کلمات کلیدی: بند آوردن خونریزی قاعدگی | درمان خونریزی شدید قاعدگی | کم شدن خونریزی قاعدگی | داروی گیاهی | خونریزی شدید قاعدگی


کاهش خونریزی شدید قاعدگی

خونریزی شدید قاعدگی، که از نظر پزشکی به عنوان منوراژی شناخته می‌شود، نه تنها از نظر جسمی ناراحت‌کننده است، بلکه از نظر عاطفی نیز آزاردهنده است و واقعا می‌تواند به زندگی شما آسیب برساند.

خونریزی شدید به خودی خود یک وضعیت بحرانی نیست، با این حال، نشانه ای از شرایط زمینه ای احتمالی مانند اختلالات لخته شدن خون، فیبروم، پولیپ و غیره است که می تواند باعث درد، ناباروری و سایر مشکلات دیگر شود. حتی اگر هر یک از این مشکلات زمینه‌ای دلیلی برای آن نباشد، باز هم باید به دنبال راهکارهای کاهش خونریزی شدید قاعدگی باشید تا به روال روزانه‌ تان اجازه دهید بدون وقفه ادامه یابد.

در این مقاله، ما به تمامی راه ‌حل ‌های موجود در کاهش خونریزی شدید قاعدگی می پردازیم اما پیش از آن باید بدانیم قاعدگی سنگین چه علائمی دارد.

 

نشانه های خونریزی شدید قاعدگی

زنانی که بیش از 80 میلی‌لیتر خون در ماه از دست می‌دهند، دچار خونریزی شدید هستند. اما 80 میلی لیتر چقدر است؟ تعیین این کمیت قطعا دشوار است، بنابراین پزشکان معمولاً سؤالات خاصی را برای اطلاع از دلایل و کاهش خونریزی شدید قاعدگی می پرسند.

سوالاتی مانند آیا بیش از 7 تا 10 روز خونریزی دارید؟ آیا در طول قاعدگی احساس سرگیجه دارید؟ آیا پریود، فعالیت های منظم شما را مختل می کند؟ آیا کمتر از دو ساعت ملزم به تعویض پد یا تامپون هستید؟ آیا در طول شب به طور مکرر به دلیل خونریزی زیاد از خواب بیدار می شوید؟

اگر این ها سؤالاتی هستند که می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید، به خواندن ادامه دهید تا بهترین راهکار را جهت کاهش خونریزی شدید قاعدگی بیابید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خونریزی سنگین واژینال که هر یک ساعت یا کمتر نیاز به تعویض پد بهداشتی می باشد.

خونریزی بین هر دوره قاعدگی یا خونریزی نامنظم واژن

هر گونه خونریزی از واژن پس از یائسگی

کاهش خونریزی شدید قاعدگی

کاهش خونریزی شدید قاعدگی و بررسی علل آن

علل خونریزی شدید قاعدگی

دلایل زیادی می تواند سبب بیماری منوراژی شود که همه آنها نیاز به تشخیص پزشک با سونوگرافی یا پاپ اسمیر و روش های دیگر دارد.

پس در صورتی که علائم خونریزی را مشاهده کردید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

علل اصلی خونریزی شدید قاعدگی:

عدم تعادل هورمونی

سندروم تخمدان پلی کیستیک

اختلال در عملکرد تخمدان ها

فیبروم های رحم: تومور های خوش خیم رحم بوده که به مرور بروز می کند.

پولیپ های رحم: رشد خوش خیم لایه داخلی رحم را پولیپ می گویند که می تواند سبب ایجاد خونریزی شدید شود.

آدنومایوز: این شرایط زمانی رخ می دهد که غده های آندومتر در عضلات رحم جاسازی می شوند و اغلب منجر به خونریزی شدید و قاعدگی دردناک می شود. آدنومیوز بیشتر اوقات در زنان میانسال دارای کودک رخ می دهد.

سرطان رحم و دهانه رحم

مصرف برخی از داروها: از جمله داروهای ضد التهابی، داروهای هورمونی نظیر استروژن و پروژستین و ضد انعقادی مانند وارفارین (کومادیین و جانتوون) یا انوکساپارین (لوونوکس)، می‌توانند خونریزی شدید یا طولانی مدت قاعدگی را به همراه داشته باشند.

استفاده از دستگاه درون رحمی IUD

سقط جنین

حاملگی خارج از رحم

برخی از بیماری های ارثی مانند بیماری فون ویلبرانت

کاهش خونریزی شدید قاعدگی

کاهش خونریزی شدید قاعدگی با روش های گیاهی و شیمیایی

راه های درمان خونریزی شدید قاعدگی

مکمل آهن: اگر دچار کم خونی هم باشید پزشک برای شما مکمل های حاوی آهن را تجویز خواهد کرد. وقتی خونریزی می کنید، آهن از دست می دهید. بدن شما برای تولید هموگلوبین، مولکولی که به گلبول های قرمز خون در حمل اکسیژن کمک می کند، به آهن نیاز دارد. قاعدگی های بسیار سنگین می تواند بدن شما را از آهن تهی کند و منجر به کم خونی فقر آهن شود.

شما می توانید مقاله درمانگیاه درباره بهترین قرص آهن برای خانم ها را نیز مطالعه کنید

جهت مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 بهترین قرص آهن

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: داروهایی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن از جمله داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی هستند. این مسکن ها می توانند به کاهش خونریزی شدید قاعدگی کمک کنند.

البته این مسکن ها به خوبی داروهای گیاهی باعث کاهش خونریزی شدید قاعدگی نمی شوند، اما می توانید برای تسکین بهتر، آن ها را با سایر داروها ترکیب کنید.

متاسفانه دوزهای بالا یا استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود. بهتر است نسبت به دوز مصرفی خود حساس باشید.

پروژسترون خوراکی: مصرف این دارو به مدت 10 روز یا بیشتر سبب بهبود تعادل هورمونی  می شود و به طبع آن سبب کم شدن خونریزی قاعدگی شدید می شود.

اسید ترانکسامیک: ب درمان خونریزی شدید قاعدگی کمک می کند و فقط در زمان خونریزی استفاده می شود.

مصرف قرص های ضد بارداری: این قرص ها علاوه بر پیشگیری از بارداری می تواند به تنظیم قاعدگی کمک کند و مانع از خونریزی زیاد شود.

 

داروی گیاهی برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی

درمان منوراژی به طرق مختلف می تواند عوارض جانبی بسیاری در درازمدت برای بدن ایجاد کند. خوشبختانه تعدادی دارو گیاهی ملایم و در عین حال قدرتمندی وجود دارند که به راحتی در دسترس هستند و می توانند به کاهش قاعدگی های سنگین، بدون عوارض جانبی داروهای هورمونی یا جراحی های تهاجمی کمک کنند. پیشنهاد می‌ کنیم این گیاهان را برای چند ماه امتحان کنید، همچنین رژیم غذایی و سبک زندگی را تغییر دهید، قبل از اینکه به دنبال مسیرهای تهاجمی و داروهای شیمیایی باشید.

کپسول پادزهر نیاک

یکی از مزایای کلیدی در ترکیبات گیاهی کپسول پادزهر کاهش خونریزی های شدید به ویژه خونریزی های رحمی است. در مواردی که نوسانات یا کمبودهای هورمونی به منوراژی کمک می کند، مروارید ناسفته، صندل سفید، گلاب و سنگ پادزهر معدنی در این کپسول می تواند در کاهش خونریزی شدید قاعدگی موثر باشد. این کپسول نه تنها باعث کاهش حجم جریان قاعدگی می شود، بلکه سایر علائم مرتبط مانند تپش قلب، استرس، هیجان و خفقان را نیز کاهش می دهد.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول پادزهر نیاک

کپسول پادزهر معدنی نیاک

کپسول پادزهر معدنی نیاک برای درمان کم خونی و سم زدایی

قرص ونوویتال دینه

خواص قابض شاه بلوط در ترکیبات قرص ونوویتال، مصرف آن را به ویژه در کاهش خونریزی شدید قاعدگی موثر می کند. مصرف آن نیز می تواند در دوران پیش از یائسگی نیز بسیار مفید باشد، زمانی که خونریزی بیش از حد می تواند ناتوان کننده باشد. علاوه بر این، شاه بلوط در تقویت دیواره عروق در بیماران مبتلا به واریس و هموروئید تاثیر به سزایی دارد.

اینجا کلیک کنید 👈  قرص ونوویتال

 ونوویتال

ونوویتال

قطره خوراکی دارچین

دارچین با طعم آشنا، گرم و معطرش، فقط یک ادویه محبوب آشپزخانه نیست. همچنین در طب گیاهی به طور گسترده استفاده می شود. دارچین دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می تواند به تسکین عضلات رحم کمک کند و به طور بالقوه موجب کاهش خونریزی شدید قاعدگی شود. قطره خوراکی دارچین برای افراد با پریودهای سنگین کمک کننده است.

اینجا کلیک کنید 👈 قطره خوراکی دارچین

 دارچین

دارچین

قرص ریپاون

یکی از شرکت های داروسازی معتبر در ایران دارویی را با نام ریپاون به عنوان داروی گیاهی خونریزی شدید تولید و عرضه کرده است.

اسکولوس هیپوکاستانوم، گیاهی است که در درمان مشکلات ناشی از پریود نقش پررنگی دارد. اسکولوس هیپوکاستانوم موجود در قرص ریپاون می تواند به ترمیم عروق و کاهش خونریزی شدید قاعدگی بپردازد.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص ریپاون

 خونریزی بعد از زایمان

خونریزی بعد از زایمان

درمان جراحی

در صورتی که با مصرف دارو خونریزی قاعدگی کاهش پیدا نکرد، درمان جراحی آخرین مرحله در بهبود شرایط است.

کورتاژ

با کورتاژ پزشک متخصص دهانه رحم شما را باز کرده و لایه داخلی رحم را می تراشد. این روش یکی از رایج ترین روش ها برای درمان خونریزی شدید قاعدگی است اما امکان دارد که بعد انجام کورتاژ مجدد نیاز به کورتاژ دیگر باشد.

جراحی با امواج فراصوتی

این روش نیز شبیه به آمبولیزاسیون شریان رحم، با کوچک کردن فیبروم‌های رحمی برای درمان خونریزی شدید ناشی از فیبروئیدها به کار می‌رود. در واقع با استفاده از امواج فراصوتی، بافت فیبروئید را از بین می‌برند.

آمبولیزاسیون شریان رحم

این روش در زنانی که به دنبال فیبروم‌های رحمی دچار خونریزی شدید قاعدگی شده‌اند، انجام می‌شود.

هدف از انجام‌ این روش کوچک شدن‌ فیبروئیدهای رحم با مسدود کردن رگ‌های خونی رحم و قطع جریان خون آنها است.

در طی آمبولیزاسیون شریان رحم، جراح کاتتر را از طریق شریان بزرگ در ران (سرخرگ فمورال) عبور می‌دهد و آن را به رگ های خونی رحم شما هدایت می‌کند، و موادی را داخل سرخرگ رحم تزریق کرده تا جریان خون را به فیبروم رحمی کاهش دهد.

میومکتومی

در روش میومکتومی، فیبروم های رحم حذف می شود و رحم دست نخورده باقی می ماند. این کار را می توان از طریق واژن و لاپاراسکوپی انجام داد. نحوه انجام این عمل توسط جراح به اندازه، تعداد و محل فیبروم شما بستگی دارد.

ابلیشن آندومتر

این روش برای برداشتن بیشتر پوشش رحم با لیزر، گرما یا انرژی فرکانس رادیویی استفاده می شود. پس از آن، قاعدگی ‌های شما اندک می شود یا اصلاً وجود ندارد. بعد از انجام ابلیشن نمی‌توانید باردار شوید.

برداشتن آندومتر

برداشتن آندومتر مشابه ابلیشن است. این روش شامل استفاده از یک حلقه سیمی برای برداشتن کل پوشش داخلی رحم است. پس از انجام این روش امکان بارداری وجود ندارد.

هیسترکتومی

این روش برای برداشتن کل رحم شما استفاده می شود. خونریزی شدید را درمان می کند و مسلما پس از هیسترکتومی نمی توانید باردار شوید.

پریودهای سنگین، نشانه عدم تعادل اساسی است

در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که خونریزی شدید قاعدگی فقط یک ناراحتی نیست. اغلب نشانه عدم تعادل اساسی است و داروهای گیاهی در رسیدگی به علائم و رفع مشکلات عالی هستند. به واسطه داروهای گیاهی کلید پیدا کردن تعادل مجدد هورمون ها و کاهش خونریزی شدید قاعدگی را به دست خواهید آورد تا جریان ماهیانه تان در آینده قابل کنترل تر شود.