آلزایمر

بیماری فراموشی که با کهولت سن و نادیده گرفته شدن سلامت مغز در فرد ایجاد می شود به روش های گوناگونی در طب سنتی و طب مدرن قابل پیشگیری و تا حدودی کنترل بعد از بروز است اما نمی توان به یقین گفت که درمان قطعی آلزایمر با روشی خاص ممکن است و نتیجه بخش خواهد بود.

اما برخی درمانهای خانگی در طب سنتی ایران برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر و درمان آن در مراحل اولیه بیماری و بخصوص برای پیشگیری از آلزایمر و چند داروی گیاهی آلزایمر در ایران وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم.

درمان های خانگی که در ادامه می‌بینید، به شما در جلوگیری از برخی از علل مشکوک بیماری آلزایمر کمک خواهند کرد و می‌توانید به آسانی آنها را بخشی از برنامه‌ی زندگی خود قرار بدهید.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد آلزایمر، تجمع عنصر آلومینیوم در مغز است. در زیر به راهکارهایی برای جلوگیری از تجمع آلومینیوم در مغز که پیشگیری از آلزایمر است اشاره شده است.

پیشگیری آلزایمر ۱. جوش شیرین

یک درمان خانگی عالی و پیشگیری مفید برای آلزایمر، جوش شیرین است. می‌توانید مخلوطی از جوش شیرین و پودر نمک را جایگزین خمیردندان خریداری شده از فروشگاه کنید.

این ترکیب آلومینیوم موجود در بسیاری از خمیر دندان‌های تجاری را ندارد.

برای آماده کردن آن، سنگ نمک را در یک دستکاه آسیاب یا هاون پودر کنید تا بافتی مانند دانه‌های شن پیدا کند.

نمک خرد شده را با جوش شیرین به نسبت یک به دو ترکیب کنید؛ سپس یک مسواک تمیز را به ترکیب حاصل بزنید و دندان‌های خود را با آن مسواک بزنید. پودر را در یک ظرف دردار در حمام نگهداری کنید.

پیشگیری از آلزایمر ۲. مکمل‌های غذایی

این نوشیدنی‌های حاضر و آماده برای نوشیدن سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. انواع مولتی ویتامین ها، مکمل های گیاهی و انواع داروی گیاهی آلزایمر که باعث تقویت سلولهای مغزی و جلوگیری از زوال آنها می شوند از این جمله هستند که در بخشهای بعدی این مطلب معرفی شده اند.

پیشگیری از آلزایمر ۳. دانه‌های آجیلی

تخمه‌ی کدو تنبل، دانه‌های کنجد و تخمه‌ی آفتابگردان، تنقلاتی عالی هستند – آنها سرشار از اسید‌های چرب ضروری و لازم برای عملکرد مغز هستند.

درمان افسردگی آلزایمر ۴. روغن کنجد

آیورودا، یک سیستم جامع پزشکی متعلق به هند، مزایای روغن کنجد را برای درمان آلزایمر توصیف می‌کند. افسردگی همراه با AD ممکن است با چکاندن روغن کنجد گرم شده در بینی بهبود بیابد – باید روزی دو بار و هر بار در حدود ۳ قطره در هر سوراخ بینی، ریخته شود – یا روغن کنجد کمی گرم شده در بالای سر و کف پاها مالش داده شود.

حل مشکلات ادراری ناشی از آلزایمر ۵. سرکه

سرکه، می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. وقتی که بیماران AD مبتلا به بی‌اختیاری ادراری می‌شوند، سرکه می‌تواند به بهداشت آنها کمک کند. سطح ناحیه تناسلی را به طور کامل با ترکیب سرکه و آب به نسبت مساوی تمیز کنید.

برای تهیه‌ی یک دئودورانت خانگی (بسیاری از مارک‌های که خریداری می‌کنید حاوی آلومینیوم هستند)، مقادیر مساوی آب و سرکه را ترکیب کنید. به آرامی آن را زیر بغل استعمال کنید، این ترکیب جلوی عرق کردن فرد را نمی‌گیرد، اما بو را کنترل می‌کند.

سرکه سیب می‌تواند به کاهش خارش پوست کمک کند. ۲۴۰ میلی‌لیتر سرکه سیب را به یک وان حمام آب گرم اضافه کنید. حداقل ۱۵ دقیقه در این آب دراز بکشید.

پیشگیری از آلزایمر ۶. جوانه گندم یا پودر شیر

برای دریافت پروتئین بیش‌تر این دو را به غذاهای‌تان اضافه کنید.

درمان و پیشگیری آلزایمر ۷. بلوبری

شواهد جدید نشان می‌دهند که بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است باعث کاهش تغییرات مرتبط با سن، از جمله همان تغییرهایی که در بیماری آلزایمر رخ می‌دهد، شوند.

بلوبری خشک درمانگیاه را می توانید از این لینک تهیه کنید.

پیشگیری ۸. آب تصفیه شده

از آن‌جا که آب شیر ممکن است حاوی آلومینیوم و سایر ناخالصی‌ها باشد، آب تصفیه شده یا آب معدنی می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد. با اداره‌ی آب خود تماس بگیرید و از آنها در مورد کیفیت آب سوال کنید. ممکن است تصمیم بگیرید یک دستگاه تصفیه‌ی آب را به عنوان گزینه‌ی دیگری انتخاب کنید.

پیشگیری و درمان آلزایمر ۹. هویج

خوردن هویج، که سرشار از بتا کاروتن است، یک راه بدون خطر برای به‌دست آوردن ویتامین A از طریق رژیم غذایی است. بدون مقادیر کافی ویتامین A، سلامت عصب و حتی حافظه ممکن است دچار مشکل بشود.

با این حال، بهتر است از روش‌های طبیعی آن را به‌دست بیاورید – مصرف مکمل‌های ویتامین A ممکن است منجر به مسمومیت شود. سایر غذاهای غنی از ویتامین A عبارتند از اسفناج، کدو، فلفل، جگر، شیر کامل و تخم‌مرغ.

پیشگیری آلزایمر ۱۰. میوه‌های خانواده‌ی مرکبات

این میوه‌ها سرشار هستند از ویتامین C، که یک آنتی‌اکسیدان است. اعتقاد بر این است که آنتی‌اکسیدان به محافظت از اعصاب مغز کمک می‌کند. توت‌ها و برخی از سبزیجات، از جمله فلفل، سیب‌زمینی شیرین و سبزیجات برگ سبز، منابع غنی از ویتامین C هستند.

پیشگیری آلزایمر و درمان در مراحل اولیه ۱۱. ماهی

اسیدهای چرب برای عملکرد درست مغز مهم هستند و ماهی به میزان فراوانی اسید چرب دارد (به همین دلیل اغلب آن را “غذای مغز” نامیده‌اند). خیلی خوب است اگر که دست کم دو بار در هفته ماهی را در فهرست غذاهای روزانه‌تان قرار دهید (بیش‌تر از ۲ بار حتی بهتر هم است).

ماهی‌های خوب عبارتند از ماهی قزل‌آلا، ساردین، ماهی قزل‌آلای دریاچه، موتوماهیان و ماهی تن. با این حال، توجه داشته باشید که برخی از ماهی­ها – به خصوص کوسه، اره ماهی، ماهی خال‌خالی شاهی و کاشی ماهی – حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند و باید از مصرف آنها پرهیز کنید.

پیشگیری آلزایمر ۱۲. سبزیجات دارای برگ سبز تیره

اسفناج، کلم کالی، برگ چغندر و سایر سبزیجات برگدار مقدار فراوانی اسید فولیک دارند که ممکن است عملکرد شناختی را تحریک کند. سایر منابع خوب اسید فولیک عبارتند از چغندر، لوبیا چشم بلبلی و سایر حبوبات، کلم بروکسل و غلات کامل.

علاوه بر این، پژوهشی که در‌ هلند صورت گرفت نشان می‌دهد افرادی که مقدار زیادی سبزیجات تیره‌ی سبزرنگ، یا سبزیجات زرد و قرمز می‌خورند می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۲۵ درصد در خود کاهش دهند.

پیشگیری آلزایمر ۱۳. آب پرتقال

نوشیدن یک لیوان آب پرتقال یکی دیگر از راه‌های افزایش دریافت ویتامین C است – فقط آن را با آسپیرین ترکیب نکنید. چرا که مخلوط این دو (آسپرین و آب پرتقال) با هم، سیترات آلومینیوم تشکیل می‌دهند که پنج برابر سریع‌تر از آلومینیوم معمولی جذب بدن می‌شود.

۱۴. محصولات سویا

مطالعات نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌هایی که در پروتئین سویا یافت می‌شوند، ممکن است زنانی که در دوره‌ی یائسگی به سر می‌برند را از AD دور نگه دارند.

شیر سویا را روی غلات صبحانه‌تان امتحان کنید، و در رسپی‌ها به جای ریکوتا و پنیر لبنی، توفو را جایگزین کنید. توصیه می‌شود که ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین سویا در روز مصرف کنید.

داروهای خانگی متعددی وجود دارند که می‌توانند شروع بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازند. در بخش بعدی یاد می‌گیرید که چگونه آشپزخانه‌تان می‌تواند قفسه‌ای از داروهای خانگی باشد.

موادی که می‌توانند به شما کمک کنند که از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کنید، ممکن است درست روی اجاق گازتان باشند. در مواجهه با این بیماری مزمن، برخی از این داروهای خانگی مفید را در نظر داشته باشید.

بسیاری از افراد مبتلا به AD کم شدن احساس چشایی را تجربه می‌کنند، بنابراین ادویه‌ی غذاهای‌تان افزایش بدهید تا جوانه‌ها و اشتهای‌تان تحریک شود. پودر چیلی، فلفل، مریم گلی، پونه‌ی کوهی – هر چیزی که خوشمزه است و غذا را خوش طعم و مزه‌ می‌کند، تاثیرگذار خواهد بود. با این وجود، دقت کنید در مصرف نمک زیاده‌روی نکنید.

درمان قطعی آلزایمر

اگرچه درمان قطعی آلزایمر هنوز کشف نشده اما داروهای گیاهی می تواند تا حدی آنرا کنترل و پیشگیری کنند.

درمان آلزایمر ۱۵. عصاره‌ی ‌بادام

این عصاره حاوی ویتامین E است. سعی کنید از کوکی‌های دارای بادام استفاده کنید.

۱۶. ادویه‌ی کاری

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که کورکومین، آنتی‌اکسیدان و ترکیب ضد التهاب موجود در زردچوبه (ادویه‌ای که در تهیه‌ی کاری زرد استفاده می‌شود) ممکن است از بروز AD جلوگیری کند. این توانایی ادویه‌ی کاری، می‌تواند توضیح دهد که چرا هند در میان کشورهای جهان است که پایین‌ترین نرخ AD را دارند.

درمان آلزایمر 17. زنجبیل

این ادویه می‌تواند اشتهای فردی را که میلی به خوردن غذاها ندارد، تحریک کند. برای داشتن یک درمان خانگی ساده، چای زنجبیل یا کلوچه‌های زنجبیل را امتحان کنید یا کمی زنجبیل تازه را ریز خرد کنید و آن را با کمی آبلیمو و یک تکه سنگ نمک مخلوط کنید و سپس ترکیب را بجوید. این ترکیب نه تنها اشتها را افزایش می‌دهد بلکه سبب تشنه شدن‌تان نیز خواهد شد.

کپسول کورکورونا حاوی عصاره زنجبیل است که می تواند از آن استفاده کنید.

کپسول کورکورونا زنجبیل و زردچوبه درد مفاصل

کپسول کورکورونا زنجبیل و زردچوبه درد مفاصل

18. روغن لیمو

چند قطره روغن لیمو یا نعناع فلفلی را در آب گرم بریزید و سپس بخار آب را استنشاق کنید. این محرک‌های آروماتراپی می‌توانند افرادی که دچار علائم معمول AD مانند بی‌خوابی یا افسردگی هستند، سر حال بیاورد.

قطره خوراکی لیموترش گرینو هم اکنون در درمانگیاه به شما ارائه شده است.

درمان آلزایمر 19. مریم‌گلی.

برای افسردگی مرتبط با AD، ۱/۲ قاشق چایخوری مریم‌گلی و ۱/۴ قاشق چایخوری ریحان را در ۱ فنجان آب گرم بریزید. کمی صبر کنید تا ترکیب دم بکشد. دمنوش آماده شده را دو بار در روز بنوشید.

برای استفاده از این گیاه دارویی می توانید از قطره مریم گلی زردبند که در داروخانه ها موجود است استفاده نمایید.

درمان آلزایمر ۲۰. زردچوبه.

کورکومین، یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی موجود در این ادویه، تعداد پلاک‌ها را در مغز موش‌ها کاهش می‌دهد و بنابراین می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را کند کنَد.

هم اکنون قرص کورکورونا از این گیاه در ایران تولید شده است که علاوه بر درمان آلزایمر، خواص مفیدی برای تسکین دردهای روماتیسمی و آرتروزی دارد.

رمان آلزایمر ۲۱. ژینکو

این هم یکی دیگر از داروهای طبیعی است که می‌تواند در کاهش علائم آلزایمر موثر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درخت ژینکو ، ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

استفاده از ژینکو برای درمان آلزایمر

یکی دیگر از مواد طبیعی که می‌تواند برای درمان آلزایمر مفید باشد، ژینکو است. به نظر می‌رسد که عصاره‌ی استاندارد برگ‌های درخت ژینکو که جریان خون را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد، به خصوص در شریان‌های سایز متوسط و شریان‌های کوچک. ثابت شده‌است که این عصاره در افراد مسن سبب کاهش گیجی و روند از دست دادن حافظه می‌شود، و این تاثیر احتمالا با ارائه‌ی خون بیش‌تر به مغز رخ می‌دهد.

بنابراین، استفاده از ژینکو برای درمان آلزایمر ، بسیار تاثیرگذار است، به خصوص اگر بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود. نشانه­ های اولیه‌ای که کهندار می‌تواند تسکین بدهد، عبارتند از زوال حافظه‌ی کوتاه مدت، افسردگی، حواس‌پرتی، اضطراب، سرگیجه، عدم توانایی در تمرکز کردن، سردرگمی روحی و وزوز گوش.

یکی از بهترین داروهایی که از این گیاه دارویی در داروخانه های ایران موجود است قرص جینکوگل است که یکی از محصول شرکت داروی سازی گل دارو می باشد. برای خرید آن روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید قرص جینکوگل

تقویت-حافظه-با-گیاهان-دارویی

تقویت-حافظه-با-گیاهان-دارویی

درمان آلزایمر 22. مخلوط کندر و عسل

مخلوط کندر و عسل یکی از داروهای بسیار مهمی است که در طب سنتی ایران برای درمان آلزایمر پیشنهاد شده است.

معجون کندر کیمیاگر یکی از محصولات بسیار مفید در این زمینه است که علاوه بر مخلوط کندر و عسل، چندین گیاه بسیار موثر دیگر در زمینه کنترل و پیشگیری آلزایمر و درمان آلزایمر و تقویت حافظه را ترکیب نموده است.

برای مطالعه درباره این محصول و یا خرید اینترنتی آن می توانید اینجا کلیک کنید.

معجون کندر خوراکی تقویت حافظه

معجون کندر کیمیاگر برای تقویت حافظه کودکان و بزرگسالان

درمان آلزایمر