استپ وزنی در رژیم لاغری و روش شکستن آن

استپ وزنی چیست و چگونه استپ وزنی را بشکنیم؟ استپ وزنی یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر بسیاری از افرادی است که با رژیم های لاغری به دنبال کاهش وزن هستند.

استپ وزنی به این معنی است که تا یک جایی، وزن به خوبی کاهش پیدا کرده و روند لاغری به طور مناسب و طبیعی پیش می رود، اما از یک نقطه ای به بعد، گویا رژیم لاغری هیچ اثری بر وزن نداشته و تمام نخوردن ها، ورزش کردن ها و مصرف داروهای لاغری نیز بی اثر می شوند.

لذا کشف علت استپ وزن این مساله از نظر بیولوژیکی و فیزیولوژیکی می تواند کمک بزرگی به افراد برای کاهش وزن باشد.

اگر می خواهید بدانید استپ وزنی چیست باید گفت طبق تعریف، استپ وزنی یا Weigh-Loss plateau عبارت است از توقف روند کاهش وزن در افرادی که در حال تمرین و ورزش و رژیم برای کاهش وزن هستند.

استپ وزنی چیست

دلایل استپ وزنی

استپ وزنی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که همه آنها به یک دلیل اصلی مرتبط می شود. لذا ما در اینجا به دلیل اصلی استپ وزن می پردازیم تا شما با آگاهی نسبت به این موضوع، مساله عدم کاهش وزن را مد نظر داشته باشید.

این دلیل پدیده ای به نام «سازگاری» یا «Adaptation» است که به طور ساده برای شما توضیح داده می شود.

همه می دانیم که بدن انسان یک ارگانیسم بسیار هوشمند و سازگار با شرایط مختلف است.

به عنوان مثال اگر شما در معرض آفتاب زیادی قرار بگیرید، پوست تیره می شود تا بتواند به وسیله رنگیزه های متراکم تر، درصد بیشتری از اشعه خورشید را جذب کند و از آسیب زدن این اشعه به عملکرد کلی بدن مثل سرطانها و …. جلوگیری کند.

(برای درک این مساله، هموطنان استانهای بوشهر، هرمزگان و خوزستان را تصور کنید که آفتاب شدیدتری در این مناطق وجود دارد.)

به همین دلیل افرادی که در نقاط با نور آفتاب شدید مثل این استانها زندگی یا کار می کنند، پوست تیره تری دارند و استفاده از کرم ضد آفتاب در این مناطق بیشتر است.

یا به عنوان مثالی دیگر، وقتی شما در منطقه ای سردسیر زندگی کنید، صورت و پوست سُرخ تری خواهید داشت (در ذهنتان هموطنان استان اردبیل و آذربایجان را تصور کنید). دلیل این مساله نیز به پدیده «سازگاری» بر می گردد.

در این شرایط بدن با ایجاد رگهای خونی بیشتر در نزدیکی پوست، باعث می شود که خون بیشتری در رگهای پوست بخصوص در مناطق لخت بدن مثل صورت، گوشها و پشت گردن گردش داشته باشد تا گرمای خون، به این مناطق بیشتر برسد و از یخ زدگی پوست و آسیب به آن جلوگیری شود.

چگونه استپ وزنی را بشکنیم؟

حال بر می گردیم به رژیم لاغری و مشکل استپ وزن:

زمانی که شما در برنامه رژیم لاغری خود، گرسنگی های مفرط و زیاد را به بدن تحمیل می کنید، در ابتدا بدن با سوزاندن ذخیره چربی ها سعی میکند که شرایط را کنترل کند. در این حالت، وزن شما بطور مرتب کاهش می یابد و رژیم لاغری اثر خود را به خوبی نشان می دهد.

اما پس از مدتی که این گرسنگی های مداوم ادامه پیدا می کند، بدن به این نتیجه می رسد که در شرایط قحطی قرار گرفته و این نرسیدن غذا احتمالا در یک دوره طولانی ادامه خواهد داشت.

راهکار بدن در این شرایط چیست؟

بله همانطور که احتمالا متوجه شده اید، بدن آژیر خطر خود را به صدا در آورده و از مصرف بی رویه مواد غذایی توسط سلولها جلوگیری می کند.

بدین صورت که سوخت و ساز و چربی سوزی را به شدت کاهش داده و سعی می کند فقط در حد نیازهای ضروری اقدام به انرژی سوزی نماید.

بدین ترتیب سوخت و ساز سلولی شما کاهش یافته و متعاقبا چربی سوزی نیز مثل قبل سریع و زیاد صورت نمی گیرد و بدن در مقابل گرسنگی، یک مکانیسم دفاعی به خود می گیرد که باعث جلوگیری از کاهش وزن می شود که به آن استپ وزنی می گوییم.

در این شرایط شما هرچه گرسنگی را تحمل کرده و ورزش کنید و حتی شاید استفاده از بهترین قرص برای استپ وزنی هم نتواند شما را به هدفتان که ادامه روند کاهش وزن هست برساند.

چگونه استپ وزن را بشکنیم ؟

حالا که به اینجا رسیدیم، این سوال پیش می آید که ببینیم چگونه استپ وزن را بشکنیم ؟ برای شکستن استپ وزن باید طوری با بدن خود رفتار کنید که او را وادار به فعال کردن این مکانیسم دفاعی که توضیح دادیم نکنید.

از جمله این راهکارها این است:

۱- رژیم متعادل بگیرید تا استپ وزنی را بشکنید

سعی کنید رژیم لاغری شما شامل گرسنگی های طولانی مدت و افراطی نباشد. کم کردن کالری روزانه در حد معقول صورت بگیرد و از کاهش شدید غذا و کالری دریافتی خودداری کنید.

زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم، کاهش شدید غذا می توانید منجر به فعال شدن آژیر خطر بروز قحطی در بدن شده و منجر به استپ وزنی شود.

استپ وزنی

۲- بجای حذف وعده های غذایی، مقدار غذای هر وعده را کم کنید

سعی کنید بجای دادن فاصله طولانی بین وعده های غذایی (مثلا حذف شام و نخوردن صبحانه) روشی را پیروی کنید که همه وعده های غذایی سر جای خود باشند، اما در هر وعده میزان کالری دریافتی را کمتر کنید. (مثلا کمتر کردن غذا و یا مصرف سبزیجات و سالاد در وعده شام بجای حذف کردن این وعده)

۳- روزهای آزاد در برنامه خود بگنجانید

در طول دوران رژیم لاغری خود هر ۱۰ روز، یک روز رژیم را بشکنید و به خود آزادی بدهید تا غذا و خوراکی و کالری به حد دلخواه مصرف کنید.

این کار باعث می شود هم بدن از فعال کردن آژیر خطر و شروع استپ وزن منصرف شود و هم شما به دلیل سختی رژیم و وسوسه خوردن شیرینی جات و …، از ادامه رژیم کاهش وزن منصرف نشوید.

۴- تحرک را بیشتر و ورزش را شروع ( یا تشدید ) کنید

برای جلوگیری از استپ وزن سعی کنید تحرک مناسب و یا حتی الامکان ورزش داشته باشید. همانطور که گفته شد مکانیسم بدن برای مقابله با شرایط قطحی و فعال کردن آژیر خطر و شروع استپ وزن ، کاهش سوخت و ساز سلولی است.

این کاهش سوخت و ساز منجر به ایجاد بیحالی و کسلی و خستگی مفرط مزمن می شود که شما را مجبور کند فعالیت بدنی کمتری داشته باشید تا کالری کمتری بسوزانید.

اما ورزش کردن ضمن آنکه بدن را مجبور به سوزاندن کالری می کند، با ترشح هورمون هایی مثل آندروفین بیحالی و کسلی شما را نیز رفع می کند.

چگونه استپ وزنی را بشکنیم

۵- از قرص چربی سوز گیاهی برای شکستن استپ وزنی استفاده کنید

قرص های لاغری گیاهی به سه دسته تقسیم می شوند

  • دسته اول آنها هستند که چربی سوزی را تحریک می کنند.
  • دسته دوم قرص هایی هستند که باعث کاهش اشتها می شوند
  • دسته سوم قرص هایی هستند که هردو این کارها را باهم انجام می دهند.

از قرص های چربی سوز گیاهی می توان به قرص قهوه سبز گرین لس اشاره کرد که قدرت بالایی در چربی سوزی دارد. استفاده از یک قرص چای سبز مثل کام گرین گیاه اسانس هم می تواند در این زمینه بسیار به شما کمک کند.

علاوه بر این محصولات، قرص جلبک اسپیرولینا هم می تواند برای شما در این زمینه بسیار مفید باشد و باعث افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی شود.

و اما از دسته سوم که هم  اثر کاهش اشتها و هم اثر چربی سوزی داشته باشند، می توان به قرص هزال و قرص فلوردو اشاره کرد.

این دو قرص کاملا گیاهی بوده و از محصولات شرکت داروسازی سینا فرآور هستند. هردو این دو قرص به دلیل اثرگذاری مناسبی که دارند در پکیج لاغری درمانگیاه قرار گرفته اند.

برای رفع مشکل استپ وزنی، می توانید از گروه اول یا سوم این محصولات استفاده کنید تا شکستن و سوخت و ساز چربیها بیشتر شده و استپ وزنی شما بشکند.

چگونه استپ وزنی را بشکنیم

۶- آب زیاد بنوشید

میدانید که آب یک عنصر ضروری برای بدن است. یکی از مهمترین وظایفی که آب به عهده دارد، تنظیم سوخت و ساز بدن است. بدین صورت که تمام فعل و انفعالات شیمیایی که منجر به سوختن چربی ها و مواد غذایی درون سلول می شود، در محیط آب انجام می شود.

نوشیدن آب به مقدار کافی باعث بهبود عملکرد سوخت و ساز شده و می تواند مانع از ایجاد استپ وزن شود.

پس اگر به دنبال این هستید که چگونه استپ وزنی را بشکنید، نوشیدن مرتب آب به مقدار کافی را فراموش نکنید.

۷- تنوع غذایی داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی محدود و خاص یکی از دلایلی است که می تواند منجر به ایجاد استپ وزن شده و رژیم لاغری شما را با سختی مواجه کند.

در شرایطی که شما همیشه یک برنامه غذایی خاص را دنبال می کنید، بدن همانند شرایطی که قبلا در درمانگیاه توضیح دادیم به این نتیجه می رسد که شما در محدودیت غذایی قرار دارید و دسترسی به انواع چربی ها، کربو هیدرات ها، پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین ها و فیبرها و … ندارید.

در این شرایط نیز بدن آژیر خطر را به صدا در آورده و سعی می کند روی تنظیمات کم مصرف قرار بگیرد تا بتواند از این دوران که به نظرش دورانی بحرانی می رسد، عبور کند.

پس سعی کنید در رژیم غذایی خود، از همه انواع مواد غذایی استفاده کنید منتها به مقدار کنترل شده و کم!

اگر شما هم تجربه ای از استپ وزن در دوران رژیم لاغری دارید و یا راهکاری به نظرتان می رسد که چگونه استپ وزن را بشکنیم در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید تا سایر خوانندگان از تجربیات شما استفاده کنند.