ال-آرژنین یک آمینو اسید است که به بدن شما در تولید پروتئین کمک می کند. پروتئین ها برای بدن ضروری هستند زیرا هر سلول بدن شما حاوی پروتئین است. شما می توانید ال آرژنین را با خوردن غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت و آجیل به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما همچنین می توانید ال آرژنین را به عنوان مکمل از طریق خوراکی  دریافت کنید. در این مقاله از درمانگیاه به معرفی ال آرژنین و کاربرد آن می پردازیم.

 

ال آرژنین چیست؟

ال-آرژنین یک اسید آمینه است که می توانید به طور طبیعی در غذاهایی مانند ماهی، گوشت و آجیل پیدا کنید. ال-آرژنین نیمه ضروری است، به این معنی که بدن شما می تواند  این اسید آمینه را تولید کند، اما هم زمان باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

“l” در ال-آرژنین به چه معناست؟

حرف L در جلوی آرژنین مخفف “levorotatory” است، که یک اصطلاح شیمی است که به این معنی است که اسید آمینه با یک مولکول پروتئین پیوند برقرار نکرده است. این به ارائه دهندگان کمک می کند تا اسیدهای آمینه را بر اساس شباهت آنها به آمینو اسیدهایی که انسان در بدن خود تولید می کند، دسته بندی کنند. L نشان می دهد که به راحتی جذب بدن شما می شود زیرا شبیه اسیدهای آمینه موجود در بدن شما است.

 

اسید آمینه چیست؟

آمینو اسیدها مولکول هایی در بدن شما هستند که وقتی با مولکول های دیگر ترکیب می شوند، پروتئین تولید می کنند. یک زنجیره آمینو اسید یک پروتئین را تشکیل می دهد. پروتئین ها بخش مهمی از عملکرد انسان هستند زیرا هر سلول در بدن انسان حاوی میزان زیادی پروتئین است.

بدن شما همچنین از اسیدهای آمینه برای تولید انرژی استفاده می کند.

آرژنین

آیا در رژیم غذایی به پروتئین نیاز دارم؟

پروتئین موجود در رژیم غذایی به عملکرد بدن شما کمک می کند. هر سلول در بدن شما حاوی پروتئین است. پروتئین ها به بدن شما کمک می کنند:

 

ساخت و ترمیم سلول های جدید ضروری برای رشد.

بافت های آسیب دیده را ترمیم کنید.

به سلول ها کمک کنید تا عملکرد اختصاص داده شده خود را تکمیل کنند.

غذا را تجزیه و هضم کنید.

ال آرژنین برای چه مواردی تایید شده است؟

ال آرژنین می تواند چندین بیماری را درمان کند از جمله:

 

درد یا فشار قفسه سینه (آنژین).

اختلال در نعوظ.

نارسایی قلبی.

فشار خون بالا (فشار خون بالا).

میگرن.

 

چه غذاهایی حاوی ال آرژنین هستند؟

غذاهایی که پروتئین بالایی دارند به طور طبیعی حاوی ال-آرژنین هستند از جمله:

 

  • گوشت (گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون)
  • ماهی (ماهی آزاد، شاه ماهی).
  • آجیل و دانه ها (بادام، بادام هندی، تخمه کدو تنبل)
  • حبوبات (لوبیا سویا، نخود)
  • غلات کامل (برنج قهوه ای، جو دوسر)
  • محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر)

 

فرم ها و نام های تجاری ال آرژنین چیست؟

ال-آرژنین به دو شکل موجود است: مایعی که در داخل ورید شما تزریق می شود یا از طریق دهان (کپسول یا قرص) مصرف می شود.

 

نام تجاری L-arginine شکل IV R-Gene 10® است.

 

انواع مختلفی از مکمل های ال آرژنین بدون نسخه موجود است. قبل از شروع مکمل های ال آرژنین با پزشک و یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

 

ال-آرژنین دارای چه دوزهایی است؟

دوز برای هر برند ال آرژنین متفاوت است و مشخصات آن روی برچسب مشخص شده است. میانگین دوز ال-آرژنین بین 6 گرم تا حداکثر 30 گرم در روز است. دوز روزانه معمولاً به سه دوز کوچکتر در روز تقسیم می شود که از حداکثر دوز تجاوز نمی کند. بیش از حداکثر دوز ال آرژنین مصرف نکنید.

قبل از مصرف مکمل های ال-آرژنین بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر.

 

چگونه باید ال آرژنین مصرف کنم؟

شما می توانید ال آرژنین را با گنجاندن غذاهایی که حاوی ال-آرژنین هستند در رژیم غذایی خود مصرف کنید. غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، راه های عالی برای افزایش سطح ال-آرژنین شما هستند.

 

از آنجا که این یک مکمل ورزشی است، اگر ال آرژنین کافی از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، ممکن است مربی  شما مصرف مکمل های ال آرژنین بدون نسخه را پیشنهاد دهد. می‌توانید مکمل‌های ال-آرژنین را به صورت خوراکی مصرف کنید، طبق دوز روی برچسب مکمل و توصیه ارائه‌دهنده خود.

 

چه مدت طول می کشد تا ال آرژنین اثر کند؟

بسته به دلیل شما برای مصرف ال-آرژنین و نوع اسید آمینه مورد نیاز شما، حداقل 24 ساعت طول می کشد تا ال آرژنین در بدن شما جذب شود. در برخی موارد، برای مشاهده اثرات کامل درمان منظم ال-آرژنین، ممکن است تا سه ماه طول بکشد.

 

عوارض جانبی ال آرژنین چیست؟

عوارض جانبی با درمان ال-آرژنین ممکن است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نفخ.
  • اسهال
  • سرگیجه.
  • حالت تهوع یا استفراغ.

عوارض جانبی تهدید کننده زندگی عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک (کهیر، خارش یا بثورات پوستی).
  • دشواری در تنفس یا احساس سفتی در قفسه سینه.
  • نارسایی قلبی.

اگر هر گونه عوارض جانبی را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید یا بلافاصله به نزدیکترین اورژانس خود مراجعه کنید.

 

آیا تداخلات جدی با ال آرژنین وجود دارد؟

ال-آرژنین با سایر داروها تداخل دارد. ال-آرژنین را بدون صحبت با ارائه دهنده خود در مورد داروهای فعلی مصرف نکنید

ال-آرژنین در صورت داشتن شرایط خاص سلامتی می تواند باعث ایجاد تداخل شود. شما نباید ال-آرژنین مصرف کنید اگر:

  • اخیراً دچار حمله قلبی شده است.
  • کمبود گوانیدینواستات متیل ترانسفراز دارید.
  • اگر زیر 16 سال هستید.
  •  باردار یا شیرده هستید.
  •  یا بزرگسالی بزرگتر از 65 سال هستید.

همیشه قبل از شروع مکمل های ال آرژنین با فرد متخصص مشورت کنید.

 

مصرف ال آرژنین در دوران بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید (در حال شیردهی) بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا اسید آمینه برای شما مناسب است، مکمل ال-آرژنین مصرف نکنید. ال-آرژنین می تواند عوارض غیرمنتظره ای در دوران بارداری ایجاد کند، و تحقیقات کافی برای تعیین اینکه آیا مکمل های ال-آرژنین از شیر مادر (شیر سینه) عبور می کنند یا نه، وجود ندارد.

 

قبل از شروع ال-آرژنین چه چیزی باید به پزشک بگویید؟

قبل از شروع ال-آرژنین در مورد داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که در حال حاضر مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین می‌خواهید درباره سابقه سلامتی خود با ارائه‌دهنده خود صحبت کنید، به خصوص اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده‌اید، باردار یا شیرده هستید (در حال شیردهی) یا اگر یک بیماری زمینه‌ای دارید. ارائه دهنده شما علائم شما را ارزیابی می کند و به شما اطلاع می دهد که آیا شروع مصرف ال-آرژنین بی خطر است یا خیر.

 

معرفی قرص ال آرژنین یوروویتال

از جمله آمینه های مهم  و نیمه ضروری ال آرژنین است  که در عملکردهای مختلف بدن نقش ویژه ای دارد. قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ میلی گرم یوروویتال موجب بهبود تقسیم سلولی، راندمان سیستم ایمنی بدن و ترشح مواد پیام رسان نقش موثری دارد. گرچه این ماده در بدن به صورت عادی تولید می شود اما در مواقعی که بدن در حالت استرس و بیماری و.. قرار می گیرد نیاز به این ماده افزایش پیدا می کند.

 ارژنین 1000 یوروویتال

ارژنین 1000 یوروویتال

نیتریک اکساید که در این فرآورده به کار رفته است، عملکرد قلب را با خون دارای اکسیژن افزایش داده و به نوبه خود موجب تقویت عملکرد قلب می‌شود.

علاوه بر تمامی این موارد قرص ال  آرژنین یورو ویتال یکی از مهم‌ترین اسیدهای آمینه است که در ساخت عضلات و سنتز پروتئین نقش مهمی دارند. به کمک این قرص حتی می توانید اختلالات نعوظ را بر طرف کنید.

بافت های چربی اضافی نیز به کمک این قرص به راحتی از بین می روند. زیرا سوخت و ساز بدن را بالا می برد و ضمن چربی سوزی عضله سازی هم می کند.

 

برای خرید ال آرژنین یوروویتال از درمانگیاه کلیلک کنید.

 

کلام آخر

همیشه قبل از شروع هر مکمل جدیدی مانند ال  آرژنین با فرد متخصص که می تواند پزشک، متخصص تغذیه و یا مربی ورزشی باشد، صحبت کنید. ال آرژنین برای اکثر بزرگسالان بی خطر است، به خصوص اگر محصولات پروتئینی بیشتری مانند گوشت و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر هر گونه واکنش جدی به اسید آمینه دارید، با فرد متخصص صحبت کنید.

ال-آرژنین برای ورزشکاران موجب عضله سازی و بالا رفتن سوخت و ساز می شود. در نتیجه چربی سوزی را هم به همراه دارد. بالا بردن مقادیر ال-آرژنین در بدن برای رفع اختلالات نعوظ نیز موثر است و می توان آن را یم مکمل جنسی نیز در نظر گرفت.