منابع تامین ویتامین C برای بدن در مرحله اول غذاهایی است که میخوریم. میوه ها و سبزیجات بهترین منابع غذایی ویتامین C هستند. خوردن انواع این غذاهای سالم به افراد کمک می کند تا نیازهای روزانه خود را برآورده کنند.

ویتامین C که اسید اسکوربیک نیز نامیده می شود، نقش های مهمی در بدن ایفا می کند. به ویژه، کلیدی برای سیستم ایمنی بدن است، به جلوگیری از عفونت ها و مبارزه با بیماری ها کمک می کند.

بدن ویتامین C را ذخیره نمی کند، بنابراین افراد باید هر روز این ماده مغذی را از طریق رژیم غذایی خود و یا مکمل های ویتامین C تامین کنند. این ویتامین در آب حل می شود و هر مقدار اضافی آن به کمک ادرار از بدن خارج می شود.

در این مطلب از داروخانه آنلاین درمانگیاه میخواهیم بدانیم که چرا ویتامین C مهم است و منابع تامین ویتامین C کدام غذاها هستند و سپس به معرفی چند مکمل دارویی برای تامین ویتامین C می پردازیم.

منابع تامین ویتامین C

منابع تامین ویتامین C برای بدن

چرا ویتامین C مهم است؟

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است. این ویتامین از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد می توانند تغییراتی در سلول ها و DNA ایجاد کنند که می تواند منجر به بیماری هایی از جمله سرطان شود. بدون ویتامین C، بدن نمی تواند کلاژن بسازد. کلاژن پروتئینی است که برای ساختن و حفظ موارد زیر ضروری است:

  • استخوان های سالم
  • مفاصل
  • پوست
  • بافت های دستگاه گوارش

ویتامین C بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است که در برابر ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا دفاع می کند. مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین C منجر به مشکلاتی در سیستم ایمنی و سایر بیماری ها می شود. بنابراین باید به فکر منابع تامین ویتامین C برای بدن باشیم.

خطرات مصرف کم ویتامین C

مصرف کم ویتامین C توانایی بدن برای ساخت کلاژن را کاهش می دهد. این موضوع می تواند بر بافت های مختلف بدن تأثیر منفی بگذارد. کمبود ویتامین C به نام اسکوربوت شناخته می شود.

این مورد می تواند عملکرد سیستم ایمنی فرد را کاهش دهد و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. سطوح ابتلا به اسکوربوت با نابرابری اجتماعی و اقتصادی در جامعه مرتبط است.

در جوامعی که سوء تغذیه وجود دارد میزان ابتلا به اسکوربوت بالا است. مشکلاتی که در اثر کمبود ویتامین C ایجاد می شود را می توان در موارد زیر شرح داد:

  • درد مفاصل
  • خونریزی لثه
  • مشکلات در بهبود زخم
  • از دست دادن دندان
  • ویتامین C و سلامت روان
  • کمبود ویتامین C ممکن است بر سلامت روانی و همچنین سلامت جسمی افراد تأثیر بگذارد.

منابع تامین ویتامین C (منابع غذایی)

وقتی صحبت از منابع تامین ویتامین C می شود همه از مرکبات و خصوصا پرتقال یاد می کنند. اما حقیقت این است که منابع تامین ویتامین C برای بدن فراوان است. با شناخت این منابع می توانید حدس بزنید که در روز چه میزان ویتامین C دریافت کرده اید. مردان به 90 میلی گرم در روز و زنان به 75 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. یک پرتقال متوسط حدود 70 میلی گرم از این ویتامین دارد. در ادامه منابع دیگر ویتامین C را بشناسیم:

فلفل قرمز

فلفل قرمز حجم زیادی ویتامین C دارد و تخمین زده می شود میزان آن تا 95 میلی گرم در 1/2 فنجان باشد. فلفل قرمز همچنین منبع خوبی از ویتامین های A، B، E و K، و همچنین پتاسیم، فولات، منگنز، فسفر و منیزیم است.

کیوی

یکی از منابع تامین ویتامین C نیز کیوی است که به طور متوسط حدود 70 میلی گرم ویتامین در هر کیوی متوسط است. کیوی همچنین دارای فیبر و  فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها هست که آنتی اکسیدان هایی هستند که به محافظت از سلول های شما کمک می کنند.

توت فرنگی

یک فنجان توت فرنگی حدود 85 میلی گرم ویتامین C دارد. توت فرنگی کالری کم و فیبر بالایی دارد و حاوی انواع آنتی اکسیدان است.

کلم بروکلی

1/2 فنجان بروکلی پخته شده حدود 50 میلی گرم ویتامین C دارد. همچنین دارای مقدار زیادی فیبر و مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. بهترین روش برای طبخ آن چیست؟ بروکلی را به مدت 5 دقیقه یا کمتر بخارپز کنید.

گوجه فرنگیها

شما از یک گوجه فرنگی متوسط 20 میلی گرم ویتامین C دریافت خواهید کرد – اگر آن را خام بخورید. با پختن گوجه فرنگی سطح ویتامین C کاهش می یابد. اما آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن افزایش می یابد. بنابراین برای بهره‌مندی از تمام فواید، می‌توانید در ناهار گوجه‌فرنگی تازه را روی ساندویچ خود و برای شام سس گوجه‌فرنگی پخته شده را روی پاستا خود امتحان کنید.

سیب زمینی

یک سیب زمینی پخته متوسط حدود 20 میلی گرم ویتامین C دارد. سیب زمینی منبع عالی پتاسیم و فیبر است. به جای سرخ کردن آن در روغن، آنها را در فر در روغن زیتون تفت دهید تا یک طبخ سالم را تجربه کنید.

گل كلم

یک فنجان گل کلم حدود 40 میلی گرم ویتامین C دارد. همچنین منبع مناسبی از ویتامین K، فولات و فیبر است. می توانید آن را خام بخورید، بخارپز کنید یا با کمی روغن زیتون تفت دهید. طعم آن را با گیاهان تازه مانند آویشن که حدود 4 میلی گرم ویتامین C در یک قاشق غذاخوری دارد، بهتر کنید.

آب گریپ فروت

یک لیوان آب گریپ فروت باید 70 تا 95 میلی گرم ویتامین C به شما بدهد، یعنی چیزی که در روز نیاز دارید. اگر نمی توانید طعم ترش آن را تحمل کنید، آن را با آب پرتقال ترکیب کنید. منابع تامین ویتامین C بی شمارند اما آب گریپ فروت یکی از قوی ترین هاست.

 

چه مقدار ویتامین C باید دریافت کنم؟

افراد مختلف نیاز به دریافت متفاوت ویتامین C دارند. بنابراین در انتخاب منابع تامین ویتامین C باید دقت کنید.

با توجه به ODS، مقدار توصیه شده ویتامین C در رژیم غذایی برای بزرگسالان عبارت است از:

90 میلی گرم (میلی گرم) برای مردان
75 میلی گرم برای زنان
85 میلی گرم در بارداری
120 میلی گرم وزنی

منابع تامین ویتامین C (مکمل های موجود در درمانگیاه)

در این قسمت از این مطلب به معرفی مکمل های ویتامین C موجود در درمانگیاه  می پردازیم.

قرص جوشان زینک پلاس و ویتامین C های هلث

قرص جوشان زینک پلاس و ویتامین C های هلث زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید و میزان بالاتری از ویتامین C احتیاج دارید به کم شما می آید.

قیمت این محصول بسیار مناسب است، بنابراین برای هر فردی می تواند یک مکمل تقویتی بسیار مناسب باشد.

این مکمل به صورت قرص جوشان است و می توانید به صورت محلول در آب مصرف کنید. مصرف این محصول در دوران سرماخوردگی های سخت از ابتلا به بیماری هایی مثل ذات الریه جلوگیری می کند.

می توانید همکنون برای خرید قرص جوشان زینک پلاس و ویتامین C های هلث از درمانگیاه اقدام کنید.

 

مکمل تامین C

خرید مکمل تامین ویتامین C

قرص کلاژن گلد بیوتین و ویتامین C آدریان 60 عددی

قرص کلاژن گلد بیوتین و ویتامین C آدریان 60 عددی یک مکمل فوق العاده است که با تامین ویتامین C موجب جذب بیشتر کلاژن می شود.

در این محصول بیوتین نیز وجود دارد و با جذب شدن به بدن، موجب استحکام ناخن ها، موها و همچنین بهبود ساختار پوست می شود. از سنین 25 سال به بعد کلاژن سازی در بدن کاهش می یابد و لازم است توسط مکمل های این چنین کلاژن سازی را تقویت کرد. ویژگی های این مکمل کلاژن ساز در ادامه ذکر شده است:

  • حاوی مقادیر مناسب کلاژن هیدرولیز شده برای کلاژن سازی و بهبود ساختار پوست
  • حفظ خاصیت الاستیسیته پوست
  • تقویت ساختار مو و ناخن
  • کاهش درد مفاصل
  • تقویت ساختار استخوان ها

قرص آلکوژن با ویتامین C آلفا ویتامینز 30 عددی

قرص آلکوژن با ویتامین C آلفا ویتامینز 30 عددی یک مکمل بی نظیر است که موجب زیبایی و جوانی و سلامت بدن می شود. این قرص با تامین ویتامین C برای بدن موجب کلاژن سازی می گردد. این قرص ویژگی های زیر را داراست:

-محتوی پروتئین کلاژن از منابع طبیعی

– حاوی کلاژن هیدرولیز شده برای جذب بهتر توسط بدن

-حمایت از سلامت استخوان‌ها و بافت‌های بدن

– بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها

– کاهش خطوط ریز اطراف چشم

– کاهش چین چروک عمیق

– افزایش رطوبت پوست

– کمک به کاهش روند پیری در پوست

– کمک به درخشندگی پوست

–  بهبود انعطاف پذیری و تحرک مفاصل

– پیشگیری از تحلیل ماهیچه ها

-کمک به بهبود زخم و ترمیم بافت ها

ساشه ویتامین C ویتامین لایف 1000 میلی گرمی

ساشه ویتامین C ویتامین لایف 1000 میلی گرمی مکملی است که معمولا برای افراد بالای 14 سال استفاده می شود. پودر داخل ساشه ها طعم های پرتقالی و انواع توت را دارد و بسیار خوش طعم است.

این محصول اثرات آنتی اکسیدانی بالایی ایجاد می کند. بنابراین سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند و به مقاومت بالاتر در برابر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا کمک می‌کند.

قرص من ویت ویواتیون 30 عددی حاوی ویتامین ها

قرص من ویت ویواتیون 30 عددی حاوی ویتامین ها مورد نیاز بدن است. یکی از مهم ترین ویتامین هایی که این محصول تامین می کند، ویتامین C است.

ویتامین C  موجود دراین محصول در کنار سایر ویتامین ها تاثیرات کلاژن ساز بسیار عالی دارد.

کلام آخر در خصوص منابع تامین ویتامین C

منابع تامین ویتامین C برای بدن بی شمارند. در صورتی که از منابع حاوی ویتامین C به اندازه کافی مصرف نشود بیماری به نام اسکوربوت در بدن پدید می آید. در این مقاله منابع غذایی حاوی ویتامین C معرفی شده اند.

در مواقعی که دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می شوید، نیاز به دریافت ویتامین C بیشتری دارید. بنابراین چند مکمل حاوی ویتامین C موجود در درمانگیاه معرفی شدند.

در خصوص مصرف بالای ویتامین C هیچ جای نگرانی نیست. زیرا مقادیر بالا تر از نیاز بدن، از طریق ادرار دفع می شوند.