع خستگی و انرژی زایی با جینسینگ کره ای

یکی دیگر از اثرات جینسینگ، رفع خستگی و ایجاد انرژی مضاعف در بدن است.

امروزه در بسیاری از محصولات انرژی زا مثل نوشابه های ورزشی، داروهای تقویت کننده انرژی بدن و … از عصاره جینسینگ استفاده می شود.

این بدین دلیل است که این گیاه اثر شگرفی در تقویت سطح انرژی بدن دارد.

سندروم خستگی مزمن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در شرایط زندگی ماشینی فعلی با آن روبرو هستند. استفاده از این گیاه، می تواند یک راهکار خوب برای رفع خستگی و تقویت انرژی عمومی بدن باشد.

7- می تواند قند خون را کاهش دهد

مطالعات نشان داده است که جینسینگ کره ای اثر کاهنده قند خون در افراد دیابتی دارد.

این گیاه با بهبود عملکرد سلول های پانکراس، باعث ترشح هورمون طبیعی انسولین می شود و به این روش قند خون را کاهش می ذهد.

در یک مطالعه انجام شده بر روی 19 فرد دیابتی، مصرف روزانه 6 گرم جینسینگ کره ای برای مدت 12 هفته توانسته است قند خون را به مقدار 11 درصد کاهش، انسولین صبحگاهی (معیاری برای بررسی حساسیت سلول ها به انسولین) را 38 درصد کاهش و حساسیت سلول ها به انسولین را 33 درصد افزایش دهد.

این بدین معنی است که مصرف مداوم جینسینگ می تواند به عنوان یک داروی مناسب برای کنترل قند خون افراد دیابتی مد نظر باشد.

اگر علاقه دارید که شربت جینسینگ را در منزل خود داشته باشید و از مزایای این گیاه ارزشمند برای سلامتی بهره مند شوید، می توانید بر روی عبارت شربت جینسینگ کلیک کنید.