علت وز شدن مو و راهکار های رفع آن چیست؟

افرادی که موهای زبر و ضخیم همانند دورگه های آمریکایی-آفریقایی دارند؛ در عین داشتن موهای زیبا مراقبت های خاصی نیز دارند.

اتو مو و سشوار کردن زیاد مو سبب زبر شدن بیشتر مو شده و مو ها را خشک و شکننده تر می کند.

گاها افراد با استفاده زیاد از اتو مو و سشوار و انواع حالت دهنده های شیمیایی ناخواسته به موهای خود آسیب می زنند.

ما در این مقاله چندین راهکار برای کسانی داریم که از وز شدن موهای خود خسته شده اند و می خواهند موهای خوش حالتی داشته باشد.

 

علت وز شدن مو چیست؟

کمبود رطوبت دلیل اصلی وز شدن مو شماست. وقتی رطوبت مو کم است یا هوا رطوبت زیادی دارد، کوتیکول (لایه ی بیرونی مو) باز می شود تا رطوبت مورد نیاز خود را از هوا جذب کند. به همین دلیل است که هوای مرطوب اغلب این اوضاع را بدتر می کند.

علاوه بر آب و هوا و کمبود رطوبت در موهای شما چند عامل دیگر نیز ممکن است علت وز شدن موی سر شما باشند. در ادامه برخی از آنها را توضیح داده ایم:

1. دمای آب هنگام دوش گرفتن بسیار بالاست.

دوش گرفتن با آب داغ به جز اینکه به شما آرامش بدهد، فایده ی دیگری برای پوست یا موهای شما ندارد. متأسفانه، آب داغ، چربی طبیعی موهای شما را از بین می برد. چربی طبیعی، موهای شما را مرطوب و براق نگه می دارد. بنابراین، عاقلانه ترین کار، پرهیز از چیزهایی است که چربی های گرانبهای مورد نیاز موهای شما را از بین می برند.

راه حل چیست؟

خوشبختانه، کاری که باید انجام بدهید، خیلی دشوار نیست. فقط کافی است با آب ولرم حمام کنید و زمان کمتری در حمام بمانید تا چربی طبیعی موهایتان را کمتر از دست بدهید.

۲. هر روز از وسایل حرارتی حالت دهنده ی مو استفاده می کنید.

متأسفانه، استفاده ی مکرر از ابزارهای حرارتی ای نظیر اتوی مو، به موهای شما آسیب می رساند. این کار رطوبت طبیعی مو‌هایتان را از بین می برد و آنها را به سوی وز شدن می راند. وسایل حرارتی حالت دهنده ی مو موجب خشکی و شکنندگی تارهای مو می شوند.

راه حل چیست؟

بهترین کار این است که استفاده از ابزارهای حرارتی مو (یعنی سشوار، اتوی صاف کننده ی مو، دستگاه فرکننده ی مو یا هر دستگاه حرارتی حالت دهنده ی مو) را به حداقل برسانید. اگر چاره ای جز استفاده از این ابزارها ندارید، پیش از مصرف این وسایل حرارتی، از محافظ حرارتی مو استفاده کنید. همچنین، این ابزارها را در کمترین دمای ممکن تنظیم کنید.

مراقبت از موهای وز

چند راهکار برای مراقبت از موهای وز و زبر شده

۳. هر روز موهای خود را می شویید.

این مسئله بر کسی پوشیده نیست که مصرف شامپو‌های قوی تعادل طبیعی موها را به هم می ریزد. به دنبال آن، موها به تدریج خشک، کدر و وز می شوند. همچنین، در نظر داشته باشد که همه ی شامپوها یکسان نیستند. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که ترکیبات شامپوی انتخابی شما موجب خشکی بیشتر مو‌هایتان شود.

راه حل چیست؟

موهای خود را هر روز نشویید، بلکه با توجه به نوع موهای خود، شامپویی را انتخاب کنید که بتوانید با آن دو تا سه بار در هفته موهایتان را بشویید. همچنین، نرم کننده یا شامپوی آبرسان گزینه ی مناسبی برای درمان موهای خشک و وز است. زیرا رطوبت اضافی کوتیکول مو را می پوشاند. در نتیجه، موهایتان کمتر وز می شوند، چراکه کمبود رطوبت ( علت وز شدن مو ) رفع می شود.

استفاده از روغن آرگان بعد از استحمام می تواند خشکی پوست را کم کند.

 

روغن آرگان سان وی

روغن آرگان سان وی

۴. قسمت انتهایی مو‌هایتان صدمه دیده اند.

مو‌های شکننده و موخوره دار، خیلی راحت وز می شوند. افزون بر این، هر چه موخوره برای مدت بیشتری روی موهایتان باقی بماند، احتمال آسیب دیدن ساقه ی مو و تخریب آن افزایش می یابد.

راه حل چیست؟

هر شش تا هشت هفته باید موهایتان را کوتاه کنید تا در بهترین حالت خود قرار داشته باشند. همچنین، از روغن مخصوص مو یا سرم مو روی قسمت انتهایی مو استفاده کنید.

بهتر است که بعد از استحمام قسمت انتهایی مو را که کمی رطوبت دارد به روغن جوجوبا آغشته کنید.

برای خرید روغن جوجوبا اصل روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید روغن جوجوبا

خرید-روغن-جوجوبا

روغن جوجوبا رازوک برای پوست صورت و مو و ناخن کاربرد دارد.

۵. موهایتان را با حوله ی زبر خشک می کنید.

اگر موهای خود را در حوله ای زبر بپیچید، رطوبت به سرعت از آن خارج می شود. این کار، موهایتان را بیشتر وز می کند. چنانچه، موهایتان مجعد و فرفری است، بر اثر اصطکاک، موهایتان گره می خورند و بد شکل می شوند.

راه حل چیست؟

طبق این مقاله، بهتر است با یک حوله ی میکروفیبر مو‌هایتان را خشک کنید. این کار، وز شدن مو را کنترل می کند و آسیب ناشی از خشک کردن نادرست را کاهش می دهد.

۶. موهایتان را بعد از حمام شانه می کنید.

گرچه باز کردن گره موهای مجعد و فر ضروری است، بعد از دوش گرفتن زمان مناسبی برای این کار نیست. در حقیقت، مرتب کردن مو در حمام آسان تر است. اگر از زیر دوش بیرون بیایید، باز گردن گره موهای مجعد و فر دشوارتر خواهد بود. اگر موهای مجعد خود را بعد از دوش گرفتن شانه کنید، تمام زحمتی را که برای مراقبت از آنها کشیده اید به باد می دهید.

چگونه فر موهایمان را زیبا کنیم؟

فقط در صورتی که از نرم کننده استفاده کردید بعد از استحمام موها را شانه کنید.

البته، باید مراقب باشید تا موهایتان کشیده نشوند و نشکنند. پس، با انگشت یا شانه ای نرم و دندانه درشت، گره موهای خود را باز کنید تا موهایتان مرتب شوند.

۷. به موهایتان رطوبت کافی نمی رسانید.

همانطور که در ابتدا گفتیم، اصلی ترین علت وز شدن مو خشکی و نداشتن رطوبت کافی است. بنابراین، اگر موهایتان وز است، باید به آنها رطوبت بیشتری رساند.

راه حل چیست؟

برای اینکه رطوبت کافی به موها برسد بهتر است که از در روز موها را باز گذاشته و با روغن هایی نظیر آووگادو ریشه و ساقه مو را مرطوب کنید.

آووکادو علاوه بر رطوبت رسانی به موی سر سبب درمان خشکی مو و شوره سر نیز می شود.

از بستن موها به حالت دم اسبی در مدت زمان طولانی نیز خودداری کنید.

برای خرید روغن آووکادو اصل کلیک کنید:

خرید روغن آووکادو 

خرید روغن آووکادو لاوین

روغن آووکادو لاوین مناسب برای پوست مو و ناخن

۸. از حالت دهنده های ضعیف استفاده می کنید.

 

اگر موهای شما هم وز می شوند و هم حالت خود را زود از دست می دهند. به احتمال زیاد باید از نگهدارنده های قوی تر استفاده کنید. مدت اثر همه ی این محصولات به نوع مو‌های شما بستگی دارد.

راه حل چیست؟

یادتان باشد علاوه بر استفاده از محصولات قوی، موهایتان را رطوبت رسانی کنید. محصولاتی مانند اسپری حالت دهنده مو هم به نرم کنندگی و رفع وزی مو کمک می کند، و هم موجب رطوبت رسانی و تغذیه ساقه مو می شود.

۹. هنگام برداشتن گیره‌ و سنجاق مو با ملایمت رفتار نمی کنید.

گیره ی سر برای جمع کردن مو‌های مجعد و فر و مرتب نگه داشتن آنها مفید است. اگر از این روش استفاده‌ می کنید باید گیره ها را با دقت بردارید. گاهی گیره های مو که در پشت سر قرار دارند، به خوبی دیده نمی شوند و هنگام برداشتن آزار دهنده اند و باعث به هم ریختن مو و وز شدن آن می شوند.

راه حل چیست؟

گاهی در وضعی قرار می گیرید که به سختی می توانید گیره ها و سنجاق ها را از موهایتان باز کنید. در این مواقع بهتر است دست نگه دارید و از کسی بخواهید کمکتان کند یا اینکه یک آیینه پیدا کنید تا از وز شدن، شکسته شدن و آسیب دیدگی بیشتر مو جلوگیری کنید.

راهکارهای مراقبت از موهای وز

راهکارهای مراقبت از موهای وز

۱۰. قبل از اینکه موهایتان کاملاً خشک شود، به موهایتان دست می زنید.

اگر چه ممکن است مشکل باشد، دست نگه دارید و بگذارید موهایتان تا ده دقیقه بعد از زمانی که فکر می کنید خشک شده اند، آزاد بمانند. اگر موهای شما به طور طبیعی خشک شوند بهتر حالت می گیرند. علاوه بر این، به راحتی حالت خود را از دست نمی دهند.

حالا، ۱۰ علت وز شدن مو را می شناسید و می دانید که برای جلوگیری از وز شدن مو باید چه کار کنید. پس، از دانسته های خود استفاده کنید و به جای اینکه وقت خود را صرف صاف کردن موهای خود کنید، مراقب آنها باشید تا وز نشوند. همانطور که خواندید، این کار خیلی ساده است. فقط باید صبور باشید تا بعد از چند ماه، نتیجه ی تلاش های خود را ببینید. در پایان، اگر سؤال یا پیشنهادی دارید، در قسمت «بیان نظر» آن را بنویسید.