روغن رزماری با داشتن آنتی اکسیدان ORAC ، همان قدرت مبارزه باور نکردنی توت قرمز با رادیکال های آزاد را دارد. این گیاه همیشه‌ سبز جنگلی مدیترانه ‌ای هزاران سال است که برای بهبود حافظه، تسکین مشکلات هاضمه، تقویت سیستم ایمنی و تسکین درد مورد استفاده قرار گرفته ‌است.

 

۵ فایده مهم روغن ضروری رزماری:

تحقیقات نشان داده ‌است که روغن رزماری بسیار موثر است، این مساله هنگامی که با بسیاری از نگرانی ‌های عمده سلامتی که امروزه با آن روبرو هستیم، مهم جلوه می‌ شود. در قسمت زیر برخی از فواید روغن رزماری را آورده ایم:

جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو

آلوپسی آندروژنتیک (Androgenetic alopecia) که معمولا به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه شناخته می شود، نوعی ریزش مو است که به نظر می رسد به مسائل ژنتیکی و هورمون جنسی مربوط شود.

یک محصول جانبی تستوسترون که به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) شناخته شده است، به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موی دائمی می شود. این مساله هم برای مردان و هم زنان مشکل ساز است اما به علت اینکه مردان تستوسترون بیشتری نسبت به زنان تولید می کنند، در مردان شایع تر است.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵، روغن رزماری را با مینوکسیدیل (دارویی پرطرفدار برای رشد مو) مقایسه کرد. افراد به دو گروه تقسیم شدند، این افراد که به دلیل DHT دچار ریزش مو شده بودند، به مدت ۶ ماه، روغن رزماری و مینوکسیدیل را دریافت کردند. ۳ ماه اول بدون هیچ تغییری سپری شد اما پس از گذشت ۶ ماه، در موهای افراد هر دو گروه رشد قابل توجهی دیده شد. گروهی که از روغن رزماری استفاده کرده بودند، نسبت به گروه منوکسیدیل شاهد رشد موی بیشتری بودند.

بهبود حافظه

مجله علوم اعصاب بین المللی در سال ۲۰۱۷ یک مطالعه برجسته در مورد این پدیده منتشر کرد. پس از ارزیابی عملکرد شناختی ۱۴۴ نفر از شرکت کنندگان تحت تاثیر روغن اسطوخودوس و روغن رزماری، پژوهشگران نیوکاسل در دانشگاه نورثومبریا دریافتند که:

رزماری باعث افزایش قابل‌ توجه عملکرد برای کیفیت کلی حافظه و عوامل حافظه ثانویه شد.
احتمالا به خاطر تاثیر آرام ‌بخش قابل‌ توجه آن ، اسطوخودوس کاهش قابل توجهی در عملکرد حافظه کاری ایجاد کرده و باعث کاهش زمان واکنش برای حافظه و وظایف مبتنی بر توجه شده است.
رزماری به مردم کمک کرد تا هشیارتر باشند.
اسطوخودوس و رزماری باعث ایجاد احساس رضایت در داوطلبان شد.

مطالعات نشان داده اند که روغن ضروری رزماری می تواند به درمان و جلوگیری از بیماری آلزایمر نیز کمک کند. بررسی های منتشر شده در Psychogeriatrics، اثرات آروماتراپی در ۲۸ سالمند مبتلا به زوال عقل (که ۱۷ نفر آنها مبتلا به آلزایمر بودند) را مورد آزمایش قرار دارند.

تقویت حافظه 

رزماری به طور سنتی برای کمک به ناراحتی های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر این به عنوان پاک کننده و تقویت کننده کبد نیز شناخته شده است. روغن رزماری دارای اثرات choleretic و hepatoprotective است. ابتدا اثر choleretic را مورد بررسی قرار می دهیم، این اثر از خاصیت صفراآور رزماری خبر می دهد، یعنی رزماری ماده ای است که مقدار صفرای ترشح شده توسط کبد را افزایش می دهد.

اثر Hepatoprotective نیز به معنای توانایی رزماری برای جلوگیری از آسیب به کبد است. تحقیقات حیوانی نشان می ‌دهد که برگ رزماری (و زیتون) عصاره های محافظتی کبد را برای موضوعات حیوانی با سیروز جگر القا شده به طور شیمیایی فراهم می ‌کند. به طور خاص، عصاره رزماری قادر به مهار کردن تغییرات ناخواسته ناشی از سیروز در کبد و بافت کبد است.

کورتیزول را کاهش می دهد

یک مطالعه انجام شده در دانشکده دندانپزشکی ژاپن، نشان داد که چگونه آروماتراپی اسطوخودوس و رزماری بر روی سطح کورتیزول بزاق (هورمون استرس) بر روی ۲۲ تن از داوطلبان سالم تاثیر گذاشت. با توجه به این که هر دو این روغن های ضروری باعث افزایش فعالیت فیزیکی رادیکال های آزاد می شوند، آن ها همچنین متوجه شدند که هر دو میزان کورتیزول را کاهش می ‌دهد، که کاهش این هورمون از بدن در برابر بیماری مزمن ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌ کند.

مبارزه با سرطان

علاوه بر آنتی ‌اکسیدان غنی، رزماری به خاطر خواص ضد سرطانی و ضد التهابی اش شناخته شده و مشهور است. یکی از اجزای اصلی فعال رزماری، کارنوزول است. براساس یک مقاله که اخیرا در مجله Cancer Letters منتشر شده ‌است، کارنوزول برای خاصیت ضد سرطان پروستات، سینه، پوست، سرطان خون و سرطان روده با نتایج امید بخش ارزیابی شده ‌است.

علاوه بر این، به نظر می رسد کارنوزول نسبت به سلول های سرطانی در مقابل با سلول های غیر تومور ژنیکس دارای یک سمیت انتخابی است و در هنگام تزریق به حیوانات به خوبی تحمل می شود. به عبارت دیگر، کارنوزول مانند یک تک‌ تیرانداز ارتش عمل می ‌کند که تنها دشمن خود هدف قرار می دهد و به سلول ‌های همسایه آسیب نمی‌ رساند، بر خلاف روش بمب اتمی که همه چیز را در طول مسیر خود از بین می برد.

 

موارد احتیاطی

روغن رزماری را با روغن حامل رقیق کنید تا از حساسیت پوستی جلوگیری شود.
هنگام استفاده از روغن رزماری به صورت موضعی، مراقب اطراف چشم ها، غشاهای مخاطی و هر منطقه حساس پوست حساس باشید.
روغن ها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.
اسانس رزماری نباید به صورت موضعی یا در اطراف کودکان زیر سن ۶ ساله پخش شود.
مصرف روغن رزماری به طور داخلی ممکن است با داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون)، ACE، diuretics و لیتیوم نتیجه معکوس داشته باشد.
قبل از مصرف روغن رزماری، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر باردار هستید، داروی خاصی مصرف می کنید و یا شرایط پزشکی خاصی دارید.