انواع قرص اطریفل چیست | هلیله بلیله آمله | اطریفل گشنیزی | داروی مرکبه خاص | اطریفل چیست | عوارض قرص اطریفل | خواص اطریفل


اطریفل چیست؟ انواع قرص اطریفل کدام است؟

اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که برای درمان بسیاری از بیماری ها از طب سنتی کمک می گیرید حتما اسم اطریفل به گوشتان خورده است و به این اندیشیده اید که اطریفل چیست و انواع قرص اطریفل کدام است؟

اطریفل شاید پیشینه چند هزار ساله داشته باشد و اصل آن به کشور هند برگردد.

به صورت معرب در هند به داروهایی گفته می شود که از سه گیاه تشکیل شده باشد. که در واقع اطریفل یا طرافل از ترکیب سه گیاه هلیله بلیله و آمله به دست می آید.

این سه گیاه هر سه هندی بوده که سال هاست در طب سنتی ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته و بسیار پرطرفدار می باشد.

برخی منابع نیز حاکی از این است که اطریفل می تواند واژه ای یونانی باشد، اما در صورتی که معادل یونانی آن مشخص نیست.

اما به احتمال زیاد اطریفل از عبارت Tripple به معنای سه گانه در زبان انگلیسی گرفته شده و در هندی به صورت تریپالا یا تریپهلا Tripahla و در عربی به صورت اطریفل یا طرافل در آمده است.

چرا که این سه گیاه یعنی هلیله بلیله آمله اجزای اصلی تشکیل دهنده انواع اطریفل هستند.

اطریفل انواع مختلفی دارد که با کمی تغییر در ترکیبات آن به وجود می آید.

خواص اطریفل باعث شده است تا حتی پیامبر اسلام نیز استفاده از آن را توصیه کند.

از ابن عباس معجونی نقل است که پیامبر فرموده اند: هلیلهٔ سیاه، بلیله و آمله را با روغن گاو بجوشان که در آن فضایل زیادی نهفته است.

اطریفل که به نام های طریفل یا طرافل هم شناخته می شود یک ترکیب گیاهی متشکل از سه گیاه بومی هند می باشد که بیش از 1000 سال در طب سنتی آیورودا به عنوان داروی درمانی استفاده شده است.

مطالعات نشان می دهد که اطریفل می تواند به جلوگیری از التهاب کمک کند و مطالعات آزمایشگاهی اثر محافظتی احتمالی این ترکیب را در برابر برخی سرطان ها نشان داده اند.

هلیله بلیله آمله

هلیله بلیله آمله

معرفی ترکیبات اطریفل هلیله بلیله آمله

آمله یا انگور فرنگی

یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین میوه ها در هند است که خواص دارویی بسیار زیادی را نیز دارا می باشد.

آمله یا انگور فرنگی میوه یک درخت تقریبا متوسط در هند است که بافت فیبر مانند دارد که در هند به صورت تازه و خشک استفاده می شود

از این گیاه دارویی می توان برای بهبود یبوست و به عنوان ملین گیاهی استفاده کرد.

. انگور فرنگی هندی بسیار مغذی و سرشار از ویتامین C، اسید های آمینه و مواد معدنی است همچنین حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی مانند فنل ها، تانن ها، فیلمبلیک اسید، روتین، کورکومینوئید ها و امبلیکول می باشد.

آمله سبب کاهش سوزش سردل، حالت تهوع و همچنین رفلاکس معده می شود.

از آن به عنوان یک گیاه ضد سرطان یاد می شود زیرا دارای مواد مغذی بسیار زیادی است که خواص آنتی اکسیدانی دارد.

به کاهش التهاب، کاهش کلسترول و کاهش فشار خون کمک می کند، آمله همچنین خاصیت ضد پیری دارد و به تقویت موها کمک می کند.

آمله یکی از ترکیبات اصلی اطریفل

بلیله چیست؟

بلیله یک درخت بزرگ است که بیشتر در جنوب شرقی آسیا رشد میکند و در طب ایورودا از آن برای بیماری های زیادی استفاده می کنند.

نام علمی بلیله Terminalia bellirica بوده که به آن بلیلج، بهیره و باهرا نیز گفته می شود.

طبع بلیله سرد و خشک است که از میوه آن استفاده دارویی می شود.

سه جزء گلوکوزیدی، گلوکوز، آلاجیک اسید، گالیک اسید و تانن در آن مشخص شده است.

بلیله ضد تب، ضد سرفه و از بین سردردهای صبحگاهی بوده و به دفع صفرا کمک می کند.

تقویت کننده معده بوده و به تقویت بینایی کمک می کند و برای درمان یبوست و بواسیر نیز مفید است.

در یک مطالعه مشخص شده که مصرف 500 میلی گرم از این داروی گیاهی به میزان قابل توجهی میزان اسید اوریک را در بیماران مبتلا به نقرس کاهش داده است، یک بیماری التهابی که با ایجاد اسید اوریک در بدن مشخص می شود.

بلیله در اطریفل به دلیل مقادیر بالای گالیک اسید و الاژیک اسیدی که دارد برای درمان دیابت و اختلال در تنظیم قند خون استفاده می شود.

این مواد شیمیایی گیاهی به ترشح انسولین از لوزالمعده کمک می کنند و نشان داده شده است که قند خون بالا را کاهش داده و مقاومت به انسولین را در مطالعات حیوانی بهبود می بخشند.

انواع قرص اطریفل هلیله بلیله و آمله

هلیله چیست

هلیله سیاه نیز میوه درختی است که در خاورمیانه، هندوستان و آسیای شرقی رشد می کند و در طب سنتی هند و ایران استفاده های زیادی دارد.

این میوه حاوی ترپن ها، پلی فنول ها، آنتوسیانین ها و فلاونوئید هاست که همگی فواید سلامتی قدرتمندی دارند.

در طب آیورودا نشان می دهد که از هلیله می توان برای بیماری های قلبی، تقویت مو و رفع سفیدی مو،تقویت چشم، درمان جوش و آکنه استفاده کنید.

وجود آن در اطریفل صغیر می تواند به دفع بلغم کمک کند که یک ملین گیاهی نیز می باشد.

فقط باید در نظر داشته باشید که مصرف هلیله سیاه در بارداری و دو هفته قبل از عمل جراحی ممنوع بوده و تحت هیچ شرایطی نباید استفاده شود.

مطالعات نشان داده که هلیله سیاه خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد و در طب آیورودا به طور گسترده ای برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع قرص اطریفل

 اطریفل به شکل های مختلفی در بازار موجود می باشد  مانند کپسول، قرص و پودر که شما می توانید آنها را تهیه کنید.

مهم تر از انواع قرص اطریفل بهداشتی بودن آن است که شما باید به هنگام خرید حتما به آن توجه کنید.

خیلی از افراد به دلیل معروف بودن این قرص آن را در شرایط غیر بهداشتی و بدون در نظر گرفت درصد آن تولید می کنند و روانه بازار می کنند.

در صورتی که به سلامتی خود اهمیت می دهید بهتر است که از انواع اطریفل دارای مجوز بهداشت استفاده کنید.

پیشنهاد می شود که برای جذب بیشتر، اطریفل را بین وعده های غذایی و با معده خالی مصرف کنید.

به طور معمول، دوزهای توصیه شده از 500 میلی گرم تا یک گرم در روز متغیر هستند، اگرچه مقادیر بیشتر می تواند برای درمان علائمی مانند یبوست استفاده شود.

در صورت استفاده از محصولات شرکتی می توانید مطابق بروشور محصولات استفاده کنید.

انواع قرص اطریفل موجود در ایران

  1. اطریفل حکیم
  2. اطریفل کبیر
  3. اطریفل صغیر
  4. اطریفل اسطوخودوس
  5. اطریفل گشنیزی
  6. اطریفل مقل ملین
  7. اطریفل افتیمونی
  8. اطریفل سفرجلی
  9. اطریفل زمانی

هر کدام از این انواع قرص اطریفل ترکیبات خاصی داشته و برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

ما در ادامه به معرفی خواص دارویی ترکیبات اصلی اطریفل یعنی هلیله بلیله و آمله می پردازیم.

خواص اطریفل 

  1. ضد التهاب قوی

اطریفل حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که عملکرد های محافظتی در بدن دارند. این گیاه حاوی ویتامین C، فلاونوئید ها، پلی فنول ها، تانن ها و ساپونین ها به همراه سایر ترکیبات گیاهی قوی است.

این ترکیبات در مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد که می توانند به سلول ها آسیب وارد کرده و در ایجاد بیماری های مزمن نقش داشته باشند، موثر می باشند.

رژیم های غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به التهاب و بیماری های قلبی، برخی سرطان ها، دیابت و پیری زودرس را کاهش می دهد. مطالعات حیوانی نشان داده که اطریفل التهاب و آسیب های ناشی از آرتروز را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های آنتی اکسیدان ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد، از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی، بهبود عملکرد ورزشی و کاهش التهاب بدن.

  • سرطان

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده که انواع قرص اطریفل خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد. به عنوان مثال، نشان داده شده که مانع از رشد لنفوم و همچنین سرطان معده و لوزالمعده در موش ها می شود.

این داروی گیاهی همچنین منجر به مرگ سلول های سرطانی پروستات در مطالعات لوله آزمایش می شود.

محققان اظهار داشته اند که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در اطریفل مانند گالیک اسید و پلی فنول ها ممکن است مسئول خاصیت های ضد سرطان آن باشند.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است اما مطالعات انسانی در این زمینه مورد نیاز است.

  • سلامت دهان و دندان

اطریفل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که می تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک، که یک علت شایع سوراخ شدن دندان ها و التهاب لثه است کمک کند.

یک مطالعه روی 143 کودک نشان داده که شستشو با دهانشویه حاوی عصاره اطریفل باعث کاهش پلاک، التهاب لثه و رشد باکتری در دهان می شود.

یک مطالعه دیگر نشان داده که درمان با دهانشویه های حاوی اطریفل منجر به کاهش قابل توجهی در پلاک دندان و التهاب لثه در بیماران مبتلا به پریودنتال شده است.

  • لاغری و کاهش وزن

برخی مطالعات نشان داده اند که ترییب هلیله بلیله آمله و انواع قرص اطریفل ممکن است در کاهش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم موثر باشد.

در یک مطالعه بر روی موش های صحرایی که دارای رژیم غذایی پرچرب بودند مشخص شد که مصرف مکمل اطریفل باعث کاهش وزن و چربی بدن آن ها می شود.

یک مطالعه دیگر روی 62 بزرگسال چاق نشان داده افرادی که روزانه 10 گرم پودر اطریفل مصرف می کردند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، کاهش بیشتری در وزن، دور کمر و دور باسن را تجربه کردند.

  • ملین طبیعی

از زمان های بسیار قدیم به عنوان یک درمان طبیعی برای مسائل گوارشی مانند یبوست مورد استفاده قرار می گرفت. این یک جایگزین برای مسهل های بدون نسخه است و اثربخشی آن در چندین مطالعه نشان داده شده است.

در یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی، اطریفل باعث کاهش یبوست، درد شکم، نفخ شکم و بهبود حرکات روده شده است.

همچنین در مطالعات حیوانات مشخص شده که اطریفل التهاب روده را کاهش داده و آسیب های روده را ترمیم می کند.

  • قند خون و دیابت

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن شایع است که باعث می شود قند خون فرد بالا رفته و بالا بماند.

هنگامی که قند خون بطور مداوم زیاد باشد، این مانع از جذب موثر و استفاده قند برای تولید انرژی توسط سلول ها می شود. برخی تحقیقات حاکی از آن است که اطریفل باعث کاهش قند خون و کلسترول خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

انگور فرنگی هندی یا همان آمله موجود در اطریفل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند باعث کاهش قند خون و رفع آسیب های عصبی ناشی از دیابت شود.

بیبهیتاکی موجود در اطریفل ممکن است دارای پتانسیل ضد دیابتی باشد.

این گیاه سرشار از گالیک اسید است، یک ترکیب فیتوشیمیایی که ممکن است مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و به سلول ها در جذب قند خون کمک کند.

  • استرس و اضطراب

برخی از شواهد نشان می دهد که اطریفل می تواند بدن را در برابر استرس و اضطراب محافظت کند. یک مطالعه دیگر نشان داده که اطریفل باعث سازگاری بدن در واکنش به استرس می شود.

  • خواص اطریفل برای پوست

تحقیقات نشان می دهد که اطریفل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد ممکن است به بازسازی پروتئین پوست و حفظ رطوبت پوست کمک کند.

محققان همچنین متوجه شدند که اطریفل به افزایش تشکیل کلاژن و کاهش باکتری های روی پوست کمک کرده و به این ترتیب باعث بهبود سریع تر زخم های پوستی می شود.

مضرات قرص اطریفل و عوارض قرص اطریفل

  • اسهال

در صورتی که از انواع قرص اطریفل زیاد استفاده کنید به دیل خاصیت ملین بودن آن امکان دارد که دچار اسهال و ناراحتی های معده شود.

پس بهتر است تا جایی آن را استفاده کنید که متخصص طب سنتی به شما اجازه داده است و یا بیماری شما درمان شود.

  • بارداری و شیردهی

به علت مهم بودن دوران بارداری و شیردهی بهتر است که از این دارو به دلیل داشتن عوارض احتمالی استفاده نکنید.

  • نوزادان و کودکان

به دلیل عدم تحقیقات کافی برای مصرف این دارو برای کودکان از خوراندن آن به کودکان و نوزادان خودداری کنید.

  • تداخل دارویی

اطریفل ممکن است با برخی از دارو های خاص از جمله رقیق کننده های خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.

انواع قرص های اطریفل محبوب

اطریفل افتیمونی نیاک

قرص اطریفل افتیمونی یکی از انواع قرص اطریفل بوده که در ترکیبات آن به غیر از هلیله بلیله و آمله؛ از افتیمون و چند ترکیب گیاهی دیگر نیز استفاده شده است.

افتیمون خاصیت ضد التهابی داشته و از اطریفل افتیمونی می توانید برای انواع سردردهای میگرنی و سردردهای صبحگاهی و همچنین برای کاهش التهاب مفاصل استفاده کنید.

اگر دردهای سیاتیک و همچنین آرتروز شما را اذیت می کند این ترکیب گیاهی می توانید برای شما مناسب باشد.

اطریفل افتیمونی

اطریفل افتیمونی

اطریفل حکیم (اطریفل سنایی)

اطریفل حکیم نیز یکی از انواع قرص اطریفل است که دارای سنا، گل سرخ و کاسنی می باشد که خاصیت ملین و مسهل دارد.

به دلیل داشتن سنا این ترکیب به اطریفل سنایی نیز شهرت دارد و شما می توانید برای درمان یبوست از سن 6 سال به بالا از این محصول استفاده کنید.

از دیگر خواص آن می توان به خاصیت آن در تنظیم آنزیم های کبد و همچنین کیسه صفرا است.

این دارو مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل درد و صدای شکم را از بین می برد.

اطریفل حکیم حاوی سنا و گل سرخ

اطریفل حکیم حاوی سنا و گل سرخ

همولاکس (اطریفل صغیر)

همولاکس یکی از داروهای گیاهی پرطرفدار است که از ترکیب هلیله بلیله و آمله تشکیل شده است.

محصول شرکت داروسازی معتبر سینافرآور بوده که از آن می توانید برای پاکسازی عمومی بدن و کبد و همچنین رفع خستگی استفاده کنید.

این محصول به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند و اگر مشکل یبوست دارید آن را برطرف می کند.

به درمان هموروئید و همچنین بیماری های گوارشی نیز کمک می کند.

 قرص همولاکس سینا

قرص همولاکس سینا

اطریفل مقل ملین (گوگاتریپ)

اطریفل مقل ملین نوعی از انواع قرص اطریفل است که در ترکیب آن علاوه بر سه گیاه پایه، از مقل ازرق نیز استفاده شده است.

از اطریفل مقل ملین برای درمان مشکلات گوارشی نظیر سندروم روده تحریک پذیر یا سردی بیش از حد معده و نفخ و بواسیر و شقاق استفاده می شود.

اطریفل مقل ملین توسط شرکت داروسازی نیاک با نام تجاری گوگاتریپ تولید شده است.

اطریفل مقل ملین گوگاتریپ

اطریفل مقل ملین گوگاتریپ

اطریفل اسطوخودوسی (لاونتریپ)

یکی دیگر از انواع قرص اطریفل که برای درمان مشکلات اعصاب و روان و به عنوان یک داروی مفید جهت غلبه سودای مغز تولید شده است، قرص اطریفل اسطوخودوسی است.

اسم تجاری این نوع از اسطوخودوس، لاونتریپ است و برای مواردی که مربوط به غلبه سودای مغز باشد مثل افسردگی، استرس، بیخوابی، خواب سبک و بی کیفیت و… از آن بهره بگیرید.

اطریفل اسطوخودوسی نیاک (قرص لاونتریپ)

اطریفل اسطوخودوسی نیاک (قرص لاونتریپ)

اطریفل گشنیزی (کوری تریپ)

اطریفل گشنیزی ییی دیگر از انواع قرص اطریفل است که در ترکیب آن علاوه بر گیاهان اصلی و پایه ای هلیله بلیله و آمله، از تخم گشنیز، روغن بادام و عسل طبی استفاده شده است.

با استفاده از اطریفل گشنیزی می توانید نسبت به درمان موثر یبوست و سندروم روده تحریم پذیر اقدام کنید.

قرص اطریفل گشنیزی

قرص اطریفل گشنیزی

داروهایی که در بالا اسم آنها برده شده است به راحتی در درمانگیاه در دسترس شماست و شما می توانید با خرید اینترنتی این محصولات آنها را درب منزل خود تحویل بگیرید.

تمامی این محصولات دارای مجوز از وزارت بهداشت بوده و شما می توانید با آسودگی خاطر از آنها استفاده کنید.

به زودی محصولات کامل انواع اطریفل شامل اطریفل صغیر، اطریفل اسطوخودوس و … در درمانگیاه موجود خواهد شد.

در صورتی که از این محصولات استفاده کرده اید، می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.